Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Under forumet "Träffar och föreningar" samt underforumet "Mässor" berättar vi om och diskuterar alla former av fysiska sammankomster knutet till saltvattensakvaristiken. Annonsering av sammankomster är tillåtet oavsett om den arrangeras privat, av en idéell organisation eller av ett företag. Om ett företag står bakom arrangemanget är det ok att annonsera föredraget här, oavsett om företaget sponsrar Saltvattensguiden eller inte. Förutsättningen för detta är att annonseringen i detta forum endast avser själva sammakomsten och inte andra produkterbjudanden eller tjänster.
-
- 0 svar
- 6,3k visningar
-
-
Hallå alla medlemmar på guiden! Vi i föreningen tänkte dra ihop Saltvattensguidens första Afterwork som förhoppningsvis kan hända några gånger per år! Först ut är nu på torsdag (3/7) i Stockholm. Några från styrelsen inklusive mig själv kommer infinna sig på Bar Lilla Compagniet på Katarinavägen 18, Stockholm från klockan 17.00. Närmsta tunnelbana är Slussen! Kom och säg hej eller ta något att äta/dricka och snacka salt! Hoppas vi ses!
-
-
- 3 svar
- 665 visningar
-
-
Jag tänkte göra egen fiskmat igen ala brstv. Denna gång tänkte jag att det kanske är någon annan som vill hänga på så kan vi dela på grejer. Kag tänkte köra kl 10:00 på lördag hos mig i Solna. Säg till om du är intresserad.
-
- 0 svar
- 631 visningar
-
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 9 december från klockan 11 tänker vi från föreningen hålla i ännu en butiksträff. Denna gång blir det hos Aquariatech. Medlemmar från föreningen kommer finnas på plats. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Det blir även fina erbjudanden i butiken under dagen. Klockan 13 håller Jonas Roman ett föredrag om saltvattenskemi. Varmt välkomna 😀 Plats: Aquariatech, Fraktflygargatan 18, 12830 Skarpnäck Tid: från klockan 11 Länk till Aquariatechs hemsida
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 25 februari 11-16 tänker vi från föreningen hålla i ännu en butiksträff. Denna gång blir det hos Företagsakvarium som inviger sin nya butik denna helg (25e-26e februari). Medlemmar från föreningen kommer finnas på plats på lördagen. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. På lördagen kl12.00 har vi dessutom äran att ha Jonas Roman hos. Han ska föreläsa om "Saltvattenskemi för den ointresserade". Varmt välkomna Plats: Företagsakvarium, ,Blomstergatan 4, 434 43 Kungsbacka Tid: kl. 11:00 - 16.00 Hålltid för Jonas Roman: ca 12:00 på lördagen
-
Hej alla saltisar! Helgen den 3-4 december kl. 11-14 tänker vi från föreningen hålla i en butiksträff hos Salt i väst. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Vi från Saltvattensguiden kommer att vara på plats lördagen den 3 december. Vi har bjudit in Jonas Roman för att hålla ett kort föredrag om vattenkemi och Focustronics maskiner. Föranmäl gärna till support@saltivast.se (anmälan är inte bindande men för att få lite koll på hur många som kommer) Varmt välkomna Plats: Salt i väst, Tagenevägen 14L 2:a vån, 42537 Hisings-Kärra Tid: 11-14 båda dagarna Salt i västs öppettider: Lördag…
-
Hej hej kjære naboer! Jeg ønsker dere velkomne til Reefmeet i Drøbak, Norge (ca 90 kilometer / 70 minutter med bil fra Svinesund) All informasjon vil bli postet i denne tråden fremover og jeg håper dere vil komme på besøk! Happy Reefing! Vennlig hilsen Tomas Kaumer Arrangør av Reefmeet Eier av Millepora Corals
-
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 1 oktober kl. 15 - 18 tänker vi från föreningen hålla i en butiksträff hos Aquariatech. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Vi har även bjudit in Michael Emilsson att tala om hur man lyckas med ”svårare” fiskar - framgång med riskabla fiskar och koraller. Föranmäl gärna till mig så vi vet hur mycket fika som behövs. Varmt välkomna Plats - Aquariatech, Fraktflygargatan 18, 128 30 Skarpnäck Tid - kl. 15:00 - 18.00 Hålltid för Michael Emilsson ca 16:00
-
-
- 4 svar
- 789 visningar
-
-
Det måste finnas fler akvarister i Dalarna men kan inte hitta något om några träffar eller så från de senaste åren. Har ju inga saltpolare att nörda ner mig med så ville kolla om det är nån grupp som träffas ibland och har plats för en till entusiast?
