Gå till innehåll

Ventilation/kylning


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag undrar hur ni har gjort med ventilation på era bänkar?

På min förra bänk vart det helt inneslutet så det var som en bastu. Körde med borrat och me sump förra gången, ska köra detta igen.

Det kommer vara ett mellan rum på 5cm mellan vägen och möbeln/akvariet. Så skillnaden mot förra gången är att det är öppet mellan bänken, upp bakom karet och upp mot taket. Skulle detta mellan rum på L:130cmxB:5cm räcka för ta bort bastu effekten och hjälpa med kylningen på sommaren eller ska man lägga till lite fläktar där nere? Tänker lite på sommar temp också.

Hur kör ni? Kör ni fler fläktar? Kör ni både luft in och ut? Vad hade ni gjort annorlunda på era bänkar? Kör ni med fläktar, vilken typ isådane fall?

Om det blir fläktar så har jag tänkt mig Noctua NF-R8. Är detta ett bra val?

Tacksam för att höra era erfarenheter/åsikter/rekommendationer/Tips!

Tack på förhand!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kopplade in min ventilationsfläkt för skåpet på nybygget igår. Det rör sig om en vanlig datafläkt 8 * 8 cm (Coolink). Jag satte den framför en 25 cm lång "tunnel" med ljuddämpande mellanväggar (som en labyrint) för att ha ihjäl det sista ljudet från denna i princip tysta fläkt. Och även om ljuddämparlådan äter upp en hel del flöde så tror jag luftomsättningen duger för avfuktning av skåpet (mindre än 200 l luftvolym). Luften får ta sig in i springor runt om luckan på framsidan av skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt förr-förra kar hade jag ett täckt skåp runt om, det löste jag med en enkel datorfläkt som var kopplad på en mobil-laddare, klarade av jobbet utan bekymmer.

attachment.php?attachmentid=17433&d=1192661122

I mitt förra kar så hade jag öppen baksida, där hade jag ingen extra kylning.

I mitt nuvarande kar har jag i dagsläget inga sidor alls, detta är dock på G att ändras, och där kommer jag köra samma lösning med fläkt, då det kommer att bli täkt runt om för att stänga inne det mesta av ljudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir fläktar så har jag tänkt mig Noctua NF-R8. Är detta ett bra val?
Köper du fläkten "för sig själv" så har den 6 år's garanti. Den är tyst, jämfört med det mesta i 12v fläktväg nästan helt ljudlös. Den största nackdelen är väll att den inte flyttar så mycket luft. Det är en kvalitetsprodukt, så i övrigt är det svårt att hitta fel på den.

Från datorchassin lär vi oss att det ligger kvar mer damm i chassit om man har en fläkt som suger, istället för en som blåser. Förklaringen hävdas vara att luften har sämre bärighet när trycket är lägre, men eftersom varken sumpskåpet, eller datorchassit är ens i närheten av lufttätt så blir där ingen betydande tryckskillnad i mellan in och utsida. Förklaringen till varför köper jag inte riktigt, däremot kan jag bekräfta att samma chassi blir dammigare om man suger ut luft istället för blåser in, med i övrigt samma förutsättningar.

Sen är det ju en fördel om man blåser, eftersom man kan styra luftflödet så det riktas ned i sumpen för att få kylt av vattnet lite under de varma dagarna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du hade tänkt kanalansluta eller göra hål i väggen så skulle jag säga att de är bättre att ha ett undertryck i sumpen, men jag tror inte det har någon större betydelse nu!

du kan göra ett litet experiment och sätta en termometer där inne och testa vad som blir svalast och göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...