Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by sceniie,

Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?

• Tack
    • 5 svar
    • 708 visningar
  2. Started by hippo,

vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??

3. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej jag undrar vart man köper, kalciumhydroxid kalciumklorid dihydrat magnesiumklorid hexahydrat natriumvätekarbonat natrriumkarbonat samt ca. Priser tack på förhand

• 5 svar
    • 954 visningar
  4. Started by Joakim.rosen,

Halloj! Det är något smått som växer på skelettet på euphyllian nästan som små hårstrån. Är det glasros eller något annat? Mvh Jocke

5. Started by Nille83,

Karet har varit igång i 3 månader nu. Jag har idag 14 stycken. Är det tillräckligt? Kan även fråga om hur många sandvändare man ska ha.

• 5 svar
    • 847 visningar
  6. Started by Victor Selin,

Har länge undrat vad det är för alger jag har på min llevande sten. Den växer som träd eller som gräs och täcker stora delar av mina stenar skulle vara tacksam ifall någon kunde hjälpa. tack

7. Started by dominique,

Hej, När jag körde ett Microreefkar för ca 1,5 år sedan så hade jag en sk äggviteskummare som ingick som del av det färdigbyggda konceptet. Vad är skillnaden på en sådan och en skummare som Deltec 500 MC och liknande? Eftersom jag vill sätta skummaren direkt i akvariet på en så liten yta som möjligt så skulle en äggviteskummare passa mig bättre utrymmesmässigt så länge den inte är längre än 54 cm på höjden.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by JonasK,

Godkväll! Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? Tacksam för svar.

• Gilla
    • 5 svar
    • 975 visningar
  9. Started by AddeThorin,

Jag skulle vilja dra igång ett fraggkar och går och funderar på hur man ska sätta upp systemet. * Ska man ha ett till separat fraggkar eller koppla ihop med med nuvarande Red Sea Reefer 250. Vad är för och nakdelarna. * Om man sätter upp ett separat Fraggsystem vad krävs det för teknik? Ska man ha fisk och annat levande i eller bara koraller? * Hur mycket skiljer det sig i pengar på bygga ett eget mot köpa ett färdigbyggt fraggkar. * Vilka dimensioner är populära och smidiga att hålla på med korallerna i, hur många liter? * tips på bra belysning som är anpassat för fraggar. * Ska man ha en separat sump…

10. Started by Quirkz,

Hej här kommer lite nya bilder på min första saltvatten burk 360 liter

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by mikaelhede,

Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Tootsiee,

Hej, Jag är nybörjare och tänkte föda upp artemia och ha som husdjur. Ja, jag vet att folk brukar odla dem för att ha som mat till sina fiskar men jag ska inte göra detta. Jag har ett litet "ägg" med artemia ägg som precis kläckts. (tyvärr åkte den i golvet för någon timma sen så jag får börja om på ruta ett) Jag har köpt en akvarium skål som jag ska ha dem i senare när de blir större, jag har även 4 sniglar och en liten sjöstjärna. Akvarium skålen rymmer 7 liter och jag har hällt dekorationssand i botten samt inrett med fusk korall och en skylt där det står "no fishing" (a cliché i know). Jag har hällt i 4.5 liter vatten och…

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  13. Started by Glasse,

Hej! Har ett kar på 300 l med väldigt låg belastning i dagsläget. För några dagar sedan installerade jag ett ytterfilter med ytvattenskimmer. Filtret är preparerat med biobollar, aktivt kol och fosfstremower. Efter detta har min skummare inte producerat någonting(blueskim 250). Tidigare har den producerat iaf lite skum per dygn... Är det helt enkelt så att skummaren är överflödig i dagsläget? Vad säger ni? mvh

• 5 svar
    • 731 visningar
  14. Started by vpettersson,

Köpte två clownfiskar för 2 månader sen och för ungefär en vecka sen har det ena blivit jätte elak och jagar upp den mindre upp på streamern eller ner under skummaren. Vad ska man göra? Låte naturen ha sin gång?

• Haha
      • Gilla
    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Gnarkill,

är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????

16. Started by Margareta,

Undrar vad detta kan varaför något? Kan det vara bon till något? Kanske det kläcks saker som kommer ut ur dessa!? En är gul och en är orangeaktig och rund med eh...hår på.

• Gilla
    • 5 svar
    • 743 visningar
  17. Started by Micke.T,

Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.

• 5 svar
    • 803 visningar
  18. Hej Har fått både glasrosor och bubbelalg i mitt akvarium och undrar nu; är det alltid ett problem eller kan dom hålla sig på en rimlig nivå? Har försökt att pilla bort dom bubblor jag sett, men nu sitter dom på så svåråtkomliga ställen så jag orkar inte jaga dom längre. Har vad jag kan se inte många, kanske 10. Kommer dom att explodera i antal? Detsamma undrar jag om glasrosor, har alla det mer eller mindre? Har införskaffat en pepparmintsräka men har inte sett att det har försvunnit några rosor än. Finn det något som äter bubbelalg? //Bosse

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by Nille83,

Har lite frågor hur man fraggar skivor (Rhodactis, Ricordea, Discosoma) 1. Hur får jag enklast loss foten från stenen ? 2. Hur får jag fraggen att fastna på en fragg-plugg? Mata mig gärna med all matnyttig information ni besitter

• 5 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by Linnex,

Jag har BTN block (stenar). Sätter sig kalkalger på dem oxå? Funderar på att ersätta dem med riffkeramik då det inte känns rätt med felaktiga klippberg. Men det går på ca 4000 spänn. Sätter sig kalkalger på BTN block. Sättar man då fast lite LS här och var så kanske det ser skapligt ut i alla fall.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by wrroomm77,

Jag har lite rost fläckar på min ram på mitt kar Jag undrara ur farligt det är om det kommer järnoxid i vattnet?? alltså det är rent järn o inga andra metaller..

• 5 svar
    • 4k visningar
  22. Started by a.nils,

Hejsan. Mitt första saltkar står just nu och cyclar. Allt går bra utom CA, ligger bara på 250ppm. Min första tanke är att testet kanske är för gammalt, ett salifert som går ut i november 2015. Fick det till akvariet och vet inte hur länge det varit öppnat..om det nu spelar nån roll. Använder red sea salt, och det ska ligga på mellan 420-440ppm. Förslag/idéer? MvH Anders

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Vilken mat är bäst att mata grön mandarin med? Gillar den fryst artemia eller pellets? Och vad gillar sixline wrasse att äta?

• 5 svar
    • 883 visningar
  24. Started by Svan,

Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Kajjjan,

Hej Jag har nyligen köpt ett kar med teknik och levande som ska levereras i slutet av april då vi flyttat in i nya lägenheten. Vid den tiden är det ju inte heller långt till sommaren och då kommer ju genast tankar på kylning igång. Hur håller ni nere temperaturen i era kar? Bland all teknik som följer med finns fläktar som man fäster på glaskant och riktar mot ytan. Hur mycket kan det göra i °C räknat? Ni som kör med kylare - hur gör ni med värmen som genereras? Kan man dra ut den i ett rör eller liknande ut genom fönstret?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.