Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by amatören,

tjena alla... Håller på att starta mitt egna sv akvarium..... Tänkte iom att jag är helt ny på detta med akvarium så var det bäst att göra en liten tråd av det för att kunna få lite hjälp och ider. Bor i kristianstad så är det nån som är intresserad av att titta inom och ge lite direkt hjälp eller bara sugen på kaffe så är alla välkomna!! mvh jonas

• 714 svar
    • 55,6k visningar
  2. Hej!! Är så att jag har tänkt att starta en saltvatten kar på mellan 120 och 200 liter. tänkte om någon kunde skriva en lista med sakerna jag skulle behöva. Har läst om jag har ett 120 liters kar så ska jag ha pump till runt 1200 liter. Vad är de jag behöver köpa ? skummare ? pump inne ? pump ute ? och så vidare. Tack på förhand

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by frebor,

Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....

• 1 svar
    • 962 visningar
  5. Started by Vidofner,

Hej. Jag har precis börjat grotta ner mig i den stora skara av information om saltvattensakvarium. Kommer flytta inom ett år skulle jag gissa och när jag gör det hade jag tänkt börja med saltvattensakvarium, men tills dess vill jag samla på mig så mkt information jag kan så man kan minimera nybörjarmisstagen. Jag har dock haft lite svårigheter med att hitta nån hemsida där man kan kolla på priser för akvarium. De flesta ställena har ju bara för tekniken. Jag hade tänkt satsa på ett 4-500 liter akvarium, lite beroende på hur nästa lägenhet ser ut =). Är det någon som kan rekommendera en bra site man kan beställa från? Vore ju toppen ifall det var en svensk butik men min gi…

• 7 svar
    • 2,8k visningar
  6. Started by jacs,

har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.

• 6 svar
    • 741 visningar
  7. Started by Sherwan,

Vill först och främst tacka er alla på denna sida för all information jag försökt få in i skallen de senaste veckorna. Har läst och läst mycket här och på andra sidor om saltvatten och allt som ingår. ibland har det känts som man behöver vara kemi professor för att hålla på med det här men är optimist och tror det låter svårare än man tror. Har nu äntligen köpt en tank, tack Olle och förlåt för alla frågor jag spydde över dig de senaste dagarna. Det blev en Red Sea 130d och sitter här och tänker va f.. har jag gett mig in på Osmo kör för fullt efter 3 turer till bauhaus pga för liten vatten rör, den är som en snigel och man räknar dropparna, grrr. Varit på Triton nu i tv…

• 27 svar
    • 2,8k visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 609 visningar
  9. Started by Christopher,

Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Hej, Jag undrar om det är något som gör att symphyllian inte mår bra: den verkar få ett svart ställe. Det är samma som drog samman sig så mycket när jag flyttade in zoas bredvid. Jag flyttade den längre bort och den mådde bra igen, kändes det som. Men nu har den fått denna svarta fläck (se bild; förlåt, kameran är rätt så dålig). Kan det vara stress, dålig ljus (vi har beställd nya ljusrör, men de anländer först i veckan) eller - ännu värre - en sjukdom /parasit?

• 0 svar
    • 496 visningar
  11. Started by peppe67,

Hej, Vi har ett tag nu riktat in oss på att ha en Zebrasoma flavencens men igår fick vi se en Centropyge flavissimus i verkligheten och den var underbart vacker så den skulle vi vilja ha istället. Är det någon som kan tipsa oss om för och emot för dessa två? Vi har en Parachantus hepatus redan och planerar att skaffa både en Centropyge bispinosus och en Centropyge loricula bl.a., tror ni att det kan fungera?

• Gilla
    • 15 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Det är jag igen 🙂. Nu har jag flyttat mina 50l till 250l och det var rätt beslut 👍. Karet är startad med Lasses metod och nu har det gått 6 veckor från start. Jag har kollat lite olika värden och fick höga Ca (500, lika hög som för 2v sedan), Mg (1500, 60mer än för 2v sedan). KH har sjunkit från 9.3 till 8.6. Ph idag 7.4. Min fråga är om jag ska börja med balling dosering eller annat? I karet finns nu några mjuka koraller, lps samt 3 små fraggar enkla sps. Tack för hjälpen! Mvh Agata

