Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Precis som så många andra nya kör jag huvudet i sanden regarding alla problem och vill pröva att skapa ett pico/nano-akvarium. Tänkte skaffa en liten cocoon-burk och försöka ha lite koraller och några pyttiga lägre djur. Om jag köper ett cocoon på 15-20 liter, kör täta vattenbyten och byter ut lampan mot den blåvita aquatic nature, vad behöver jag mer i termer av teknisk utrustning? Tänker mig nån liten pump extra för att få bra flöde (hangon-filtret ger ingen direkt sjuss i mitt sötvattenskar) i karet samt en osmos-maskin för att kunna fixa bra vatten (bor i södra sthlm/hägersten, vet inte hur kranvattnet här ser ut) kanske? Vilka lägre djur är tillräckligt små för …
-
- 23 svar
- 2,8k visningar
-
-
Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 578 visningar
-
-
Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)
-
- 2 svar
- 590 visningar
-
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Jag köpte ett red sea max 250 och 25 kilo levande sten på Bromma zoomarknad. Tänkte höra hur lång tid det tar innan man ser något liv från stenarna ?Hur vet man om stenarna man köpt är ok och inte redan döda ? Längtar efter att få se något när man kommer upp på morgonen.Sista frågan hur mycket ljus ska LS ha precis i början när man kör igång ?
-
- 34 svar
- 4,1k visningar
-
-
Halloj. Har suttit och läst massor på denna sida , Har kört vanligt sötvattenkar i säkert 10 år . Men nu är det dags att införskaffa sig ett saltvattenkar , På fredag åker jag och hämtar ett RSM 130 . Någon som har lite bra tips och råd så är jag tacksam .
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
hämtar ett kar på 270l på torsdag. 60liters sump powercompact 5000 retur Sfiligoi 250 med 2st 24w t5 Skummare mc500 Biopellets reaktor Digitalstyrd temp ca 20kg död sten ca 20kg riktigt fin balisten från akvarieleasing. Staghorn&en annan superfin rosa sps med massa polyper som sitter på större ls. gången Akvariet har varit igång sen december det är det jag vet om det, jag har köpt plast dunkar för att få med ca 100l. och behållare för sten och fiskar. Min fråga är när jag kommer hem, vad bör jag göra för att få till baka nivån som den var blanda nytt vatten ha i det i karet låta det stå till att saltet och tempen är ok. har läst som bara den hur man ska ta h…
-
- 35 svar
- 4k visningar
-
-
Jo, jag har läst på vårt fina Forum angående Glasros. Dyker dessa upp i samband med Nyinköpt levande sten eller dylikt ? Jag såg igårkväll att det växer en liten " Palm-Liknande " utväxt från en av mina levande stenar. Den är ca 1-1,5 cm lång och benvit i färgen. Kan detta vara en glasros eller är det något annat spännande ? Bild på liten glasros, någon ? Trevlig sommar ! Peter i GBG
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! jag är ny på forumet, så nu kommer alla mina "dumma" frågor till er som kan det här med saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten ett tag (malawi) men vill gå vidare, jag har läst och läst och läst på olika forum men blir inte särskilt mycket mer klokare för det! Jag hade tänkt att skaffa mig ett 128l akvarium med måtten 52x58x63. Jag vet att detta gör att man blir begränsad vid fiskval och hur många arter man kan ha. Om jag förstår rätt så innehåller detta kar allt jag behöver i teknikväg. Nu kommer frågorna :-) [h=3][/h]1. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar? 2. Vilka arter kan jag ha i mitt kar? 3. Vad kostar det ungefär i månaden att underhålla ett saltvatten…
-
- 1 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag funderar på att skaffa ett 250 liters kar. Jag är nybörjare och vad jag har förstått så är planering A och O... Så jag undrar vad ni har för fiskar i eran 250 liters kar? Det hade varit väldigt snällt om ni hade kunnat skriva vad ni har för fiskar, hur många av varje och hur de fungerar tillsammans. Ni får gärna skicka med bilder på eran fiskar och kar! Det hade hjälpt mig väldigt mycket då jag är i planerings fasen med mitt akvarium. Tack på förhand!
