LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Måste laga lite i en armatur men vad heter denna diodtypen 5watt, 500mA 3000Kelvin tips om inköps ställe - 

- 2 svar
- 2,5k visningar

- 

- 

Ser att mina leds inte har + eller - markering på sig, hur vet man vart man skall löda fast sladden? Och från drivers + går man till leds minus eller plus? - 

- 2 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Håller precis på och ska bygga en LED-ramp till ett refugium på 470x390x350 som jag precis limmat klart. Jag har en drös med chip från tidigare byggen och tänkte använda dessa. Det är framför allt CW och WW Cree chip, men även en hel del blå 445-470 och några röda 630-660. Kommer det funka bra att odla macroalger med en blandning av dessa eller ska jag gå all-in på rött och blått? Tanken var ju som sagt att återanvända lite och hur ljuset ser ut spelar ingen roll, men det skadar inte om man kunde hålla några fraggar vid liv under det. Tacksam för tips! - 

- 2 svar
- 1,8k visningar

- 

- 

Det började med att jag skaffade ett saltvattensakvarium på ett infall. Det var ett begangnat och modifierat RedSea Max, det fanns en hemmabyggt LED i det som behövde uppgraderas. Jag började kolla runt på diverse forum och fick en hel del inspiration från andra byggen, framförallt från Reef2Reff men även från peterj66 här på forumet. Hittade i stort sett inget i Sverige/EU av de dioder jag ville ha så jag beställde k16 dioder royal blue från Topledlight, och resten från steves leds (USA). PSU är 48v meanvell (MeanWell LRS-150-48) LDD drivare ger ström till LED slingorna. (köpta från DikiKey. Från StevesLedss köpte jag även en "LDD Driver Array", ett smidigt s… 
- 

Ska hjälpa min bror med ett ledbygge till hans terrarie men gått bet på led drivarna. när jag har byggt till karet så driver jag inte så många utan 4st 10w 900ma och de drivarna har varit smidiga att hitta. Men nu ska ha driva 10st 10w 900ma på samma drivare. De drivare jag kan hitta som är 12v 100w är på 8.33a, någon 100w 12v kan jag inte hitta. Någon som har nån idé? Kan man få de där 8.3a bli 900ma på något sätt eller vad gör man? - 

- 2 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hej Jag snubblade över den här sammanfattningen om DIY LED byggen. Den behandlar byggen bestående av ensamma LED (3-5 W) men är väldigt bra för att förstå grunderna och hur man väljer olika metoder. Det finns rekommendationer som är relativt bra och det förklarar en del saker. Jag publicerar länkarna här och kommer att skriva till honom och fråga om jag får publicera hans inlägg på SG LED, Drivers, parallellkoppling och noteringar. MVH Lasse 
- 

Jag har ju efterfrågat länge efter en LED drivare för DALI styrning. Har ju detta kortet för min ghl dator så hade vart kul att använda det igen för led. Nu har den kommit men funderar om det är nått att ha?? http://molectric.com/attachment.php?id_attachment=28 http://www.meanwell.com/search/LCM-40DA/LCM-40DA-spec.pdf Finns även på ELfa för 60 watt LED driver 60 W - 

- 1 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Ni som inte har drivern i själva rampen utan i låda bredvid, vad har ni för kabel från driver till ramp och vilken typ av kontakt väljer ni. - 

- 1 svar
- 1k visningar

- 

- 

Hej! Kommer att bygga om belysningen efter flytten. Letar bl a efter 3 watts led med färgtemperatur på 15000k samt 20000k. Philips samt Cree verkar inte tillverka sådana och jag har då sökt på ebay men har svårt att bestämma vilka som är bättre än andra. Därför tänkte jag fråga er istället om någon kan rekommendera någon "bra" led? Mvh Patrik - 

- 1 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Ok norrbagge her så hold ut med lite svårska. Hur er spredningen med en 100W dreamchip evt hvilka linser och hur många vil jag behøva på en 160X 66cm tank? ( 70høg ish) Vil det holda med 3 med 120 linsa? Eller måste jag upp i 4 stykken med typ 90 linsa? Ac-Rc skal sleppa snart ca 100 nya chips for salu og jag er verkligen nyfiken på att kjøpa, problemet er om jag trenger 3 eller fyre? - 