• Gilla
    • 6 svar
    • 3,1k visningar
  13. Started by 111bira,

• 3 svar
    • 581 visningar
  14. Started by Elliot_R,

Halloj, tänkte fråga lite om flöde och strömmen i akvariet. Om ni inte har kikat in ”mitt första saltvattensakvarium” så får ni gärna göra det. jag har en retur pump på runt 700l/h till ett 100l ungefär och en Slw-10 wavemaker. Som rör runt i akvariet. Och jag undrar hur vet jag om det är för strömt. Clownfiskarna åker mot wavemakern, det åker runt bös från sanden och i akvariet men clownfiskarna ser inte speciellt stressade men känns ändå som att dem ”kämpar” eller jobbar för att inte åka runt? Kanske normalt vet inte men om ni hjälper till att lägga in videos så ska jag lägga in en vet ej hur man gör det i nuläget. Mvh Elliot

• Gilla
    • 11 svar
    • 9,7k visningar
  15. Started by Joru,

Hade tänkt att måla baksidan blå på akvariet. Vilken typ av färg ska jag använda? Johan

• 17 svar
    • 3,5k visningar
  16. Started by jojjen,

Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Texas,

Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?

• 0 svar
    • 829 visningar
  18. Started by foxxer,

Hej jag har microbubblor (tror jag att det e) i mitt kar o vet ej hur jag ska få bort dem. De ser nästan ut som massa "damm korn" som far runder i vattnet. Jag e nybörjare och vågar inte "pella" för mkt i karet. Jag har ett clown hotell med fyra fack. Jag köpte det begagnat och i första facket från höger (sett fram i från) så är där ju fyra galler på väggen och vad jag kan se så e bara ett öppet med en nätstrumpa på baksiden, i facket sitter sedan pumpen tror jag att det är till skummaren. Men jag har inget filter där som jag har sett att det finns på orginal.! (bra eller dåligt)? Andra facket sitter skummaren som skummar på och jag har tömt det en gång sen jag köpte kare…

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by jizeta,

Har problem med temperaturen i mitt RSM 130 (som många andra vad jag förstått) och undrar om man iaf dagtid kan stänga ev en av pumparna för att minska värmealstringen i karet? Är det OK eller blir cirkulationen för dålig då? En annan sak? Behövs doppvärmaren sommartid? Min är inställd på minimum (16 grader) och undrar nu om det gör nånting? Försöker den hålla vattnet på 16 eller kickar den bara in ifall det sjunker under den temperaturen?

• 19 svar
    • 1,7k visningar
  20. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 797 visningar
  21. har haft igång mitt kar nu i en månad snart och mina värden på nitrit o nitrate är nästan borta...fylde på med nästan 10kg sten idag,MEN huhuhu den va FULL med glasrosor såg jag sedan!!! tycker de ser så äkliga och bitska ut...varför har de fullt med glasrosor på stenen? han sa det går inte och undvika stämmer? wierd för han jag köpte av sist (10kg)fanns inte tillstymelse till glasros eller annat...bara bra saker;=) dock måste jag säga tt jag har haft väääldig tur med mina stenar alla har MASSOR med hål och gömställen för fiskar.osv väldigt bra sten förutom dessa rosor från de sista stenarna ;( nån som har nån räka till låns i hässleholm??? help en e sååå stor o läb…

• 62 svar
    • 4,5k visningar
  22. Started by danne031,

Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar. Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju.

• 18 svar
    • 2,3k visningar
  23. Started by ruwster,

hej! Ska starta ett 60L projekt och undrar vilka fiskar som rekomenderas? Är som många andra sugen på clownfiskar med anenomer, men min pojkvänn vill ha en drakfisk... skulle man kunna ha de tre tillsammans i ett 60l? Eller dödar drakfisken mina clowner? Har ni några andra tips på lättskötta och vackra fiskar som får plats i mitt akvarium? jätte sugen på att ha små fiskar simmandes nu

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by mikael_pecov,

Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke

• 4 svar
    • 958 visningar
  25. Started by Christian2010,

Tänker starta en 720 liters akvarium med aluminium ram. Ser att att de finns många olika märken på nätet men har tyvärr inte sett de "live". Jag har tittat på b.la Åleds, Ocean, Mark II mm. Är det någon som vet lite om dessa/rekommendera? