Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
jobbar på en skola och den ena kemiläraren sa till mig när vi snackade lite vatten och tester att det finns ett företag i mariestad (där jag bor) som heter sagitta. de har lite ph och annat kul. nån som vet tillförlitligheten? http://www.sagitta.se/
-
- 3 svar
- 673 visningar
-
-
Finns det någon som har testat denna och har lust att skriva några rader om den? Den har ju ett väldigt bra pris men frågan om den håller måttet kommer ju då. länk - http://www.fish-street.com/fs_nt-01dosing_pump?category_id=126
-
- 1 svar
- 672 visningar
-
-
Funderar på ett nytt osmos. Vet någon om denna är bra eller finns det något prisvärt alternativ? http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=468 Har ett ganska stort silikatfilter att komplettera med.
-
- 1 svar
- 671 visningar
-
-
Köpt en osmos, ska vattnet in där det står flow eller tvärtom...
-
- 1 svar
- 668 visningar
-
-
Har lite av ett problem, eller egentligen hur jag löser placering av ghl dosern. Jag har bara 2 ställen att placera den på. Det ena är väggen till vänster, det är här jag helst vill ha den för då kan jag bara skruva upp hyllkonsoler och sen är det klart Men då ska den dra ballinglösning ända från dunkarna till höger för att sen pumpa ner det i sumpen som oxå är placerad till höger. Samtidigt tänker jag att det är ju bara när slangarna skall fyllas första gången som avståndet spelar roll, eller? Andra lösningen är att det får byggas en bänk/plattform som skruvas ner i botten på ställningen så den hamnar ovanför dunkarna, denna lösn…
-
- 1 svar
- 666 visningar
-
-
-
hur högt ovan för vattnet ska mh-lampan sitta ??? hur vet man vad som är rätt höjd???? ska till lägga att jag har en 250w lampa ... ///// mvh peter
-
- 2 svar
- 663 visningar
-
-
Är ett ämne som verkligen går mig över huvudet, jag behöver en transformator som tar 600W induktivlast (vad sjutton det nu betyder). Någon som har några förslag?
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Har bestämt mig för vilket som skall bli mitt nästa kar. blir ett Juwel vision 260 nån här på forumet som har borrat och byggt en sump till ett sådant? ny på detta och skulle behöva lite tips
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
Jag har ett 425 xl påväg till mig i just detta nu. Sen har jag funderat på att sätta in ett ClariSea filter, och min fråga är då, hur tror ni hade varit bäst att placera den? i facket där vattnet kommer ner(får nån av de båda modellerna plats där?) eller efter skummares eller var? jag har hört många olika alternativ men tycker ingen sagt varför de tycker det än.
-
- 0 svar
- 661 visningar
-
-
Tänkte höra om någon har haft kontakt med denna bok. Är ute efter en bra bok om kejsare. Kanske finns någon annan ni rekommenderar? Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Ska köpa en doserpump för Balling light. Har kollat lite på dessa pumpar, Grotech'en har kontrollerna på framsidan vilket jag tycker verkar bättre. Båda kan oxå styra en extra enhet med pumpar ommman skulle behöva det i framtiden. Sen undrar jag om Grotech's Corall A, B, C är sdamma sak som FM traceB spårämnen. Båda verkar inehålla ungifär samma sag. Kan man använda dom på samma sätt i ballinglösningarna?? Nått som GHL är bättre på?? Annars käns Grotech'en sjystare. Mest för att komntrollerna är lättare att komma åt när den står på hyllan inne i sumpskåpet....
