Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
håller på för fullt att planera för den nya burken.. har 2 förslag på placeringen av akvariet som jag har fått godkända av regeringen Grejen är den att en av väggarna i vårat vardagsrum består av ett stoooort fönster och en glasad dörr till balkongen = 80% av väggen är fönster. så akvariet kommer få direkt/indirekt solljus. hur kommer detta påverka akvariet? kommer det gynna alger osv? För/nackdelar?
-
Har problem med temperaturen i mitt RSM 130 (som många andra vad jag förstått) och undrar om man iaf dagtid kan stänga ev en av pumparna för att minska värmealstringen i karet? Är det OK eller blir cirkulationen för dålig då? En annan sak? Behövs doppvärmaren sommartid? Min är inställd på minimum (16 grader) och undrar nu om det gör nånting? Försöker den hålla vattnet på 16 eller kickar den bara in ifall det sjunker under den temperaturen?
-
- 19 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 824 visningar
-
-
Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?
-
- 0 svar
- 688 visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 934 visningar
-
-
Hej! Kollade runt lite på detta forum innan jag registrera mig och tyckte det verka väldigt bra! Har nu ett 150 liters akvarium som jag tänkte testa o köra lite saltvatten i. Vet att dom flesta säkert kommer säga att ja måste ha större men får inte plats med mer i min lägenhet Tänkte om jag kunde få lite hjälp med vad för tillbehör som behövs.. Pump, Skummare, Belysning, Grus och allt mer man ska ha? Har bara kört sötvatten/diskus innan. Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Mvh: Patrik
-
- 16 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjenare alla saltis fans! Det är nog vissa som kanske känner igen mig, förut hade jag "ämnen" om ett Juwel Rio... det gick åt "!", typ... Jag vet inte vad som hände... Fiskarna började dö en efter en... sorgligt... Jag tror det kan ha varit min skummares fel, det var en Aqua Medic midi tower, rent piss skummare om nån skulle fråga mig! För att inte fler ska råka ut för detta i min ålder (om det nu kommer fler med detta intresse), köp aldrig en skummare med syrestenar! Även om priset ser lockande så kommer du att åka på stryk, efter en tid! Allt det hände i november månad... Men nu ska jag inte hänga läpp mer, det har gått en tid nu, och det börjar sticka i händer efter s…
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan! Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet. Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim …
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! jag hittade en artikel här inne för några veckor sedan som en användare hade skrivit i pdf format. Han skrev från början då man skaffar och planerar tills allt är igång och fungerar. Han hade med de olika värdena man har när man testar vattnet. Om pumpar, olika reningsmetoder, skummare, uvc osv. Har kollat runt med hittar inte denna artikeln? Någon som kan hjälpa mig?
-
- 3 svar
- 553 visningar
-
-
Köpte en anemon för nån månad sen. Enligt butiken en grön BT-anemon. Hur som helst...den har sett ledsen och hängig ut från början i stort sett. Aldrig varit helt "uppblåst" och allt som ofta ihopdragen. Det har blivit lite värre sen mitt clownpar började gå i den men det kan väl bero på att den inte gillar det direkt och behöver vänja sig. Den har dessutom vandrat runt ganska mycket...säkert bytt plats 8-10 ggr på en månad och när jag nu kom hem så såg den ut att knappt orka hålla sig själv fast vid stenen. Riskerar den att dö och ha ihjäl de andra invånarna eller ska jag ge den mer tid? Vilka ämnen är anemonen extra känslig emot i vatten och vilka spårämnen är viktiga…
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Jaha , nu har man hängt här ett tag å iaktagit och tycker väll det kanske var dags för mig med att komma ut ur garderoben=) Min historia är inget annat än en ren impulsgrej, kompisen startade upp akvarium efter akvarium och sen började man träffa en akvarieintresserad tjej å på den vägen är det. När en god vän till mig sedan skulle sälja sitt Aquatic Nature Evolution som precis hade inkörningsfasen avklarad så jag tänkte att det var ju bara å testa iaf. Fick hem akvariet och upptäckte några knappar, lite makroalger osv. Efter någon vecka bar det av till handlaren, fick med mig lite turbosnäckor, en Fromia sjöstjärna, en Dendronephtya sp. och en eldräka som tyvärr fick li…
-
- 25 svar
- 3,6k visningar
-
-
Tjena Patrik Steen heter jag vissa kanske känner igen mig ifrån Zoopet.Se, jag har hållit på med Sötvatten från och till i 30år men aldrig Saltvatten.Jag har alltid velat ha ett litet Nanokar sen den dag dem kom på marknanden men har aldrig vågat köpa ett att starta upp,men nu är ett sådant inköpt Beg av en bekant som har haft Salt i det innan men har köpt ett MollyHotell att ha Salt i. Det blev ett 37L Clownhotell eller har jag fel för mig angående namnet??det ingick 4Kilo Salt ett kilo LS bottenmassa ex antal filtermassa aktivtkol(Nytt).Jag har beställt 4 Kilo LS och några sniglar att ta bort Alger nu i början namnet på dem var nog Turbosniglar kan ha fel..det ska komma…
-
- 85 svar
- 6,9k visningar
-
-
Hej är det någon som är kunnig med en mc500?? Har nyss startat min men skummarkoppen blir bara full med vatten hela tiden och om man ställer den för lågt med luft så når inte skummet upp till koppen.,... är det någon som kan förklara hur man ska gå till väga???? Mvh Johan
-
- 3 svar
- 621 visningar
-
-
hej igen! nu har jag beställt mitt nya saltkar med måttena bredd:115cm höjd:70 djup:45 = 362 liter. jag skall ha akvariet genomgående genom en betongvägg i min relaxavd i källaren, har därför gjort ett stort hål i väggen med måttena höjd 150cm bredd 130cm. jag har altså 80 cm till förfogande i höjdled där jag har tänkt att ha all nödvändig utrustning såsom lampor, pumpar, sump mm... jag har tänkt att bygga ett stort kar under som innehåller det mesta och min fråga är hur stora fack jag behöver och hur många, för exempel hur många liter behöver jag till sumpen, om jag vill ha automatisk påfyllning av vatten hur stort behöver det facket vara, hur stort behöver det vara till…
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla saltvattens vänner! Jag håller på att bygga in ett saltvattenskar i väggen mellan vardagsrum och kök. Så nu behöver jag så mycket tips som jag kan få främst vilken teknik som är bäst att köra tex skummare mm, då jag är helt grön. Samt vilka fiskar som är lämpliga att ha. TACKSAM för många svar=P
-
- 2 svar
- 783 visningar
-
-
Överväger hela tiden om man ska börja med saltvatten! Nu har jag eget byggd frigolit bakgrund i min nuvarande sötvatten akvarium. Vad skulle hända om saltvatten kom in i bilden? Farligt? Förkortar man akvariets livslängd (silikon) när man har saltvatten i?