-
- 3 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan! Vet någon om det finns någon träff, förening eller mässa med saltvatten i Skåne med omnejd?
-
Boka in lördagen den 8 april i kalendern! Då är det dags för vårens Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Denna lördag kommer vi ha 4-5 st föredrag med anknytning till saltvattensakvarium och kanske någon mer programpunkt utöver det. Vi jobbar på innehållet, så all information om föredragshållare, tider och all annan information dröjer någon vecka till. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut! Ungefärliga tider är kl 12:00 – 16:00. Den som vill boka in sig redan nu kan göra det på tel. 031-3683550, under museets öppettider. Det är föredragen i hörsalen man måste boka plats på, eftersom vi har begränsat med platser där. Korallbyte, bak…
-
-
- 32 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hej kjære naboer i øst! Endelig er det klart for ett nytt saltvannstreff. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo på E6. Hva er Reefmeet? Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium. Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. Deres egen Jonas Roman er en av foredragsholderne! En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud. Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor p…
-
-
- 22 svar
- 3,1k visningar
-
-
Nu är det dags att samla mod och anmäla sig till årets första och kallaste träff: Se mer info här.
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hei, Jeg ønsker å informere mine gode naboer i øst om ett saltvannstreff 24.02.18. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo. Hva er Reefmeet? Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium. Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud. Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor private stiller med objektene. Det er alltids spennende…
-
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
-
Hej ! Vi i Linköpings akvarieföreningen beslutade att ha en saltvattens träff en Lördag i Oktober 2017 på Naturcentrum i Linköping! Vi tror att auktion på koraller/fraggar samt fiskar kan vara ett intressant ämne + något lotteri!. Även ett föredrag om något intressant ämne skulle förhöja träffen! Tipsa gärna om en föredragshållare. Vi har ju haft några intressanta saltvattensträffar och hoppas på en ny intressant träff och ett stort deltagande! Många tips är välkomna i tråden. Mvh Wilhelm "Salta Wille" Ordförande i Linköpings akvarieförening.
-
-
- 25 svar
- 14,2k visningar
- 1 följare
-
-
Om du missade invigningen av 1000 liter kallt vatten i sju akvarier har du chansen igen den 16 juli. Titta på alla rör, tång och fiskar. Prata om ditt, datt och akvarier samtidigt som det bjuds på fika. Exakt tid meddelas senare. Men jag gissar på sen eftermiddag. Vi finns i akvariemetropolen Munkedal och adressen meddelas om du skickar mig ett PM. Dagen efter (17/7) träffas vi i Lysekil runt 10-slaget och stuvar båten. Det är en motorbåt på 5,5 meter och tar runt 5-7 personer som mest. Flytvästar tas gärna med, men det finns några stycken att låna. Vi åker till en lämplig ö med tanke på väder och framför allt vind och lastar ur alla håvar och…
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Välkommen på invigning av 1000 liter kallt vatten fördelat på sju akvarier! Du tar dig till akvariets huvudstad, Munkedal, via E6:an. Det är öppet hus den 8 juli med början kl 12.00, så det är bara att dyka upp. Runt kl 15.00 samlar vi ihop oss och åker till Lysekil för en båttur med förhoppning att fånga några av havets mysterier. Skicka ett PM för att få adressen. Hjärtligt välkomna!
