Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Som rubriken säger, vad är det för snigel med platt skal på ryggen? Och vad är det för brunt den sprutar utni vatten? https://youtu.be/lD66_qX_6rM https://youtu.be/u7btUFCtgZk

• 0 svar
    • 945 visningar
  2. Started by Gierth,

Hej, Någon som vet lite mer om sjöstjärnearten Gomophia? Jag har letat en del på nätet men hittar ingen riktigt bra info. Speciellt inte på frågan om den är revsäker (på någon sida YES på andra NO). Kan den ge sig på koraller? Har förstått att vissa stjärnor kan ge sig på musslor, snäckor, sniglar, svampar och andra lägre stående djur, men detta lär då inte vara något stort problem eftersom min Piccasso med hjälp av mina gyltor för länge sedan skördat näst intill alla sniglar och erimiter... Vad tror ni - säker eller ej? /Gierth

• 0 svar
    • 818 visningar
  3. Started by jacs,

har ju som sagt försvunnit från sitt skal och efter ett antal dagar så lyckades man hitta lite olika storlekar på skal i en zooaffär. Nu har dessa legat i en dag men kräftan har ej kommit fram, är detta normal beteende? Har läst att vissa ömsar skal och är borta i nästan en vecka innan de hittar fram igen så man kanske bara skall vara lugn. //Jonas

• 0 svar
    • 640 visningar
  4. Started by mrmugg,

tjingeling.. har ett litet problem eller han e inte så liten.. men jag har som rubrik visar en liten mask som jag vill ha bort nån som har tips på en bra fälla.. har en pet flaska i nu med en liten räka i men han e måttligt intreserad.. nån med nått annat förslag

• 0 svar
    • 801 visningar
  5. Started by kryllet,

vad är detta för snigel?

• 0 svar
    • 561 visningar
  6. Started by PatrikB,

Tjena! Upptäckte här om dagen att vid en av mina koraller så hade det bildats ett ganska stor nät (5x5cm) av något som liknande spindelväv. Vid en närmare titt såg jag att detta kommer från någon form av rörmask, dock saknar den plymer utan verkar använda sig av detta nät som den skickar ut och sedan drar in och vittjar. Korallen gillar inte alls detta utan de polyperna som kommer ivägen för nätet dras in och verkar ha degenererats. Planen är nog helt enkelt att döda rörmasken eftersom korallen är rätt dyr. Rörmasken är till största del gömd under stenen i gruset men är nog cirka 5 - 7cm lång och en diameter på 5mm. Har ingen bild på den än tyvärr.. kan bifoga de ikvä…

• 0 svar
    • 734 visningar
  7. Started by atropos,

Flyttade just runt en liten anemon som inte trivdes där han var placerad och fick syn på några ägg ! är det någon här inne som har sett sådanna förr ? eller har någon aning vad det kan vara ? har en massa sniglar och eremiter och några krabbog i burken ! köpte anemonen för några veckor sedan så det är kanske något som kommer ifrån affären !

• 0 svar
    • 750 visningar
  8. Started by Bobjo,

Hej Såg något intressant ikväll när jag satt och tittad i akvariet. Det var mörk, med endast månljus igång. Vid min räka, en pepparmintsräka såg jag en punkt på kanske 2 mm som lyste med ett ganska kraftigt sken. Vet inte om det var räkan som alstrade ljuset eller om han retade något som försvarade sig med ljus. Någon som vet vad det kan ha varit? //Bosse

• 0 svar
    • 961 visningar
  9. Started by Svensson,

Vad tror ni om denna? Farlig eller ofarlig? Hittade min favorit-eremit död utanför hans gömställe idag.

• 0 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by KMG,

Vad kan det vara eller bero på att en av mina sjöborrar Diadema har fått en hel del vita taggar? Dom sitter symmetriskt.

• 0 svar
    • 2,9k visningar
  11. Started by Speedster,

Bytte precis 50 liter vatten i karet och sitter o tittar då det ofta blir så najs med polypexpansion på korallerna, när jag vänder ryggen till och tittar tillbaka så ser jag en av mina fireworms av större storlek 10cm + sprutar ut något vitt i hela akvariet. En halvminut efter detta och en annan del av akvariet så händer samma sak och det är inte lite som sniglarna brukar göra. Det är som om man häller 1 dl mjölk ner i akvariet. Så det gamla talesättet "don´t drink water, fish f*** in it" får helt plötslig en mening (äckligt! Maskarna är dessutom helt rosa så de håller på o spricka. De var gråa innan) Saken är den att jag inte kör någon skummare, vad tror ni om det här b…

12. Started by Wiking,

Är det någon som kan artbestämma den anemon? Den är inköpts som en Actinia equina sand anemon orange, men jag tvivlar starkt på det namnet. Jag har haft den i 8-9 månader och den har inte ens förskt klättra upp på sten eller rutorna, den håller sig i sanden hela tiden.

• 0 svar
    • 1k visningar
  13. Started by kvalle,

tjena har köpt en kompis.. men vet inte va det är för modell;) hitta inte någon liknande i reeflex. har ett par clowner som stryker sig lite.men trivs bäst i sin silicon "anemon" (tyvärr e den lite ihopdragen.)

• 0 svar
    • 804 visningar
  14. Started by kobbens,

Mina maskar bajsar ur sig något vitt, som gör att hela karet blir disigt! Försvinner på några timmar! Många maskar gör det exakt samtidigt! Varför? Skiter eller förökar sig, eller nån annan orsak. Nån som vet?

15. Started by uffeboman,

Går det att ha Tryckarfiskar med en sjöhare?

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by kaptenen,

Ett litet klipp om de vanligaste lägre djuren.

• 0 svar
    • 3,7k visningar
  17. Started by ulfsa,

Hittade ytterligare en mask på LS, någon som vet vad det är?

• 0 svar
    • 651 visningar
  18. Started by Emil L,

Fångade denna snubbe som följde med en korall. Nån som råkar veta vad det är, bör den åka ut?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by AlienOne,

Tjabba alla ! Är det någon som har några länkar till snygga koraller av alla sorter som vi inte kan fåtag på här ??

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  20. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 289 visningar
  21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,9k visningar
  22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 307 visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 252 visningar
  24. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 283 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 320 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.