Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by jimmy,

Kan dom det minn mussla har vridit sig ca 40grader men på samma ställe är det den själv som gjort det eller är det strömen i karet som vrdit den ?

• 28 svar
    • 3,7k visningar
  2. Started by Joachim,

Jag har svarta nakensniglar med en vit rand på ryggen. Jag undrar om de är ofarliga. Har sett att vissa inte haft problem med nakensniglar medans andra haft problem med att de käkat mjukkoraller. Är det någon som har erfarenhet av denna typ? /Jocke

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by hippo,

såg att jag haren krabba förra veckan .jag han tyvärr inte ta nått kort, den va i storlek med en enkrona över ryggen mörkbrun med röda ögon. ska man ta bort den eller är den ofarlig.?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Daniel,

är det någon som har erfarenhet av dessa? läste här på formuet att de äter glasrosor och jag börjar behöva någon som äter sådana för det växer som fan.. bara undrar om de äter annat i reven och hur många ni tror jag behöver (har 40 kg sten och massor glasrosor), räcker det med en? jag tycker de är rätt så fula...en annan grej.. är de lätt tillgängliga?? så som jag kommer ihåg har jag aldrig sett de på akvarieaffärer.. men kanske är det jag som är uppmärskam...

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  5. Guest Tera
    Started by Guest Tera,

Mitt första salt kar har varit igång 3 mån,Och den sista tiden har jag upptäkt fin sand (som korallsand) lite här o där på stenarna.Har bara lite o väldigt grov på botten.Är det något som flyttar tuggad sten el, skiternågot sand?Det knäpper ofta i karet osso men det skulle jag tro att det är mina sniglar när dom "snurrar" på sig , har ett hundratal efter en förökning, hoppas dom växer till sig. Har även 2 små djur (6-8mm) Gult med "taggar" på ryggen . Ser nästan ut som en dinosaurie*L*vad är det?(försökte lägga in bild fast den är för stor )Undrar osso över 2 små klumpar med vitt mögel?? c,1cm.sitter på en sten med en slags tratt ut, såg en liknande grej på en korall stam…

6. Hej alla, jag tillhör den lyckliga skara som ska handla eremiter+turbos av The Rookie. En tanke jag har bara som jag gärna tar emot synpnukter på: Djuren har förmodligen varit väldigt länge i samma vatten och även till viss del i samma påse, hur ska man göra med inkoppningen då? Snabbt för att inte plåga dem alltför länge i det gamla vattnet, eller mycket långsamt för att utjämna alla skillnader i vattenkemi försiktigt. Vad tror ni!?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  7. Guest Jönsson
    Started by Guest Jönsson,

Först försvann eldräkan, 2-4 veckor senare försvann 1 st nyinstallerad pustarräka (kanske klarade den inte installationen och blev mat till ormsjöstjärnorna) 2 veckor senare kommer en ormsjöstjärna "hasande" på endast 1 st hel arm (restenvar avtuggade!!!!) 2 st små gula Gobies Valenciennea strigata har också försvunnit oförklarligt Vad kan detta vara - en krabba??? plockade ut 1 st gorillakrabba när karet var nytt men nu ... kan inte hitta odjuret ... har försökt med bete, ficklampor på natten m.m. Kan det vara något annat? Har inga andra "kända"elakingar i karet.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jaha! Nästa pest djur som anfaller burken är hittat Jag har hittat väldigt många Pyramidellid sniglar som sätter sig som parasiter på mina astrea och trocus sniglar. Dessa brukar vara kända för att ge sig på musslor också men nu har jag tack och lova inga! Så till frågorna, hur skadliga är dessa för sniglarna egentligen? Vad fins det för alternativ för att bli av med dom? Jag har en Pseudocheilinus hexataenia som jag har läst äter dessa men hittils tycks den inte ha ätit nån. Så jag söker fler alternativ och lite erfarenheter om bekämpning av dom. Sen har jag hittat två st nakensniglar också, jag har inte sett att dom gör nån skada och har inte några bilder. En är v…

• 11 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by hbmannen,

min pincett äter på min blåa sjöstjärna, nästan en halv cm av ena armen saknas . LÄKER en sån skada eller ska man plocka upp den å lägga i ett eget kar?eller kommer den helt enkelt att dö av skadorna?

• 25 svar
    • 3,1k visningar
  10. Started by petrol,

Upptäckte i går att det satt tre st små snäckor på undersidan av min sjöstjärna, Stjärnan verkade stressad så jag tog en pinsett och drog loss snäckorna. Är det normalt eller håller snäckorna på att äta på min stjärna??

• 20 svar
    • 4k visningar
  11. Jag såg just en liten (2cm) svart snäcka med grått skal som jag aldrig sett. Troligen är han en färsking från LS sedan någon vecka. Någon som vet om det måste bort? Jag har inte så lång tid innan han försvinner in i stenröset...

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by aerie,

Hoj! Tänkte bara kolla hur pass vanligt det är att eremiter kastar ut ägg i fångenskap? Observerade nämligen massa små röda kulor farande omkring i sumpen och kunde inte komma på vad det var förräns jag lyckades spåra källan till min enda eremit som satt och "borstade" sig själv. Antar att det inte blir något av dem då jag inte har någon eremit som kan befrukta äggen men lite roligt är det iaf i allt elände. Inte utan att man undrar hur mkt saltvattensfiskar som dött totalt den senaste veckan,tycker detverkar varamånga som förlorat djur just nu.

