Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Tjenare! Någon som vet vart man kan köpa en vattentrycks mätare som man kan sätta på slangen innan osmos anlägningen?. Jag har en Aqua Medic Aqua Standard 150 så den ska passa på en sån. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 726 visningar
-
-
Hejsan.. Någon som vet om överrinningsboxar fungerar bra?? Har varken kunskapen eller tiden att borra mitt kar. Har läst att om häverten slutar fungera så rinner vattnet utanför akvariet . Det vill man ju inte ska hända..Men det skulle vara kul att få ha skummaren ( Deltec Mc500 ) i en sump med lite levande sten och annat. Mitt akvarium är bara på 200 liter så det ser inte bra ut att ha det som det ser ut nu. Mvh peder
-
- 0 svar
- 724 visningar
-
-
finns det andra alternativ än lock line tycker det verkar bli svårt att fösta dessa på ett 25mm pvc rör sen ingen bra svensk sida jag hittar som har dessa hemma, vad finns det mer för alternativ att fösta på 25mm rör?
-
- 0 svar
- 724 visningar
-
-
Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?
-
- 2 svar
- 724 visningar
-
-
Tjena Har precis bytt upp mig från ett lido 200 till ett "byggt" helglas 450l, Jag kommer att köra sumplöst och sitter och funderar på hur jag ska bygga ett teknikhörn(med viss avrinningsförmåga), I detta hörn skall det rymmas insug till ytterfilter(UVC) cirkulationspump(aquarium systems new jet 3500) doppvärmare och aktivt kol och fosfatremover. Jag har suttit och titta på största BTN filterhörna,haft funderingar på revkeramik. Till detta, på motsatta sidan av karet tänkte jag hänga en tunze 9006 skummare,dock ej inbyggd i någon modul, eller är det någon som har erfarenhet av att kunna bygga in den i en modul motsv, eller kommer det att försämra prestandan för mycket,då…
-
- 1 svar
- 724 visningar
-
-
Hej Skulle vilja veta vad priserna ligger på AquaCare AquaCare 2 kalkreaktor = ? Aquacare 1000V skummare= ? Kanske någon som har en prislista eller länk eller vad har ni fått betala
-
- 1 svar
- 723 visningar
-
-
Hej, Kommer starta upp min kalkreaktor och mixer i veckan men har en fråga. Om man kör co2 på timer ska man låta vattnet ändå gå igenom reaktorn när co2 är avstängt? Då jag kommer ta vatten ifrån min skummare så kommer väl den mata vatten hela tiden? Eller hur ska man annars lösa det? Båda skummare o reaktor är v2 Sent from my iPhone 4 using Tapatalk
-
Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
-
- 0 svar
- 718 visningar
-
-
Någon som testat? Ska tydligen finnas färdigt macro till 3an
-
- 0 svar
- 718 visningar
-
-
Ska slå ihop bänken i morgon. Då kommer även toppen samt överst hyllan att antingen borras med dosborr, eller typ sticksågas ut. Bänken byggs i 19mm mdf så hålen kommer en bit in i karet då genomföringen bygger lite. Ska nog ha de tre på rad. Så frågan är hur mkt glas mellan hålen bör man ha.
-
- 6 svar
- 717 visningar
-
-
-
Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.
-
- 2 svar
- 716 visningar
-
-
Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut
-
Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?
-
-
- 4 svar
- 714 visningar
- 1 följare
-
-
Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.
-
-
- 2 svar
- 714 visningar
-
-
Sitter å funderar lite på en sak som jag läst några gånger här på SVG. Det har påståtts att man, genom att använda Nitratfilter, kan dra ner på mängden LS utan att få sämmre vattenkvalite. Är detta korrekt? Har för avsikt att (innom en nära...eller fjärran, framtid) starta ett 420L möbelkar med saltvatten. Då jag inte kommer ha sump så har jag spanat en himla massa på AquaMedics "closed system" nitratfilter, som kan stå i ett av skåpen under akvariemöbeln. Det som kallas AM 1000L (på pwss). Tanken är att karet inte skall se ut som en stenhög, utan snarare som ett grottsystem där man kan se bakgrunden mer eller mindre genom LS-formationen. Med andra ord...vill inte ha för …
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
i helgen så har jag fått problem med nivåregleringen. flottören slår till och från vid rätt nivåer, pumpen går konstant när vattenpåfyllning behövs men inget vatten pumpas över i sumpen. kan någon del i systemet satt igen? som det ser ut så finns det luftbubblor i slangarna. någon som har tipps på vad jag skall kolla?
-
- 6 svar
- 713 visningar
-
-
-
Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik
-
vart hittar man en luftventil med bra precision? behöver en luftventil till min durso. använder nu gardenas lilla ventil men den e ganska svår å göra små justeringar på. skulle väl helst va någon sorts nålventil?
-
- 2 svar
- 711 visningar
-
-
Hejsan! Det är så att jag har bestämt mig för att ha ytavrinning till mitt kar. De färdiga produkterna är för breda, mitt kar har nämligen för lite utrymme mellan täckglaslisten och sidorutan. (har bara 13cm där) ?? Finns det någon ytavrinning som kan monteras där täckglaslisten sitter, det är ju 5cm brett där eller finns det någon annan lösning till mitt problem? Hls Nelson
-
- 0 svar
- 710 visningar
-
-
-
Sitter o funderar om där är någon överingsbox som "startar" skälv efter strömavbrott eller liknade, jag har en gammal tunze o den gör det iaf inte. vad har ni för erfarenheter o vilken kör ni om där är någon som funkar på detta vis Mvh Johan
-
Hittade en länk som kan säkert vara till nytta då frågan kommit upp några gånger hur mycket man tappar i flöde på varje krök etc då man använder PVC-rör Advanced Aquarist Online Magazine January, 2003 Feature Article An Engineering View of Aquarium Systems Design: Pumps and Plumbing Sanjay Joshi, Nathan Paden & Shane Graber
-
- 0 svar
- 709 visningar
-
-
Skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag har ju som sagt en Titan 150 men tycker att den låter lite mycket vad de gör reklam för (20db) är det någon som har en Titan 250 som kan bistå med hjälp. Specen för fläkten i kylaren är att denna fläkt låter 49db men enligt deras marknadsföring stämmer detta alltså inte Tack på förhand