Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by ulfsa,

Hittade ytterligare en mask på LS, någon som vet vad det är?

• 0 svar
    • 672 visningar
  2. Started by Petter N,

Påträffade några små snäckor i min sump. Undrar vilken art det är?

• 2 svar
    • 671 visningar
  3. Started by Petter N,

Ytterligare en rörmask jag undrar över. Ni ser den bakom kirugens stjärt. Vilken art är det?

• 0 svar
    • 671 visningar
  4. Started by morphriz,

Hej, vad tycker ni om renhållningspaketet de annonserar på, http://www.marinelife.com?? Ska köpa lite macros därifrån så jag tänkte slänga in lite mer jox, om det nu är värt det, när jag ändå håller på. mvh Mattias

• 2 svar
    • 670 visningar
  5. Started by peppelito,

Såg den här lilla krabaten krypa omkring på stenen i kväll. Ser ut som den har något sorts skal på ovansidan, ca 2 cm lång. Någon som har någon aning?! Ta bort eller ej?

• 1 svar
    • 669 visningar
  6. Started by Krillo,

Ser ut som små skivor, ca 5 mm i diameter...

• 1 svar
    • 665 visningar
  7. http://www.chucksaddiction.com/harlequinshrimp.html

8. Started by Linnex,

Mina turbos trivs inte. Sedan veckan tillbaka har de börjat ramla ner. Vattenvärdena verkar bra förutom låg fosfat vilket jag tror har påverkat min chaeto. Chaeton har blivit vit och sladdrig istället för grön och fast. Kan sjuk chaeto påverka Turbos och jag bör slänga ut den eller är det troligtvis det som påverkar chaeton som påverkar turbos? Korallarna och fiskarna ser ut att må bra.

• 0 svar
    • 664 visningar
  9. Started by NephruruS,

Hejsan tänkte höra om ni vet ifall det är omöjligt att ha en mussla i akvariet eftersom jag har en igelkotts fisk och har hört att dem kan ge sig på musslor.. Får hem en stor blå maxima i helgen och vill inte att den ska bli uppäten! Några erfarenheter ni kan dela med er av?

• 0 svar
    • 663 visningar
  10. Started by Fagerberg,

Vad krävs för att t.ex behålla färgen på en rosa hysterix eller t.ex riktigt blåa acroporor ? Hade en läderkorall innan som var helt vit när jag köpte den men nu är den sån tråkig brunröd som allt annat , vad kan vara felet ?

• 1 svar
    • 662 visningar
  11. Started by Cpt Phreak,

Har en calustrea Som av någon anledning börjat tyna bort! När jag tittade lite närmre så såg jag en hårig liten krabba sitta inne i korallen!? nu undrar jag ifall det kanske är krabban som tar dö på min calustrea?

• 0 svar
    • 661 visningar
  12. Started by Jim.L,

Hejsan! Har fått något att börja växa på en av de levande stenarna jag köpte till mig för flera månader sedan. Tycker det ser ut som en tubmask men är lite osäker då den är så liten.. Några förslag?

• 2 svar
    • 659 visningar
  13. Started by mamadubba,

Har ett litet hål i LS som det varje kväll kommer ut 10-20 stycken decimeterlånga trådar ur som ser ut som spindelvävstråd ungefär, de flyter bara med strömmen och dras in när ljuset tänds. Från början var det bara ett hål men på senare tid har det börjat byggas upp ett kalk "lock" över det. Nån som har sett det här? Nåt som man borde köra aiptasia på kanske?

