Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hej! Ska försöka visa vad jag menar med en bild. Får jag lika bra flöde genom min pvc genomföring när jag använde mig av vattenavjämning. Vattnet sugs in via en ventil i botten, slipper på så sätt slurpljudet där. Sedan går röret upp över akvariet igen, för att justera vatten nivån i tanken. Där sker sedan själva avrinningen, i flera mindre med ventil för att justera flödet för att slippa slurpljud. Min fråga är om vattnet flödar långsammare genom mitt bottenhål för att det senare måste upp i utjämningsröret? Hoppas någon fattar vad jag menar och kan svara. Tack på förhand. /Johan
-
- 29 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej. Jag har startat min kalkreaktor precis (Deltec med magnetventil och ph dator) Har för tillfället lågt kh som ska höjas med buffert. Nu till frågorna. Har ni mätt kh och C på vattnet från kalkreaktorn och i så fall vilka värden har ni fått? Jag mätte i går och fick kh 25 dkh C 750 på utvattnet. Ändras dessa värden då kh i karet är uppe på rätt nivå? ( nu 4 dkh i karet) Jag menar kan det bli mättat med kh i kalkreaktorn eller kommer det att öka när vattnet som kommer in i kalkreaktorn har 8 dkh i stället för 4 dkh. Ni fattar nog vad jag menar :-) Ändras några andra värden än ph när vattnet från kalkreaktorn kommer i kontakt med syre och CO2 vädras bort? Mvh Daniel
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Jag har problem med att vattnet inte hinner igenom sumpen tillräckligt fort för pumparna. Har ni någon ide vad jag bör ändra på. Så här ser det ut
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har tidigare frågat om vad som är en lämplig genomströmning genom mitt Vecton UVc på 25W i mitt 540 liters. Fick som svar av någon att denna använde en vanlig Maxijet på 1000 l/h Tänkte höra om ni tror det räcker med 600 l/h. Har mitt ytterfilter som jag skall köra rowaphos och kol i, och tänkte att jag kanske även kunde mata Uvn med detta? eller är det för klent? tänkte då sparar jag ju in en pump. Och då till frågan, som det ser ut så är in och utloppen på uv större än utloppet på ytterfiltret, finns det nå kopplingar för att trä en större slang på ett mindre hål eller vice versa? Eller skall jag investera i ytterligare en pump bara för att mata UV med, eller finns…
-
- 15 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej jag behöver en ny uv lampa men jag vet inte var jag kan hitta en, är det någon som vet? Vecton 600 25watts G25T8 uv lampa.
-
- 7 svar
- 2,4k visningar
-
-
Någon som vet var man kan få tar i ett nytt uv rör till denna ? har pratat med mina lokala handlare men inte fått något riktigt svar om dom kan få hem ett nytt rör eller ej . tacksam för svar ..
-
- 1 svar
- 784 visningar
-
-
Hej Hur har ni löst detta med ventilation av akvariebänken, när man kör med sump? Blir väl som en bastu under karet om man har helt innestängt där nere? Tack på förhand:)
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Att få in/ut luft i sumpens skåp känns som en förutsättning för att minska kondens och fuktskador... vad tror ni om denna badrumsfläkt, för att suga in frisk luft, som sedan pressas ut genom ventilationshål på andra sidan? Eller räcker det med endast ventilationshål lite varstans?
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Jag undrar hur ni har gjort med ventilation på era bänkar? På min förra bänk vart det helt inneslutet så det var som en bastu. Körde med borrat och me sump förra gången, ska köra detta igen. Det kommer vara ett mellan rum på 5cm mellan vägen och möbeln/akvariet. Så skillnaden mot förra gången är att det är öppet mellan bänken, upp bakom karet och upp mot taket. Skulle detta mellan rum på L:130cmxB:5cm räcka för ta bort bastu effekten och hjälpa med kylningen på sommaren eller ska man lägga till lite fläktar där nere? Tänker lite på sommar temp också. Hur kör ni? Kör ni fler fläktar? Kör ni både luft in och ut? Vad hade ni gjort annorlunda på era bänkar? Kör ni med fl…
-
- 12 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej jag håller på att bygga in mitt akvarium i väggen och skulle således behöva flytta värme som bildas vid akvariumet ut i rummet. Jag undrar om någon har en bra lösning på detta som inte låter allt för mkt. får gärna vara någorlunda estetiskt snyggt.
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad tror ni om denna , ser onekligen spännande ut och i mitt tycke smidigare än apex
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
...om UVC tar kål på zoo & phytoplankton?? / Hälsningar Pär
-
Hej, dessa fann jag på Akvarieudstyrs hemsida, vet någon av Er var man kan hitta liknande i Svedala? Det är alltså INTE vanliga filterpåsar utan en kraftigare variant. Just dessa har en maskstorlek på 20my.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte lägga upp en tråd om IKS datorn hur andra tycker och tänker om detta system med förbättringar och olika tips eller funderingar Storlek: 24 cm x 13.5 cm x 3.5 cm Systemet för bas enheten innefattar: Du kan koppla till 8st moduler i vilken kombination som helst Koppla in upp till 16 uttag varav varje uttags modul innehåller 4st yttag alltså 4x4 Möjligheter att använda den dimmbara styrskenan Datainterface för att koppla in den till datorn och få sina värden där och bättre översikt under tiden Automatisk sensor igenkännelse och sensor test Dag/natt simmulation Mån ljus simmulering med den dimmbara styrskenan Låg-Hög vatten simmulering med den dimmbara styrsk…
-
- 55 svar
- 8,1k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd för just oss som kör utan sump. Dela med er av idéer, erfarenheter och kanske tips på vad ni kör med för rening, filtrering, för och nackdelar med mera. Själv kör jag sedan en månad tillaks bara med hemmagjord ytavrinningsbox ner till ett Np-filter som ligger före ett Deltec 10W uvc i serie, detta leds direkt till insuget på en Red Sea Prizm 400 påhängsskummare. Detta verkar fungera sådär då jag fortfarande brottas med höga nitratvärden som inte ger med sig. Någon som har tips på lösning? Som sagt, alla utan sump, skriv och dela med er!
