Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by slarvid,

jobbar på en skola och den ena kemiläraren sa till mig när vi snackade lite vatten och tester att det finns ett företag i mariestad (där jag bor) som heter sagitta. de har lite ph och annat kul. nån som vet tillförlitligheten? http://www.sagitta.se/

• 3 svar
    • 578 visningar
  2. Started by backstrd,

Hej! Jag håller på att köpa in lite grejer till mitt första saltvattensakvarium. Jag har bestämt mig för att köra med osmosvatten, men jag är osäker på om jag ska komplettera med ett silicatfilter också. Vad rekommenderar ni? Jag vill gärna göra rätt från början och försöka minimera riskerna, så jag lutar åt att köpa ett filter för att vara på den säkra sidan. Men jag tänkte kolla med er mer erfarna för lite råd. Mvh Daniel

• 3 svar
    • 578 visningar
  3. Started by per.w,

Jag har då fått offert på litet teknik som kan vara av intresse för de med litet mer i plånboken är bara slit och släng... Bild ett tilltalar mig speciellt mycket!

• 2 svar
    • 570 visningar
  4. Started by Kimozabe,

Har lite av ett problem, eller egentligen hur jag löser placering av ghl dosern. Jag har bara 2 ställen att placera den på. Det ena är väggen till vänster, det är här jag helst vill ha den för då kan jag bara skruva upp hyllkonsoler och sen är det klart Men då ska den dra ballinglösning ända från dunkarna till höger för att sen pumpa ner det i sumpen som oxå är placerad till höger. Samtidigt tänker jag att det är ju bara när slangarna skall fyllas första gången som avståndet spelar roll, eller? Andra lösningen är att det får byggas en bänk/plattform som skruvas ner i botten på ställningen så den hamnar ovanför dunkarna, denna lösn…

• 1 svar
    • 568 visningar
  5. Started by niki68,

Någon som kör samma UV ?

• 1 svar
    • 566 visningar
  6. Started by Marcus-,

Funderar lite på hur mycket rörelse i vattnet man bör ha om man har LS i sumpen. Hur vet man om man har tillräkligt flöde, kan man märka det på något vis om det inte är tillräkligt?

• 0 svar
    • 565 visningar
  7. Started by BatmanGefle,

Har köpt en pH-probe http://www.milwaukeeinst.com/site/products/products/standardportable-meters/80-products-g-standard-portable-meters-g-mw101 för att kunna ha lite bättre koll på pH (och en Apex/GHL känns överdrivet för stunden). När jag sitter och läser instruktionerna står det att proben skall förvaras, med hatten på, i lite 'storage solution' för att inte bli torr. Om den dock blir torr så ska den sköljas i 'rinse solution'. Mina frågor är: 1) Jag hittar inte 'storage solution' i butiken jag köpte den. Kan osmosvatten fungera dvs ska den bara förhindras att bli torr utan att få beläggningar av diverse orenheter på sig? 2) Om proben blir torr skall den aktiveras i '…

8. Started by Kimozabe,

Fick bara en fundering. Borde man inte byta ut filterkuddarna som sitter i silikatbehållare etc? Dessa samlar väl på sig ämne som förs vidare med det rena vattnet? Jag har en aqualight osmos. Mvh Kim

• 4 svar
    • 560 visningar
  9. Started by Dimorb,

Vilken storlek/mängd på watt rekommenderar ni till ett 2000 liters akvarium? Vilka märken rekommenderas? Någon som har prövat Aqua nova? /Andre.

• 1 svar
    • 559 visningar
  10. Started by Oxygar,

Hej. Någon som har satt dit kylning på ett mollyhotell. Skulle behöva det och behöver lite tips vart man kan sätta en fläkt.

• 0 svar
    • 557 visningar
  11. Started by Blåbert,

NPSH - net positive suction head, dvs det tryck som ligger på pumpens sugsida noterade jag häromdagen att det har viss betydelse för en returpump. Tom en skillnad på ett par cm i returfacket kunde avgöra om.nivån kom för högt med sörpling i sekundären som följd eller för lågt med skvalp från kammen som fölkd. Tur att man investerat i ATO

• 0 svar
    • 556 visningar
  12. Started by Majki01,

Någon som har en sådan här och vet exakt vilken siffra man ska ställa in den på för att den ska hålla 25-26 grader?? Sent from my iPhone using Tapatalk

13. Started by buffe78,

Någon som teatat detta filter? tänkte man kunde ha det hängades på sumpen. http://www.fish-street.com/haqos_expro-500_external_filter?category_id=126

• 2 svar
    • 551 visningar
  14. Started by Jurgonh,

Håller på fundera kring min kommande sump. Jag kommer ha två akvarier i bänken under stora akvariet. De kommer vara på 180 liter styck. Det ena karet kommer ju vara en traditionell sump med skummare etc.. Det andra hade jag först tänkt dela in i 2 fack, en för osmos och en för att blanda salt.. Men jag har börjat tänka om.. Osmosen kan jag ju köra direkt ner i sumpen (via en nivåvakt i sumpen och magnetventik på osmosen) Och salt kan jag blanda i en regntunna.. Då frigör jag det andra 180 liters karet till nått mer roligt. Tänkte då på ett refugium.. Fjnderar på att göra ett refugium av det ena karet.. Om jag bygger en liten platå, på ca 10 cm som …

• 0 svar
    • 549 visningar
  15. Started by freddi36,

Om man köper en algmagnet som är till för 5mm glas, och du använder den på glas som är 6-7mm, vad händer då? Magfloaten som är "small" är till för 5 mm men skulle vara perfekt för mitt kar då den är så liten att den skulle kunna användas på min välvda framruta.

