Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Vilken storlek/mängd på watt rekommenderar ni till ett 2000 liters akvarium? Vilka märken rekommenderas? Någon som har prövat Aqua nova? /Andre.
- 

- 1 svar
 - 572 visningar

- 

- 

Hej! Vilken sorts plast skall man använda sig av? Har hört olika.. "Freon-fri PVC" och vanlig pvc, Vad? Limma ska man göra med? Tangit-lim? Säljs det fortfarande i sverige? Tomas.
 - 

Hej, såg några väggakvarier på en zooaffär och fick lite saltideér. Tror ni att det går att göra nått snyggt i revväg även med total avsaknad av djup? Det minsta var på 70L och c:a 2dm djupt. Tror att det går att få in en dubbel T5 ramp. mvh Mattias
- 

- 1 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Har köpt en begagnad osmosanläggning som heter d-d solution.Finns det någon som vet var man kan köpa nya membran och filter till en sådan?
- 

- 1 svar
 - 929 visningar

- 

- 

Hejsan. Vad är detta och vad används det till? Skall köpa ett akvarie och med i priset ingår skummare och svavelkulfilter tror jag det hette. Har aldrig hört talas om det så vet inte vad det används till. Rekommendationer: Skummare eller Svavelkulfilter? Har hört att svavelfiltret skall ta bort nitrat utan att radera spårämnen. Skummaren tar allt som jag har fattat det? mvh Andre
- 

- 1 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Har ett osmos- & silikatfilter som jag inte kommer att använda på några månader. Hur ska jag sköta filtren? Ska jag tömma ur vattnet & slänga filtren? Tömma ur vattnet, behålla filtren & låta allt torka innan jag ställer undan dem? Är besvärligt att göra något med silikatfiltret eftersom det är små kulor. MVH Johan
 - 

Hej jag har ett akvarium på 180 l och på sidan har jag ett 30 liters akvarium och det lilla akvariet ska bli en sump hade jag tänkt mig men jag fattar inte hur jag ska få vattnet att sugas upp och ner men har ni några tips hur jag ska Göra skriv gärna då och var jag kan köpa den där saken som ska suga upp och ner var kan jag få tag i en son och om ni kan förklara på ett lätt sät Tacksam för svar Med vänlig hälsning, oliwer
- 

- 1 svar
 - 637 visningar

- 

- 

Sitter och funderar lite om att ha sjöbris Jag vänder mig till er som har en akvariedator och har koll. Jag skulle vilja ha en pump som börjar svagt på förmiddagen och maxar sen eftermiddag varpå den sakta avtar igen. Ska gå i pulser så det blir vågeffekt. Är detta något som skulle kunna göras? Kommer ha den vanliga cirkulationen på dygnet runt. Mvh Tommy
- 

- 1 svar
 - 846 visningar

- 

- 

Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe
- 

- 1 svar
 - 896 visningar

- 

- 

Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?
- 

- 1 svar
 - 745 visningar

- 

- 

Hej, Har köpt ett par vanliga datorfläktar som jag skall evakuera luft ur mitt överskåp med. Fläktarna är 12v, men de startar inte med 12v. Misstänker att de måste få en styrspänning på den lilla tråden avsedd för det. Hur tjuvkopplar jag? Kan jag ge samma 12 v på den tråden? Eller måste köpa en batterieliminator till och mata 5v? Sent from my iPad using Tapatalk HD
- 

- 1 svar
 - 772 visningar

- 

- 

Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?
- 

- 1 svar
 - 856 visningar

- 

- 

Hur håller ni tempen, tycker att det är för stor variation för mig, åker nog på att köpa en chiller. karet är öppet, men rumet är ca 11m2. så det kan vara det. men har ni nå bra dopvärmare att remomendera? då den jag har är från fish-street och verkar helt kass den växlar i mellan 23-28 helatiden. /tackar
- 

