Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Jag har lite funderingar kring det UV-C som sitter standardmonterat i Clown Hotellet 58l. Jag har planer på att skippa detta till följd av lite modifieringar av filtersystemet men undrar om någon vet hur bra detta egentligen är? Att UV-C kan ha en positiv effekt tycks många skriva under på men jag antar att förutsättningen är att själva UV-C anläggningen är av bra kvalitet och rätt dimensionerad för karet. Är det någon som vet hur UV-C:t i Clown hotellet är sett till kvalitet och dimensionering? Att kvaliteten inte är den bästa utgår jag från, men är det så pass bra att det ändå är värt att behålla det? En följdfråga till er med erfarenheter av just Clown hotellen är om m…

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  2. Guest Martin Lödde
    Started by Guest Martin Lödde,

Kör ni som har uv-c sterilisering med det kontinuerligt eller kör ni av och på enligt ett schema?

• 21 svar
    • 4,9k visningar
  3. Started by TgL9705,

Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh

• 0 svar
    • 735 visningar
  4. Kan man öppna behållarn till UV-C för att titta om lampan fungerar? Tacksam för svar

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Emil_kba,

Satt och surfade runt lite på olika forum då jag funderade över flödet i uv filtret, själv har jag ett Deltec 39watt uvc och har funderat ett tag över vilket flöde som ska va i röret, körde själv på 2000l/t. Många hemsidor anger att det ska vara 2000 liter/ timman och då producerar filtret 33,000 microwatt's/sec/sq.cm. detta säger ju egentligen inget, för det beror ju på vad jag vill döda, i mitt fall ville jag döda vitaprick parasiterna. Men efter lite läsning hittar jag att dessa parasiter behöver 72,000 microwatt's/sec/sq.cm för att dö. Innan jag läste detta ville jag trycka igenom så mkt som är "max" för att döda så mycket som möjligt. nu med facit i hand förstår jag …

6. Started by wrang,

Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut

7. Started by Dimorb,

Funkar alla UV-C så att de brukar sitta över ytan, inte i akvariet alltså, och att man pumpar igenom vattnet? Finns det ingen UV-C som placeras precis som ett fosfat filter?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Jocke,

Tjenare! Kan man koppla på UVC på returpumpen ifrån sumpen. Blir det samma effekt på det som om man skulle ta vattnet från huvud karet direkt till UVC och tillbaka till karet. Hur har ni gjort?. MVH Jocke

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  9. Guest Motor_666
    Started by Guest Motor_666,

jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.

• 0 svar
    • 764 visningar
  10. Started by Lazze,

Kopplade in min uv-c för ett par dagar sen. Innan jag kopplade in den så sköt min korall ut massor av piggar och verkade stortrivas. Nu ser den ut som ett kallhygge. Har kört uv-c dygnet runt och såg att temperaturen stigit upp mot 29 grader. Rättat till detta nu. Fortfarande ser korallen plågad ut. De senaste dagarna har jag fyllt på kalkvatten. Temperaturen har stigit. Kopplat in uv-c. Vad kan vara orsaken till att min korall inte "blommar" ut längre. Första veckan jag hade korallen så fyllde jag bara med osmos vatten. Kan kalkvattnet påverka. Eller är det som jag tror Temperaturen. Kan uv-c ta död på näring till korallen. Många frågor och undringar. Här kommer bild p…

11. Started by Tizy,

Jag har ett nystartat akvarium där jag tänkte slänga in en uv-c men vet inte riktigt vilken typ eller styrka jag ska köra... vad händer om jag kör en för stor uv-c?

• 1 svar
    • 961 visningar
  12. Started by Atrox,

Har hört att man inte ska dra igång Uv-c´t i ett ny startat kar, stämmer det?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Jag undrar om någon vet om det går att koppla en deltec 20w inline eller pararellt med en aquamedic carbolitreactor. Bägge ska ha ett flöde på max 1000 L/H så om man kopplar inline kan man en pump ca 1500L/H eller om man kopplar pararellt kanske man kan använda en pump på ca 2500L/H och ett Y med kulventiler för att fördela flödet?

• 1 svar
    • 1k visningar
  14. Started by HardStyler,

Jag kom att tänka på en sak, har inte läst så mycket om uv-ljus (än) men, är det någon som vet om det är någon skillnad på uv-ljus till akvarier och uv-ljus man använder på t.ex. fester å sånt?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by Niclas,

Hej Alla, Min UVC började att strejka trots att den inte gått mer än 5-6 månader, har släckt o tänt den då o då utan problem. Nu hade jag den avstängd p.g.a. av värmen men tänkte starta den i alla fall nu men då börjar den att krångla. Den tänder och är tänd fullt ut i ca: 5sekunder, sen slocknar den (dock inte helt, försöker tända verkar det som) sen drar den igång o lyser fullt ca: 5 sek igen o så börjar det om. Vad beror detta på? Är det glimmtändaren? Har jag sån tur? Tack för som vanligt snabba svar!:glad:

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Funderar nämligen på att köpa UV- ljus och kan komma undan billigare om jag köper ett damm UV-ljus, men jag vill inte kasta pengar på något effektlöst bara för att man inte orkarhosta upp några extra hundralappar... Har någon erfarenhet av dessa el. vet ngt om detta...

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  17. Started by Ted,

Att ha en UV sterilizer är ju kanon när tanken drabbas av vitapricken mm - men hur gör ni - låter ni er UV vara på jämt - eller slår ni på den när det behövs?

• Gilla
    • 3 svar
    • 839 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

tänkte bara hör om någon vet vilket uvc som är det bästa???????? och så en sak till är det någon skilnad på uvc till dammar såg att dom är bra mycket biligare!! tack på förhand Ändrad av hedan den 2003September12 kl 18:06

• 4 svar
    • 933 visningar
  19. Started by sundvall,

Är UV-C något man bara måste ha i ett större akvarium??

• 6 svar
    • 3,5k visningar
  20. Started by jeppe öo,

Ny dum fråga, vad tar uvc bort för något egentligen, att det förbygger vita prick vet jag, men någon annan funktion den fyller??

• 1 svar
    • 872 visningar
  21. Started by per.w,

Om du inte har ett, köp det "idag" You can´t beat the feeling!!!!! Mvh Per..

22. Started by pepe,

Har precis installerat UVC-filter. Hur vet man att det funkar- man ser ju inte lampan när allt är stängd.....

23. Started by Chum,

Har nu lånat ett Deltec UVC 39w... Finns det någon nackdel med att köra UVC samtidigt som ozon?

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by sebbe,

hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe

• 4 svar
    • 812 visningar
  25. Started by pikkenix,

Ett Uvc för damm, fungerar det att köra till saltvatten - finns det någon skillnad i hur de är byggda som gör att de inte fungerar för vårt ändamål?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.