-
- 33 svar
- 6k visningar
-
-
Jag har en något vibrerande pump i sumpen Sitter och funderar på att sätta en gummimatta under pumpen för att få bort vibrationerna men för att vara på den säkra sidan funderar jag på om gummi eventuellt kan släppa ut något som inte vore så lämpligt i karet?? Iofs så har ju cirkulationspumpar m.m. gummisugproppar men den totala mängden gummi blir ju ändå ganska liten i förhållande till en större gummimatta...
-
Jag har börjat jobba mer med min youtube kanal och har tre projekt där utöver mina "bloggar" jag pillat med tidigare. Projekten är tre kategorier av filmer. De är Teknik i Akvariet som ska vara enklare guider för att introducera hur viss teknik fungerar, ganska fokuserat mot nybörjare men det ska vara allmänt. Den andra är recensioner av prylar jag har och testar. Den tredje har jag inte skapat några filmer för än men den kommer nog heta teori och kommer vara lite mer ambitiösa filmer där jag pratar skötsel filosofier och demonstrerar olika lite mer udda lösningar. Då jag nästan bara har saltvatten är det mesta ganska lutat ditåt men jag försöker nå lite till alla akvari…
-
-
- 2 svar
- 500 visningar
-
-
Någon som vet eller kan räkna ut vikt på ett 39 watts (40watt) uv-c filter från deltec med måtten 920mm x 100mm x 140mm när det är fullt med vatten? Filtret i sig väger ju inte så mycket men vill ha en uppskattning på hur mycket det kan väga med vatten i. Det är ju cylinderformat (nästan). Tänkte fästa upp en hållare till hyllplan och lägga filtren snett på den hållaren men är lite rädd för att det inte skall hålla. Kan skruva in i en plyfa på 2 cm.
-
- 1 svar
- 519 visningar
-
-
Inför förberedelser för mitt nya system funderar jag på medföljande sump..ett 140 literskar med en helskiva i mitten med ett borrat hål i...funderar på att ta bort den..och köra utan avdelningar..anpassa nivån efter valfri skummare och köra div media i reaktorer/filter..eller är det viktigt med avdelningar?
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Som rubriken lyder:) Vilka är fördelarna med ozon?
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Ska starta upp ett 500 liters hörnakvarium med en sump på 54 liter. Min fråga är vilka dimensioner man ska ha ner till sumpen? ska borra hål idag så ett snabbt svar skulle uppskattas. returpumpen blir en new jet 3000 eller 1700 som pumpar lika mycket som numret på pumpen. med tryckhöjd inräknad pumpar new jet 3000 ca 2000 liter i timme. tänkte bygga en durso också. funkar det med 40 mm durso och sedan smalnar det av till 32 mm i genomföringen och sedan 32 mm hela vägen ner? ska man ha slang som retur eller pvc? om pvc , vilken dimension? tack på förhand!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Köpte precis två patroner till min osmos men är lite osäker på vem som är vem. De är köpta i Tyskland av en kollega till mig, som var där på besök. Jag har idag en Picobello-anläggning med silikatfilter och har tidigare bytt med orginalpatroner. Patron 1 - Röd text: Sediment Removal In-line cartridge AIP-10 Patron 2 - Blå text: Taste and odor removal in-line cartridge AIC-10 Jag antar att patron 1 är den som ansluts direkt till vattenintaget och patron 2 den andra.
-
- 8 svar
- 914 visningar
-
-
Är totalny på kalkreaktor. Har precis kopplat till min Deltec P500 (inköpt sen över ett år tillbaks...) Har svårt att hitta bra information för färska idioter som mig. Hehe. Hittar djupgående artiklar om pH och vad det egentligen är och vilka kemiska reaktioner som sätter igång i akvariet... Fast tycker det är svårt att hitta den mest enkla informationen... Har nu en CO2 flaska som är kopplat till en manometer. (Denna har 2 olika måttfönster- vad ska dom stå på?) Denna är igen kopplat till en magnetventil som styrs av en Aqua Medic pHcomputer. Vidare är det en backventil som är kopplat till en bubbelräknare som är kopplat till det jag tror är CO2 inloppet på kalkreaktorn.…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Kollar lite biltema och clasohlson efter lite pryttlar. Men vilka material är okej eller absolut inte okej? Den här pvc slangen tex http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/ funkar tangit på den? Är det kanske fel pvc? Vad ska man hålla utkik efte?
-
- 8 svar
- 959 visningar
-
-
Jag har köpt en Tunze multicontrol 7095 och behöver 2 st. Tunze pumpar för min 200L akvarium , Jag har en Tunze 6045 med tänker sälja den och köpa 2 nya lite starkare eller kan använda min 6045 och köpa en till starkare. Vad är bättre ? Vad mer måste jag köpa för 7095 ?,utom två pumpar.