Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Olle,

Hej, Va och köpte lite mera Ls. I dag då såg jag att den här grejen satt på stenen Är det någon som vet vad det kan vara? Och om man ska behålla dom?. Sen köpte jag även 2 St. sådana här Men jag han inte mer än ut till bilen innan jag glömt vad dom hette. Ska man sätta dom på stenarna eller kryper dom dit själva??

• 5 svar
    • 989 visningar
  2. En av mina clownfiskar är borta och undrar om detta kan va boven

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,4k visningar
  3. En av mina clownfiskar är borta och undrar om detta kan va boven

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Martin B,

Min akvarium slutar aldrig att förvåna mig, idag har jag upptäckt något nytt. Har någon av er kan hjälpa mig att identifiera?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Quirkz,

Hej jag håller på att starta upp min burk som har gått ett tag nu. så i dag när jag skulle gå på toa så tyckte jag att det satt något på glaset tänkte först det man va något smuts. men der visa sig va något djur den va så liten så min system kamera inte kunde få någon bra bil.Beskrivning såg ut som en liten grå klump och ibland så kom det ut ett litet vitt spö typ som det gör på vanliga sniglar när deras ögon åker ut . försöker förklara så ni förstår migVad kan det va ?

• 0 svar
    • 553 visningar
  6. Started by klon,

Nu skulle jag behöva lite hjälp igen. Jag har hört lite knäppande i akvariet (under de senaste veckorna) och undrat om det eventuellt kunde vara någon mantis eller liknande. Karln här hemma trodde på att det kanske inte ens kom ifrån saltakvariet, å i så fall bara någon snäcka som gjorde ljuden (vet att äppelsnäckorna i sötvattensakvariet ibland fick det att låta lite liknande). Men nyss fick jag syn på något som satt bland mina första och nya knappar. Min första tanke var att: Nä, nu har min eldräka nummer två fallit offer för något i akvariet och knapparna mumsar på denne. Det var nämligen så att igår morse så såg jag att eldräka nummer ett redan var död och satt fast h…

• 4 svar
    • 940 visningar
  7. Started by peppelito,

Jag la en liten räkbit utanför min revhummers grotta i går å satte mig för att se han ta den, då flyger det nått litet kryp på den blixtsnabbt ca 3mm stor och grå och den hoppar runt som en tok på räkbiten, sen så kommer en eldräka och snor räkbiten och blir attackerad av det här lilla krypet så den bara flyger i väg, vad kan det vara?

8. Started by Strumpan,

Satt o kollade in i karet igår o fick då se ett underligt djur. Det ser ut som en lång mask och den sitter i en spricka i stenen,den är aldrig ute o springer utan sitter där hela tiden. När den sträcker ut sig allt den kan så är den ungefär 3-4 cm lång,blekt grå och jättesmal. Vad kan det vara? Har en till liten fråga oxå. Har upptäckt 1 konstigt kryp,den största är ca 1,5 cm och enligt mej ser ut som en syrsa,den har ingen färg men simmar omkring ibland,har två långa smala spröt frammåt och två korta men kraftiga bakåt. Nån som vet vad det kan vara?

• 3 svar
    • 841 visningar
  9. Started by Mattias Malmö,

Har ju ingen bild men:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> <o:p></o:p> Nyss lagt LS i mitt första saltkar och ser en hel del pods av olika slag, ser ut som märlor/småräkor eller möjligen lite insektslika och "klättrar" snarare om kring på stenarna än simmar fritt. Men nu har jag sett nåt annat smått som inte ser ut eller beter sig som det andra och undrar om nån kan ha några idéer om vad det skulle kunna vara - förstår att det kan vara svårt att ID:a nåt man inte sett men ändå.<o:p></o:p> <o:p></o:p> De simmar fritt i vattnet och "klänger" inte på stenarna. Bor i en …

10. Started by Szararzepa@gmail.com,

Den rör sig sakta. Kan det vara bebis snigel??

• 1 svar
    • 3k visningar
  11. Started by Aquaguy,

Igår när jag tände lampan i mitt pico på kvällen såg jag dels en mask som var röd och vit vad är det för nån? Sen såg jag en ungefär halv centimeter lång grå genomskinlig typ räka som sprang på stenen jätte fort. Det såg ut som en räka bara det att den inte hade lika lång stjärt som vanliga räkor. Typ som att stjärten gått av va kan det va för nåt? Kunde ej ta några bilder men ska försöka ikväll

• 7 svar
    • 880 visningar
  12. Started by Strumpan,

Startade upp ett litet nano kar för ca 2 veckor sen och dagen efter så upptäckte vi 3 rörmaskar men igår/idag när vi satt o studerade karet så upptäckte vi en massa små djur. Några är bara vita små prickar som åker omkring på både sten och rutor Dom andra ser ut som genomskinliga och brun-gula tusenfotingar med spröt Men det vi undrar mest över är en ljusgrön liten varelse som springer runt på sten och gömmer sig titt som tätt,den är ca.3 mm och antagligen har antenner men är inte säkra. Vad kan detta vara?

