Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by libben,

Funderar lite över hur bra det fungerar. Tänker på slangarna först och främst, det biter ju trots allt ner glasfiber osv. Vad tror/vet ni? Just nu är min nattaktiv och rensar en större sten rätt friskt. Ser väldigt vitt ut. Satt en annons på att bli av med honom. Trevlig sak utöver att den börjar bli lite väl glupsk, kommer rensa gärnet i den här takten.

• 0 svar
    • 807 visningar
  2. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

har ett nystartat akvarium..upptäckte en krabbe för en tid sedan...den är det enda större djur i karet just nu (mig veterligen) behöver den matas eller kan den leva av alger å annat?

• 1 svar
    • 807 visningar
  3. Started by StatusQ,

Jag bytte plats på min sinularia och såg då att ena sidan som var vänd mot levande stenen var skadad. Det kan inte vara stenen eftersom det var en 4-5 centimeters mellanrum mellan den och korallen. När jag lyfte på en liten sten som stod precis vid sinularian såg jag också att det var byggt som ett rör med slem, sten och makroalgrester, ca 0.5 cm i diameter. Kan det vara någon sorts mask? Det här är bilder på sinularian efter flytt och den står nu ca 30 cm från föregående plats.

• 0 svar
    • 806 visningar
  4. Started by Poppopower,

Halloj! Jag har en C.Valentini och funderar på att skaffa en sjöborre. Kommer dessa att fungera ihop? Min putsarräka har fått sina spröt decimerade, kommer isf sjöborrens spröt gå samma öde tillmötes?

• 1 svar
    • 806 visningar
  5. Started by Hermanbrute,

Jag är lite fundersam om vad detta är för någon sjöstjärna jag köpt!

• 3 svar
    • 805 visningar
  6. Har en massa ormsjöstjärnor som alltid brukar hålla sig gömda i skrevor och bara ha en arm eller två ute men nu när jag kollade så var det en hel hög av dom på toppen av en sten varav en hade höjt upp mag-/munpartiet en 5-7mm och sprutade ut något vitaktigt. Detta gjorde den en två tre ggr. Tänkte filma det hela men GIVETVIS dog batteriet när jag satte på kameran:x Dom ser ut ungefär såhär iaf: http://se.reeflex.net/tiere/2647_Ophiocoma_pumila.htm

• 1 svar
    • 804 visningar
  7. Started by Fredrika77,

Vad kan detta vara ? Ca 3mm och växer och ser ut som en mini sminkborste :-)

8. Started by gurra600,

Hej .. Hur vanligt är det att Turbosniglar klarar att föröka sig i ett vanligt kar ?

• 1 svar
    • 800 visningar
  9. Started by PatrikB,

Tjena! Upptäckte här om dagen att vid en av mina koraller så hade det bildats ett ganska stor nät (5x5cm) av något som liknande spindelväv. Vid en närmare titt såg jag att detta kommer från någon form av rörmask, dock saknar den plymer utan verkar använda sig av detta nät som den skickar ut och sedan drar in och vittjar. Korallen gillar inte alls detta utan de polyperna som kommer ivägen för nätet dras in och verkar ha degenererats. Planen är nog helt enkelt att döda rörmasken eftersom korallen är rätt dyr. Rörmasken är till största del gömd under stenen i gruset men är nog cirka 5 - 7cm lång och en diameter på 5mm. Har ingen bild på den än tyvärr.. kan bifoga de ikvä…

• 0 svar
    • 800 visningar
  10. Started by Strömmingen,

Hej, nu kommer en fråga från en okunning....Finns det krabbor som attackerar fisk? Köpte en lineatus för 14 dagar sedan som började äta nästan direkt och den såg ut att må riktigt bra. Igår försvann den...jag började undra vad fisk som dör tar vägen. Letade i sprickor och håligheter med ficklampan. Döm av min förvåning när jag ser en "stor" krabba som mumsar på min lineatus? Klons ytterdel är ca 15-20 mm. Lite svårt att avgöra. Den har ljusbrunt skal och klorna är mörkt röda/svarta på toppen samt är inte hårig. Den går tyvärr inte fota då den ligger så långt in under levande stenen. Skulle behöva riva hela rasket för att lyfta på den stenen... Nu undrar man ju om detta är…

• 3 svar
    • 798 visningar
  11. Fick hem lite nytt levande idag och däribland svarta (?) turbosniglar? Vad är det för skillnad på dem och de ljusa som man oftast får tag på i affärerna?

