Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Är det någon som vet hur Calico krabban beter sig mot sjöstjärnor? Har läst att dem ger sig på små fiskar, skulle minna full vuxna clarkki klara sig? Röjer dem runt mycket bland stenarna?
-
- 4 svar
- 990 visningar
-
-
satt å glodde in i karet efter släckning som man alltid gör varje kväll.. å döm av min förvåning när det helt plötsligt satt en grå/brun KRABBA å mumsa på lite alger eller liknande.. vart fasen kom han ifrån ? e det bra å ha krabbor i karet??
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Köpte idag fem stycken alg ätande sniglar/snäckor. Namnet jag fick på dessa var, vet ej hur det stavas, truckus. Är det någon här som vet vad de heter och hur det stavas? Storleksmässigt så blir de lika stora som turbosar. Bilder kommer snart på dessa.
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nån som vet vad detta är !! Hittade den när jag tog fram ficklampan
-
Köpte mig 5st sniglar idag 4st Jumbo Turbosniglar och 1 Astrea men såg nu då jag kom hem att den stora turbon har massa små sniglar på sig. Ser ut som små vita snurrtoppar. Är detta en parasit som bör tas bort eller är det en symbios? Har tyvärr ingen kamera hemma så man kan fota dom
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Är det någon som har erfarenhet av lima scabra? Utfodringstips?
-
Råkade av en slump fånga denna lilla krabat idag. Är det en mantisräka? Om det är en mantis och om någon vill ha den så pm'a mig. Finns i södra Stockholm. Den är ca 2.5 cm lång och aggressiv
-
- 6 svar
- 2,9k visningar
-
-
Upptäckte att jag fick med en liten röd krabba( skalet ca 1cm) när jag köpte en acropora igår. Nu såg jag att den var på min stylophora och gick runt. Är lite orolig, om den skulle käkar korall eller så. Har ingen bild tyvärr. Ska jag ta bort den eller låta den vara??
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mitt sjö-äpple har på sistone blivit helt sjö-vilt! (dåligt skämt, jag vet!) Det flyttar sig från nära ytan till botten, ner på stenarna, just nu klättrar den på min skummare. Är det ngn som har nåt tips på varför den gör så här? Jag har haft denna lilla varelse över ett år nu, och den verkar må bra i övrigt!
-
http://www.naplesseashellcompany.com/hermit_crab_shells.htm Kan ju få vem som helst att undra vad man har i karet! Tycker det var en helläcker site!!! Bra dyrt dock...
-
hur länge lever turbosar.. ? hur stora blir dom? kan man ha FÖR många i ett 500L kar.? ja har ca:35st å finns de nått mer liknande djur som skördar lika bra som turbosar? måste man plocka ur dom ifall dom dör ( skitar dom ner som om en fisk dör ) ?
-
-
Igår hittade jag ena benet på min blåa eremit i ena hörnet och idag när den var framme så såg jag även att ena klon saknas. Jag har sedan en tid tillbaks upptäckt en krabba i karet som jag tror ligger bakom det här, men inga andra invånare har råkat illa ut. Resterande invånare är knappast den sorten som sliter av en klo eller ben på en eremit av den här storleken. Jag har för mig att krabbor och kräftor har förmåga att reparera liknande skador vid nästa skalömskning, då nya ben eller klor växer ut. Har jag rätt eller fel? Här är den innan flytten till den nya lyan:
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag har på ca. 2 veckor förlorat alla mina räkor, Lysmata, Saron Marmorea samt bandkorallräkor. jga har ingen vettig förklaring till dödsfallen. jag har under denna tid medecinerat mot prick med Myxazin på en kururg och under samma tid har det dött en Ecenius bicolor samt en dvärgkejsare som inte hade några symptom på någon sjukdom. Hälften av räkorna har doc dött efter att medecineringet upphört kvar i burken finns nu bara en Scopas samt på Ocellaris och jag tror inte att dom helt plötsligt börjar slakta räkor så vad f*n kan det beror på? alla vvattenvärden är ok. -en idé någon?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag är lätt besatt av min krabba jag har i mitt sötvattenskar (en fin mangrovekrabba) och skulle vilja ha en (eller flera) krabbor i mitt kommande saltkar, frågan är bara vad det finns för krabbor och vilka som man bör ha? Har försökt googla lite och leta här på forumet men inte hittat så mycket matnyttigt, så om någon har lite info, en länksida eller en bok att rekomendera skulle jag bli hemskt glad. Nu hade jag tänkt ladda upp en fin bild på min krabba också, men den avr för stor
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Mina elefant sniglar hade "foam party" igår. ca 5 st började började släppa ifrån sig vit vätska. Såg himla roligt ut. Såg ut som någon tände en cigg i ena hörnan av karet sedan en i andra hörnan osv... Hela karet blev helt dimmigt!