- 1 svar
 - 766 visningar

- 

- 

Hej. Har nu kopplat in mitt Deltec filter och ställt det under karet i skåpet på mitt Percula 120 Och funderade lite över att det kan bli blött om någon slang skulle släppa så jag funderade över att ställa det i en balja samt koppla en nivågivare till pumpen som bryter den om det skulle visa sig att nivån går under en given gräns. Är det en bra idé eller hur skall jag lösa problemet annars ? Finns kanske något filter som är anpassat för just Percula karen.
- 

- 1 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

http://www.aquaticquotient.com/forum/showthread.php/45873-Mega-Powerful-Nitrate-and-Phosphate-Remover-DIY! Verkar som en bra lösning foppa
- 

- 1 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Hej! Fick hem en Profilux Plus II idag. Till min stora förvåning följde det inte äns med hållare för Ph- och tempgivare. Hur har ni satt fast era givare? Finns det hållare att köpa? /Johan
- 

- 1 svar
 - 973 visningar

- 

- 

Jag har ett kar på 180L och planerar bygga en sump på cirka 55L varav cirka 15L kommer utgöras av ett refugium. Vilket flöde bör man ha genom refugiet? Jag har en AquaBee UP3000 som jag tänkt använda som returpump till akvariet. Från akvariet har jag planerat sätta in en ytavrinningsbox (à la hemma-hjort) med 40mm PVC-rör hela vägen ner till sumpen, där en y-gren kommer skicka en del av vattnet till refugiet (och eventuellt ett UV-filter). Flödet hade jag tänkt kunna justera med hjälp av en kulventil. UV-filtret på 5W har jag läst mig till ska ha ett flöde på cirka 100L/h... skulle det kunna vara lämpligt även för refugiet? I så fall hade man kunnat sätta UV-filtret i ser…
- 

- 1 svar
 - 939 visningar

- 

- 

Någon som vet var man kan få tar i ett nytt uv rör till denna ? har pratat med mina lokala handlare men inte fått något riktigt svar om dom kan få hem ett nytt rör eller ej . tacksam för svar ..
- 

- 1 svar
 - 795 visningar

- 

- 

Jag har förstått att den är sjukt bra att ta bort partiklar från vattnet och att den tom. ska ta bort vita prick.... men tar den inte bort massa gött också?
- 

- 

- 1 svar
 - 628 visningar

- 

- 

http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB
- 

- 1 svar
 - 742 visningar

- 

- 

Hejsan! Planerar ett nytt akvarium och då tänkte jag rätta till mina tidigaremisstag med bl.a. skval av rinnande vatten till sumpen.Undrar om någon provat Dursos's Standpipe? Se http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe_frame.htm /Janne
 - 

Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;
- 

- 1 svar
 - 821 visningar

- 

- 

Har tänkt att använda mig av ett ytterfiter där man kan ha biobollar mm. Har även fundering på ett UV ifrån ytterfiltert. Min fundering är kan jag ha sugröret i ytvattenskammaren kommer vattnet där då att räcka till. Vattnet till sumpen går via overflow från denna kammare. Eller ska sugröret sitta i själva akvariet då blir det synligt tänkte försöka gömma det.
- 

- 1 svar
 - 608 visningar

- 

- 

Är det någon som har erfarenhet av Duplas nivåvakter. Jag har nu en troptronic med kolstavar men under akvariet där jag har min sump är det fuktigt och det blir saltavlagringar på kolstavarna och den blir då inte tillförlitlig (tvättar dem ofta). Jag reser mycket i tjänsten så det känns lite vanskligt. Har en begagnad dupla switch hemma som jag inte använder (fick den när jag köpte lite andra grejor.) Dupla Schwimmschalter: http://www.zajac.de/cgi/websale6.cgi?Ctx=%7bver%2f6%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fzoo%2dzajac%2fs%7d%7bl%2f03%2daa%2fl%7d%7bsid%2fd6a67ada23c75358fa64afe467c3bb41%2fsid%7d%7bmi%2f000883%2fmi%7d%7bpi%2f%2e%2e…
- 

- 1 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.
- 

- 1 svar
 - 746 visningar

-