• 0 svar
    • 834 visningar
  13. Started by Xavante,

Hittade denna i mitt kar nu i kväll,den bör ha överlevt åtminstånde i ca ett halvår då jag inte har stoppat ner något som den kan ha följt med på den tiden. Efter lite efterforskningar så tyderdet på att det är en Tritonopsis elegans som äter mjukkoraller som Lobophyton , Xenia ,Sinularia med mera, så den lär ju inte ha några problem att överleva i mitt akvarium i alla fall. Än så längeså kan jag inte se något angrepp på någon av mina koraller men det är väl bara att vänta och se.Har även en litenvit platt naken snigel med en ljust biege rand runt som jag inte lyckats fota än. Kul med lite udda inevånare ,bara att hoppas att dom inte förstör allt för mycket. Xenian växer …

• 16 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Klubbsson,

Min sambo ertappade idag en krabba utan giltiga identitetshandlingar i akvariet. Så nu tängte jag lägga ut en en efterlysning och kolla upp att han inte kar något fuffens för sig. Singnalement: Den är ca 2cm stor och är "levandesten mönstrad" Och givetvis har mästerfotografen med profskameran vart framme och plåtat....

• 3 svar
    • 980 visningar
  15. Guest Danne
    Started by Guest Danne,

Mina putsarräkor har ynglat av sig. Så nu simmar det runt en massa små pytteräkor. Är det någon som har drivit upp lysmata amboinensis? Jag har varit tvungen att minska vattenomsättningen så att de inte hamnar i pumphimmelen. Det är i alla fall ett tjugotal överlevande som fortfarande simmar glatt omkring dag nummer två.

• 10 svar
    • 2k visningar
  16. Guest Frost
    Started by Guest Frost,

Jag har 1000 st sådans i mitt akvarie ca 2mm stor. Måste kommit med stenen, har inga fiskar i än men udrar om dom kan vara farliga?

• 1 svar
    • 953 visningar
  17. Started by perma,

På flera ställen läser man att man måste mata sjöstjärnan Protoreaster Lincki. Men jag kan inte hitta något om vad man ska mata den med. Var sitter munnen? På över- eller under-sidan?

• 0 svar
    • 903 visningar
  18. Started by Newbe,

Någon som har tips på bra "sandtvättare", min sand börjar se lite småtråkig ut. Har bara haft den i3v och jag antar att det blir bättre med tiden. Jag har argonitsand 0.2-0.5 mm, och ca 9 kg i ett 1-2 cm tjock lager i främre delen av akvariet. Funderar på att slänga i 9 kg till. Tror inte jag vill ha sandvändande fiskar eftersom de sprätter sand och med hög cirkulation känns det onödigt. Finns det arter av sjögurkor som är sandfiltrerare och som inte fungerar som neutronbomber om de dör? Som det ser ut nu så lutar det lite åt sandvändande sjöstjörna men frågan är hur effektiva de är och om min sandmängd räcker för en att överleva på. Har när jag tittar i tidigare trådar i…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Goranius,

Jag har hittat en svart snigel med en ljus sträng på ryggeni mitt akvarium som bara dyker upp nattetid, någon som vet vad det är eller vågar sig på en gissning. Ska försöka ta en bild på dom för det är 3st, 2stora och en liten. Tacksam för all hjälp!!

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by David,

Någon som har erfarenhet av dessa (Spirobranchus giganteus) Tyckte jag såg något som liknade dom i en annons här, jag har tidigare bara sett dom när jag dykt. Hur fungerar dom i akvarium, matning etc??

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by Klubbsson,

Jag har en svart liten sjöborre som springer runt i mitt kar, jag konverterade till ett 720 för 3 veckor sedan och har haft ganska dålig belysning i karet sen dess. Så det fins förnärvarande inga synliga alger i karet. Behöver man mata sjöborren med något extra om man misstänker att det kan finnas dåligt med mat? Jag fick ett ryck i går om att jag skulle försöka mata den med en salladsbit..... sen blev jag ståendes med ena handen i karet och den andra i skägget å undrade hur F*´n gör man för att mata en sjöborre??och flickvännen kom naturligtvis förbi och undrade vad jag gjorde.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by MichaelE,

vad e det för snigelart överst i högra hörnet http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=1 944

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by petrol,

Hur är det nu med Pistolräkor? Är det ok att ha dem i akvariet? Har surfat runt utan att hitta egentliga svar.. Bild: http://mistressreef.homestead.com/files/pics/pistol_goby.jpg

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Dimorb,

Är den lika mordisk som den gröna? Tyckte först att min inte har gjort någonting mot övriga invånare men efter några månader så kan jag inte längre hitta alla mina fiskar. Behöver man oroa sig för att han är skyldig?

25. Started by vahagn,

Jag har sett att det finns start-kit med bakteriefauna som man kan köpa för att "inplantera" akvariet med olika bakterier. Men är det nån som vet om det finns liknande start-kit med ägg till maskar och kräfdjur som man kan köpa istället för att köpa levande sand eller levande sten för att få med djur till nystartade kar? Har för mig att jag har sett det nånstans, men det kan vara önsketänkande inbillning från min sida också...

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.