Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hej alla trevliga människor! Jag hade tänkt att starta ett saltvattensakvarium som projektarbete, men änsålänge är jag inte så himla påläst men jag har beställt boken Saltvattensakvariumet - Daniel Knop. Jag har även hängt här i 2-3 veckor och läst hur andra har gjort med olika problem. Jag hade tänkt mig två olika steg i mitt projekt; Steg 1 Akvarium med ytavrinning och borrat men som inte används utan stängs av tills vidare, med en tanke ur den ekonomiska synpunkten. Volym 200l - Ställning Skummare - Terra Nova Beast 400 Pump - Marea 3200 eller snäppet bättre Termostat 200W Salt - Saltmätare Levenade sten - och någon annan sten tex faxekalk och eller korallsten. Koralls…
-
- 24 svar
- 4,2k visningar
-
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 937 visningar
-
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag fick rådet att visa uppstarten av mitt första saltvattensakvarie från en annan tråd och varför inte, det kan va kul att få lite tips o råd, kritik o ros etc i en egen tråd :-)... Bild nr ett visar akvariet när jag precis fick hem det i slutet av augusti 07. Fick burken av en jobbar polare som skulle ha en större och snål som jag är så såg jag till att den passade bra hemma :-). Måtten på burken tycker jag är klockrena 120*60*37 eftersom jag pysslat mycket med växtburkar förr om tiden så har jag alltid gillat djupare akvarier... Nu har ju det där med tidsfaktorn gjort att jag inte har så bråttom med mina projekt som förr i världen. Det dröjde till oktober 2007 innan v…
-
- 25 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon har erfarenheter på bra metoder att misslyckas med skivanemoner? jag lyckas inte med mina, de såg bra ut när jag fick dem, men efter två månader så började de skrumpna eller tappa färg, de som sitter i rak linje med belysning skrumpnar, och de andra tappar färg.. det jag gjorde i samband med att de började protestera var att köra i triple buffert, rena med aktivt kol, och köra fosfatremover (järnbaserad).. Jag har sedan en månad lagt av med aktivt kol, triple buffert behöver jag för att hålla kh upp... vet någon om järnbaserad triple buffert kan spela roll? är det värt att plocka ur den, eller skapar jag fler problem? sen bufferten, funderar på…
-
Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Nino här igen. Jag tänkte att jag startar en ny tråd i samband med att de flesta nybörjarfrågor jag hade har blivit besvarade och i samband med att bygget nu kommit igång på allvar. Jag vill också meddela att det mesta av utrustningen är på plats. Jag har skummare, en del av belysningen, pump och en massa hinkar och andra tillbehör. Kvar är alltså salt, sand och tester (och allt levande + LS) En sista sak till: Min möbel (inte den vita), utan en med ny design håller just nu på att konstrueras. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan säga att jag kombinerar ett projekt i skolan med möbeln och att det kommer bli riktigt,riktigt snyggt! jag lägger inte upp någ…
-
- 26 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
om ni hade fått göra om erat första saltvattensförsök, hade ni gjort något annorlunda då? Jag tänker på vad som är lämpligast att börja med i storlek och utrustningsväg. Om man ska köpa ett beg som är igång? Själv kan jag i princip ingenting just nu, läser här och har beställt en bok till att börja med, så det är inget jag kommer stressa med. Bor i karlstad och tyvärr finns det ingen bra handlare här verkar det som, men verkar finnas i årjäng och karlskoga? Vore kul om man kunde få kontakt med någon i karlstadsområdet som är duktig på saltvatten som man kan få besöka kanske och få tips och råd Mvh sofie
-
- 14 svar
- 4,9k visningar
-
-
Eftersom man inte får nämna några butiker här, så säger jag bara att det är Skånes största saltvattensförsäljare. Nu till frågan, jag har köpt fisk från fyra olika butiker. Fiskarna jag köper från de tre andra överlever alltid. Butiken ifråga dör ca 50% av fiskarna ALLTID. Någon som kan förklara varför det är så?