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Hejsan, jag & min pojkvän (mikoto här på sidan) har ett 80 L som vi funderar på vad vi skulle kunna ha för invånare i. Vi funderar på ett clown par kanske men frågan är ju om de kommer trivas? De två sorterna vi funderar på isf är de två som är minst, antingen amphiprion ocellaris black eller amphiprion ocellaris. Jag söker tips och råd angående att ha någon att de två ovanstående clownerna i karet och alla förslag på andra invånare är självklart hjärligt välkommna;) Hur många djur kan man ha i ett så pass litet kar? I karet huserar just nu 3 st eremiter & några koraller, förutom smådjur som följt med köpt ls: Okänt antal ormsjöstjärnor och okänt antal utav en so…
-
- 21 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej jag är nybörjare på saltvatten! jag har kollat in Deltec NFP 509 Nitrat filter. är det nån här inne som har den eller har prövat den? har sett vissa svenska sidor att dom säljer bara själva enheten utan pump el nåt. läste någonstans att man måste köpa till en doserpump till annars är det verdelös..?? tacksam för svar
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…
-
- 6 svar
- 978 visningar
-
-
Hej! Jag har i många år haft ett hederligt vanligt akvarium av märket Juwel 200 som rymmer 230 Liter. Har länge planerat att nu ge mig på att ha ett saltvattenakvarium istället och då göra om mitt nuvarande akvarium till Saltvatten. Vill ha så mycket som möjligt utanför i form av pump osv i den tillhörande möbeln under. För att kunna rengöra filter osv så enkelt som möjligt, men ändå ha så låg ljudnivå på allt som går då svärföräldrarna brukar sova i soffan och det är även i detta rum vi tittar på tv =) Inser att det kostar en hel del att ge sig på saltvatten men att det också är spännande samt något som jag nu känner mig mogen att ge mig på då det kräver lite mer i for…
-
- 23 svar
- 2k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 900 visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Hej, ligger i startgroparna för att börja med ett saltvattenakvarie. Jag tänkte sätta upp en fisktank (koraller senare kanske) och hittade Kent Marine Bio Reef (94 l) hos en återförsäljare i UK. Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra nybörjarakvarium? Tack på förhand!
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag är en nybörjare så är helt vilsen när det gäller sånthär men jag vill gärna lära mej så mycket som möjligt:) Jag har tänkt starta ett saltvattensakvarium, det är ett 54 liters. Till en början skulle jag vilja veta allt som jag måste köpa för att det ska kunna startas och fungera. fiskar och sånt är steg 2 men tror jag vill ha bla clownfiskar. men som sagt vad behöver jag köpa för pumpar och andra tillbehör?
-
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har nu haft igång mitt RSM 130D sen 31 maj. Var i lördags och köpte 2 st clowner och en putsar räka. Problemet är bara att clownerna står och trycker i det vä bakerst hörnet. Kan simma lite runt men inte mycket. Ända gången dom simmar är när jag mata dom. När maten var slut så åter gick dom till sitt hörn och trycker där. Detta verkar inte normalt. Vad kan problemet vara? Tack samma för svar.
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har tänkt att till början inte ha några djur utan bara någon fin sandbotten, inredning av växter eller stenar m.m. Kolla bilden på akvariet jag ska köpa, den bruna, skulle vilja ha en sån inredning, vet ni om det är söt eller saltvatten? http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=140
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har 0,02 mg/l nitrit i vattnet hur illa är det? Jag har firrar i och ett par mjukisar det är ett kar som vart i gång ett halvår och jag tror värdena beror på den nya foderautomaten som när jag testa hade i lite mycket foder. Nitrat värdet har även gått upp till 2 mg/l från 0. Jag har gjort ett 20% vattenbyte och skall mata mindre vad mer kan jag göra?
-
- 10 svar
- 3,9k visningar
-
-
Köpte igår en säck med sand från Biltema som många rekommenderat, valde den finkorniga sanden. Kollade även på ett lagom stort akvarium igår som låg på ca 100l för bara 799kr. Man får med alla tillbehör fast dock för sötvattensakvarium. Men jag ska köpa den ändå och starta upp mitt första nybörjarbygge. Jag bor i Skövde och vi får vårt vatten från Vättern och jag pratade med en inne på Djurmagazinet och han tyckte inte det var nödvändigt att lägga ut pengar på en Osmosfilter eftersom vi har så pass rent vatten i kranen. Men han sa att det absolut inte skulle skada att filtrera vattnet även om han personligen inte tyckte detta. Jag har inte lånat hem boken som rekommender…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-