Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by hippo,

vad menas med omvänd osmos??

• 1 svar
    • 715 visningar
  2. Started by Christer T,

Antingen så förstår jag inte bruksanvisningen (som visserligen är klart bristfällig) eller också fungerar den inte som den ska. Någon som har rubricerad mackapär och kan ge ett tips om hur jag ska ställa in den för att styra Kalkreaktorn?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Tobbz,

Har byggt om orginalbänken för att få sumpen att passa under. Vad tror ni om bygget ? Reglarna är i 45*70 och ett helt bakstycke i 16 mm mdf. Under den övre skivan på höger sidan ovan sumpen så sitter det även 3 st reglar från höger till vänster.

• 1 svar
    • 741 visningar
  4. Started by slarvid,

ska man ha lite ljus på sumpen? är de även bra att ha typ LS i? eller nått annat levande?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by remne,

Hej. Är det någon som vet vad för material slangen som sitter i tex Grotechs doseringspumpar är gjord av? Undrar då även om Santopreneslang har bra hållbarhet att användas i doseringspumpar? Skulle vara tråkigt om dom torkar/spricker upp direkt.

• 1 svar
    • 814 visningar
  6. Started by T1976,

Skrev frågan om detta under Foder men det kanske passar bättre här. Någon som har koll på om mysis och copepods klarar sig om man kör UVC eller ozon? Har en mandarin som jag brukar stödmata för säkerhets skull men tar gärna emot input. Tackar. mvh Theo

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Linnex,

Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.

• 0 svar
    • 779 visningar
  8. Started by Oxygar,

Hej. Någon som har satt dit kylning på ett mollyhotell. Skulle behöva det och behöver lite tips vart man kan sätta en fläkt.

• 0 svar
    • 566 visningar
  9. Started by Kimozabe,

Flummig rubrik kanske Jag undrar om man bör slaska första vattnet från både membranet och det som har stått i silikatfilterna? Jag vet att silikatmediat förbrukas snabbare om man låter det första vatten gå direkt från membranet genom silikatmediat. Ser på tds-mätaren att det krävs en 20 sekunder eller nåt innan tds efter membranet är nere på låga nivåer men kan kanske vara försumbart. Köpa magnetventiler för att styra om vattnet kostar ju oxå. Mvh Kim

• 0 svar
    • 411 visningar
  10. Started by saltatrox,

Nån som har efarenhet om plankton reaktor som vill infomera mig lite.. Alltså om den funkar bra, krånglig, rengöring osv Hadde tängt mig en PhytoBreeder 2 - The Plankton reactor av GroTech.. Har nån använt den eller vet om den är OK Mvh Thomas

• 0 svar
    • 655 visningar
  11. Started by Blåbert,

NPSH - net positive suction head, dvs det tryck som ligger på pumpens sugsida noterade jag häromdagen att det har viss betydelse för en returpump. Tom en skillnad på ett par cm i returfacket kunde avgöra om.nivån kom för högt med sörpling i sekundären som följd eller för lågt med skvalp från kammen som fölkd. Tur att man investerat i ATO

• 0 svar
    • 564 visningar
  12. Started by Magnus Sjöberg,

Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?

13. Started by Datate,

Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…

• 0 svar
    • 843 visningar
  14. Started by jupiter,

hej eftersom min iks ph kontroller inte fungerar så verkar det mest troligt att mina prober inte funkar. har sett på en hemsida i sverige att dom skall ha 2000kr för en ph modul tycker verkligen det var att ta i. men jag ser på ghl t.ex deras probe ser exakt likadan ut fast med annan text men pris runt 700kr. i usa finns det en som kostar 14 dollar + 6 dollar frakt, under 200 kr. finns det möjligheter att en sådan kan fungera? mvh Peter

• 0 svar
    • 652 visningar
  15. Started by Tobbe77s,

Nån som testat en sån? http://www.ebay.com/itm/Hydor-Smart-Level-ATO-AUTO-TOP-OFF-Aquarium-Water-Level-Controller-/151584295663?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item234b20caef givaren är ju bra mycket smidigare/snyggare än tunzes modeller om man inte har en sump o sätta dom i, sökte på forumet, men enda träffen va 1 annons på köp o sälj.