• 1 svar
    • 657 visningar
  14. Started by rickard598,

upptäckte idag när jag kom hem att min sjöhare tagit sig in i ytavrinningen (facket) trots att jag har ett skydd för där gjort av plexi har den rackaren på något vis lyckats putta upp skyddet och tagit sig ner där. Visserligen är det problemet löst nu, men jag undrar om man kan ha den gå i sumpen så den får smaska lite alger där? finns risk att den går upp i röret från durson så det blir stopp? Vill visserligen ha den gå några dagar i ytavrinningen för att få bort alger därifrån men vågar inte nu då jag inte satt dit nät så den kan ta sig ner där. mvh Rickard

• 1 svar
    • 657 visningar
  15. Guest
    • 0 svar
    • 657 visningar
  16. Started by Kulin,

Hur gör ni när ni när placerar ut era koraller? Fäster dem på nån mindre sten, och sen kilar fast/ ställer ovanpå stora stenar, Eller fäster ni dem direkt i stora stenar och låter dem vara där? Jag har hittills gjort lite av varje, men risken att invånarna välter ner koraller känns rätt stor, å andra sidan behränsar man kanske framtida placeringsr om man fäster direkt på större sten....svårt att flytta i efterhand tänker jag...

• 1 svar
    • 656 visningar
  17. Started by Sara,

Någon som vet vad detta är och om den kan göra nån skada i karet?

• 2 svar
    • 655 visningar
  18. Started by Yodelking,

Vad kan detta vara för en mask? Rör sig som en daggmask, verkar inte ha "ben", såg ut att äta från stenen (alger?) ca 0,5cm tjock, såg ungefär 1dm av masken, men den kan ju vara hur lång som helst... Jag får se om Tapatalk lyckades att få med bilderna, annars kommer de imorgon...

• 0 svar
    • 655 visningar
  19. Started by Sanntommy,

Har rört sig lite och har som långa armar som sitter på min sps! Undrar om det är någon sorts ohyra?

• Gilla
    • 1 svar
    • 653 visningar
  20. Started by Hella42,

Hej Jag tog och köpte en puffer mot bättre vetande. Den åt upp mina sniglar Nu stödmatar jag den med räkor sniglar ja det som finns på affären. Här nu köpt nya sniglar som jag hoppas är lite större köpte även en sjöborre och en krabba . Hur stor är oddsen att dom dom får leva ? Behöver en levande städpatrull!

• 0 svar
    • 652 visningar
  21. Started by jacs,

har ju som sagt försvunnit från sitt skal och efter ett antal dagar så lyckades man hitta lite olika storlekar på skal i en zooaffär. Nu har dessa legat i en dag men kräftan har ej kommit fram, är detta normal beteende? Har läst att vissa ömsar skal och är borta i nästan en vecka innan de hittar fram igen så man kanske bara skall vara lugn. //Jonas

• 0 svar
    • 650 visningar
  22. Started by Rosie,

Hittade den här lilla liraren på rutan i akvariet. Någon som har någon aning om vilken art?

• 1 svar
    • 648 visningar
  23. Started by Andreas84,

Köpte igår en ny ls och upptäckte något som jag först tyckte liknade ett valnötsskal. Nyss när jag kollade på "skalet" så upptäckte jag att den öppnat sig/delat sig från stenen och liknar numera en mussla. När jag sedan skulle fotografera med blixt, stängdes öppningen tvärt, därefter sakta öppnades igen. Vad tror ni det kan vara för något jag fått med lsen?

• 1 svar
    • 646 visningar
  24. Started by Gnarkill,

Är det någon som möjligen har någon snigel eller annat lägre i djur väg som ni helst vill bli av med?? I så fall är jag intresserad av det mesta i bytes eller köpes väg eller om någon är jätte snäll och kan tänkas skänka något! Håller just nu på att starta upp ett 180liters kar som jag ska enbart ha lägre djur i av olika slag för studier och för försök till upp odling av olika sorters räkor mm. Tänkte att det kunde vara kul att slå sig på något som ingen annan gör och för att se hur olika djur beter sig och lever!

• 0 svar
    • 644 visningar
  25. Started by Krillo,

Hej! Denna snigel fick jag med en Favia idag, ca 2 cm när han breder ut sig. Skall han i karet eller i skärselden?

• 1 svar
    • 643 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.