-
- 3 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej alla! Har precis startat ett nytt saltvattensakvarium, hade tidigare en hörnburk på 500l. Tanken är 140x55x55 med ytavrinning i ena hörnet, Silent & Fail-Safe Aquarium Overflow System. D.v.s. 3st 32mm rör ner till sumpen på 250l. Det fungerar perfekt o är knäpp tyst. Fyllde i vatten o salt i fredags, köpte 10kg beg. sten lokalt, fick med diverse knappar o fraggar samt några sniglar. Hämtade idag ytterligare 15-20kg beg. sten. På den sitter några rörmaskar o ett par mjukkoraller. Fick även 3 sniglar med dessa stenar. Salt:1024ppm Temp: 25 Ph: 8,1 Kh: 11,0 Skummaren är igång o fosfatremovern går men har inte fått mina streampumpar ännu så det sitter div gamla pumphu…
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Detta ska bli intressant. Har under många år klurat på att skaffa ett saltvattenkar! I lördags startade jag upp mitt Red sea 250. Har haft akvarium i runda tal 30 år och de senaste 10 åren en ganska stor odling på ca 16 kubik, men detta 250-liters är ngt speciellt. Man är som ett barn på julafton igen - det kliar i fingrarna och nyfikenheten sprutar ur örona.... Kul att vara nybörjare igen - en helt ny värld att upptäcka!
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar,kan man köra 375l kar utan skummare?Om man har 20% levandesten i karet. tackar för svar i förhand.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Allt började med små guppy och tetror. Sedan kort efter gick man över till "lite dyrare" variant av fiskar, nämligen afrikanska ciklider. Man tröttnar DIREKT på dessa "tråkiga" ciklider så fort man ser saltvattenfiskar hos min lokala fiskaffären. Jag har en Juwel Rio 180L hemma. Har ca 10st afrikanska ciklider just nu. Nu till amatör frågor: Vad behöver jag för att starta saltvattenkar med min 180L akvarium? Utrustning? (tänk på att jag ska köra med ca 4-5 st amatörfiskar, lite sten och nån lättskötsam korall ) Ge mig pris på varje teknisk utrustning? Förkortar man silikonets livslängd med saltvatten? Kan man köra eget bakgrundsbygge med frigolit och betongputs till…
-
- 26 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej Sven-åke Här. Nystartad På Salt 4veckor Sedan.startade Upp Med Ett 60lit För Att Läramig. Jag Hade Tänkt Mig Om Ettpar Månader Starta Upp Större 350-500 Lit.min Fråga är Hur Mycket Belysning Behöver Man För Att Djuren Annemoner O Dyl Skall Trivas,samt Hur Mycket Pump Flöde Behövs.tacksam För Tips. Salt är Mycket Trevligt Samt Detta Forum är Ju Helt Kanon.
-
- 3 svar
- 680 visningar
-
-
Jag sponanköpte nyligen en begagnad tank till en mycket billig penning från en handlare här i Beijing som la ner verksamheten. Detta blir nu mitt andra försök efter att med varierad framgång försökt mig på en liten tank med kass teknik tidigare. Nu hoppas jag kunna få till vattenvärden som gör koraller glada. Här följer lite info kring akvariet, vilket förhoppningsvis gör det enklare för er experter att ge mig riktiga råd framgent. Dimensioner Tank: 765L (180L*85H*50B) Sump: (inkl. Refugium) 280L Belysning MH 3*400W (2*14K, 20K), 2*54W, Totalt 1308W Rening Skummare: Aqua Excel 600 Mekaniskt filter: Filtervadd och strumpa under ett av avrinningsröre…
-
- 5 svar
- 855 visningar
-
-
Hej! Är helt ny innom saltvatten, har bara haft sött innan. Har nu skaffat ett litet guppy hotell på 58 liter. Det har varit igång i ca 1,5 månad, i det har jag levande sand, 7 kg levande sten, 1 räka, 2 turbosniglar, 2 eremiter, 2 clowner och 2 damseller. Undrar nu om jag kan trycka ner nåt mer i det. Skulle man våga slänga ner en liten bläckfisk? När är det dags att slänga ner anemoner? Alla vattenvärden är tipptopp! Har ni något tips på något roligt (utöver det vanliga) man kan stoppa ner.
-
- 4 svar
- 914 visningar
-