Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?

• 0 svar
    • 840 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?

• 0 svar
    • 840 visningar
  3. Started by Hedlurd,

Tjenare nån som har en bra app till att bokföra mätvärden från akvariet? Med vänlig hälsning, Robin

• 1 svar
    • 839 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur mkt av teknik och sånt kan man bygga själv typ skummare o.s.v... Tänkte inte bara för att komma billigt undan men det kan vara roligt att lägga mer på LS eller koraller typ

• 2 svar
    • 839 visningar
  5. Started by Cathulu,

http://americanaquariumproducts.com/CleaningMachine.html Undra om den är bra? /Jens

• 2 svar
    • 838 visningar
  6. Started by DaTrucka,

Jag ska bygga om min rördragning lite, lägga till ett par kranar mm. Men med tanke på att tangit innehåller en hel del lösningsmedel så vet jag inte om jag vågar limma på dessa i sumskåpet. Tanken är att limma allt som går utanför, men det blir 1-2 koppling(ar) som jag måste limma på plats. Kommer naturligtvis stoppa cirkulationen när detta görs, och köra med extra fläkt, i något dygn när det torkar. Vad tycker/tror ni? Några tips?

• 2 svar
    • 838 visningar
  7. Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb. Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16. Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och s…

• 2 svar
    • 838 visningar
  8. Started by Mattias,

Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?

9. Started by joney,

till <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR></T></TABLE> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR> <TR> <TD borderColor=#004696 width=250 bgColor=#ffffff> <DIV align=center></DIV></TD> &l…

• 2 svar
    • 837 visningar
  10. Started by wrang,

Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut

11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har sista året lag ner en del tid och tankemöda på att ta bort allting som alstrar spänning i mitt kar,dvs.småpumpar doppvärmare och dylikt-eftersom jag upptäckte att det konstant *censur* ns Ca 35 volt i akvariet mätt mot "jord". Så nu använer jag två magnetic drivepumpar (little giant/Iwaki) som inte har någom mekanisk koppling mellan motor och pumphus (el/vatten). Nån som har några teorier om detta,eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet att korallodling "dopas" med svagström till metallgallren som fragmenten placeras på , men det tror jag har mer med mineralvandring att göra.

• 8 svar
    • 836 visningar
  12. Started by Niclas,

As above! http://www.customaquatic.com/customaquatic/tanktechNEW.asp

• 0 svar
    • 836 visningar
  13. Started by Dimorb,

Vet inte helt vad jag skall söka på men tidigare när jag satte samman reoler med akvarier så hade jag inte frigolit eller liggunderlag under utan fann någon speciell akvarietejp som jag satte på reolen. Den fungerade som stötunderlag på samma sätt som frigolit och andra typer och samtidigt var den väldigt underlättande för akvarierna gled på den så man kunde bara trycka dem in på plats. Någon som vet vad det är för tejp jag snackar om och var jag kan köpa den? Butiken jag köpte av förra gången har gått i konkurs så får inte svar därifrån.

• 4 svar
    • 833 visningar
  14. Started by Halogen,

Hej, Någon som har en bra lösning för att ha en gemensam sump till flera burkar? Har man en returpump för varje kar, eller finns det andra lösningar?

• 3 svar
    • 833 visningar
  15. Started by Boboooo,

Hej funderar på att köpa en osmos imorgon, hittade en aqua standard som filtrerar allt utom nitrat och silikat, men kan man in te köpa nitrat remover och stoppa ner i karet. vad tycker ni //paul

• 1 svar
    • 833 visningar
  16. Started by Ripzone,

Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?

• 1 svar
    • 830 visningar
  17. Started by Ntumba,

Är det någon som har haft problem med mörka beläggningar på insidan av kvartsglaset och vet vad det kan bero på? Det kommer ju inte i kontakt med vattenflödet.

• 0 svar
    • 829 visningar
  18. Started by johanf05,

Har en fråga kan man lita på en ytavriningsbox?

• 1 svar
    • 828 visningar
  19. Started by mrnorton,

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.

• 1 svar
    • 828 visningar
  20. Started by PatriksS,

Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik

21. Guest Motor_666
    Started by Guest Motor_666,

jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.

• 0 svar
    • 826 visningar
  22. Started by yRaz,

Har funderingar på att bygga om min sump. jag tänkte köra med dubbla sockor, skummare och deep sand bed i refugiumet. Kommer det att räcks som en bra fungerande sump lösning? eller skall man komplitera med något annat?

• 4 svar
    • 826 visningar
  23. Started by Netice,

Hej Jag köpte en nästan komplett Aquatronica Akvariedator av Biotedmarine i Kungsbacka och han var vänlig nog att skicka med ett PC inteface som tyvärr saknade strömkälla. Är det någon som vet hur många Volt denna ska matas med, samt hur man skall vända plus och minus om man köper en universaltrafo. Är extremt tacksam för info om detta! Mvh Niklas

• 0 svar
    • 826 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????

• 3 svar
    • 825 visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Om man kör en kalkmixer på natten, kan man kombinera den tekniken med att automatiskt tillsätta Kalciumklorid eller Natriumkarbonat, eller möjligen båda blandningarna (vid olika tillfällen naturligtvis). __________________ MVH Peter

• 2 svar
    • 825 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.