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nu är det spikat. Lördagen 21 januari kommer jag ha en träff hos mig. 12-15 Det lättaste är att ta sig till mig med bil. Parkering finns det gott om och är gratis. Buss funkar det med. Men då får man gå ca 1 km. Henrik Hermansson Innegårdsvägen 57 423 52 Torslanda Anmäl er gärna i tråden eller via om så skriver jag upp vilka som kommer!
-
-
- 20 svar
- 2,8k visningar
-
-
KORALLTRÄFF PÅ SJÖFARTSMUSEET AKVARIET Välkomna till höstens korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 26 november. Vi bjuder på föredrag, korallquiz, fika och en tur bakom kulisserna. Det finns även tid till korallbyte efter föredragen. I samarbete med Föreningen Saltvattensguiden.se Program i Hörsalen 12:00 – 15:15 JONAS MELANDER MITT VÄSTKUSTAKVARIUM Kallvattensakvarier ställer lite andra krav än vad de tropiska kusinerna gör. Det är en härlig utmaning att få en svensk biotop att fungera i sitt hem. Detta föredrag kommer att handla om Jonas tidigare och nuvarande kallvattensa…
-
-
- 13 svar
- 2,8k visningar
-
-
Snart två år sedan har passerat sedan jag hade min förra träff. Då bodde jag i lägenhet och hade ett "litet" kar. Nu är det hus som gäller och ett "stort" kar =) Torslanda, Göteborg är det som gäller. Tanken är ngn gång i mitten av December eller början av Januari Träffen kommer vara på en lördag eller söndag, mitt på dagen. Vill helt enkelt bara kolla av intresset för att ha en träff. Svara i tråden om det är intressant.
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
En sån sommar vi haft! Varför inte förlänga säsongen lite och häng med på en båttur i Lysekils skärgård den 15 oktober. Vi är optimistiska, men vädret kan ju vara precis hur bra eller dåligt som helst denna årstiden. Så varma kläder är ändå ett måste. Flytvästar finns ombord. Samling sker i Lysekil på morgonkvisten och efter att ha stuvat båten stävar vi ut för ett heldagsäventyr. Dagens schema är att vittja hummertinor, kräftburar och experimentbackar. Några drag med trålen kan ju vara kul också. Sen kanske man kan sikta in sig på en bra holme. Jag har fått i huvudet att försöka fiska med krok för att få blågylta och vet några ställen som haft blågylta tidigare…
-
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Fragg afton den 22 Okt i Hässleholm. Vi äter gott och snackar salt och om man har tur kör vi kanske igång utomhus badet Skicka pm via Facebook (Dan Steimer) om ni ska komma så blir det lättare o planera..
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu är det dags för årets första båttur i Lysekils skärgård. Vi hoppas att vädret är strålande den 27 juli när vi med håvar och spänner ger oss i kast med att fånga lite av västkustens flora och fauna. Alla är välkomna som har minsta lilla intresse för saltakvarier. Anmälan sker via meddelande till mig. Passa på!
-
-
- 9 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej allihopa! Markera 4 juni i filofaxen, alla ni som vill vara med på nästa korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Inbjudan med all info och alla föredrag har blivit lite försenad men ska förhoppningsvis komma ut inom kort. Vi kommer att få till minst 4 spännande föredrag! Sen blir det som vanligt tid till korallbyte och en tur bakom kulisserna i Akvariet efter föredragen. Tid blir på ett ungefär 12-16 lördagen den 4 juni. Vill man boka plats på föredragen redan nu så går det bra. Alla bokningar sker på telefon 031-3683550. Och även denna gången bjuder föreningen Saltvattensguiden.se på fika under dagen! Återkommer med mer info om alla föredrag h…
-
-
- 15 svar
- 4k visningar
- 1 följare
-