- 1 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Jag vänder mig nu till Er om råd angående DIY LED kits, mina saltbestänkta vänner =) Min burk är 210 lång, 60 bred och 70 hög. Tanken är att inhandla en eller flera DIY LED kit för att lysa upp tillvaron för både mig och burk. Någon som har heta tips på var man kan få tag på ett kit som skulle passa mitt akvarie? Burken ska så småningom befolkas av mestadels LPS och mjukisar men nån enstaka SPS kommer nog att hitta ner dit oxå =) - 

- 1 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare

- 

- 

Jag sitter och planerar ett nytt bygge och har hittat dessa: http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Arrays-Directional/XLamp-XML-EasyWhite Jag vill använda dessa för att jag får färre ljuskällor, men samma ljusstyrka. Jag är dock lite osäker på vad de menar med 6V och 12V som drivspänning på dessa - går det inte styra strömmen på dessa till exempelvis 700mA? - 

- 1 svar
- 2,2k visningar

- 

- 

Jag har idag funderat lite på hur man skulle kunna utäka belysningen på sidan om min huvudramp för att undvika skuggning etc. Jag kom då på att jag har 3st 5x10w LED drivare liggande sedan tidigare och drog genast slutsatsen att man kanske kunde sätta upp en par aluminium profiler med 10w leddar i vettig lutning på sidorna av mina dreamchips. Dock så kom jag att tänka på ett problem som detta troligen drar med sig och det är fästning. Jag vill helst inte fästa dom i taket då det skulle betyda att jag måste ut och hyra en slagborr igen och täcka över akvariumet. Frågan är då om någon känner till någon smidig lösning för att fästa dom i akvariet? tänker mig ungefär som maxs… - 

- 1 svar
- 2,9k visningar

- 

- 

Jag vill få tag på en DC-plugg (kontakt hane/hona) som klarar 48V och cirka 6A. Jag har letat lite men blir inte riktigt klok på vad kontakterna klarar i ampere. - 

- 0 svar
- 3,5k visningar

- 

- 

Hej! Jag har tänkt göra en modell enklare DIY-Led till ett 200liters. Måtten på karet är 100x40x50 LDH Funderade på att köra utan någon direkt dimmer eller så utan tänkte tända den i steg istället. Tänkte lägga upp det såhär Skalan är ju inte riktigt korrekt men blir förstår ju iaf hur jag tänkt tror jag Så tänkte jag koppla så 50% av de blåa tänder först i lite blandad ordning, och sedan resterande 9 blåa senare. Samma med de vita Actinic vet jag inte när de ska tändas isåfall heller, gärna förslag Tänkt att ha linser på här med, vilka grader vet jag inte än. Dessa ska monteras på aluminiumdurkplåt 90x30cm som sedan ska byggas en liten "kåpa" till. Tror ni det räcker … - 

- 0 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Satt och slötittade på LED på ebay då jag planerar ljus till en hightech SA biotop, hittade då en programmerbar LED kontroller med följande specs; 12-24V in 5x4A out tot. 20A out Om jag vill köra 5st kanaler och få ut så mycket som möjligt ur apparaten, vad ska jag leta efter för LED/chip? Akvariet blir minst 150cm och som sagt SA biotop, inte salt. - 

- 0 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Tjena, Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken kylfläns jag måste ha. jag tänkte mig följande uppsättning och vill inte ha några fläktar. vilken temp uppskattar ni att jag kommer upp i med denna flänsen utan någon fläkt. läste på cree att man bör räkna med ca 5-10 inch2 /Watt värme vilket blir ca 65 cm2/Watt värme. vad tror ni eller kanske vet. [TABLE=width: 260] [TR] [TD=class: xl66, width: 65]leds[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]W[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]antal[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]tot W[/TD] [/TR] [TR] [TD=class: xl64]CW[/TD] [TD=class: xl64, align: right]2,9[/TD] [TD=class: xl64, align: right]8[/TD] [TD=class: xl64, align: right]23,2[/TD] [/TR… - 

