Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by svedalaciklid,

Hur vet man att verkligen stenen lever?

2. Started by Don J,

Skulle behöva lite tips och råd! Jag skall snart köra igång med mitt nya projekt. 540l tnk med sump på ca 200l Hur mycket LS är lämpligt samt vad finns det för fördelar respektive nackdelar. Jag har hittils fått fyra olika förslag: 1, 80kg LS + 20kg Faxe sten, vad är faxe sten? 2, Så mycket sten som möjligt i sumpen + ca 75kg i tanken. 3, 50kg + 50kg. Att man börjar med 50kg i tanken och väntar en månad och sedan fyller på med 50kg till och det som inte får plats i tanken fyller man på med i sumpen. 4, 1kg LS/ 10liter vatten. Fråga; Fördelar mot nckdelar samt vad är faxe sten? // Jonas

• 25 svar
    • 3k visningar
  3. Started by SeanD,

tjena har haft mitt första kar nu i 3 månader och har en fråga till alla erfarna... köpte 40 kg ls o undrar hur jag bör göra, har ca 50 kg i mitt kar just nu mem vill ha dit 40 till, hur tycker ni att man ska gå till väga. stenen har fraktats från umeå o har varit packad i 3 dagar,kan man bara skölja o lägga i stenen eller? mvh jonny

4. Started by joh3,

Hej. Köpte LS direkt ur kartong från en väl ansedd butik i Sthlm. Stenen har legat i mitt kar nu i nästan exakt 2 veckor. Jag har inte sett nåt liv ännu och efter ca 1 vecka mätte jag nitriten för första gången (JBL) och den var skyhög. Har sedan dess mätt varje dag och jag ser ingen tendens till att den är på väg ner. Är detta normalt? Antar att det tar lite längre tid med okurerad sten, men nåt liv borde man väl se? Det sitter en hel del mossliknande alger på några stenar, samt nåt som ser ut att ha varit små rörmaskar mm. Nån som har erfarenheter att dela med sig av så vore jag tacksam. börjar nästan tro att stenen är död

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Gnarkill,

Hur länge kan Ls ligga i en hink utan ljus?? vågar man använda den igen?

• 30 svar
    • 2,4k visningar
  6. Started by Axxe,

Då refraktometern blev restad så famlade jag i mörkret ett par dygn. Har haft alldeles för hög salinitet, 1,030-1,032. Hur pass mkt stryk har den levande sanden och stenarna tagit? Stenarna är iof rätt döda från början, inga synliga fripassagerare o så.

• 15 svar
    • 2,2k visningar
  7. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?

• 2 svar
    • 725 visningar
  8. Started by Lucas_no1,

Hejsan, Jag skriver för min pojkvän Lucas räkning då han har skadat ögonen och har inte så mycket att göra än sitta och fundera på akvarieprojekt då han inte ser just nu. Problemet han har är följande:På plats i vår lägenhet har vi ett 720 liters rubin akvarium som just nu är ett sötvattensakvarium. Han har startat ett litet saltvattensakvarium inbyggt i väggen i köket och det fungerar bra. Han känner att det måste bli ett större saltvattenskar i framtiden. Valet är att antingen modifiera sötvattensakvariumet till saltvatten eller att byta ut det till ett Percula 120 450 liters. Rubinakvariumet har några fördelar som att det är två meter långt och skulle bli ett maffigt s…

• 72 svar
    • 9,3k visningar
  9. Started by Jeppe83,

Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.

10. Started by BrauAG,

Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?

• 5 svar
    • 781 visningar
  11. Started by Carro,

Har precis startat upp ett kar. Det verkar som att den ena pumpen "sprutar" mycket luftbubblor, vad är felet?

• 5 svar
    • 706 visningar
  12. Started by AcidwizZ,

Finns det någon nytta med att ha luftbubblor i ett saltvattens akvarium? Syresättningen vet jag att hög cirkulation tar hand om. Tänkte om det kan påverkavattenvärdena positivt på något sätt.

