Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by NephruruS,

Hejsan tänkte höra om ni vet ifall det är omöjligt att ha en mussla i akvariet eftersom jag har en igelkotts fisk och har hört att dem kan ge sig på musslor.. Får hem en stor blå maxima i helgen och vill inte att den ska bli uppäten! Några erfarenheter ni kan dela med er av?

• 0 svar
    • 656 visningar
  2. Started by LisaO,

Vad är detta för små vita saker? De är inte mer än ett par mm stora, och de små vita fläckarna är ännu mindre varianter. Jag har kanske hundratals i akvariet, och de verkar flytta på sig lite då och då.

• 1 svar
    • 655 visningar
  3. Started by Strömmingen,

Hej, nu kommer en fråga från en okunning....Finns det krabbor som attackerar fisk? Köpte en lineatus för 14 dagar sedan som började äta nästan direkt och den såg ut att må riktigt bra. Igår försvann den...jag började undra vad fisk som dör tar vägen. Letade i sprickor och håligheter med ficklampan. Döm av min förvåning när jag ser en "stor" krabba som mumsar på min lineatus? Klons ytterdel är ca 15-20 mm. Lite svårt att avgöra. Den har ljusbrunt skal och klorna är mörkt röda/svarta på toppen samt är inte hårig. Den går tyvärr inte fota då den ligger så långt in under levande stenen. Skulle behöva riva hela rasket för att lyfta på den stenen... Nu undrar man ju om detta är…

• 3 svar
    • 654 visningar
  4. Started by Petter N,

Påträffade några små snäckor i min sump. Undrar vilken art det är?

• 2 svar
    • 654 visningar
  5. http://www.chucksaddiction.com/harlequinshrimp.html

6. Started by Fagerberg,

Vad krävs för att t.ex behålla färgen på en rosa hysterix eller t.ex riktigt blåa acroporor ? Hade en läderkorall innan som var helt vit när jag köpte den men nu är den sån tråkig brunröd som allt annat , vad kan vara felet ?

• 1 svar
    • 653 visningar
  7. Started by Linnex,

Mina turbos trivs inte. Sedan veckan tillbaka har de börjat ramla ner. Vattenvärdena verkar bra förutom låg fosfat vilket jag tror har påverkat min chaeto. Chaeton har blivit vit och sladdrig istället för grön och fast. Kan sjuk chaeto påverka Turbos och jag bör slänga ut den eller är det troligtvis det som påverkar chaeton som påverkar turbos? Korallarna och fiskarna ser ut att må bra.

• 0 svar
    • 652 visningar
  8. Started by ulfsa,

Hittade ytterligare en mask på LS, någon som vet vad det är?

• 0 svar
    • 651 visningar
  9. Started by Cpt Phreak,

Har en calustrea Som av någon anledning börjat tyna bort! När jag tittade lite närmre så såg jag en hårig liten krabba sitta inne i korallen!? nu undrar jag ifall det kanske är krabban som tar dö på min calustrea?

• 0 svar
    • 650 visningar
  10. Guest
    • 0 svar
    • 650 visningar
  11. Started by rickard598,

upptäckte idag när jag kom hem att min sjöhare tagit sig in i ytavrinningen (facket) trots att jag har ett skydd för där gjort av plexi har den rackaren på något vis lyckats putta upp skyddet och tagit sig ner där. Visserligen är det problemet löst nu, men jag undrar om man kan ha den gå i sumpen så den får smaska lite alger där? finns risk att den går upp i röret från durson så det blir stopp? Vill visserligen ha den gå några dagar i ytavrinningen för att få bort alger därifrån men vågar inte nu då jag inte satt dit nät så den kan ta sig ner där. mvh Rickard

• 1 svar
    • 648 visningar
  12. Started by mamadubba,

Har ett litet hål i LS som det varje kväll kommer ut 10-20 stycken decimeterlånga trådar ur som ser ut som spindelvävstråd ungefär, de flyter bara med strömmen och dras in när ljuset tänds. Från början var det bara ett hål men på senare tid har det börjat byggas upp ett kalk "lock" över det. Nån som har sett det här? Nåt som man borde köra aiptasia på kanske?

• 1 svar
    • 646 visningar
  13. Started by Krillo,

Ser ut som små skivor, ca 5 mm i diameter...

