Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Det är så att jag skaffade mig en goby i form av Amblyeleotris randalli och en pistolräka i form av Alpheus randalli, de har nu gått i mitt akvarium i 10 dagar men de har inte hittat varandra ännu. Räkan var ingen jätte men jag hör den dagligen (framförallt på natten) så jag vet att den finns där i nånstans. Jag har inte sett den på en vecka nu, men som sagt vet jag att den lever eftersom jag hör den. Gobyn är ute hela tiden, och jösses vad vacker den är! Min fråga till er som besitter på G+PR symbios hur länge det tog innan era kryp fann varandra? Jag vet om att det är högst inviduellt från individ till individ. Jag gjorde så att jag la i båda samtidigt bredvid vara…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.
-
- 6 svar
- 690 visningar
-
-
Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ska snart starta upp mitt första salt. Undrar hur jag ska få igång cyklen bäst utan fisk. Vissa kör med flakes, andra med räkor/fisk-kött eller ammoniak på flaska. Hur har ni startat era kar, för/nackdelar? Kommer starta med 10kg dödsten och en påse levande sand i ett rsm 130. MvH Anders
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar
-
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan, Är det någon som "vågat" prova att stoppa i starkare ljusrör än orginal 11 w i ett AN1. Håller grejorna för det, utan moddning ?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har byggt grottor i mitt saltkar, men kom på att jag inte sett någon som har det, är det någon anledning varför ingen har det ? Själv tycker jag det är riktigt snyggt.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har köpt en Osmosis som jag nu är på väg att dra igång för uppstart. Provade igår min anslutning till vattenledning och öppnade waste water vredet och spolade en stund för att sen stänga den för att kolla flöde i slangen till det renade vattnet. Det droppade lite men upptäckte att vredet till wastevattnet inte håller tätt utan läcker på ganska bra. Den slutar inte tätt. Kan man plocka isär den eller kan det vara något annat knas. eller kan det rinna ut där ändå! mvh Hasse
-
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Hej! Jag hade en dröm att skaffa ett saltvattenakvarium när jag var 10-12 år gammal. Jag blev avrådd då det var alldeles för komplicerat och dyrt. Och det var dyrt! Det var inte som att fråga om man fick köpa ett marsvin... Jag fick ge upp hoppet om ett akvarium. :-( När jag var på semester i Egypten (Makadi Bay) så vaknade drömmen till liv igen efter fantastisk snorkling! Har tittat runt lite här på forumet och blivit inspirerad. Men det verkar som det fortfarande är lite komplicerat och dyrt. Men nu kan man iaf förverkliga sin dröm. :-) Har en del frågor och undringar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: -Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten? -Vad skulle …
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag ska som sagt åka och köpa LS i Täby i morgon och undrar nu hur länge stenen håller sig i frigolitlådorna man får hem dem i? Klarar den sig några timmar eller måste man skynda sig hem och lägga den i akvariet? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att hälsa på en släkting i Täby när vi ändå är där. En annan sak, måste jag göra en massa tester av vattnet för att kolla att allt är OK innan jag lägger i stenen eller räcker det med att kolla salthalten som just nu ligger på 1024/25? Elin
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…
-
- 5 svar
- 831 visningar
-
-
Hej, Jag funderar på att skaffa mig mitt första saltvattensakvarium. Tänkte köra "low tech" och utan fiskar. - 50-100L akvarium - Har köpt ett osmos-filter - Skummare - Eventuellt ett ytterfilter - 5-10kg Levande Sten - Turbosnäckor - Ett par tre olika arter räkor - Inga fiskar Vilka mjukkoraller och andra ryggradslösa djur rekommenderar ni? Vad mer behöver jag för att få det så underhållsfritt som möjligt? Jag funderar på att inte använda något bottematerial. Mvh Robert
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket
-
- 5 svar
- 819 visningar
-
-
Nu är det klart, mitt första 200 l saltvattenkavarium är på plats Tjohoo. Jag har precis startat mina 2 pumpar och min uv filterpump och ös i saltet. nu får det lösas upp och nå rätt nivå innan stenen och sanden åker i. Det kommer bilder senare om någon är intresserad av uppstarten. Mvh Paul
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag är ju helt ny inom detta nästan hade en kub för 25 år sedan som slutade med en vansinnig hyresvärd..... Jag undrar om någon kan hjälpa min med svar det satt på stenen som var med karet jag köptepå förhand Tony...
-
- 5 svar
- 948 visningar
-
-
Skulle buffra KH/pH nyss, ett snabblösande pulver från salifert som man ska ha i direkt i akvariet. När jag hällde i det så hamnade en liten del pulver på min frogspawn som drog ihop sig direkt, nu är den indragen trots ljuset på, vilket den aldrig brukar vara.. Har varit så i ca 10 min bara, men är endå orolig att jag skadat den!?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa Tänkte dra i lite kolkälla men blir inte klok på informationen på burken om dosering och vad länge det kan vara i 350 liters red Sea Mvh Henrik Dahlström
-
- 5 svar
- 970 visningar
- 1 följare
-
-
Jag sponanköpte nyligen en begagnad tank till en mycket billig penning från en handlare här i Beijing som la ner verksamheten. Detta blir nu mitt andra försök efter att med varierad framgång försökt mig på en liten tank med kass teknik tidigare. Nu hoppas jag kunna få till vattenvärden som gör koraller glada. Här följer lite info kring akvariet, vilket förhoppningsvis gör det enklare för er experter att ge mig riktiga råd framgent. Dimensioner Tank: 765L (180L*85H*50B) Sump: (inkl. Refugium) 280L Belysning MH 3*400W (2*14K, 20K), 2*54W, Totalt 1308W Rening Skummare: Aqua Excel 600 Mekaniskt filter: Filtervadd och strumpa under ett av avrinningsröre…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-