Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?
- 

- 2 svar
 - 740 visningar

- 

- 

- 

i helgen så har jag fått problem med nivåregleringen. flottören slår till och från vid rätt nivåer, pumpen går konstant när vattenpåfyllning behövs men inget vatten pumpas över i sumpen. kan någon del i systemet satt igen? som det ser ut så finns det luftbubblor i slangarna. någon som har tipps på vad jag skall kolla?
- 

- 6 svar
 - 737 visningar

- 

- 

Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?
- 

- 2 svar
 - 736 visningar

- 

- 

Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?
- 

- 

- 4 svar
 - 736 visningar
 - 1 följare

- 

- 

Ska slå ihop bänken i morgon. Då kommer även toppen samt överst hyllan att antingen borras med dosborr, eller typ sticksågas ut. Bänken byggs i 19mm mdf så hålen kommer en bit in i karet då genomföringen bygger lite. Ska nog ha de tre på rad. Så frågan är hur mkt glas mellan hålen bör man ha.
- 

- 6 svar
 - 736 visningar

- 

- 

Tjenare! Någon som vet vart man kan köpa en vattentrycks mätare som man kan sätta på slangen innan osmos anlägningen?. Jag har en Aqua Medic Aqua Standard 150 så den ska passa på en sån. MVH Jocke
- 

- 1 svar
 - 733 visningar

- 

- 

Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.
- 

- 2 svar
 - 733 visningar

- 

- 

*behöv. hjälp koppla mitt silicat filter , vet inte vilken slang ska ta borts från osmosen och koppla den andra filter..
- 

- 2 svar
 - 732 visningar

- 

- 

Någon som testat? Ska tydligen finnas färdigt macro till 3an
- 

- 0 svar
 - 732 visningar

- 

- 

Sitter o funderar om där är någon överingsbox som "startar" skälv efter strömavbrott eller liknade, jag har en gammal tunze o den gör det iaf inte. vad har ni för erfarenheter o vilken kör ni om där är någon som funkar på detta vis Mvh Johan
 - 

Hejsan.. Någon som vet om överrinningsboxar fungerar bra?? Har varken kunskapen eller tiden att borra mitt kar. Har läst att om häverten slutar fungera så rinner vattnet utanför akvariet . Det vill man ju inte ska hända..Men det skulle vara kul att få ha skummaren ( Deltec Mc500 ) i en sump med lite levande sten och annat. Mitt akvarium är bara på 200 liter så det ser inte bra ut att ha det som det ser ut nu. Mvh peder
- 

- 0 svar
 - 730 visningar

- 

- 

Hej, Kommer starta upp min kalkreaktor och mixer i veckan men har en fråga. Om man kör co2 på timer ska man låta vattnet ändå gå igenom reaktorn när co2 är avstängt? Då jag kommer ta vatten ifrån min skummare så kommer väl den mata vatten hela tiden? Eller hur ska man annars lösa det? Båda skummare o reaktor är v2 Sent from my iPhone 4 using Tapatalk
 - 

- 

Hej jag har kommit över en osmos från en kursad akvariebutik den heter Elga Pilot 1 serienr :622 nu undrar jag om någon har nått info om den eller vet något, vet inte om det är något värde i den heller Mvh Micke
- 

- 2 svar
 - 730 visningar

- 

- 

- 

Hej Skulle vilja veta vad priserna ligger på AquaCare AquaCare 2 kalkreaktor = ? Aquacare 1000V skummare= ? Kanske någon som har en prislista eller länk eller vad har ni fått betala
- 

- 1 svar
 - 729 visningar

- 

- 

Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse
 - 

Vart har ni satt er påfyllning av vattennivån med dessa två givare ? Precis installerat en Clarisea , och vattennivån i returfacket flexar ju lite upp & ner beroendes på hur fort clarisean blir skitig.. så jag sitter och fnular lite på vad som kommer bli bäst Nu verkar Ato’n fylla på lite väll ofta.. Så blir nog att sära på givarna , och sätta dom på separata fästen . Men frågan vad man skall utgå ifrån när man sätter dit dom i sumpen .. ? Någon som har en ide , eller vad dom själva har gjort ?
- 

- 1 svar
 - 727 visningar

- 

- 

Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut
 - 

Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
- 

- 0 svar
 - 727 visningar

- 

- 

Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.
- 

- 

- 2 svar
 - 727 visningar

- 

- 

Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik
 - 

Skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag har ju som sagt en Titan 150 men tycker att den låter lite mycket vad de gör reklam för (20db) är det någon som har en Titan 250 som kan bistå med hjälp. Specen för fläkten i kylaren är att denna fläkt låter 49db men enligt deras marknadsföring stämmer detta alltså inte Tack på förhand
 - 

Sitter å funderar lite på en sak som jag läst några gånger här på SVG. Det har påståtts att man, genom att använda Nitratfilter, kan dra ner på mängden LS utan att få sämmre vattenkvalite. Är detta korrekt? Har för avsikt att (innom en nära...eller fjärran, framtid) starta ett 420L möbelkar med saltvatten. Då jag inte kommer ha sump så har jag spanat en himla massa på AquaMedics "closed system" nitratfilter, som kan stå i ett av skåpen under akvariemöbeln. Det som kallas AM 1000L (på pwss). Tanken är att karet inte skall se ut som en stenhög, utan snarare som ett grottsystem där man kan se bakgrunden mer eller mindre genom LS-formationen. Med andra ord...vill inte ha för …
- 

- 0 svar
 - 723 visningar

-