Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Piraterna,

Är ett ämne som verkligen går mig över huvudet, jag behöver en transformator som tar 600W induktivlast (vad sjutton det nu betyder). Någon som har några förslag?

• 1 svar
    • 602 visningar
  2. Started by Kimozabe,

Hade egentligen tänkt ansluta rör till mitt deltec uvc men tanken slog mig..... Hur fasen ser jag om UV:et lyser om jag har pvc kopplingar istället för dom vita slangkopplingarna? Kanske bättre att köra med slang och ansluta med pvc-slang limdel? Mvh Kim

• 1 svar
    • 601 visningar
  3. Started by niki68,

Har 4 batteri två som lyser grönt och andra två röd försökte växla kablarna och blir samma röd på dem två , så fort jag stoppar den svarta kabel i batteri ingång blir röd har väntat i flera dagar att laddas med är röd forfarande ,vad kan det vara för fel jag kör 4 mp60 . Tacksam för svar !!!

• 2 svar
    • 600 visningar
  4. Started by dahlgren,

Finns det någon som har testat denna och har lust att skriva några rader om den? Den har ju ett väldigt bra pris men frågan om den håller måttet kommer ju då. länk - http://www.fish-street.com/fs_nt-01dosing_pump?category_id=126

• 1 svar
    • 599 visningar
  5. Started by drakfisk,

jo jag undra hur ni gör när ni fyllar på första gången för min del kommer det att så fall ta 6 dygn inan det är fullt med osmoa vatten levererar ca 120l/d

• 1 svar
    • 598 visningar
  6. Om någon är värt att göra så är det värt att göra väl brukar det heta. Om man är som jag så innebär det att saker blir överdimensionerade och överkonstruerade. I denna anda så valde jag att hantera alla sladdar som legat vid akvariet även känd som min stora brandfara. Detta kändes som prioriterat då min Z. Desjardinii och G. Melanospilos har börjat jaga mat vid ytan och sedan skvätta vatten när mina Eheim autofeeders inte snurrar lika ofta som de tycker att de borde. Planen blev därför att montera mina nätaggregat och pump controllers på en aluminiumplatta. Jag valde att köpa en 4mm platta som var 55x100cm stor via Amazon för att säkerställa att den hade tillr…

• Gilla
    • 3 svar
    • 598 visningar
  7. Started by mrnorton,

Har tänkt att använda mig av ett ytterfiter där man kan ha biobollar mm. Har även fundering på ett UV ifrån ytterfiltert. Min fundering är kan jag ha sugröret i ytvattenskammaren kommer vattnet där då att räcka till. Vattnet till sumpen går via overflow från denna kammare. Eller ska sugröret sitta i själva akvariet då blir det synligt tänkte försöka gömma det.

• 1 svar
    • 598 visningar
  8. Started by Freddesss,

Ska limma fast en skummare i mitt kar som är i gång. Kommer sänka ytan så jag kan rengöra där den ska sättas. Men vilket lim ska jag använda? Något vanligt snabblim som går bra eller jag måste beställa special lim? Trevlig helg alla!

• 1 svar
    • 597 visningar
  9. Started by e-mu,

Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.

10. Started by Roger.J,

Hej tänkte fråga en liten fråga om man kan använda samma kar till osmos och som blandkar av saltvatten. Anledningen till frågan är att jag byggt en burk där ballingen & osmosen ska vara och osmos delen vart ca 100l (med flit byggde ja den så stor så man slipper fylla den hela tiden har en avdustning på ca 10l per dag nu) Mvh Roger

• 3 svar
    • 594 visningar
  11. Tänkte höra om någon har haft kontakt med denna bok. Är ute efter en bra bok om kejsare. Kanske finns någon annan ni rekommenderar? Mvh Thomas

• 2 svar
    • 593 visningar
  12. Started by battle_royal,

Hejsan! skulle behöva hjälp med ett köp på ett osmos filter om nån vänlig själv skulle kunna hjälpa mig med det:) vad tycker ni om detta filter nån som har nån erfarenhet av den? http://www.aqualight.de/ gå in på länken gå in på reversed Osmos AquaLight RO-System ST-190 l/day den är jag nyfiken på? och vilka filter är det man ska köpa till sen om man ska byta? dom finns oxå med på den sidan hur ofta bör man byta filter? tacksam för svar! Mvh Micke

13. Started by Christian J,

Någon som har erfarenhet av denna ATS, eller kan länka till andra som testat? Är främst nyfiken på byggkvalitet och handhavande.

