Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
As above! http://www.customaquatic.com/customaquatic/tanktechNEW.asp
-
- 0 svar
- 828 visningar
-
-
Jag har sista året lag ner en del tid och tankemöda på att ta bort allting som alstrar spänning i mitt kar,dvs.småpumpar doppvärmare och dylikt-eftersom jag upptäckte att det konstant *censur* ns Ca 35 volt i akvariet mätt mot "jord". Så nu använer jag två magnetic drivepumpar (little giant/Iwaki) som inte har någom mekanisk koppling mellan motor och pumphus (el/vatten). Nån som har några teorier om detta,eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet att korallodling "dopas" med svagström till metallgallren som fragmenten placeras på , men det tror jag har mer med mineralvandring att göra.
-
till <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR></T></TABLE> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR> <TR> <TD borderColor=#004696 width=250 bgColor=#ffffff> <DIV align=center></DIV></TD> &l…
-
- 2 svar
- 826 visningar
-
-
Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?
-
- 1 svar
- 825 visningar
-
-
http://americanaquariumproducts.com/CleaningMachine.html Undra om den är bra? /Jens
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Skulle detta funka tro. Tänkte man kunde ha det så här och få ett med samma slinga från sumpen till UVC:n sedan vidare till skummarn och sedan vidare till andra delen av sumpen Har diskuterats det här med UVC-pumps plasering men har ändå ej fått nått bra svar. varför man ej skulle kunna ta vattnet från sumpdelen. Parasiter etc borde ju följa med ändå i strömmen tillslut
-
Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?
-
- 2 svar
- 822 visningar
-
-
-
Om man kör en kalkmixer på natten, kan man kombinera den tekniken med att automatiskt tillsätta Kalciumklorid eller Natriumkarbonat, eller möjligen båda blandningarna (vid olika tillfällen naturligtvis). __________________ MVH Peter
-
Undrar när siliconet börjar bli dåligt... Mitt akvarium är nog ca 4 år gammalt.. Packningen i pvc genomföringen.. när bör en sådan bytas kanske? Nån som har erfarenhet av dessa?? Vill inte ha en massa vatten på golvet..
-
jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.
-
Hej, Någon som har en bra lösning för att ha en gemensam sump till flera burkar? Har man en returpump för varje kar, eller finns det andra lösningar?
-
- 3 svar
- 819 visningar
-
-
Är det någon som har haft problem med mörka beläggningar på insidan av kvartsglaset och vet vad det kan bero på? Det kommer ju inte i kontakt med vattenflödet.
-
- 0 svar
- 819 visningar
-
-
Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.
-
- 1 svar
- 817 visningar
-
-
Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????
-
Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb. Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16. Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och s…
-
- 2 svar
- 815 visningar
-
-
Jag sitter och skall montera ihop mitt nyinköpta RO-system, Aqualight picobello. Det sitter små slangstumpar på filtret som skall bytas mot medföljande långa slangar men hur är anslutningen beskaffad? Jag har skruvat ur "nippeln" men hur lossar jag slangstumpen?
-
- 2 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, Jag tänkte kolla om någon vet huruvida Tunzes osmolator tål att sitta i en hink med saltvatten och naturligtvis pumpa upp saltvattnet till akvariet, eller inte? Jag såg nämligen att pumpens axel var av metall och vill vara säker på att inte förstöra pumpen. Mycket tacksam för svar! /Patrik
-
Om någon är värt att göra så är det värt att göra väl brukar det heta. Om man är som jag så innebär det att saker blir överdimensionerade och överkonstruerade. I denna anda så valde jag att hantera alla sladdar som legat vid akvariet även känd som min stora brandfara. Detta kändes som prioriterat då min Z. Desjardinii och G. Melanospilos har börjat jaga mat vid ytan och sedan skvätta vatten när mina Eheim autofeeders inte snurrar lika ofta som de tycker att de borde. Planen blev därför att montera mina nätaggregat och pump controllers på en aluminiumplatta. Jag valde att köpa en 4mm platta som var 55x100cm stor via Amazon för att säkerställa att den hade tillr…
-
-
- 3 svar
- 811 visningar
-
-
Hej Jag köpte en nästan komplett Aquatronica Akvariedator av Biotedmarine i Kungsbacka och han var vänlig nog att skicka med ett PC inteface som tyvärr saknade strömkälla. Är det någon som vet hur många Volt denna ska matas med, samt hur man skall vända plus och minus om man köper en universaltrafo. Är extremt tacksam för info om detta! Mvh Niklas
-
- 0 svar
- 811 visningar
-
-
Var kan man i Sverige köpa en luftflödesmätare motsvarande den här? :
-
- 0 svar
- 811 visningar
-
-
Lite nya skojjiga grejor för oss som gillar prylar :smiley17: http://www.seavisions.com/prod02.htm
-
- 1 svar
- 810 visningar
-
-
-
-
Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?
-
- 1 svar
- 809 visningar
-