Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Martin_P,

Startade mitt akvarie i söndags med fylla vatten och salt (24gradigt) Nu idag fick jag sand och LS, eventuellt några invånare i stenen (räka) Sköljde sanden, riktigt bra.... trodde jag ja.. hällde i allt sand utan att titta mig för (Fråga mig inte hur ). och när jag såg det så va hela akvariet grummligt... har kommit på olika sätt att försöka få bort detta under dagen. Är det farligt för min LS o dekrabater som bor i stenen,för jag har ingen annan stans att ha den ? Saltmängden är 1.022 Och är det bara för mig att köra skummare pumpar mm och invänta att allt försvinner ? . En sak som jag kom på i dag är att filterpatronen från fluval 4+ passar rakt i new-jet 3000 "slangin…

• 35 svar
    • 3,7k visningar
  2. Started by Vargklo,

Jag ska alldeles snart måttbeställa mitt första akvarium (150x55x50=412 liter). Jag ska ha ytavrinning över en kam och avrinningsvattnet ska sedan ned genom ett rör som är borrat i botten av akvariet. Min fråga är hur avrinningsboxen ska byggas. Ska det vara en box (låda) byggd från botten av akvariet? I sådana fall, på vilken höjd ska avrinningsrörets mynning vara? Om man bygger en avskärmad avrinningsbox där mynningen till avrinningsröret är högt uppe, blir det inte "dött vatten" på lägre nivåer i avrinningsboxen som inte cirkulerar? Tacksam för respons!

• 9 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

4. Started by Bear164,

Hej jag kommer under januari starta ett saltkar för först gången och är tacksam för all hjälp jag kan få. Har försökt läsa så mycket jag kan på forumet med det är ju alltid bättre med direkta råd. Projektet är tyvärr inte förutsättningslöst men jag är öppen för de mesta ändringar. Akvariet kommer vara på ca 150x60x50(alt60). Jag kommer starta som ett FO fast mycket lågt belastat för att om ett halvår eller så införskaffa lämplig belysning och börja skaffa lite koraller. Rening Det kommer inte gå att använda en sump då min kära fru tycker att akvariet känns ”luftigare” om det står på en benställning. Frågan är då om det går att få plats inne i akvariet utan att det bl…

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  5. Hej Jag har köpt ett redan uppstartat nanokar, och efter en tid grävde jag runt i sumpen, som skulle bestå endast av ls, men där hittade jag dessa rören, vet någon om detta är ett biofilter av typen som ska simulera ls? eller är det någon typ av tillsats??? har försökt googla men jag kan inte identfiera det, biofilter för mig brukar vara svarta eller blå plastbollar. och om någon vet vad det är, är det vettigt? och hur sköter man dem? Tack på förhand

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  6. Tjena alla, ska inom någon vecka starta upp ett 58L clownhotell. Nåt speciellt att tänka på, har läst alla dessa instruktioner ett flertal gånger, men erfarenhet verkar det ju finnas en hel del av här Nåt speciellt jag BÖR göra alt. inte bör göra? Behövs skummare till ett så pass litet kar?, sitter en inbyggd men det verkar inte vara några höjdargrejor, jag kan väl göra lite mer VB oftar istället? Behövs moonlight? Hur länge bör ljuset vara på under själva uppstarten och senare även vid drift? Hade tänkt köpa ca 8 KG LS, blandat med redan inkörd och ny. Funkar det eller ska jag köpa nytt? Räcker mängden LS? Finns det någon riktlinje hur mycket salt per L man ska ha? Står…

• 0 svar
    • 581 visningar
  7. Hejsan Efter att i styvt en väcka återigen läst igenom både salt litteratur såväl som här inne. så snurrar det i skallen rejält Så jag skulle å det allra ödmjukaste vilja be om råd betr. min utr. & vad som jag behöver härnäst (jag har haft salt förut men det är uppenbart att tekniken har avancerat MARKANT sedan min tid (ca 15 år sen ) Så inr kommer att bli tåliga fina Mjuka & sten korraler (EJ för svåra ) & div Dito evertebrater & sagda system kommer att i MYCKET lugn & ro byggas up. & jag bor på landet med egen brunn ( näringsrikt men annars bra vatten ) så jag kommer att införskaffa något bra Os…

