Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Ska limma fast en skummare i mitt kar som är i gång. Kommer sänka ytan så jag kan rengöra där den ska sättas. Men vilket lim ska jag använda? Något vanligt snabblim som går bra eller jag måste beställa special lim? Trevlig helg alla!
-
- 1 svar
- 691 visningar
-
-
hej jag har ett problem jag har köpt en osmos makapär som hetter aquatic nature standard 90sp men problemet är att jag begriper inte riktigt hur den funkar eller hur man kopplar deneftersom jag inte kan läsa instruktionerna på de språk som de är skrivna på, jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
-
Tjenare! Går i tankarna på att starta mitt första saltkar men jag har lite funderingar som behöver svar.... 1. Vart köper man bra PVC rör, kopplingar och kranar?? 2. Tänkte borra i botten på akvariet men är lite nervös över detta, vill ju inte gärna att det ska spricka. några bra tips på hur man gör, har varit i kontakt med några glasmästare men dom vill inte? 3. När jag väl har fått hål i karet hur tätar jag lämpligast runt hålet?? Tacksam för alla svar!
-
- 2 svar
- 686 visningar
-
-
Hej Jag har ett problem med min IKS Aquastar dator som låser. Jag kopplar in den, gör precis som det står när man ska reseta. Men det slutar med att den hamnar på MAIN MENU TIME FUNCTIONS och där är den låst. Hjälper inte att trycka på nåt.... Någon som har råkat ut för detta?
-
- 0 svar
- 686 visningar
-
-
hej eftersom min iks ph kontroller inte fungerar så verkar det mest troligt att mina prober inte funkar. har sett på en hemsida i sverige att dom skall ha 2000kr för en ph modul tycker verkligen det var att ta i. men jag ser på ghl t.ex deras probe ser exakt likadan ut fast med annan text men pris runt 700kr. i usa finns det en som kostar 14 dollar + 6 dollar frakt, under 200 kr. finns det möjligheter att en sådan kan fungera? mvh Peter
-
- 0 svar
- 685 visningar
-
-
Tänkte dra igång min pelarskummare nu och är i behov av en bra luftpump som klarar en del tryck. Själva skummarkroppen är 150cm. Har en Schego WS3 som är kaputt och behöver således en ny. Vilka andra pumpar finns det på marknaden som klarar detta tryck? Eller är det en ny Schego som gäller?
-
- 0 svar
- 685 visningar
-
-
Har ni förslag på något material eller något färdigt som jag kan använda för att höja min skummare i min sump.Den behöver komma upp ca 2-4 cm från botten där den står. Just nu står den nere i sumpen. Men hade jag bara haft något som hade höjt den men kan inte komma på vad. Vill att den skall stå stabilt så vill inte lägga sten eller så utan bra om det kunde vara platt och stabil yta.Vad kan man ha för material?Plast - vad bör man tänka på?Kan man ha porslin om man hittar typ en talrik eller så eller vad kan man välja där.....
-
- 5 svar
- 684 visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar om det är någon som har några bra tips på om det går att få tag på lite större behållare för vattenförvaring (till ro, salt och kalk) utan att behöva pröjsa hutlösa summor. Jag har tittat på https://xn--fnsterputsredskap-zzb.se/collections/vattentankar-105-250-liter?page=1 och https://tanksdirekt.de/en/150-litre-watertank-handles#tab-label-Specifications-title Dessa är ju alla svindyra och frakten kostar också multum. amzon har lite billigare men mer begränsat utbud. Någon som har något tips? Finns ju alltid vattentunnor men deras dimensioner brukar vara opraktiska. Skulle vilja ha något som är fyrkantigt…
-
- 7 svar
- 681 visningar
- 1 följare
-
-
Har köpt en pH-probe http://www.milwaukeeinst.com/site/products/products/standardportable-meters/80-products-g-standard-portable-meters-g-mw101 för att kunna ha lite bättre koll på pH (och en Apex/GHL känns överdrivet för stunden). När jag sitter och läser instruktionerna står det att proben skall förvaras, med hatten på, i lite 'storage solution' för att inte bli torr. Om den dock blir torr så ska den sköljas i 'rinse solution'. Mina frågor är: 1) Jag hittar inte 'storage solution' i butiken jag köpte den. Kan osmosvatten fungera dvs ska den bara förhindras att bli torr utan att få beläggningar av diverse orenheter på sig? 2) Om proben blir torr skall den aktiveras i '…
-
- 3 svar
- 678 visningar
-
-
Satt precis och tittade på deras saker och blev lite sugen på deras roterande munstycken.... (REVOLUTIONS)
-
- 0 svar
- 676 visningar
-
-
Hej Har köpt en schuran jetstream kalkreaktor av en saltvattens vän har på guiden, tyvärr saknades manualer till den... Detta har vållat lite huvudbry...har hittat på tyska, men vad hjälper det ;0) Så någon som har en instruktion / installations manual till en schuran Jetstream 1 liggande? Gärna i pdf och kan skicka till conny@publicsound.se skulle det rädda dagen, veckan.. osv Mvh Conny
-
- 0 svar
- 676 visningar
-
-
jag har en sump som innehåller ett fack på ca. 40 liter för färskvatten och en del med måtten 830x325x400 utan fack och jag vill ha lite tips och ideér på utformning och fack, elelr ska jag köra utan? det ska vara en AC 1000V Skummare, uv-c, nitratfilter, och Fosfatfilter i sumpen. vinnande förslag belönas med en folköl .
