Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Annmari,

Hej! jag är helt ny på saltvatten har hållit på med sötvatten i många år. Funderar nu på och göra något med mitt 54 lit akvarium i höst, för tillfället går det 2 par fjärilsciklider där, när man ser saltvattens akvarier så förstår man ju att saltvattens akvaristik är pricken över i i akvariehobbyn. Jag tänkte mig korallsand, plus någon skummare, och 2 kilo levande sten, och några räkor har sett leasing ha dessa röda räkor med vita prickar, vad tror ni? vad kan man ha i ett 54 lit akvarium? / Ann-Mari

• 24 svar
    • 2,4k visningar
  2. Started by rantzow,

Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…

3. Started by akvariefisken_89,

Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?

• 3 svar
    • 633 visningar
  4. Started by Arash,

.. då var det klartt, nu finns en ny klubb i småland, där de som är intreserade inom saltvattensakvarium är välkommna. här ska vi samlas en gång i månaden och byta info om olika saker, kanske även åka i hop och handla. ,,, klubben ska kallas för västboreef välkommna nu är vi 4 medlemmar....... på bild fr vä arash, lasebengan, crille, absolom akvariet i bakgrunden är laserbengans, är ingen liten en=)

• 19 svar
    • 3k visningar
  5. Started by Ek_off,

Tjenare mina fellow akvarister! Efter några års uppehåll från akvarier så har jag nu bytt stad och bytt typ av akvarium! Från söt till salt! Då jag inte har så mycket koll på Jönköping, så tänkte jag fråga lite var det finns butiker med fisk och tillbehör i närheten och vad ni har för andra tips inför en ny saltvattensakvarist? Karet jag kommer ha är ett kar som ligger på mellan 300-350 l, har inte riktigt tagit mig tiden att kolla upp exakt, då det är lite irreguljärt format Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  6. Started by mikael_pecov,

Jag hällde i 10kg levande sand i mitt akvarium som hade ca 3kg sedan tidigare. Nu ser det ut som någon har hällt i 10 liter mellanmjölk i akvariet. Det blev bättre efter 1.5 dag men sedan rörde jag runt på bottnen lite och nu är det tillbaka på ruta 1.... Någon som vet hur lång tid detta elende håller på? Hälsningar Mikael

7. Started by Phimani,

Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by AlexanderClown58l,

NY som undrar om ''klart'' vatten Hej, jag har ett nystartat Clownhotell 58l är helt virgin på detta med akvarium men jag lär mig för varje dag som går! I början efter man hällt i vatten + sand + LS så var det väldigt grumligt...Nu har grumligheten börjat lätta och vattnet är nästan helt klart! Nu så undrar man bara vad som försigår, det är som små små ''partiklar'' som ligger lite halft på ytan och åker omkring, observera att jag har väldigt väldigt finkornlig ''levande'' sand. ja undrar nu om detta försvinner med tiden, eller om vattnet borde vara HELT spegelblankt? är inne på 4:e dagen nu efter ja hällt i vatten satt igång pumpar etc... Ni ser bilderna nedan:

• 21 svar
    • 2,9k visningar
  9. Started by R.reinhold,

Sitter och planerar ett nytt kar med måtten 1650x960x960 skall köra fisk LS och koraller! Tänkte använda mig av led ljus men vet inte hur mycket ljus jag behöver! Har läst om 1w/L vid t5 men har inte hittat några riktvärden för led! Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

10. Started by diskustok,

har nu vatt igång 5 veckor och får nu mkt brunalger trost höga tempen på 31 skall jag byta ut 400 watt till en 250 watt. gjorde lite tester för höra vad som behövs göra innan mina invånare kan flytta hem hehe. salt 1,024 ska kanske höja till 1,026 elr?. ph 8.6 nitrit 0 nitrat 0 ca 0 kh 5 fe 0 hade bara desse testerna än så länge ska kanske skaffa fler andra vad skulle det vara? mvh lars

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by ThePatrik,

Tjena! Startade upp akvariet för lite drygt 2 månader sen, men fick massa klödd med värdena och stenen, så bestämmde mig i söndags för att slänga ut allting och börja om igen. sagt o gjort i måndags handlade jag in lite ny LS fixade till akvariet. jag har 2 clowner som jag hade innan jag bytat ut allting och dem verkar trivas jätte bra. har hittat lite andra roliga grejor också, som sniglar o någon snäcka, men idag när jag kom hem såg jag 2 oranga grejor som liknade något av en larv och tusenfoting och den var ungefär 2 cm lång, någon som har en aning om vad det kan vara?? har tyvärr ingen bild på den.