-
- 0 svar
- 659 visningar
-
-
-
Då PVC-SLANG (Mjuk PVC ) är betydligt svårare att limma i jämförelse med PVC-RÖR (Hård PVC) önskas hjälp med namn på fungerande lim och primer. SOLNABO
-
-
- 2 svar
- 655 visningar
-
-
Tjenixen! Hadde tydligen vid ett tillfälle nämnt för mor min att jag önskade mig en refractometer så en sådan fick jag som födelsedagspresent idag Någon som använd följande instrument? PORTABLE REFRACTOMETER FOR SIMPLE AND ACCURATE MEASUREMENT OF SALINITY WITH AUTOMATIC TEMPERATURE COMPENSATION FUNCTION Complete with hard case, leatherette pouch, screwdriver and pipette dropper Finns för övrigt på http://www.deltecaquariumsolutions.com/documents/Sept06PricelistWEBVERSION.pdf /Henke
-
- 0 svar
- 649 visningar
-
-
Om man köper en algmagnet som är till för 5mm glas, och du använder den på glas som är 6-7mm, vad händer då? Magfloaten som är "small" är till för 5 mm men skulle vara perfekt för mitt kar då den är så liten att den skulle kunna användas på min välvda framruta.
-
- 2 svar
- 648 visningar
-
-
Någon som kan tipsa om fläktar som är i princip ljudlösa och där man inte behöver vara ett el-geni för att sätta i..helst bara att typ byta ut de befintliga å sätta i nya...
-
- 1 svar
- 648 visningar
-
-
Jag vill köpa en digital PH mätare, den ska hälst vara stationär. Alltså den ska visa värdet på displyn hela tiden helst. Vad har ni och rekomendera Mvh Thomas
-
- 0 svar
- 648 visningar
-
-
skaffade en iphone för ett tag sedan, och gör de flesa inhopp på SG från den nu för tiden. jag är snudd på teknikanalfabet, men har en fråga; finns det nån SG-app som man kan lägga på "skrivbordet" på iphonen, eller måste men gå via tapatalk? en fråga till, oavsett hur många senaste inlägg det finns, så står det alltid att det är 19 st.. är det någon form max vad systemet fixar att hantera? /Samuel
-
- 0 svar
- 647 visningar
-
-
Jag har börjat jobba mer med min youtube kanal och har tre projekt där utöver mina "bloggar" jag pillat med tidigare. Projekten är tre kategorier av filmer. De är Teknik i Akvariet som ska vara enklare guider för att introducera hur viss teknik fungerar, ganska fokuserat mot nybörjare men det ska vara allmänt. Den andra är recensioner av prylar jag har och testar. Den tredje har jag inte skapat några filmer för än men den kommer nog heta teori och kommer vara lite mer ambitiösa filmer där jag pratar skötsel filosofier och demonstrerar olika lite mer udda lösningar. Då jag nästan bara har saltvatten är det mesta ganska lutat ditåt men jag försöker nå lite till alla akvari…
-
-
- 2 svar
- 647 visningar
-
-
Vilken storlek/mängd på watt rekommenderar ni till ett 2000 liters akvarium? Vilka märken rekommenderas? Någon som har prövat Aqua nova? /Andre.
-
- 1 svar
- 646 visningar
-
-
Har en fråga om co2 funderar på att köpa en regulator som har en adapter som gör det möjligt att använda co2 patron avsedd för sodastream. Detta i första hand till mitt växtakvarium. Går detta använda till en kalciumreaktor? hur mycket co2 kräver en reaktor som funkar till ca 300 liters kar.
-
Någon som har en sådan här och vet exakt vilken siffra man ska ställa in den på för att den ska hålla 25-26 grader?? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 643 visningar
-
-
För bara någon dag sedan hade jag 3 snäckor inuti ett 4 millimeters rör som jag använder för att förse mitt nitratfilter med akvariumvatten. Hela situationen har fått mig till att se lite på allt som kan sättas igjen och undrar hur ni gör för att förhindra att det blir stopp? Ytavrinningen har jag tagit höjd för att det skall kunna bli stoppa. Har 2 rör ner och ett "reserv" som står över vattenlinjen så om någon snigel skall sätta igjen det så får de vara ihärdiga och STORA. Så där känns det rätt tryggt. Men vad med filter.. vad gör ni för att försäkra er om att det inte sätter igjen?
-
- 2 svar
- 643 visningar
-
-
Hej, Ni som kör med överriningslåda, upplever Ni det som svårt att hålla en jämn nivå i sumpen? Jag har stora problem med det.. även fast jag har justeringsventiler både till o från sumpen, börja fundera på om det är överriningsboxen som hela tiden ändrar flödet, har Ni liknande problem?