Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Mattias,

Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?

2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har nått knep att få bort alla dessa micro-bubblor som kommer upp från sumpen till akvariet..? Vill inte bygga om, om det är nån som har nått knep. /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 60 kg LS..

• 2 svar
    • 790 visningar
  3. Started by Richard,

Är du rädd för strömavbrott så kanske du vill ha reservbatteri http://www.ps.nu/?page=netauction&id=6714

• 0 svar
    • 790 visningar
  4. Started by MattiasN,

Hur rengör ni era klyvetter till Hanna checkers? Har en fosfor ulr som jag haft några år nu, har sköljt med osmosvatten några gånger och torkat ur så gott det går med lite papper, det verkar ha räckt, klyvetterna har alltid sett helt rena ut och har alltid givit rimliga värden hyfsat upprepat.... Men nu ser de plötsligt inte längre helt rena ut... Kemikalier? Läste nån om använde aceton, är det lämpligt? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

• 4 svar
    • 790 visningar
  5. Started by Netice,

Hej Jag köpte en nästan komplett Aquatronica Akvariedator av Biotedmarine i Kungsbacka och han var vänlig nog att skicka med ett PC inteface som tyvärr saknade strömkälla. Är det någon som vet hur många Volt denna ska matas med, samt hur man skall vända plus och minus om man köper en universaltrafo. Är extremt tacksam för info om detta! Mvh Niklas

• 0 svar
    • 790 visningar
  6. Started by Wigge,

Jag har som säkert någon har sett, ett litet refugium under karet. jag har tidigare haft chaeto där i men som har av någon anledning dött. Men har funderar över detta och jag har konstaterat att jag antagligen har för lite ljus. jag kör en led ramp med 8x3W leds. men det verkar alldeles för klent. så min fråga är om det finns något man kan komplettera med eller om jag ska köpa 8 led till och klämma in? ps. vet inte om tråden ligger rätt. flytta den gärna! Med Vänliga Hälsningar, Wigge

• 2 svar
    • 790 visningar
  7. Jag funderar på ett cylinderakvarium 98cm i diameter, men är fundersam om någon förstoringseffekt uppstår och hur den i så fall upplevs. Så om någon har erfarenhet hör gärna av er. Tack på förhand. Mvh Conny

• 0 svar
    • 788 visningar
  8. Started by Draedon,

har precis bytt filter på min osmos (2 filter + sillikatremover). ska man köra x antal liter vatten igenom innan man börjar använda vattnet?

• 1 svar
    • 788 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Finns det någon mojjäng man kan köpa för att hålla nere temperaturen i ett mindre kar? Läste om denna http://www.coolworksinc.com/aquarium%20chiller.htm. Finns det någon som har erfarenhet av någon liknandeprodukt? Hur gör ni för att hålla nere temperaturen utan att kompensera belysningen? Vh Jimmy

• 1 svar
    • 787 visningar
  10. Started by Dimorb,

Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?

11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena jag har en osmos märke Aqua medic 150L, nu till min undran. När bör man byta kolpatron & membran eller något överhuvudtaget i denna. Jag har kört den i ca 1 år

• 2 svar
    • 785 visningar
  12. Started by PatriksS,

Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik

13. Started by wrang,

Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut

14. Started by jojjen,

Någonstans på nätet läste jag om att man kunde tillsätta enanol för att göda sina bakterier och givetvis hittar jag inte den artikeln just nu. Är det någon här som använder sig av etanol och som kan lite beskriva metoden? Är den värd att använda sig av dvs fördelar/nackdelar?

• 1 svar
    • 783 visningar
  15. Started by niklas_r,

Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?

• 2 svar
    • 783 visningar
  16. Tjena Har precis bytt upp mig från ett lido 200 till ett "byggt" helglas 450l, Jag kommer att köra sumplöst och sitter och funderar på hur jag ska bygga ett teknikhörn(med viss avrinningsförmåga), I detta hörn skall det rymmas insug till ytterfilter(UVC) cirkulationspump(aquarium systems new jet 3500) doppvärmare och aktivt kol och fosfatremover. Jag har suttit och titta på största BTN filterhörna,haft funderingar på revkeramik. Till detta, på motsatta sidan av karet tänkte jag hänga en tunze 9006 skummare,dock ej inbyggd i någon modul, eller är det någon som har erfarenhet av att kunna bygga in den i en modul motsv, eller kommer det att försämra prestandan för mycket,då…

• 1 svar
    • 782 visningar
  17. Started by Niclas,

Lite nya skojjiga grejor för oss som gillar prylar :smiley17: http://www.seavisions.com/prod02.htm

• 1 svar
    • 781 visningar
  18. Started by johanf05,

Har en fråga kan man lita på en ytavriningsbox?

• 1 svar
    • 781 visningar
  19. Started by Ripzone,

Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?

• 1 svar
    • 779 visningar
  20. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

21. Started by runstenen,

Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !

• 1 svar
    • 778 visningar
  22. Started by kebox,

Någon som har erfarenhet av digitala calcium mätare typ AM-Pinpoint Weipro etc. någon tillförlitlighet? Börjar ledsna på dropptester typ Salifert Kjell

• 2 svar
    • 777 visningar
  23. Started by akutmottagning,

finns det andra alternativ än lock line tycker det verkar bli svårt att fösta dessa på ett 25mm pvc rör sen ingen bra svensk sida jag hittar som har dessa hemma, vad finns det mer för alternativ att fösta på 25mm rör?

• 0 svar
    • 777 visningar
  24. Started by mrnorton,

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.

• 1 svar
    • 777 visningar
  25. Aqualight har två osmos:er "vanlig" och picobello" AquaLight Osmos 300 och AquaLight PicoBello båda ger 300L /dag så vad är skillnaden varför betala mer för den vanliga ?

• 3 svar
    • 777 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.