Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Köpte korallen för någon månad sedan hade då ett antal vad jag uppfattade som plattmaskar krypande omkring i sig, dessa verkar inte lämna korallen. Korallen har växt enormt mycket men förökningen av "plattmaskarna" har skett i samma takt. Frågan är vad är det för något/n -typ av mask. Blev lite orolig att det kunde vara en acropora älskande sak. Men känner att jag saknar kunskap för att artbestämma. Någon som vet bättre. På bilden syns minst tre.
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har tyvärr inga bilder, men ska försöka förklara hur de ser ut. De är små, ca 0.5 cm stora med ett ganska runt skal som är vitt/sandfärgat och har breda lila/rosa band. Nån som vet vad det är för snigel?
-
- 0 svar
- 841 visningar
-
-
Den sträcker ut en (arm) som är tvågånger längre än den själv. Nyfiken på vad det kan vara. Ursäkta för den dåliga bilden.
-
- 0 svar
- 812 visningar
-
-
Hejsan såg idag en rörmask jag inte sett i vårat kar på en sten jag brukar hålla koll på med mycket liv i. Rörmasken har svarta spröt eller vad man ska säga med gula cirklar i. Någon aning om vad det kan vara för nått skoj? den är 1,5 cm i omkrets kanske just nu
-
Har ju ingen bild men:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> <o:p></o:p> Nyss lagt LS i mitt första saltkar och ser en hel del pods av olika slag, ser ut som märlor/småräkor eller möjligen lite insektslika och "klättrar" snarare om kring på stenarna än simmar fritt. Men nu har jag sett nåt annat smått som inte ser ut eller beter sig som det andra och undrar om nån kan ha några idéer om vad det skulle kunna vara - förstår att det kan vara svårt att ID:a nåt man inte sett men ändå.<o:p></o:p> <o:p></o:p> De simmar fritt i vattnet och "klänger" inte på stenarna. Bor i en …
-
- 0 svar
- 737 visningar
-
-
Jag undrar om det finns någon räka/krabba som är relativt lättodlad.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hittade nu en snäcka med lite konstigt skal, Ser ut att vara 2 mönstrad
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
någon som sett eller fått med en liknande? eller vet vad den heter? den är typ 12cm lång...
-
- 0 svar
- 846 visningar
-
-
Varit off ett tag pga flytt och gravid flickvän, men då allt lugnat ner sig och jag äntligen tar mig lite tid för akvariet så ser jag att en av mina pom-pom går och bär på rom. Nu till frågorna: Är det vanligt att dom bär rom och behövs det en hona och en hane i karet för att nån ska bära runt på rommen, Eller går den bara runt och väntar på en villig hane nu? så fort jag fått bluetooth-överföringen att funka så ska jag lägga in en liten film på krabban. MvH Jens
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Blir kanske en dubbelpost det här (eftersom jag har lagt upp samma post i tråden om mitt akvarium) men tänkte att här kanske den är lättare att hitta om man just letar efter ormstjärnor. Jag har i alla fall lagt upp två filmklipp på tuben där mina ormstjärnor försöker föröka sig (antar jag). http://youtu.be/mz9jPSDJtgk http://youtu.be/SIbzIsZUYRE Och så en bild:
-
- 0 svar
- 835 visningar
-
-
-
Bild 1: Det är inte den bruna korallen jag undrar över, utan det är den "saken" som är i mitten som jag undrar vad det är. Den ljusa. Denna har växt fram från min LS. Bild 2: Köpte denna idag. Det är en skiva, mer än så vet jag inte
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
-
Min eremitkräfta hittade jag död. Trodde jag? hittade kroppen en bit ifrån skalet. När jag skulle ta upp skalet så började kräftan inne i att röra sig, Så min fråga är om dom "ömsar" en del av kroppen? Dålig bild som vanligt, jag vet :/
-
- 0 svar
- 926 visningar
-
-
hur vet man när sin xenia har lagom med cirkulation??
-
- 0 svar
- 728 visningar
-
-
Vi har en ganska stor Eurythoe (sp. 01 på reeflex) inne i nanot som bor i en sten, den äter glatt upp frysfoder som vi häller i ibland samt alger men igår sa mamma att den åt något bland sanden och där låg sandvändarsjöstjärnan och när jag gick och kollade lite senare så var stjärnan skadad så tror ni masken kan vara boven? Vi hade en scooter blenny i nanot ett tag till den försvann spårlöst och har nu börjat misstänka masken. Den är ca 15 cm minst men kan den verkligen ha ätit upp en fisk? Annars finns det en krabba i akvariet också men den har jag inte kunnat identifiera än då den alltid är vid sin håla men fisken var iallafall minst 2-3 gånger större än krabban ifall…
-
- 0 svar
- 807 visningar
-
-
Vill bara dela med mig!! Ikväll fick jag syn på två av mina eremiter som konkurrerade om ett skal
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har många av spagettiworm i mitt kar är det bra eller dåligt?De flästa lever i sanden ,men det finns också många på stenar?
-
- 0 svar
- 966 visningar
-
-
Någon som vet vad den här lilla gynnaren kan vara för sort ? Jag har sett den krypa runt på rutorna i någon veckas tid. Funderade först på om det kunde vara "Berghia" men då är ju mysteriet hur den lever om den bara skulle äta glasrosor eftersom jag aldrig haft dessa (mig veterligen) och jag vet heller ej hur nakensnäckan skapats då det var gott och väl ett halvår sedan levande sten åkte nedan senast... Finns det någon annan art som kan vara vit/grå och en storlek om ca 15-20 mm ? Det jag framförallt vill veta är ju om det är en korallätande pest eller ej, jag har inte sett någon skada skedd ännu dock. Alla tips mottages tacksamt, sorry medioker fotokvalitet :-)
-
- 0 svar
- 630 visningar
-
-
Hej, satte på rött ljus och studera nattlivet i akvariet. Såg nån svart frisimmande mask av nå slag, och jag lyckades fånga upp den, sen när jag peta på den släppte den ifrån sig hundratals svarta små prickar, så den blev genomskinlig, sen simma den och samla på sig alla svarta prickar igen......
-
- 0 svar
- 890 visningar
-
-
Köpte levande sten i Täby och trodde detta var en LS. Fullt med armar från ormstjärnor och lite annat smått och gott i håligheterna. Gissa om jag blev snopen när jag såg hur den stängde skalet idag...en decimeterstor mussla...men nån som kan säga vilken sort? Ledsen för bilden...försöker få en bättre...
-
- 0 svar
- 858 visningar
-
-
Jag har ett litet djur som kryper omkring i ett av mina småkar. Det uppträder som en snäcka/snigel men skalet är spetsigt, trekantigt som en tetrapack. Se den dåliga bilden nedan. Någon som har en aning?
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
finns det någon som kan hjälpa mig med vilken typ av anemon detta är? mvh fille
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Är det någon som har eller har haft erfarenhet av den så kallade soldatkrabban? Mictyris longicarpus
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte en liten anemon igår som nu har grävt ner foten helt i sanden, så man bara ser tentaklerna med en mun i mitten. Bilden är just efter en åkte ner i karet. Tänkte att ni kanske ser lättare om man får med foten på bild. Den är ca 5 cm i diameter. ljusblå-lila-vita och lite genomskinliga "tentakler". Någon som kan namnet på den?
-
- 0 svar
- 833 visningar
-