Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Jag har köpt ett Deltec 39w UV till mitt 300L, från att tidigare tömt skummaren ( Deltec 600 ) så har den gått "nuts" sen jag kopplade in UV:t. Nu måste jag tömma den minst en gång per dag, vad kan detta bero på ?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har sökt runt här hur det funkar med Fosfat remover och blir inte klokare. Jag har idag inhandlat den sort det står i överskriften. Många av mina koraller har blivit brunaktiga och tråkiga och jag har nu hängt i en strumpa. Nu undrar jag hur snabbt man kan se resultat av fosfat borttagaren? Alla värden som jag mätt i akvariet är bra, men jag har inte mätt mitt fosfatvärde någon gång. Det låter väl korkat kanske men nu verkar det som om det är hög tid att göra något så att korallerna får bättre färg.
-
- 25 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej, Sommaren, denna jobbiga årstid för alla saltisar, närmar sig med stormsteg. Efter uppgradering till ett 480L Deltec kar fick jag tillstånd att flytta verksamheten från tvättstugan till vardagsrummet. Det är iofs trevligt under större delen av året, men sommartid är det ett nerköp pga värmen. Jag inser redan att jag inte kommer att klara temperaturen under 30 grader utan någon åtgärd. Funderar på att investera i en kylare. Karet är på 480L plus sump, nettovolum ca 500L. Har tittade efter kylaggregat på diverse siter och har blivit fundersam över den stora prisskillnaden mellan olika märken. Någon som har kylare och kan dela med sig av erfarenheter? mvh Björn
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har en idé om att sätta några koraller på sidrutorna av akvariet med hjälp av magneter. Det idealiska vore typ tunzes runda pumpfästen men de är för dyra att köpa för ändamålet. En annan variant är magnetskrapor men då blir de ganska klumpiga för att vara stora nog att sitta ordentligt och fortfarande rätt dyra. Är det någon som har en annan idé om lämpliga magneter?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Märkte nu när jag gjorde rent mitt ytterfilter att skruvarna på den börjat typ rosta/ändrat färg.. Vad gör man? Det är i mitt ytterfilter som jag har kol osv i så det är ju något jag egentligen vill fortsätta använda, när vi köpte ytterfiltret stod det att man kunde använda det till saltvatten, så what to do?
-
har tillgång till nån annan slags genomföring, som polaren kört i många år på sina sötvattenskart för automatiskt vattenbyte. Funkar sånt med salt eller måste det va pvc? Vet dock inte om även hans är gjorda i pvc. Ska försöka bifoga bilder.
-
Sitter och funderar lite om att ha sjöbris Jag vänder mig till er som har en akvariedator och har koll. Jag skulle vilja ha en pump som börjar svagt på förmiddagen och maxar sen eftermiddag varpå den sakta avtar igen. Ska gå i pulser så det blir vågeffekt. Är detta något som skulle kunna göras? Kommer ha den vanliga cirkulationen på dygnet runt. Mvh Tommy
-
- 1 svar
- 847 visningar
-
-
Hejsan är det någon som har testat detta epoxi kitt de har på Biltema om man kan använda det kunde inte hitta vad det innehåller ska se om de har info om det nästa gång jag är där det är Marine kittet http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/Epoxikitt-2000019181/ Med vänliga hälsningar Frank
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 897 visningar
-
-
e de rätt att som jag nu gör, köra allt påfyllnings vatten direkt från osmos reserven in genom reaktorn, för att på så sätt ersätta ALLT avdunstat vatten?? och ska ja låta de droppa mycke eller låta de precis rinna ur den?? kör me en eheim 600/h pump bör man ha nått kem hemma ifall PH skulle droppa nu när man kör igång reaktorn?? mycke tacksam för svar.. / HB
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hittade en akvarie dator till. http://www.aquadyne.com/Product.htm
-
- 0 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej ! Har en kylare (Sfiligoi SuperFlite) som inte kyler så bra, tror inte den kyler alls ! Fläkten går igång när tempen öker till det inställda värde, där den skall gå igång. Men det händer inget. Har fått manualen av Sfiligoi men min modell är äldre än den som är i manualen, öppnade kylaren och hittade ett lock där det står SELF-PRIMING och undrar vad dom menar. Står inget i manualen om detta och kollade i Sve-Eng ord lexikon och fick ingen träff. Tänkte om det fanns något filter eller liknande som man kan göra rent. Skickar med bilderna om någon vet eller kan gissa sig till vad det betyder ... Tar gärna emot förslag om vad felet kan vara, TACK MVH Johan
-
- 25 svar
- 3,4k visningar
-
-
Funderar lite och undrar helt enkelt om vilka dimensioner jag skall använda och vad skall jag tänka på Typ. storlek på hålen i tanken samt hur långt in jag skall borra.. Kulventiler , backventiler, m.m. Tips på hur jag skall göra... Ja allt som har med detta att göra vore bra att veta då det är mitt första egna bygge...