• 49 svar
    • 5,2k visningar
  8. Started by c.ced,

Är i planeringsstadiet av mitt första saltvattenskar. har ett 720 l helglas som är tänkt ska bli ett revkar med yterst lite fisk. Letar främst efter en planritning över ett akvarie/sump kretslopp jag såg här för nån månad sen men inte kan hitta igen ;P men är naturligtvis tacksam för all info och tips om teknik och dyl från er som hållit på med detta ett tag. /christian

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Nille83,

Har inhandlat. NO2, No3 och PO4. Jag greppar vad NO2 och NO3 är, men vad är PO4? och behöver jag fler tester nu i början?

• 7 svar
    • 849 visningar
  10. Started by Wolf,

Vart kan man få tag i de ? Finns de i sverige att köpa.

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by toompa,

Idag provfyllde jag mitt kar och det bågnar lite ca 2mm om man mäter mellan långsidorna. det är 130x70x50 10mm optiwhite rimless. Hur mycket får det röra sig innan det börjar bli någon fara?

• 18 svar
    • 3,2k visningar
  12. Started by Batty,

Efter lite paus för husbygge vill jag smaka salt igen! nån som har tips på eller länk till hur man bygger upp ett lättskött fish only kar?

• 4 svar
    • 892 visningar
  13. Started by DennisL,

Hej! På mitt salt står det att det ger 1450ppm mg vid salinitet på 1025. Då jag testar akvarievattnet ligger halten mycket riktigt runt 1450. Har läst att halten snarare bör ligga runt 1350, bör jag byta salt?

• 2 svar
    • 462 visningar
  14. Started by Karl Einar,

Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?

• Gilla
    • 7 svar
    • 602 visningar
  15. Started by Jeppe83,

Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?

• 1 svar
    • 571 visningar
  16. Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…

• Gilla
    • 4 svar
    • 951 visningar
  17. Started by ErikÖstlund,

Har ett par av dessa knappar, tror de kallas "purple hornet ". Någon som vet hur giftiga de är?

• Gilla
      • Haha
    • 7 svar
    • 883 visningar
  18. Started by pepe,

Har växt upp en liten grupp av dom här på min LS som jag la i för två och en halv vecka sedan.... Vad är det? Storleken är ungefär som på bilden. någon cm....

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by sebbe,

Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?

• 2 svar
    • 914 visningar
  20. Started by Tonytiger,

hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren

• 0 svar
    • 597 visningar
  21. Started by pettabaj,

Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter

• 3 svar
    • 872 visningar
  22. Started by Gnarkill,

Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte vad jag än har gjort! Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? vad ska jag göra? dom täcker alla stenar nu

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  23. Started by OskarW,

jag har aldrig odlat artemia förut och bara snabb läst lite om det. men borde man inte kunna ta och kasta ner ägg i Sumpen (avstängd kammare) ett tag och när de kläckts släpper man ut dem i huvudkaret och där med alltid hålla levande föda i karet, för sålänge artemian lever utgör den väl inga problem med tanke på nitrit,nitrat. genom detta tänkte jag uppnå att man kan ha fiskar som tex mandarinfisk utan att behöva mer levande sten. skulle det funka? vad behövs för att kläcka och hålla artemia vid liv tills de blir uppkäkade.

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  24. Hej, nu har ja gjort nytt NO2-test från märket JBL, var iväg på Akvarie-Leasing i Stockholm och fick ett kanon bemötande! Nitriten var allt för hög och tänker vänta o se om det möjligtvis sjunker närmaste dagarna... OM jag kanske byter den levande sten jag har i, kanske läget förbättras. Den levande sten jag har kanske är börjat ''ruttna'' innifrån redan då ja köpt den?(inköpt på B.Zoo) Vad tror ni är bäst, att byta ut LS:n? den är ju ändå den som ser till att bekämpa nitriten!`?

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by jetstar,

Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh

• 2 svar
    • 754 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.