Lägre djur
2 704 ämnen i detta forum
-
Den här krabban har jag haft i karet va 1 år nu och har växt en hel del har sätt att den tagit ett litet smakprov på nån korall förra veckan. Vad kan det vara för rackare ? Med vänlig hälsning, Matthias
-
- 0 svar
- 747 visningar
-
-
-
Hejsan tände blåljuset för en liten stund sedan och fick syn på mängder av små plattmaskar på främre rutan bifogar en bild från internet på samma art och hoppas att någon av er vet ifall dom är bra lr dåliga att ha i karet!
-
- 0 svar
- 743 visningar
-
-
Nåt växer på rutan, några stycken, ett par cm stort, inga synliga tentakler eller sånt. Så vad är det? Lite tankar har jag men det vill jag spara till jag ser om det kommer intressanta förslag.
-
- 0 svar
- 743 visningar
-
-
Jag har nu bara en eremit samt lite putsarräkor i karet + LS. Ingen fisk som matas. Måste dessa lägre djur stödmatas, eller räcker det som dom hittar i karet?
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Jag har 2 st blåbandade eremiter, dessa har knallat runt o grejjat på men så hux flux så gör de inget alls.. den ena ser jag ej längre och den andra bara ligger på ett o samma ställe, rör man på han så kommer han ut en sväng men så kryper han in i skalet igen. mitt kar har gått i 7 veckor nu och alla vatten värden jag kollat är bra, och dessa är: PH, KH, Fosfat, Nitrit och salt. Finns det nåt jag kan göra? vad händer om dom dör och ligger gömda i stenen.. kommer dom ligga där och sprida gifter eller e det bara låta dom vara ??
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Har rört sig lite och har som långa armar som sitter på min sps! Undrar om det är någon sorts ohyra?
-
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av Oxycomanthus Bennetti? som jag förstår det är det en ”sjöstjärna”.. innebär det att den springer runt hej-vilt i karet och fastnar i pumpar osv med sina armar? eller tenderar den att sitta still i ett akvarium för att förutsättningarna är relativt statiska?
-
-
Hej, vad tycker ni om renhållningspaketet de annonserar på, http://www.marinelife.com?? Ska köpa lite macros därifrån så jag tänkte slänga in lite mer jox, om det nu är värt det, när jag ändå håller på. mvh Mattias
-
- 2 svar
- 737 visningar
-
-
Nån som vet vad detta kan vara? De ser ut som små rörmaskar men är knallgröna och ganska coola.
-
- 0 svar
- 734 visningar
-
-
Hej Var kan jag hitta bra information om olika typer av koraller med typ svårighetsgrad, krav osv. så jag vet hur jag kan kombinerar koraller osv.
-
- 1 svar
- 734 visningar
-
-
Hur gör ni när ni när placerar ut era koraller? Fäster dem på nån mindre sten, och sen kilar fast/ ställer ovanpå stora stenar, Eller fäster ni dem direkt i stora stenar och låter dem vara där? Jag har hittills gjort lite av varje, men risken att invånarna välter ner koraller känns rätt stor, å andra sidan behränsar man kanske framtida placeringsr om man fäster direkt på större sten....svårt att flytta i efterhand tänker jag...
-
- 1 svar
- 734 visningar
-
-
Jag har inte en aning vad det här är för något! Allt jag vet är att jag har det i stora mängder på min sten, finns väldiga kolonier. Vad kan det vara? Och bör jag göra något åt det?
-
- 1 svar
- 733 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är och om den kan göra nån skada i karet?
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Har sett att sniglarna i mitt kar, har ökat i antal. Undrar nu va det är för sort, och om dessa är skadliga.. Dom sniglarna jag har, är väldigt snabba, är långsmala, och har alldels för litet skal. ser det ut som i alla fall. Dom är nattakvtiva.. Skadliga? hur många kommer det bli om man inte håller bort dessa?
-
- 1 svar
- 731 visningar
-
-
https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=84423&d=1351018052
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
-
Tjena. har suttit o glott på ena stenen länge nu och upptäckte att det är ju något som simmar omkring i ett hål. konstaterade att det borde vara räkor. nu någon vecka senare kryper det omkring något som ser ut som små mantis typer. problemet är att jag har lyckats räkna ihop 5-6 st + att det fortfarande simmar omkring mindre typer. vi snackar invasion tydligen. de slås som bara den när de kommer i närheten av varandra. vad hade ni andra gjort??
-
- 3 svar
- 726 visningar
-
-
Mina turbos trivs inte. Sedan veckan tillbaka har de börjat ramla ner. Vattenvärdena verkar bra förutom låg fosfat vilket jag tror har påverkat min chaeto. Chaeton har blivit vit och sladdrig istället för grön och fast. Kan sjuk chaeto påverka Turbos och jag bör slänga ut den eller är det troligtvis det som påverkar chaeton som påverkar turbos? Korallarna och fiskarna ser ut att må bra.
-
- 0 svar
- 726 visningar
-
-
http://www.chucksaddiction.com/harlequinshrimp.html
-
- 0 svar
- 724 visningar
-
-
Har ett litet hål i LS som det varje kväll kommer ut 10-20 stycken decimeterlånga trådar ur som ser ut som spindelvävstråd ungefär, de flyter bara med strömmen och dras in när ljuset tänds. Från början var det bara ett hål men på senare tid har det börjat byggas upp ett kalk "lock" över det. Nån som har sett det här? Nåt som man borde köra aiptasia på kanske?
-
- 1 svar
- 724 visningar
-
-
Ytterligare en rörmask jag undrar över. Ni ser den bakom kirugens stjärt. Vilken art är det?
-
- 0 svar
- 724 visningar
-
-
undrar lite kan en Lysmata amboinensis kan vara elak mot min anemon? tycker den står och steppar/puttsar som fan i den.. tills den drar ihop sig sen när den öppnar sig börjar han igen.. http://blg.mypicturetown.com/cache/HozSagdS6Xsl9yC3gPp19owMv9%26q9Ub._xBUWGb6q6jwrC3WwHjsJNRQPSIOu3%25k/item.JPG?rot=1 om det är någon som ser va det e för anemon får du gärna skriva det oxå..
-
- 3 svar
- 723 visningar
-
-
Mina trochussniglar samlas på samma ställe och rör sig väldigt sällan. De kan vara ute lite nattetid men inte speciellt mycket. De sätter sig på rad på bakrutan under min anemon så att den typ stödjer sig på sniglarna när den slår ut på morgonen. Kan inte riktigt fotografera då den valt att sätta sig bakom stenarna. Är det någon annan som har varit med om detta? Varför klumpar de ihop sig så? De är inte nya i karet.
-
- 0 svar
- 721 visningar
-