-
- 0 svar
- 676 visningar
-
-
-
Har fått en hinna på ytan men har ingen sump. Är det någon som har provat Fluvals ytavrinning? Som denna http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1
-
- 1 svar
- 671 visningar
-
-
Är det någon som vet om man kan koppla in en sådan här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632921 utan en dator eller vad man ska säga, har inte forskat så mycket i det men funderade på om man kunde använda något liknande till kommande led-bygget.
-
- 3 svar
- 669 visningar
-
-
Hej Behöver råd om min Osmosis jag köpt. Jag bifogar 2 bilder, den ena visar hur den är kopplad. Den andra hur kopplingsschemat visar, och enl mig stämmer inte verkligheten mot schemat. Sitter ledningarna rätt? Har det någon betydelse vilken väg vattnet kommer in? Har kollat in en del Youtube videos och de kopplar in vattnet först genom sedimentröret sen aktivkolröret på de jag hitta, och så är den inte kopplad nu. Har markerat med siffror för om någon ev vill förklara en ny koppling. Misstänker att jag behöver flytta på de små kopplingarna som sitter i ändarna med.
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
Köpt en osmos, ska vattnet in där det står flow eller tvärtom...
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Funderar på ett nytt osmos. Vet någon om denna är bra eller finns det något prisvärt alternativ? http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=468 Har ett ganska stort silikatfilter att komplettera med.
-
- 1 svar
- 661 visningar
-
-
Finns det någon som har testat denna och har lust att skriva några rader om den? Den har ju ett väldigt bra pris men frågan om den håller måttet kommer ju då. länk - http://www.fish-street.com/fs_nt-01dosing_pump?category_id=126
-
- 1 svar
- 660 visningar
-
-
Jag tänker skaffa en AC till lägenheten när jag drar igång karet.. Det är nog varmt i min lägenhet och speciellt på sommaren är det hög värme och hög luftfuktighet.. Vill ha tips på, inte allt för dyra, luftkonditionerare.. Den ska ju då framför allt kunna kyla OCH avfukta samtidigt... Antingen en sån portabel enhet med allt i ett, som man bara drar ut ett tjockt rör från.. Eller en sån "split" som man har fläkten på utsidan huset.. Smärtgräns 10.000 Tips mottages =)
-
- 1 svar
- 659 visningar
-
-
-
Hej tänkte fråga en liten fråga om man kan använda samma kar till osmos och som blandkar av saltvatten. Anledningen till frågan är att jag byggt en burk där ballingen & osmosen ska vara och osmos delen vart ca 100l (med flit byggde ja den så stor så man slipper fylla den hela tiden har en avdustning på ca 10l per dag nu) Mvh Roger
-
- 3 svar
- 657 visningar
-
-
Har lite av ett problem, eller egentligen hur jag löser placering av ghl dosern. Jag har bara 2 ställen att placera den på. Det ena är väggen till vänster, det är här jag helst vill ha den för då kan jag bara skruva upp hyllkonsoler och sen är det klart Men då ska den dra ballinglösning ända från dunkarna till höger för att sen pumpa ner det i sumpen som oxå är placerad till höger. Samtidigt tänker jag att det är ju bara när slangarna skall fyllas första gången som avståndet spelar roll, eller? Andra lösningen är att det får byggas en bänk/plattform som skruvas ner i botten på ställningen så den hamnar ovanför dunkarna, denna lösn…
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
Är ett ämne som verkligen går mig över huvudet, jag behöver en transformator som tar 600W induktivlast (vad sjutton det nu betyder). Någon som har några förslag?
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
jo jag undra hur ni gör när ni fyllar på första gången för min del kommer det att så fall ta 6 dygn inan det är fullt med osmoa vatten levererar ca 120l/d
-
- 1 svar
- 655 visningar
-