Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Aqualight har två osmos:er "vanlig" och picobello" AquaLight Osmos 300 och AquaLight PicoBello båda ger 300L /dag så vad är skillnaden varför betala mer för den vanliga ?
-
- 3 svar
- 691 visningar
-
-
Hittade denna makapär. Vad är det för nått och är det någon som vet hur den funkar?? Durchlaufkühler PVC Kühlschlange Maße:600x400x460mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 890 Kühlleistung: 1200 Watt Aquarien bis 1500 Liter För 2,737.00 EUR så måste det vara en grym kylare
-
- 1 svar
- 632 visningar
-
-
Hittade en konstig sak på http://shop-meeresaquaristik.de Durchlaufkühler (Deletc) PVC Kühlschlange Maße:600x370x530mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 750 Kühlleistung: 950 Watt Aquarien bis 1000 Liter 1,958.00 EUR Hutlöst pris om det bara är en slinga...
-
- 1 svar
- 864 visningar
-
-
Hitta denna i en låda sedan sista garage rensningen jag köpte akvarie sakr ifrån. Vet dock inte vad man mäter ned den Mvh emil
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
fick med en sån när jag köpte mitt förrförra kar. Vad är EC och TDS? http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=033&ProdCode=HI%2098311 och, är det något bra att ha i saltvärlden?
-
-
Ja, vad motiverar köpet egentligen? Vad är det för saker som den tar bort som är så dåliga för akvariet? Fosfat och silikat tar man ju lika enkelt bort med en fosfatremover ju. Eller? Bor i Linköping. Ni som bor här. Använder ni osmos? Har ni provat utan och kan se märkbar skillnad? Eller är det bara för att vara helt säker man använder det lixom... Kan vara värt pengen det oxå ioförsig.... /M
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Som rubriken lyder, vad behövs i teknikväg för att automatisera kalkreaktorn så den lämnar rätt mängd kolsyra till reaktorn? Som jag förstått det så är det en prob i reaktorn som mäter (vadå?) som i sin tur öppnar och stänger en magnetventil till gasen från reaktorn. Eller är det bara o köra non-stop på gasen och styra antalet bubblor med värdet på (vadå?). Väldigt tacksam för hjälp samt förklaring om detta. Även länkar till typ av produkt uppskattas, gör inget om det är enkelt eller dyrt material, är mest nyfiken på o se vad det är för prylar man ska ha...
-
- 15 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej, Jag håller precis på att planera inför ett köp av kalkreaktor. Eftersom jag är väldigt nöjd med min skummare kommer jag köra på en BubbleMagus reaktor med extra media-behållare. Jag har tänkt sattsa på modellen C-100 som ska klara kar upp till 1600liter (mitt kar är på drygt 400 liter). Men jag antar att det inte är något problem att reaktorn är såpass överdimensionerad? Anledningen till storleken är att jag vill ha grejer som skulle klara av en ev. uppgradering i framtiden. Hur som helst så undrar jag vad jag behöver för att få en komplett fungerande reaktor? När jag kikar så kommer det ju upp en del tillbehör och jag förstår att jag behöver en del av det men en de…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har köpt Tunze multicontroller 7095 med 4 kablar till pumpar. 2 x Tunze pumpar 6055, ( jag har inte fått dem ) ! Behöver jag ( Y adapter 7092.34 / adapter 7094.40) för att köra mina 2 st. pumpar ? köper man separat dem eller kommer med pumparna 6055.
-
- 1 svar
- 755 visningar
-
-
Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????
-
Har tänkt börja på det här med saltvatten o undrar vad som kan behövas för att få det att gå ihop??
-
Ska väl snart starta igång världens segaste projekt som stått stillinästan ett år. Men men. I förrgår beställde ja lite från fishstreet och spontan köpte deras biopelletsfilter mini 70. Är väl en klon på bm skulle jag tro. har dock onga pellets. Men fosfatremover, vilket om jag fattat rätt man inte använder om man kör bio pellets. kol och strumpa finns i lådan oxå, samt en bm skummare nacqq tror jag. Samt ett deltec uv filter. aå frågan är vad jag ska använda i sumpen?
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ja jag är helt NY på detta vad gäller allt! Vad för PVC rör behöver jag? Kommer ha en hörna i akvariet med överriningskammare. Vad för rör behöver jag? och vilken storlek ska jag borra? sumpen kommer vara direkt under akvariet! bara 20 cm skillnad i höjd cirka. och vad för lim? PVC sakerna går ju att köpa på hornbach i malmö gör det limmet jag behöver också det? Och det jag undrar är exakt ALLA pvc bitar jag behöver? i karet och under karet och genom karet! Tack på förhand!
-
- 17 svar
- 1,4k visningar
-
-
om jag nu framöver ska starta salt så undrar jag vad jag behöver och vad grejorna gör. pump, filter, ljus och kar är ju klart att man ska ha... men sen dessa tillbehör; skummare? nitratfilter? kalkreaktor/mixer? flotor finns det nåt man inta behöver av dessa eller kan bygga själ?
-
- 5 svar
- 794 visningar
-
-
Det sitter helt nya filterstrumpor i hållarna men ändå svämmar det över. Har inte ändrat nått nämnvärt på vattenflödet. Karet är ett red sea reefer 350. https://mega.nz/#!wIkFjaIK!CVAM9RuB2eiwWmDKvwQ_qrbtLrVphABAy7RbinI7xLg
-
-
- 15 svar
- 862 visningar
-
-
Tänkte höra lite vad ni har i era kalkreaktorer? och hur ni blandar, gärna vart ni köper det
-
- 1 svar
- 942 visningar
-
-
Någon som vet vad denna anslutning heter som sitter på baksidan av Dali kortet? Hittar ej den jag haft å vill testa min nya ramp
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
tänkte höra om det är någon som vet vad de kontakter som sitter på rapidleds solderless led och dess kablar. Om någon har även länkar till en sajt som man kan beställa från vore det också uppskattat.
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Hejsan läser många som har sitt akvarium och en sump på x antal liter, har inte riktigt förståt vad en sump är, någon som kan förklara eller bifoga en länkt till där jag kan läsa? mvh
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe. Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt?
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
Undrar vilket märke ni som kör med fosfatremover kontinuerligt använder?
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Hej! Fyllde på akvariet igår. Tankgenomföringen läcker. Jag har muttern och gummiringen på insidan, vinylringen och skruven på utsidan. Genomföringen sitter i sidan av akvariet. Hålet är inte särskilt tight. I mina ögon har tillverkaren borrat för stort för den gängan (kanske 2-3 mm större än vad som behövs), det är en genomföring för 30 mm rör. Jag vet inte om det är problemet. Jag har prövat med extra gängtejp. Jag har endast dragit åt gängan med handkraft. Vad ska jag göra?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-