• 3 svar
    • 999 visningar
  13. Started by foxxer,

Hej jag har microbubblor (tror jag att det e) i mitt kar o vet ej hur jag ska få bort dem. De ser nästan ut som massa "damm korn" som far runder i vattnet. Jag e nybörjare och vågar inte "pella" för mkt i karet. Jag har ett clown hotell med fyra fack. Jag köpte det begagnat och i första facket från höger (sett fram i från) så är där ju fyra galler på väggen och vad jag kan se så e bara ett öppet med en nätstrumpa på baksiden, i facket sitter sedan pumpen tror jag att det är till skummaren. Men jag har inget filter där som jag har sett att det finns på orginal.! (bra eller dåligt)? Andra facket sitter skummaren som skummar på och jag har tömt det en gång sen jag köpte kare…

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by Elcopo,

Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas

• 4 svar
    • 820 visningar
  15. Tänkte skaffa mig en luftpump med en syresten till sjöhästarna, har ju inte alls hög cirkulation och är rädd att vattnet blir syrefattigt.. Vad har ni för åsikter?

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by Lunka,

hej, jag har precis tömt mitt malawi och tanken är att jag skall gå över till salt, jag har fixat sump, skummare och all den tekniska utrustningen, men jag vet inte om jag vågar borra i botten, det borde ju bli försvagat, så min första fråga hur långt ifrån hörnen måste jag minst borra? tänkte ha en retur och en för ytavrinningen

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by MrRhames,

Hej Kan börja med att presentera mig. Jag heter Benjamin och bor i Gävle. Har pysslat mycket med sötvattens avkvarium i min ungdom. Man sedan kom det annat ivägen här i livet som jag tyckte var roligare. Men nu har suget efter ett akvarium växt de senaste året. Har läst och funderat på saltvattens akvarium. Har läst här och på andra forum att clownhotellen och RSM är populära val av nybörjar akvarium. Kommer nog att välja ett clownhotell på grund av platsbrist, jag bor på 27kvadrat. Men lär tillägga att jag är väldigt sugen på ett RSM130. Är rädd för att man växer ur ett clownhotell akvarium ganska snabbt. Jag vet hur det var när man pysslade med sötvattensakvarium. Det …

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Elcopo,

Hej. Jag fick mitt nya akvarium som är 160 cm brett, för ett litet tag sedan. Jag lodade med ett vattenpass och konstaterade att det som okay ut. En pytteliten lutning enl passet, men ändå innanför strecken. När jag däremot började fylla karet med vatten, så upptäckte jag att karet lutar lite åt sidan. Den skiljer nog 5 m.m i vattennivå från vänster sidan till högersidan. Det lutar inte åt något annat håll. Karet och bänken är så pass tungt att jag inte orkar lyft det och palla upp det som jag egentligen hade velat göra. Vad göra? Är lutningen inom ngn form att godkänd gräns på ett sådan brett akvarium. ../Jonas

19. Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?

• Gilla
      • Tack
    • 3 svar
    • 677 visningar
  20. Started by yRaz,

hejsan behöver tips på änklaste settet o fixa nåt lyse så att mjuk koraller o fiskar klarar leva tills jag byter amatur helt? idag har jag 2*t5 39W och 2*t8 20w

• 3 svar
    • 853 visningar
  21. Started by Fabhellmyrs,

Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by jetstar,

ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh

• 6 svar
    • 931 visningar
  23. Started by redrobjem,

Jag har kört med 7-8 timmar per dygn hittills men vad brukar rekommenderas för saltvatten jag har antagit att det är samma som sötvatten men det kanske inte stämmer?

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Spectra,

Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…

• 3 svar
    • 762 visningar
  25. Started by DennisL,

Hej! På mitt salt står det att det ger 1450ppm mg vid salinitet på 1025. Då jag testar akvarievattnet ligger halten mycket riktigt runt 1450. Har läst att halten snarare bör ligga runt 1350, bör jag byta salt?

• 2 svar
    • 458 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.