- 0 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Håller på att bygga om min ena ramp samt bygger en till för att kunna ha över ett kar på ca 200*80*70. Vad tror ni om denna fördelning? Driver detta med Jannes kort. Samtliga är 3w High Power Led. - 

- 0 svar
- 969 visningar

- 

- 

Jag ska efter sommaren starta upp ett 500l akvarie, det är 120x70x60 (LxBxH) Jag har en tjock och fin alu skiva som är 90x30 i storlek.. Kan man få till tillräcklig belysning så det täcker akvariet med denna storlek? Främst blir det nog 3w dioder, men eventuellt några 20w också. MVH Niclas - 

- 0 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Sitter och försöker mixtra ihop min egna lilla lampa och undrar om det är någon annan som använder sig utav bluefish led controllern och fått det att fungerar. - 

- 0 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Har en ledkanon med ett multichip monterat på ett mindre akvarium 60l. Upplever att jag får en fördelning av ljuset, varmt ljus i hörnen. Funderar på om man kan sprida ljuset något. Hittade denna produkt (rll) http://reefll.com/index.php?route=product/product&path=65_68&product_id=68 och kollade närmare på tillverkaren av matrealet German Evonik. En fråga till dem hänvisade till att det möjligen är följande produkt http://www.plexiglas-shop.com/DE/en/for-back-lighting-fgs06f3a5ma/plexiglas-led-clear-0m200-sc-k09a86bq40p~p.html Tycker att de jag hittar verkar sprida ljuset rätt mycket Jag beställde ett sample då det inte var specielt dyrt 3x100x75 mm för 3EUR Fann… - 

- 0 svar
- 1,9k visningar

- 

- 

Hej, Jag vill försöka använda en LEDcontrol4 passiv tillsammans med 4st MeanWell drivers för att kunna styra 4 kanaler (Blixt, soluppgång och månljus) till mitt LED projekt. Vad jag har förstått så verkar det inte finnas någon driver som fungerar direkt utan ett pull-up motstånd. Finns det någon som har någon erfarenhet av LEDControl4 och kan dela med sig av lite tips. Hittar inte så många DIY projekt på nätet där man använder just LEDControl4. Mvh Henrik - 

- 0 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Jag har följt de flesta led byggena här på forumet och på andra forum och är imponerad av många. Men jag det som jag skulle vilja bygga i framtiden har jag inte sett någon göra. nu vet jag att det finns en person här på forumet som är väldigt duktig på drivare etc min tanke är följande: ett kretskort med kontroller för 2-n grupper med leds 16-20 leds på varav (8 cool white 8 RB och 2-4 violett/annan färg) jag vill ha ledsen tätt som i vissa fädiga led ramper.. allra helst skulle jag vilja kunna styra varje led för sig. sen för att göra det hela lite omständigare så tycker jag inte om sladdar så att ha massa drivare är inte något roligt. kan man inte ha en drivare och s… - 

- 0 svar
- 1k visningar

- 

- 

Funderar på att bygga en fraggmodul/hylla som ett mindre separat akvarium. Detta kommer att kopplas till befintlig sump för ett delat system. Hade tänkt mig ev l(800),d(150),h(200) eller vad som kan vara lämpligt. Till frågan- gällande belysning funderar jag på rgba dioder ex 10w. Antar att jag skulle behöva ett antal som går på låg effekt. Skulle de belysa en yta på 150 men inte helt överlappande ex 3-4 st fördelade på 800. Men antar få det är grunt då är över 1w/liter väldigt mycket. Vad kan vara ungefär lämpligt? - 

- 0 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Några tips att använda denna drivare till uv leds eller fragg belysning? Skulle bygga till en kollega men blev aldrig av och undrar vad ni hade gjort med en överbliven drivare. (Har 4) saknar uv i huvudkaret. Dålig belysning i fragg karet. - 

- 0 svar
- 1k visningar

-