• 3 svar
    • 773 visningar
  13. Started by Nicke_W,

Som rubriken lyder.. Börja med en men nu finns det säkert en 3-4 st på samma sten och 1 nere vid sanden. Lite nyfiken så klart på vad det kan va för nått. ps. synns mitt i bilden som en snabel/arm, ibland ser man två som sticker ut från samma rör. /Nicke

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 320 visningar
  15. Started by holken,

Den är vit med svart/grå raka ränder som ett kors över mitten. Massor av "armar". Endast framme på natten. Sitter alltid på samma plats. Nån som har en ide?

• 1 svar
    • 748 visningar
  16. Started by fredrik,

hej är det någon som vet vad detta är.har haft den i mitt stora kar en längre tid kan det vara en sjöborre?(kortet blev inte så bra)

17. Started by Hell5,

. Taskig bild, men vet någon vad detta kan vara, har setat på samma ställe på stenen i 2 dagar. Men idag satt den på ett nytt ställe / Annica Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Mazi,

Finns säkert nån tråd om detta innan, men jag vet inte vad man ska söka på för att hitta nåt om den... Kan passa på att fråga vad det är den sitter bredvid också ? MVH Max

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Hell5,

Finns bland mina stjärnpolyper. Hålet öppnas och stängs lite då och då Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Mexa,

Hitta denna i en nyköpt LS, någon som vet vad det är ??

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Strumpan,

Var iväg för en vecka sen och inhanlade lite LS. Då vi tänkte starta ett pytte nano på 12 L. UTAN levande förutom de små fripassagerarna. Stod och studerade karet med ficklampa och upptäckte då två skumma saker på stenen,dom har väldigt kraftig stam och fem tjocka tvåfärgade spröt och ett antal småspröt som går i ljuslila.Det som är så mysko är att när vi tände lyset så drog de in sig i stenen,och så fort vi släckte så kom de åt igen. Vad kan detta vara för ljus skygga små liv tro. Vi misstänker glasrosor men är de verkligen ljusskygga ??? Försökte fota men då försvinner de in i stenen direkt Mycket tacksam för svar.

22. Started by atropos,

Flyttade just runt en liten anemon som inte trivdes där han var placerad och fick syn på några ägg ! är det någon här inne som har sett sådanna förr ? eller har någon aning vad det kan vara ? har en massa sniglar och eremiter och några krabbog i burken ! köpte anemonen för några veckor sedan så det är kanske något som kommer ifrån affären !

• 0 svar
    • 750 visningar
  23. Started by Ganon,

Hej hittade en grej i karet som skrämde mig så jag höll på att tabba stenen jag höll i, Det e en liten krabba av något slag med illröda ögon och 2 ljusare "fartränder" på ryggen inget hår förutom lite granna på bakbenen, knubbiga klor så att säga 2 små tentakler som han viftar med framför munnen, Den e runt 3 4 centimeter över skölden Jag kollade lite på vårat artregister den som jag hitta där var snarlik, tror det kan vara en Paractaea monod, men absolut inte säker Kanon om någon här inne vet något om den, ligger just nu i ett tyvärr presis nystartat 70 liters kar. Ska den vara kvar eller kommer den mummsa runt i karet ? vill inte ta dö på den rackarn, lite gullig e …

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Matthias_H,

Den här krabban har jag haft i karet va 1 år nu och har växt en hel del har sätt att den tagit ett litet smakprov på nån korall förra veckan. Vad kan det vara för rackare ? Med vänlig hälsning, Matthias

• 0 svar
    • 671 visningar
  25. Started by Linkan,

3-4 mm lång. hittade 2 st, 'ena var mörkare en den andra(hona och hane kanske), i filtret på cirkulationspumpen(maxijet). Tog kort på den ljusa för den andra var ihoprullad. Har massa små ben. Den kryper runt mest, men kan tjuta iväg sig som en kräfta fast framlänges med de där grejorna där bak.

• 1 svar
    • 710 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.