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
hej, för ett årsedan var snackett att borstmaskar var till godo, men jag har svårt att tro på det och söker nu folk dom sett att de verkligen vart elaka igår natt såg jag en göra ett mycket tappert försök att attackera en mussla på 1,5X1cm och den bet ganska bra innan den gav sig. det jag är messt fundersam på är om de klarar av puttsaräkor, det är ju gansk dyrt kg/pris på dem och de har försvunnit på något mysko sätt för mig
-
-
Okej, så nu har jag alltså fått en sjögurka på halsen. Den har antagligen kommit med stenen. Den är ljusbrun/beige och har ganska små piggar över hela kroppen, när den sträcker ut sig är den gissningsvis ca 20 cm. Eftersom att jag inte vet om det är något jag vill ha i mitt akvarium har jag fiskat upp den och lagt över i karantänakvariet. Någon aning om vad det är för sort? Hur stor kan den tänkas bli? Och framförallt - vad ska jag göra med den? Vad äter dem för något? (så att den kan överleva i karantänakvariet ett tag kanske) Tacksam för hjälp... försöker leta bilder och jämföra, men har inte hittat nåt än. Ska försöka låna en digitalkamera sen och lägga in en bild hä…
-
Har hittat en skum sak i burken som jag vill få identifierad. Nån timme efter att ljuset har släckts kommer den fram, eller fram är väl inte rätt ord, den sitter i ett hål i stenen och sträcker ut sin "arm" som ser precis ut som en elefantsnabel. Den är svart eller väldigt mörkbrun till färgen. Det ser ut som om den damsuger hela sin omgivning och armen har som längst varit ca 15 cm och 4-5 mm tjockt på fetaste stället. Lyser man på den drar försvinner den in i hålet igen. Funderar på om det kan vara en Peanut worm http://www.mesa.edu.au/friends/seashores/p_noduliferum.html, men det är svårt att säga eftersom den har kroppen kvar inne i stenen. Funkar tyvärr inge bra att …
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Idag när jag skulle fästa en korall vid en sten såg jag plötsligt något konstigt som rörde sig genom stenen! Det var ingen vacker sak direkt, och gissningsvis 1 dm lång. Den var ljusbrun i färgen och såg väldigt "hårig" ut. Kan det ha varit en borstmask? Är den farlig? Hur får jag bort den? I mitt lilla akvarium (ca 80 liter)har jag massor av röda borstmaskar, hur blir jag av med dem? Finns det något som äter dem? Har i det akvariet även sett en konstig larvliknande sak som var svart med vita "spröt-tuvor", den var några cm lång. Försökta ta kort, men kameran var så dålig så det blev väldigt suddigt. Någon som har nån gissning på vad det var och om det är farligt? Har jus…
-
-
Är det någon som har erfarenhet av bortstmask/fireworm och hur de går ihop med musslor (Tridacna)? Har fått med en del små borstmaskar i extra sten till mitt "korallakvarium" (fick bort de stora innan jag introducerade stenen men de små blev kvar ) där jag även har musslor. Vid sökningar på nätet så blir jag inte riktigt klok på om de är skadliga för musslor eller inte. Vissa säger att de är det andra att de inte är det. Om jag nu skall plocka ur dem. Finns det ngn som har en bra metod som faktiskt funkat. De maskarna jag har i burken ser ut som daggmask med borts på (rosa/oranga) Hermodice sp?, Eurythoe? Mkt tacksam för hjälp!
-