Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Moderator's upplysning: 10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren eller galleriet. Läs gärna igenom alla regler för att hålla er uppdaterade om vad som gäller! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=191312
-
- 0 svar
- 719 visningar
-
-
Tjo har en sten korall som putsräcka har vart på hela dagen, putsar den den? eller ätr den upp polyperna på den? inge är ute iallafall, kan den ha dragit in dom eller är dom uppätna?
-
- 4 svar
- 719 visningar
-
-
Hej. Vi köpte en sandsjöstjärna för någon dag sedan. Tycker det liksom hör till med en sjöstjärna i ett saltvattensakvarium. Den grävde ner sig ganska omgående och trodde i och för sig att det inte var något man skulle se sådär mycket av. Nästa dag var den framme på morgonen men såg till min förtvivlan att två av tre armar var kapade i ändarna! Min fråga är vem kan ha gjort det och hur alvarligt är det för sjöstjärnan? Jag har en Spider Decoration Crab som är högt misstänkt! Har funderat på att plocka bort denna innan. Den dök bara upp plötsligt i akvariet, inget jag köpt. En sandvändare har också försvunnit, kanske samma gärningsman? Är det någon annan som fått en sådan …
-
- 1 svar
- 718 visningar
-
-
Hej! Fick med denna när jag köpte lite LS idag. När han levde var han pladd och ett par mm bred. Den högra bilden är på undersidan och den vänstra på ovansidan.
-
- 0 svar
- 718 visningar
-
-
Någon som kan hjälpa till med namnet på krabban? Affären hade inget namn på den.
-
- 1 svar
- 718 visningar
-
-
Undrar vilken art av sjöborre detta är? Jag misstänker att det rör sig om en Diadema, men viken art är det?
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Jag såg en av mina sniglar hasa omkring med en hög med vad som såg ut som en miniatyr hårtuss. la inte märke till färgen men jag har hittat den nu fastjämrad under en sten. jag undrar om det är ungar eller bara "skräp".
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Vad kan detta vara för svamp http://www.wetwebmedia.com/SpongePIX/sick%20sponge.jpg Den kallas på sidor Orange Ear Sponge men man kan inte hitta något latinskt namn på den. Någon som vet? /Henke
-
- 1 svar
- 717 visningar
-
-
Hittade nu en snäcka med lite konstigt skal, Ser ut att vara 2 mönstrad
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Jag tittar runt lite på sjöborrar då jag gärna skulle vilja ha en för att hjälpa till med mina alg problem, jag har väldigt långt till närmaste affär dock så jag har ingen direkt möjlighet att åka och kika på utbudet. På ciklidhuset har de en Parasalenia gratiosa sjöborre. Men jag hittar ganska lite information om den, för att säga nästan inget. Är det någon här som har erfarenhet eller kännedom om den? En släkting, Parasalenia poehlii finns på reeflex: http://se.reeflex.net/tiere/3572_Parasalenia_poehlii.htm Den verkar vara en algätande sjöborre. Är det rimligt att anta att gratiosa också är en betande sjöborre som kommer glida runt tjusigt som bara borrar kan göra och ä…
-
- 3 svar
- 717 visningar
-
-
Har på sista tiden fått en massa millimeterstora röda fläckar i karet. Trodde det var alger men de verkar röra på sig för de kommer tillbaka snabbt på en nyputsad ruta tex. Fick tittat lite närmre på en större fläck idag och det ser ut som de här fast rödare: http://se.reeflex.net/tiere/962_Convolutriloba_retrogemma.htm Jag har tusentals, går det att göra nåt åt det? De verkar hålla sig ifrån korallerna såhär långt men det kanske ändrar sig?
-
- 4 svar
- 716 visningar
-
-
hej köpte en sjöstjärna för 2 veckor sen den for runt lite överallt och sen la den sig stilla på ett och samma ställe länge. såg idag att lite av ena armen har tinat bort lite så det dör troligtvis. Problemet är att den är bakom revet och måste jag få ut den eller äter min städpatrull upp den om den dör ? tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 715 visningar
-
-
Såg den här Snigeln i dag den rörde sej overkligt fort för å vara en Snigel. Någon som vet vad det kan vara för sort? Är den Bra/dålig?
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Någon som vet vart man finner ritningen? http://fancy.com/things/297923759/LEGO-Hermit-Crab-Shell /Oskar
-
- 2 svar
- 714 visningar
-
-
Hej grabbar, jag titta slött in i karet idag och titta lite såg den här filuren dyka upp som gubben i lådan ur ett hål. Ursäkta min taskiga bild. Det ser ut som en snigel av något slag? Men vad för sort, eller är det en annan sorts djur... Den har två orangea spröt som nog inte syns så bra. Tyvärr stack den ganska fort sedan igen. Någon som vet?
-
- 2 svar
- 714 visningar
-
-
köpte nya turbos i veckan och denna varelses hängde med! någon som har någon aning vad det är? ungefär 1 cm.
-
- 1 svar
- 713 visningar
-
-
Är det nån som vet vad detta är för sjöborre? Vissa utav taggarna är vita nertill vad kan det beror på?
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
Jag är lite fundersam om vad detta är för någon sjöstjärna jag köpt!
-
- 3 svar
- 711 visningar
-
-
igår innan jag la mig kollade jag in karet lite o såg då att sniglarna la lite ägg vid ytan, allt är kvar idag också men frågan är då hur lång tid det tar innan äggen kläcks ock om det är nått spec man kan göra för att få bättre överlevnad som tex försöka lyfta bort äggen eller nått o hur vill dom helst ha då me cirk osv?? vet att det inte är nån ädel konst att få upp sniglar, har fått mycke innom söt vatten tidigare men det vore ju skoj me en större och gratis städpatrull som man även kan dela me sig av till andra innom hobbyn i samma stad
-
- 1 svar
- 711 visningar
-
-
3-4 mm lång. hittade 2 st, 'ena var mörkare en den andra(hona och hane kanske), i filtret på cirkulationspumpen(maxijet). Tog kort på den ljusa för den andra var ihoprullad. Har massa små ben. Den kryper runt mest, men kan tjuta iväg sig som en kräfta fast framlänges med de där grejorna där bak.
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Fick hem lite nytt levande idag och däribland svarta (?) turbosniglar? Vad är det för skillnad på dem och de ljusa som man oftast får tag på i affärerna?
-
- 1 svar
- 708 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna snäcka eller har någon länk med information?
-
- 0 svar
- 706 visningar
-
-
-
Tjena, har lagt ner mitt gammla akvarum och flyttat över allt till det nya, det gamla karet står tomt med några få cm vatten i. Efter en dag började jag se dessa små maskar, lätt över 150st. Vad är dessa?
-
- 1 svar
- 704 visningar
-
-
Min mobil samarbetar inte med mig så bilder får vänta. Men jag upptäckte en liten vit nakensnigel i mitt kar nyss, den har två små brun/svarta horn och på kroppen har den småsmå(!!) brunsvarta prickar. Den är smal och avlång och ca en cm just. Den är sjukt gullig och är definitivt en keeper men den kommer hamna i nanot som allt annat konstigt jag hittar hehe.. Men Har ni någon vild gissning kanske? Ja jag vet att de är omöjligt att säga art utan bild, jag hatar själv när folk gör såna här inlägg med ingen bild att kunna se men har ni kanske någon sida med nakensniglar som man kan identifiera den själv? Den är väldigt lik denna krabat http://se.reeflex.net/tiere/1282_Der…
-
- 0 svar
- 704 visningar
-