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Grubblar över vad jag behöver för returpump. Jag har 45L kar och ska ha en sump på typ 30L. Överrinningsbox PR med 2 pipor ner, med förminskn till 25mm Höjdskillnad max 1 meter. Det borde räcka bra med en Aquabee Up 1000l/h? Rördiam upp 20mm?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag tänker ta ut min kylare i ett frigolit låda med lite små hål på båda sidor,tror ni att det fungera ?,är någon som har provat ?
-
- 15 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej pojkar/flickor. Jag äger ett RSM 130 kar och skulle vilja öka vatten volymen i systemet! Är det någon som har någon ide på hur man fixa en säker transporten mellan kar och sump om man inte vill borra i karet? MVH Johan
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Roligt fredags och lördagsnöje att bygga! Förhoppningsvis kommer den att provas inom några dagar!
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har tänkt koppla min osmos direkt på kranen. Har hört att detta är inget att rekommendera, men varför är det inte det? Är det skillnad från kran till kran?
-
- 14 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Hej är det någon som kör kol i en mediareaktor istället för i en vanlig "strumpa"? Hur funkar det?
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Någon som har en 4/6 anslutning som skruvas in i osmosbehållare (betalar självklart för den) eller vet var i Sverige jag kan köpa en? Mvh Kim
-
- 0 svar
- 441 visningar
-
-
Har varit tvingad att bygga om systemet och sliter nu lite med nattsömnen. Är det någon som kan säg mig hur mycket flöde som ett 40 mm rör kan svälja maximalt under helt optimala förhållanden? Tänker då ett 40 mm rör med en enkel genomföring ner i ett annat akvarium/sumpen. Nästa spörsmål vill då bli - vad om jag sätter på en 90 graders böj i insuget där vattnet går in och riktar den neråt mot botten. Vill det försämra möjligheterna för röret att svälja vatten? Så ett helt annan icke relaterad fråga... om jag har en tunze ato som är satt på maximalt flöde internt i pumpen och den också har en funktion för att slå sig av när den har…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Håller på att byta rör och göra rent mitt DeBary uv för första gången. Jobbig konstruktion, efter att skruva isär den så ska man försiktigt pilla bort packningen på ena sidanpå kvartsglaset, vilket i stort sett är omöjligt då de bränt fast i glaset. Detta lyckades jag med efter att försiktigt ha skurit loss den, mer eller mindre hel. Får nog byta den. Sedan ska man "enkelt" kunna trycka ut hela kvartsglaset enligt instruktionen. Om det nu inte vore för att det "bränt" fast en millimeter sediment och kalk på insidan så att den kilar fast sig. Men efter två timmars trixande och "juckande" så fick jag ut det. Lagret är väldigt hårt och måste knackas bort. Nu till min fråga. …
-
- 22 svar
- 5,4k visningar
-
-
Hittade en till http://www.ysi.com/extranet/EPGKL.nsf/447554deba0f52f2852569f500696b21/d0c443cc86320e3885256a3f004ccfea!OpenDocument
-
- 0 svar
- 4,2k visningar
-