Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte köpa mig ett par Tridacna i lite blandade färger. Är det någon som kan ge lite tips? Är de svåra att ha?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by BAminoff,

För nån timme sen när jag gick förbi kare tsåg jag i ögonvrån att min putsarräka bar runt på något?! Nu gick jag dit och tittade. Hon hade en stor död fluga som hon putsar på äntligen en som inte smiter sa hon. Hennes fiskkompisar undrar vad hon håller på med när hon försöker putsa på dom. Nu trycker hon flugan mot pumpen och äter väl upp valda delar skulle jag tro. Tror ni att det är farligt? Detta är en riktigt rolig hobby händer saker varje dag. MVH BA

3. Started by Dave,

Polaren fick denna i stenen o undrar om han ska släppa tebaks den? Dave

4. Started by Orion,

Läste någonstans att det fanns nån revsäker sjöborre mot trådalger,för jag har fått lite,inte alls mkt men det satt på den levande stenen som jag köpte i förrgår,och skulle gärna bli av med dom. tycker även att sjöborrar är skitfina,men stämmer det att dom släpper ut ett gift när dom dör? Mvh Fredde

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by JoakimS,

Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av denna fisk? Behöver den sällskap? Är den svår att få att äta? Jag är väldigt tacksam för svar. Mvh Joakim

• 2 svar
    • 817 visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 576 visningar
  7. Started by TgL9705,

Vet någon vad som händer med min Clavularia Viridis? Den har varit som en matta över stenar ca 0,5x0,3 m2 stor och kraftigt växande, helt utslagen i ca 8mån,helt plötsligt över en natt så vill inte polyperna titta fram och har varit så i 3 dagar nu.Alla andra koraller trivs som de alltid gjort nämligen bra och är alltid utslagna. Är det ett beteende som den kan få som går över?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by loopmannen,

Någon som vet vad detta är? Den är ca 15 cm när den är fullt uppfylld.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by ulfsa,

Hittade ytterligare en mask på LS, någon som vet vad det är?

• 0 svar
    • 661 visningar
  10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 321 visningar
  11. Started by Sweet*Lou,

Hejhej, var inne på triton hos Leffe igår, pratade lite om en snigel i mitt kar, fanns tydligen några giftiga arter som liknar denna. Nån som vet vilken sort de är? Med vänlig hälsning, Robin

12. Protopalythoa den giftigaste av dom alla.hus ks man ta bort som å ett säkert sätt ? frågan kom upp på Facebook . går det spruta varm vatten på dom så de dör eller släpper dom gift då?

• 34 svar
    • 9,1k visningar
  13. Started by Kapten Saltbalja,

Upptäckte just en friåkare på en av mina nya sniglar, pest eller kompis? Mvh Jonas

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by Kimozabe,

Såg denna idag när jag kom hem från jobbet, aldrig sett den tidigare. Lite till vänster om rörmasken Mvh Kim

• 3 svar
    • 817 visningar
  15. Started by Magnus Borg,

Hittade denna gula/orangea levande organism under en av mina stenar. Nu är den ca 5x5 cm stor i utbredingen, och sticker ut ca 1 cm från stenen. Är det en svamp av något slag? Alla mina testvärden ligger bra.

• 1 svar
    • 6,1k visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har haft två putsarräkor sedan jag startade mitt akvarium i februari. De har varit ganska kaxiga och mycket aktiva hela tiden och småbråkat lite med min eldräka. Nu när jag kom hem efter en dryg veckas semester så var den ena putsarräkan borta och den andra hade några svarta fläckar på sidan. Jag blev lite bekymrad över detta och funderade på att plocka bort den om den var sjuk eller hade någon parasit på sig (både det här forumet och min akvarieaffär var stängda så jag hade ingen att rådfråga). Jag lyckades dock inte få tag på den och dagen efter var den också borta. När jag här om kvällen inte kunde sova och kikade lite i akvariet så var den där igen! Nu utan svarta…

• 11 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by houssami,

Hej på er allihoppa Nu har det gått 48 timmar sedan jag stoppade i en eldräka i karet. Räkan försvann bland stenarna direkt och sedan dess är den försvunnen. Den var stor men verkade må jätte bra. Vad tycker ni som har haft sådana räkor? Är det vanligt att de gömmer sig så länge i början? Det enda jag har i akvariet är en fröken fisk och ett par clowner samt 6 olika koraller, alla mår bra. All hjälp uppskattas mycket

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  18. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

Är det någon som har flera (typ 4+4) putsar räkor och eldräkor i samma kar, går det?

19. Started by Totte,

hej!! satt å kollade bland stenarna igår och hittade den här krabban mumsande på en snigel i ett hål i stenen,brunaktig och ca 1,5 cm över kroppen. trodde först att de var en mitraxkrabba som jag köpt för ca 1 1/2 år sen, men inte sett på över ett år. trodde den hade strukit med men när man kollade med ficklampan igårkväll så tror jag de var den jag såg med, en lite mindre modell av krabba, grön å lite hårig. efter många försök så fick man ut den stora så nu bor den i sumpen. vad ska man göra med den,man vill ju inte bli av med fler sniglar Totte

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Jag spanade nyss in i karet och ser att min anemon dragit ihop sig som en boll! Vad kan detta bero på? Är nånting fel måntro? Bifogar bild:

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by atropos,

Hade innan en uppsjö av rörmaskar i min burk ! dom satt på alla stenar och skrymslen. men under en tid har dom försvunnit efterhand , vad kan detta bero på ? just nu finns det inte en enda kvar =( kommer dom i mängder när man startat upp karet på nytt eller de spelar ingen roll ? fick så många när jag uppgraderade storleken på burk ! alla koraller och fiskar mår super ! tacksam för svar ! micke

• 3 svar
    • 887 visningar
  22. Started by carlzon,

Har precis hittat en krabba i mitt akvarie. Troligtvis fanns den i den lilla bit levande sten som jag precis kom hem med. Blev lite chockad när helt plötsligt en krabba kryper fram, med tanke på att akvariet ska vara tomt. (har precis startat det) Nu undrar jag väl egetligen om någon vet något om denna krabba.. Hittar nämligen själv inte så mycke info om detta fula djur. hehe

• 3 svar
    • 802 visningar
  23. Started by Fiffe,

Min putsarräka vill inte lämna min nyintroducerade Pistilata ifred! Ser ut som den rycker polyper och käkar dem. Introducerades i torsdags och den är fortfarande på den. Lämnar den inte ifred förrän den är helt ihopdragen. Eldräkan är helt ointresserad. Någon som haft dessa problem? Tips?

• 4 svar
    • 793 visningar
  24. Started by spoix,

Har inte lagt märke till denna snigel innan. Antar att han kommit med någon sten jag köpt. Om någon kan artbestämma den hade det varit kanon så man vet om det är något man skall vara rädd för. bild1 Bild2 Bild3 Jag lyckades bara få den på bild när den kröp rundor på rutan, men hoppas att bilderna skall vara bra nog för att bringa klarhet i detta nutidsdrama.. Mvh

• 7 svar
    • 946 visningar
  25. Started by flashwebb,

Hejsan Nån som vet vad detta är för bacill Peter

• 3 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.