• 2 svar
    • 547 visningar
  16. Started by Hawkmoon,

Hejsan. Är det någon som har erfarenhet med påfyllning av avdunstat vatten till ett ReefMax 105? Enda stället för tekniken är fösta facket där nivåskillnaden blir, detta fack är ett droppfilter med ytavrinning samt 3 korgar biobollar. Funderar på om man kan ta bort 2 st korgar, sakta under en längre period för att inte störa bakteriafloran för mycket, jag har 12kg LS i karet och det är lågt belastat, med 2 clowner, 2 Banggaier och 2 Eld gobi Magnifika, samt 2 putsarräkor, turbosar och eremiter, kör bara med mjukisar. Kan detta funka att få till? misstänker att karet blir lite mer högljutt då vattnet till ytavrinningen får fritt fall när korgarna tas bort. Mvh Chrille

• 0 svar
    • 545 visningar
  17. Started by Majki01,

Någon som vet ett pellets filter som får plats i "sumpen" på ett rsm 130? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 543 visningar
  18. Started by Gilderon,

Någon som kan tipsa om fläktar som är i princip ljudlösa och där man inte behöver vara ett el-geni för att sätta i..helst bara att typ byta ut de befintliga å sätta i nya...

• 1 svar
    • 543 visningar
  19. Started by droopy,

Funderar på att bygga ett eget pellets filter, tror ni att det fungerar om man sätter direkt från ut på karet? Returpumpen fyller med 2500l/h blir det för dåligt tryck eller ha ni nå förslag eller bilder på erat ststem

• 0 svar
    • 537 visningar
  20. Started by jonasroman,

Snabb fråga. Vad är egentligen ventilen till för på utvattnet ? Är inte den alltid helt öppen ? skall man lämna apparaten med strömmen på när den ”vilar” och helt enkelt bara stänga ventilen på utvattnet men öppen på invattnet. Då stänger den nämligen av sig av sig självt. min producerar nästan mer på utvattnet än smutsvattnet. Men TDS är noll så den verkar göra det den ska. såg att du @MichaelE hade denna. Kan du klargöra? Med vänlig hälsning, Jonas

• 2 svar
    • 535 visningar
  21. Kan man rengöra sensorerna på en 3155? La dom i lite ättikvatten, borstade av lite, men det blev inte bättre Den är cirka 3 år tippar jag, så garantin är väl utgången Vad kan det vara annars om det inte är smuts, trasig helt enkelt?

• 1 svar
    • 527 visningar
  22. Started by Mathias81,

Hejsan! Ngn som har erfarenhet och kan dela med sig av lite teknik för att få de att funka som de ska? Har köpt mig en aqua medic overflowbox som ja starta upp upp igår. Men märkte omgående att jag får problem med luftbubblor. Ju mer flöde desto mer luft. Så nu för att ja ska kunna våga åka till jobbet så har ja fått dragit ner på flödet ordentligt. Vilket ja inte vill egentligen då den ska klara 5000 liter i timmen vilket ja inte är i närheten av. Låg ett så kallat nät i första facket som ja fick ta ur så länge för att den gjorde oxå att de blev luftbubblor som la sig där ja inte vill ha dom. Vet att de finns en pump att köpa i USA men den på 110 volt zå de gå…

• 2 svar
    • 523 visningar
  23. Started by Dimorb,

Någon som vet eller kan räkna ut vikt på ett 39 watts (40watt) uv-c filter från deltec med måtten 920mm x 100mm x 140mm när det är fullt med vatten? Filtret i sig väger ju inte så mycket men vill ha en uppskattning på hur mycket det kan väga med vatten i. Det är ju cylinderformat (nästan). Tänkte fästa upp en hållare till hyllplan och lägga filtren snett på den hållaren men är lite rädd för att det inte skall hålla. Kan skruva in i en plyfa på 2 cm.

• 1 svar
    • 519 visningar
  24. Started by Dimorb,

Undrar om någon vet om vilka tillbehör som finns tillgängliga? Letar t.ex. efter fästen/brackets för att fästa den i möbeln. /Andre.

• 1 svar
    • 519 visningar
  25. Har tidigare haft ingående pump till kylaren i nedfallsfacket i sumpen så att allt som kommer med returpumpen/flödet kan tas upp av kylarpumpen och så har jag haft utblåset i nästa fack med teknik så som skummare osv.. Har nu byggt om sumpen så facket där utblåset går ut är fullt med koraller. Det är en stark pump som blåser rakt på korallerna - inte så bra - så har flyttat utblåset från kylaren till samma som intaget till kylaren. Vad kan jag då förvänta mig för skillnad i effektivitet? Någon som har intag/utblås placerat så som jag beskriver? Tänker att om jag har intag i nedfallsfacket så är allt ingående vatten "varmt" för det komme…

• 0 svar
    • 516 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.