• 1 svar
    • 797 visningar
  12. Started by Jim.L,

Hejsan! Har fått något att börja växa på en av de levande stenarna jag köpte till mig för flera månader sedan. Tycker det ser ut som en tubmask men är lite osäker då den är så liten.. Några förslag?

• 2 svar
    • 796 visningar
  13. Started by jizeta,

Satt och lyste med ficklampa i karet härom kvällen och upptäckte då ett par tre stycken små gröna djur på stenen. Avlånga och max 2mm långa. Ser ut som små larver eller jättesmå mantisar, är snabba och har ben. Huvudet är dessutom ljust. Såg även nån enstaka som var helt vit. Omöjliga att få på bild. Tippar på nån sorts kräftdjur men vet inte vad. Nån som har en aning

• 0 svar
    • 796 visningar
  14. Started by Nocturnal,

Hej! jag såg denna lilla krabat i mitt 50L nano, undrar vad det kan vara? mina egna tankar är någon sorts mussla eller en Peanut worm. Det verkar som att den äter alger från glaset? eller är det en parasit som letar efter en host? (Den lilla bruna saken) kan inte ladda upp min mp4 så ska se om jag kan lägga den på en annan platfrom och länka här

15. Started by akvariefisken_89,

Hej! Hittade den när jag flyttade lite bland stenarna? Är det en borstmask? Behållas?

16. Started by Olle,

Såg den här Snigeln i dag den rörde sej overkligt fort för å vara en Snigel. Någon som vet vad det kan vara för sort? Är den Bra/dålig?

• 0 svar
    • 795 visningar
  17. Started by Petter N,

Undrar vilken art av sjöborre detta är? Jag misstänker att det rör sig om en Diadema, men viken art är det?

• 0 svar
    • 794 visningar
  18. Started by Skafar,

Hej. Vi lyckades fånga en "märklig" sak på film som min fru tog på vår krabba i akvariet! Vi tror det är en Spider Decoration Crab men vad är det den äter? Jo avbrutna taggar från en sjöborre! Kika på filmen här: Vi har även sett att krabban ger sig på sjöborren under nattetid då den knipsar av och mumsar i sig dessa små "läckerheter"! Vad kan den få ut av det? Ger vi den för lite mat? Är detta normalt? Mvh //Micke & Gunilla

• 1 svar
    • 793 visningar
  19. Started by Anne,

Hela 64 l karet har just nu en hel massa yngel som far rundor, en o annan blir ju såklart julbord till ormsjöstjärnor mm, ska bli skoj o se om någon överlever. Har normalt 2 små pumpar igång, men stängt av en nu, skulle nog behövt att vara helt avstängt så att de små fick en chans att sätta sig någonstans, men det funkar ju inte, så vi får väl se. Ville bara tala om för världen,tykte det var skoj att jag lyckades se släppet.

• 1 svar
    • 791 visningar
  20. Started by Fredrik.g,

Någon som kan hjälpa till med namnet på krabban? Affären hade inget namn på den.

• 1 svar
    • 791 visningar
  21. Started by Ted Camenius,

Har sett en 5-6 st sådana snäckor i mitt akvarium nån som vet vad de heter? de är ca 1cm

• 1 svar
    • 789 visningar
  22. Started by Petter N,

Vilken art av rörmask?

• 0 svar
    • 789 visningar
  23. Started by port513,

Vad kan detta vara för svamp http://www.wetwebmedia.com/SpongePIX/sick%20sponge.jpg Den kallas på sidor Orange Ear Sponge men man kan inte hitta något latinskt namn på den. Någon som vet? /Henke

• 1 svar
    • 788 visningar
  24. Started by Nille83,

Bild 1: Det är inte den bruna korallen jag undrar över, utan det är den "saken" som är i mitten som jag undrar vad det är. Den ljusa. Denna har växt fram från min LS. Bild 2: Köpte denna idag. Det är en skiva, mer än så vet jag inte

• 0 svar
    • 788 visningar
  25. Started by Birdo,

Hittade nu en snäcka med lite konstigt skal, Ser ut att vara 2 mönstrad

• 0 svar
    • 787 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.