-
Hej ! Går i tankar om att köra igång ett saltkar. Har bred erfarenhet av sötvatten, men aldrig provat salt. Tänkte att jag startar ett större kar med en gång, då jag antar att även saltkar är stabilare med fler liter samt att man alltid .. .. vill ha större. Så tänkte mig ca 720 helglas. Ingen överrinning. Har ett 65 liters kubkar som jag ev kan använda som sump el ngt om det är i närheten ens .. Jag skulle på sikt vilja ha ett fullfjädrat revkar med mjukkoraller osv. Så min första fråga: Om ni skulle starta enl ovanstående, vilken *Teknik/lösning skulle ni använda (inköpslista) *Tillvägagångssätt - uppstart med ls sten - sand - kemi/salt osv (inköpslista) Tack !
-
-
- 82 svar
- 9,9k visningar
-
-
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av den kirurgen... 24 timmar i karet efter inköpet blev prickarna synliga, efter 2 dygn - överflödiga... trodde den inte ens klarar natten, men flyttat till mindre kar med punktanol... och efter ett par dygn är fisken ren o fin. Men so fort den är tillbaka till stora karet är det samma sak igen. På så sätt är det tredje omgång redan. Ingen annan fisk kan stressa honom, han är den tuffaste av alla invånarna. Vad är det som inte funkar då? Tänker försöka öka temperaturen med ett par grader, några andra idéer? Tack på förhand!
-
Hej alla glada Jag har haft igång karet sedan maj 2016 och fiskarna mår bra i akvariet. Men det är ingen korall som vill överleva, har provat några stycken bl.a. grön xenia och svamp läderkorallen sarcophyton sp som båda skall vara hyffsat lätta. Den enda som ser ut att kunna överleva är ett Kenyaträd. Har även provat en anemon som bara försvann. Det skulle ju vara roligare med lite mer färger i akvariet som jag tycker att koraller tillför. Jag har varit till en affär med alla värden och de blev förbryllade över att korallerna inte vill leva. De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör. Jag hoppas någon här kan komma med tips på vad det kan bero …
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Jag kör en XR30 (bifogar schemat). Ljuset ligger på 40-50% mellan kl12 och kl20. Den tiden har jag ökat ca en timme i veckan sedan jag startade. Min fråga är hur mycket och intensivt ljus kör ni som har liknande setup i en LPS och fisk tank. Kommer ev. testa någon SPS i framtiden. Ska man köra mer ljus eller längre? Vad säger ni? Korallerna är ute på dagarna och drar ihop sig lite och öppnar munnarna på kvällen. Och allt känns normalt men jag är ju en simpel rookie så vad vet jag. :-)
-
- 0 svar
- 490 visningar
-
-
Tjo. Nu när jag startat med akvarie igen efter några års uppehåll så blev det som alla vet ett sug efter fler kar. Har aldrig hållt ett saltvattensakvarium och behöver era kunskaper. Har haft sötvatten, både hightech och lowtech innan. Jag har fått tag i ett fluval edge som jag ska försöka få till ett saltvattensakvarium. Jag kommer inte köra massa hightech grejer. Det jag kommer köpa är bättre ljus och någon pump/streamer. Tänkte ha biobollar och en bit filtermatta i originalfiltret. Vattenbyte en gång i veckan. Refractormeter Ska läsa på om vilka tester jag behöver införskaffa. Kan man fylla på det som dunstar med des…
-
-
- 135 svar
- 13,6k visningar
-
-
Hur pass tidigt går det att säkerställa kön på en mandarin? Har hanarna taggen från födsel?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 550 visningar
-
-
Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?
-
-
- 4 svar
- 646 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Halloj, lite som titeln säger så undrar jag lite angående önskade vattenparametrar, jag är helt ny inom saltvatten, rätt kunnig inom sötvatten. Men jag tycker jag läser så olika överallt om vad för parametrar man ska sträva efter. Detta handlar om ett 89l (60x40x35) med Micmol Thor X, Aquael ultramax 2000 ytterfilter. Tänkte köra utan skummare till en början. Min vision är ett par clownfiskar och ett par koraller, kom gärna med förslag på lättskötta sådana som inte är allt för dyra eller komplicerade. Efter att ha läst runt lite på olika saltsidor så har jag gissat mig fram till att detta känns korrekt, rätta mig gärna om jag har fel: 1,026 salinitet pH 8.3 …
-
-
- 16 svar
- 3k visningar
-
-
Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!
-
-
- 4 svar
- 794 visningar
- 2 följare
-