Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by zippo,

Hej jag har kommit över en osmos från en kursad akvariebutik den heter Elga Pilot 1 serienr :622 nu undrar jag om någon har nått info om den eller vet något, vet inte om det är något värde i den heller Mvh Micke

• 2 svar
    • 776 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena jag har en osmos märke Aqua medic 150L, nu till min undran. När bör man byta kolpatron & membran eller något överhuvudtaget i denna. Jag har kört den i ca 1 år

• 2 svar
    • 776 visningar
  3. Started by Draedon,

har precis bytt filter på min osmos (2 filter + sillikatremover). ska man köra x antal liter vatten igenom innan man börjar använda vattnet?

• 1 svar
    • 776 visningar
  4. Started by j0nas,

Har precis kommit hem med ett begagnat reefer250 som kom med en maxspect jump returpump. Hittade 20mm slang som passade perfekt på röret från karet (inte kopplat ordentligt på bilden),gick dock inte att få på pumpens 25mm utblås trots mycket värme och våld.. 😀 Hur gör proffsen? Tack för hjälpen!

• Gilla
    • 2 svar
    • 774 visningar
  5. Started by slarvid,

Ska slå ihop bänken i morgon. Då kommer även toppen samt överst hyllan att antingen borras med dosborr, eller typ sticksågas ut. Bänken byggs i 19mm mdf så hålen kommer en bit in i karet då genomföringen bygger lite. Ska nog ha de tre på rad. Så frågan är hur mkt glas mellan hålen bör man ha.

• 6 svar
    • 774 visningar
  6. Started by Niclas,

Lite nya skojjiga grejor för oss som gillar prylar :smiley17: http://www.seavisions.com/prod02.htm

• 1 svar
    • 771 visningar
  7. Started by TgL9705,

Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh

• 0 svar
    • 771 visningar
  8. Started by jojjen,

Någonstans på nätet läste jag om att man kunde tillsätta enanol för att göda sina bakterier och givetvis hittar jag inte den artikeln just nu. Är det någon här som använder sig av etanol och som kan lite beskriva metoden? Är den värd att använda sig av dvs fördelar/nackdelar?

• 1 svar
    • 770 visningar
  9. Started by johanf05,

Har en fråga kan man lita på en ytavriningsbox?

• 1 svar
    • 770 visningar
  10. Started by mrnorton,

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.

• 1 svar
    • 770 visningar
  11. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

12. Started by akutmottagning,

finns det andra alternativ än lock line tycker det verkar bli svårt att fösta dessa på ett 25mm pvc rör sen ingen bra svensk sida jag hittar som har dessa hemma, vad finns det mer för alternativ att fösta på 25mm rör?

• 0 svar
    • 769 visningar
  13. Started by niklas_r,

Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?

• 2 svar
    • 769 visningar
  14. Started by papi,

Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.

• Gilla
    • 2 svar
    • 769 visningar
  15. Started by PatriksS,

Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik

16. Started by pepo,

För ett antal år sedan lade jag ned mitt 900 liters saltkar. Nu har planeringen för ett nytt börjat ta form i huvudet och iom detta så funderar jag som så många andra på vad man gjorde för misstag förra gången, vad man saknade och vad man ville ha bättre. Hur man får riktigt bra cirkulation i akvariumet är en av dessa frågor. Vet ej om denna tråd skall ligga under ett DIY ämne och då får gärna någon flytta den men jag börjar här. Nu till saken.... Sitter i tankarna att sätta ett rör efter hela bakre rutan där slitsar i röret pressar ut det vatten som returpumpen trycker upp. Ett inre och yttre rör med olika öppningar öppnar och stänger med att det inre röret…

• 4 svar
    • 768 visningar
  17. Started by Dimorb,

Har en tunze osmolator 3155 som packades upp helt ny idag och som betedde sig lite konstigt efter att jag hade fått den på plats.. Den optiska sensorn och säkerhetsflotören sitter som de ska och pumpen går igång. Jag har testat lägsta nivå och högsta nivå innan jag drog alla kablar så som jag vill ha dem och då fungerade allting fint. Men nu efter att allt är indraget startar och stoppar pumpen med korta intervaller. Den går i 15-20 sekunder och så stoppar den i 15-20 sekunder. Sådär håller den på hela tiden. Någon som har haft samma problem eller har en gissning på vad det kan bero på? Funderade på om det kan vara så att pumpen är ins…

• 3 svar
    • 768 visningar
  18. Started by MattiasN,

Hur rengör ni era klyvetter till Hanna checkers? Har en fosfor ulr som jag haft några år nu, har sköljt med osmosvatten några gånger och torkat ur så gott det går med lite papper, det verkar ha räckt, klyvetterna har alltid sett helt rena ut och har alltid givit rimliga värden hyfsat upprepat.... Men nu ser de plötsligt inte längre helt rena ut... Kemikalier? Läste nån om använde aceton, är det lämpligt? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

• 4 svar
    • 767 visningar
  19. Started by Micke_Tj,

Någon som testat? Ska tydligen finnas färdigt macro till 3an

• 0 svar
    • 766 visningar
  20. Started by runstenen,

Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !

• 1 svar
    • 765 visningar
  21. Tjena Har precis bytt upp mig från ett lido 200 till ett "byggt" helglas 450l, Jag kommer att köra sumplöst och sitter och funderar på hur jag ska bygga ett teknikhörn(med viss avrinningsförmåga), I detta hörn skall det rymmas insug till ytterfilter(UVC) cirkulationspump(aquarium systems new jet 3500) doppvärmare och aktivt kol och fosfatremover. Jag har suttit och titta på största BTN filterhörna,haft funderingar på revkeramik. Till detta, på motsatta sidan av karet tänkte jag hänga en tunze 9006 skummare,dock ej inbyggd i någon modul, eller är det någon som har erfarenhet av att kunna bygga in den i en modul motsv, eller kommer det att försämra prestandan för mycket,då…

• 1 svar
    • 765 visningar
  22. Started by Dimorb,

Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?

23. Started by Ripzone,

Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?

• 1 svar
    • 763 visningar
  24. Started by Jocke,

Vrför använder man en kalkmixer?. Får man ut ca och kh ur en mixer?.

• 0 svar
    • 763 visningar
  25. Started by niki68,

Hittad en adapter och kommer inte ihåg vilken teknik tillhör, kan någon veta , tack !

• 2 svar
    • 763 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.