Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 845 visningar
-
-
Hej. det var ett tag sedan nu jag var här inne. Men för någon vecka sedan så började det komma fram lila alger. Dem lägger sig som en matta på allt och överallt. på glaset, på stenarna och på min sandbotten. De kan bli rätt tjocka och på vissa ställen så e dem som trådar. SKa fsöka skicka upp en bild här. Hur kan jag få bort dessa? Jag har kollat mitt Phosphat (PO4) och det gav utslag så jag var hos Triton i täby och köpte mig "Ultra Phos" från fauna Marin, Stoppade i 39G som jag räknade ut att behöva första två veckorna och sedan lägga i 60G. Jag har haft det i nu sedan i söndags, alltså 4dgr. och har inte sett det minsta minskning av algerna. Tar det lång tid innan det …
-
- 7 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.
-
- 7 svar
- 909 visningar
-
-
Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )
-
- 7 svar
- 907 visningar
-
-
tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
ska se om jag kan lägga upp en film på akten Mvh Frank VID_20170702_173901.mp4
-
Hej Jag heter Johan och tänkte äntligen starta med saltvatten - som ni säkert kommer att förstå är jag en total nybörjare, men tack vare Saltvattensguiden och allehanda litteratur har jag försökt skaffa lite info. Jag har nu lyckats samla ihopa en mix av nya och vissa lite begagnade prylar - Ett nytt 450 liters kar, Deltce MC500, Aquatic Nature Osmos, ett par Eheim och Aquabee pumpar, 2 x 150 Arcadia MH + 4 blåljus, doppvärmare. Sump ska byggas men det blir lite senare. I princip så tror jag att jag har allt som behövs i teknikväg, men saknar allt levande, dvs sten, fisk mm. Jag räknar med minimum 50 kg levande sten, antagligen närmare 75 när allt är klart. Som bekant så …
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag är ny inom saltvattensakvariehobbyn och undrar om det finns någon nybörjarguide eller liknande för jag har så mycket fråger att det skulle ta en timme eller två att skriva alla ...tips på nätsider eller böcker vad som hälst...mvh Kjell
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag bör väl i mitt första inlägg presentera mig. Jag sysslade under några år rätt intensivt med sötvatten men lade ner hela grejen för några år sedan och började härja med veteranmoppar istället. Tankarna på saltvatten fanns tidigt men det blev aldrig av. För en dryg vecka sedan satt jag och spontankollade lite på blocket. Jag råkade se en annons på ett kubakvarium i lagom storlek för mitt vardagsrum. Jag tänkte tillbaka på tiden då jag gjorde vattenbyten på ca 500 liter i veckan och fick direkt avsmak för allt vad akvarier heter igen. En liten envis tanke på att vattenbyten inte är lika frekvent förekommande på saltvatten lyckades ta sig igenom min mentala anti-akvariemu…
-
- 7 svar
- 959 visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 902 visningar
-
-
Hej alla fisktokar! Jag och min sambo har ett sötvattenskar som vi länge diskuterat att vi ska överge för ett saltvattenskar. Vi hade bestämt att saltkaret skulle bli större än sötvattnet som ligger på ca 225 liter. Vi har köpt ett 800 liters akvarium +sump 150L ... med alla tillbehör... både för salt och söt användning. Nu till saken, vi ska köra igång det, som saltvattenskar. Det var så himla mycket grejer med att vi inte riktigt vet vad vi ska använda. Man ser liksom inte skogen för alla träden. Vi ska införskaffa boken som han Daniel Knop eller vad han heter har skrivit, och jag har hittat sökfunktionen i forumet! MEN vi skulle vilja ha hjälp med ett par grejer: vad …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
-
- 7 svar
- 804 visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jaa, det är frågan ... Efter att ha följt alla frågor och svar i glädje och sorg under ganska många år, så efter ca:45 år med sötvatten, så har jag blivit med ett litet RSM 130. Tror att jag har det mesta som behövs,för att starta upp det hela . Men känner mig mer o mer osäker på att kunna "fixa" de'. jag blir lite rädd för att dra igång hela paketet.... Åter i min enfald, så har jag fått för mig att ta det väldigt lugnt med uppstarten. Är det rätt att låta det gå på "tomgång" i två, tre månader ? Nu är det drygt mitten av Maj månad, är det då bra att starta? Eller är det som jag tror..... Lite bättre att pumpa i vatten i Augusti eller September ? För stunden kan jag int…
-
Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?
-
- 7 svar
- 891 visningar
-
-
Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur tjockt lager korallgrus/sand rekommenderas att ha i Akvariet?
-
- 7 svar
- 919 visningar
-
-
Jag har sökt på forumet utan att hitta någon bra tråd som handlar om olika filtermedia och dess funktioner. Min sump ser ut så här. Fack 1: Överrinningskam och Skumfilter (Ca 25cm högt och lämnar 25 cm över filtret med endast vatten). Är det bra med ett skumfilter till här? Fack 2: Skummare Fack 3: 4st makaronpåsar och 12st biobollar. Fack 4: Returpump med UVC. Sumpen sitter där bak inne i själva akvariet. Det finns utrymme till att lägga in hel del extra filterpåsar med olika media i fack 3 och la igår kväll i en påse aktivt kol. Min fråga nu är vilka fördelar och nackdelar det finns med aktivt kol och vilka fler olika media finns det som man kan använda och vad är de br…
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Har tidigare haft sötvattensakvarier på 350 och 400 liter... tyvärr var inte föräldrarna särskilt förtjusta i det möglande parkettgolvet. Nytt golv och akvarierna försvann. Nu har jag dock återigen fått upp intresset för akvarium... samt bor numera själv. Tidigare har jag alltid avskrämts av saltvattensakvarier pga det höga priset på utrustning, sten med mera... nu verkar det dock vara mer överkomligt (har det blivit billigare? eller är det bara min ekonomi som blivit bättre?). Till saken... har tänkt mig ett saltvattensakvarium på ca. 250-350 liter i runda slängar, med en sump undertill (förslag på storlek?). Lite mjuka och hårda koraller, eventuellt någon anemon oc…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-