• 0 svar
    • 993 visningar
  16. Started by ballsam,

skaffade en iphone för ett tag sedan, och gör de flesa inhopp på SG från den nu för tiden. jag är snudd på teknikanalfabet, men har en fråga; finns det nån SG-app som man kan lägga på "skrivbordet" på iphonen, eller måste men gå via tapatalk? en fråga till, oavsett hur många senaste inlägg det finns, så står det alltid att det är 19 st.. är det någon form max vad systemet fixar att hantera? /Samuel

• 0 svar
    • 595 visningar
  17. Har tänkt beställa lite prylar från fish-street och tänkte kolla om det är någon som vill vara med och beställa ? Dela på frakten så kan det bli billigare för alla.. Du bör bo runt GBG för att hämta upp varorna då de kommer för att slippa inrikes frakten eller kunna tänka dig att åka en bit för att hämta upp.. Har beställt flertalet gånger från dom och det har fungerat fint och supporten är helt ok.. Så vill du vara med så skicka ett PM till mig så samordnar jag det hela och ger mer info om hur vi löser betalningen m.m.. helst så fort som möjligt då det tar lite tid att samordna och skicka betalningen så ju snabbare ju bättre tänkte lägga beställningen innan midsommar…

• 0 svar
    • 688 visningar
  18. Started by Christian J,

Såg just att en av magneterna på min Santa Monica HOG1 var helt sönderoxiderad. Magneterna skyddas bara av ett tunt lager silikon (möjligen är magneterna bättre skyddade på nyare modeller, min är ett par år gammal). Verkar som om fler drabbats av samma sak: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2547582

• 0 svar
    • 455 visningar
  19. Started by jingfee,

Hej, Med de senaste tidens strömavbrott man har läst om i Texas har jag börjat fundera vad man själv har för möjligheter om det skulle hända något här. Det i samband med att våran förening har aviserat att man kommer behöva göra underhåll på elinstallationen inom kort. Hittade och funderar lite på denna https://generalprepper.se/el-varme-belysning/batteribackup/backup-batteri-lithium-power-pack-26400-mah men har så dålig koll på hur länge den kapaciteten faktiskt räcker. Tänker att det viktiga är att hålla igång cirkulationen. Nån som har en aning ungefär hur länge den skulle klara av att driva ett akvarium med denna pump och streamer? …

• 0 svar
    • 751 visningar
  20. Started by Bono,

Har fått en produkt som heter Symbiont. Skapad av Easy Life. Vill bara upplysa om den och här är följande beskrivning: Symbiont consists of fully porous pellets in which billions of aerobic and anaerobic bacteria can thrive to degrade ammonium, nitrite and nitrate. It is a very safe, inert and efficient biological filter medium, which saves a lot of space in the filter. Symbiont is made of premium sintered glass and has a superior surface area available to bacteria. It works intensively and for a long period of time. - removes ammonium, nitrite and nitrate - reduces all aquatic diseases - reduces need for water changes - allows for keeping more fish - replaces all other …

• 0 svar
    • 910 visningar
  21. Started by niki68,

Tunze osmolator 3155 eller Pacific Sun SENTRY ATO - INTELLIGENT REFILL SYSTEM ? http://www.pacific-sun.eu/new/index.php?option=com_content&view=article&id=136%3Asentry-ato-intelligent-refill-system&catid=8&Itemid=101

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Ek_off,

Är det någon som har nån erfarenhet av H2Overflow från customAquariums? https://www.customaquariums.com/information/h2overflow.html

• 0 svar
    • 640 visningar
  23. Started by Batty,

Har bestämt mig för vilket som skall bli mitt nästa kar. blir ett Juwel vision 260 nån här på forumet som har borrat och byggt en sump till ett sådant? ny på detta och skulle behöva lite tips

• 0 svar
    • 593 visningar
  24. Started by Tobbz,

Ska bygga mig egen bänk för karet som blir 180x70x70. Tänkte mig att det blir i fyrkantsrör 30x30x2mm med 8 ben och även "ram" på undersidan. Bänken kommer stå på parketten med gjutet betonggolv under. Men vad är bäst, justerbara fötter eller en 15mm mdfskiva under hela bänken ? På baksidan funderar jag på att limma skivan mot stålet, även där ca 10-15 mm mdf ? Vilken tjocklek på skivan som ska ligga mellan bänken och akvariet hade ni valt ? Sen kommer ju sumpen att stå under, räcker det med en 10mm mdf som ligger över "ramverket" Hade ni gjort annorlunda ?

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Anders/Bo,

Hej Är det någon som har kläm på butiker som har hela Auqtronicas sortiment så man kan kolla lite priser på den nya vågstyningen med 12v pumpar mm

• 0 svar
    • 933 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.