• 4 svar
    • 665 visningar
  12. Hej! Är helt ny inom saltvattenshobbyn då jag bara har haft sötvattensakvarium med ciklider i, men har under längre tid velat haft ett saltkar, och nu äntligen har jag startat upp ett Blenny Cubicus Akvarium på 140L och tänkte dela med mig här på forumet om starten och uppdatera med bilder om hur utvecklingen går. Kommentera gärna. Min tanke är att jag ska använda mig av balling metoden men har inte riktigt fått kläm på hur man vet den exakta doseringens mängd av osmos vattnet, KH,Ma,CA, hur gör man för att räkna ut det. Samt när det kommer till vattenbytet hur räknar jag ut den exakta salthalten som ska tillsättas om jag gör ett vattenbyte på 20-30% varannan v…

• 27 svar
    • 5,5k visningar
  13. Started by koaala,

Åkte idag till Uppsala och handlade 8 kg sten, har beställd utterligare 10 kg men den kommer lite senare. I karet hade jag redan 4 kg död sten, så det blir en himla massa sten och lite fiskar. Jag åkte till butiken att själv kunna välja sten och vad jag fick fina sten. Föresten akvariet är bara 150 l. Då efter att ha stoppat in stenen började jag leta efter liv, och det var en massa. En rörmask som gömmer sig något räkaktig som var so himla litet och hamnade i botten , glasrosor (tror jag)- genomskinkliga och fångar något och försvinner ibland, sen kanske något typ av sten korall som har neongröna prickor på sig, är jätte litet nu och svårt att säga och sen tror jag att h…

• 14 svar
    • 2k visningar
  14. Started by BergLasse,

Försöker få till en ny sump och undrar om jag missat något? Använder ett 160 liters kar med 6mm glas och måtten 1000x400x400 till sumpen. Visningskaret är på 370 liter. Fack 1: 13 cm djup DSB på ca 17dm2. Refugium med alger på resten av djupet vilket är 12cm, är det tillräckligt? Möjlighet att sätta socka vid behov. Kam på överrinningen. Fack 2: Plats för skummare och eventuell annan teknik typ biopelletsreaktor, ca 30*38 i bottenyta, vattendjup på ca 26cm. Fack 3: Bubbelfälla och plats för aktivt kol mm på en rasterhylla, 6cm brett. Fack 4: Plats för returpump och ATO påfyllning, 1…

15. Started by polypterus,

Hej mitt namn är Karl Olsson och jag är nr här. jag har haft ett saltvattens kar förut men la ner det för jag ville koncentrera mig på mina rockor och andra sötvattens kar. Nu har jag fixat i mitt rum så jag bara hat två kar kvar och tycker att ett nytt salt vore coolt. Eftersom jag inte hadde mitt salt kar länge så var det simpelt med inga koraller och bara ett par fiskar som jag sedan sålde så min erfarenhet är inte så bra. Jaja let's get down to business. Dom fiskar jag vill ha är En mandarin två clownfiskar long nose hawkfish coral beauty eller flame angelfish eventuelt så vill jag ha någon mindre stimfisk om det funkar Hur skulle dessa fiskar passa ihop hur mån…

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by jetstar,

Hej! har nyss satt i en tunze 9002 i mitt rsm 130 mycket tystare än orginalskummaren! men skummar den verkligen lika bra??den skummar ingenting just nu borde den inte göra det när jag varit och rört om i akvariet?? eller skummar den bara när det fins tillräckligt att skumma så att säga?? sen undrar jag hur jag ska ställa luftskruven?? mvh

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by pegekin,

Tänkte visa lite nya bilder nu när jag satt in lite mera LS och lite sand. Har även satt in lite turbosar och eremiter och som synes så har dom mycket att göra ännu efter min algbombsexplotion. Hade ljuset på bara när jag tog korten,måste ju ha de släckt ännu några dagar. Man känner sig som barnen på Julafton. Ja, jag vet, Det stavas TÅLAMOD (JOBBIGT ORD FÖR DEN DELEN)

• 2 svar
    • 521 visningar
  18. Guest Mr_Lindgren
    Started by Guest Mr_Lindgren,

Har idag tagit några nya bilder i mitt RSM på dess nya invånare. Vill bara dela med mig. Vet ni namnet på den röda "trädgrenen" och de lila pinnarna så hade det varit trevligt. Mvh Daniel

19. Started by Quirkz,

Hej här kommer lite nya bilder på min första saltvatten burk 360 liter

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Gnarkill,

i fredags kväll när jag skulle till att släcka ner akvariet så uppmärksammade jag en lite ny krabat som hade hittat fram! en sandsjö stjärna som kanske var 2cm stor ungefär! men nu är den borta spårlöst har inte sett röken av den alls tidigare satt den på glasena och sen kröp runt hela tiden! sen skulle jag behöva hjälp med lite id på några växter som jag inte har hittat nå om! hur fan får upp bilderna hit då???? det funkar ju inte

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 578 visningar
  22. Va idag och inhandlade två Clownfiskar av den mörkare arten vet inte vad dom heter! Sen köpte jag en stor anemon som har långa armar och e ganska bechfärgad med ljusare toppar! Även en svart sjöborre med långa svarta taggar! Men en av clownfiskarna simmar upp och ner...upp och ner på samma plats!! Kan det hända att den e sjuk?? Eller gör dom så ett tag innan dom vant sig i akvariet! Den andra Clownfisken ligger och gömmer sig i anemonen lungt och stilla! Kan nån veta vad som kan va fel? Skulle gärna villja veta hur man sköter Anemonen åxå om nån kan de! skall ta en bild på alla inköpen vid ett tillfälle så det blir lättare att se dom:-) Annars känns det skönt att få …

23. Started by Alex,

Tjenare! Jag har nu startat igång akvariet i exakt ett dygn och testat nitrit och övriga tester men inget verkar vara fel, inget nitrit fick jag. Och nu undrar jag när jag kan stoppa in sniglar eller eremiter? Som kan städa undan. Tackar för alla svar!

• 2 svar
    • 656 visningar
  24. Started by Fisherman`s Friend,

Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by m00z,

Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…

• 6 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.