14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, Ni som kör med överriningslåda, upplever Ni det som svårt att hålla en jämn nivå i sumpen? Jag har stora problem med det.. även fast jag har justeringsventiler både till o från sumpen, börja fundera på om det är överriningsboxen som hela tiden ändrar flödet, har Ni liknande problem?

• 2 svar
    • 591 visningar
  15. Hej. Undrar om detta är något som användas av akvariefantaster. Kan ju hålla ingång pumpar och doppvärmare ett tag vid strömbortfall. Mvh Johnny

16. Started by Ek_off,

Jag har ett 425 xl påväg till mig i just detta nu. Sen har jag funderat på att sätta in ett ClariSea filter, och min fråga är då, hur tror ni hade varit bäst att placera den? i facket där vattnet kommer ner(får nån av de båda modellerna plats där?) eller efter skummares eller var? jag har hört många olika alternativ men tycker ingen sagt varför de tycker det än.

• 0 svar
    • 588 visningar
  17. Started by TgL9705,

Hej! Finns det någon som har ca 10-20cm silikonslang över för 32mm rör,går även bra med slang för 25mm rör. Ska ha till övergången pump-rör för att få bort vibrationer. Hittar ingenting i närområdet där jag bor.

• 2 svar
    • 587 visningar
  18. Started by ballsam,

skaffade en iphone för ett tag sedan, och gör de flesa inhopp på SG från den nu för tiden. jag är snudd på teknikanalfabet, men har en fråga; finns det nån SG-app som man kan lägga på "skrivbordet" på iphonen, eller måste men gå via tapatalk? en fråga till, oavsett hur många senaste inlägg det finns, så står det alltid att det är 19 st.. är det någon form max vad systemet fixar att hantera? /Samuel

• 0 svar
    • 586 visningar
  19. Started by Dimorb,

Vet inte helt vad jag skall söka på men tidigare när jag satte samman reoler med akvarier så hade jag inte frigolit eller liggunderlag under utan fann någon speciell akvarietejp som jag satte på reolen. Den fungerade som stötunderlag på samma sätt som frigolit och andra typer och samtidigt var den väldigt underlättande för akvarierna gled på den så man kunde bara trycka dem in på plats. Någon som vet vad det är för tejp jag snackar om och var jag kan köpa den? Butiken jag köpte av förra gången har gått i konkurs så får inte svar därifrån.

• 4 svar
    • 586 visningar
  20. Started by h0llowman,

hur högt ovan för vattnet ska mh-lampan sitta ??? hur vet man vad som är rätt höjd???? ska till lägga att jag har en 250w lampa ... ///// mvh peter

• 2 svar
    • 585 visningar
  21. Started by saltatrox,

Jag vill köpa en digital PH mätare, den ska hälst vara stationär. Alltså den ska visa värdet på displyn hela tiden helst. Vad har ni och rekomendera Mvh Thomas

22. Started by kobbens,

Hej skulle behöva ett foto på kretskortet på den modell med svarta kontakter. Nån som kan hjälpa??

• 2 svar
    • 584 visningar
  23. Started by fotte,

Är det någon som vet om man kan koppla in en sådan här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632921 utan en dator eller vad man ska säga, har inte forskat så mycket i det men funderade på om man kunde använda något liknande till kommande led-bygget.

• 3 svar
    • 582 visningar
  24. Started by Batty,

Har bestämt mig för vilket som skall bli mitt nästa kar. blir ett Juwel vision 260 nån här på forumet som har borrat och byggt en sump till ett sådant? ny på detta och skulle behöva lite tips

• 0 svar
    • 580 visningar
  25. Started by Piggelin,

Har ni förslag på något material eller något färdigt som jag kan använda för att höja min skummare i min sump.Den behöver komma upp ca 2-4 cm från botten där den står. Just nu står den nere i sumpen. Men hade jag bara haft något som hade höjt den men kan inte komma på vad. Vill att den skall stå stabilt så vill inte lägga sten eller så utan bra om det kunde vara platt och stabil yta.Vad kan man ha för material?Plast - vad bör man tänka på?Kan man ha porslin om man hittar typ en talrik eller så eller vad kan man välja där.....

• 5 svar
    • 579 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.