• 1 svar
    • 645 visningar
  14. Started by Kulin,

Hur gör ni när ni när placerar ut era koraller? Fäster dem på nån mindre sten, och sen kilar fast/ ställer ovanpå stora stenar, Eller fäster ni dem direkt i stora stenar och låter dem vara där? Jag har hittills gjort lite av varje, men risken att invånarna välter ner koraller känns rätt stor, å andra sidan behränsar man kanske framtida placeringsr om man fäster direkt på större sten....svårt att flytta i efterhand tänker jag...

• 1 svar
    • 645 visningar
  15. Started by Yodelking,

Vad kan detta vara för en mask? Rör sig som en daggmask, verkar inte ha "ben", såg ut att äta från stenen (alger?) ca 0,5cm tjock, såg ungefär 1dm av masken, men den kan ju vara hur lång som helst... Jag får se om Tapatalk lyckades att få med bilderna, annars kommer de imorgon...

• 0 svar
    • 643 visningar
  16. Started by Sara,

Någon som vet vad detta är och om den kan göra nån skada i karet?

• 2 svar
    • 640 visningar
  17. Started by Hella42,

Hej Jag tog och köpte en puffer mot bättre vetande. Den åt upp mina sniglar Nu stödmatar jag den med räkor sniglar ja det som finns på affären. Här nu köpt nya sniglar som jag hoppas är lite större köpte även en sjöborre och en krabba . Hur stor är oddsen att dom dom får leva ? Behöver en levande städpatrull!

• 0 svar
    • 640 visningar
  18. Started by jacs,

har ju som sagt försvunnit från sitt skal och efter ett antal dagar så lyckades man hitta lite olika storlekar på skal i en zooaffär. Nu har dessa legat i en dag men kräftan har ej kommit fram, är detta normal beteende? Har läst att vissa ömsar skal och är borta i nästan en vecka innan de hittar fram igen så man kanske bara skall vara lugn. //Jonas

• 0 svar
    • 640 visningar
  19. Started by Sanntommy,

Har rört sig lite och har som långa armar som sitter på min sps! Undrar om det är någon sorts ohyra?

• Gilla
    • 1 svar
    • 639 visningar
  20. Started by Rosie,

Hittade den här lilla liraren på rutan i akvariet. Någon som har någon aning om vilken art?

• 1 svar
    • 638 visningar
  21. Guest Mickius
    Started by Guest Mickius,

Hejsan såg idag en rörmask jag inte sett i vårat kar på en sten jag brukar hålla koll på med mycket liv i. Rörmasken har svarta spröt eller vad man ska säga med gula cirklar i. Någon aning om vad det kan vara för nått skoj? den är 1,5 cm i omkrets kanske just nu

• 0 svar
    • 636 visningar
  22. Started by Gnarkill,

Är det någon som möjligen har någon snigel eller annat lägre i djur väg som ni helst vill bli av med?? I så fall är jag intresserad av det mesta i bytes eller köpes väg eller om någon är jätte snäll och kan tänkas skänka något! Håller just nu på att starta upp ett 180liters kar som jag ska enbart ha lägre djur i av olika slag för studier och för försök till upp odling av olika sorters räkor mm. Tänkte att det kunde vara kul att slå sig på något som ingen annan gör och för att se hur olika djur beter sig och lever!

• 0 svar
    • 635 visningar
  23. Started by Jim.L,

Hejsan! Har fått något att börja växa på en av de levande stenarna jag köpte till mig för flera månader sedan. Tycker det ser ut som en tubmask men är lite osäker då den är så liten.. Några förslag?

• 2 svar
    • 634 visningar
  24. Started by mrmugg,

Har "haft" en bobbit i mitt kar som jag kapade huvudet på men som slet in sin kropp igen i min ls. har inte lagt märke till den på 2 veckor men nu i morse när jag matade så kom det upp en likadan bobbit ur en annan sten. mycekt märkligt tycker jag. så till min fundering. Kan en bobbit utveckla ett nytt "huvud med mun" då det var den delen som avlägsnades. verkar konstigt men som man vet e ju inget omöjligt. Nu blir det ny jakt i kväll efter jobbet. mvh albert

• 0 svar
    • 633 visningar
  25. Started by Krillo,

Hej! Denna snigel fick jag med en Favia idag, ca 2 cm när han breder ut sig. Skall han i karet eller i skärselden?

• 1 svar
    • 632 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.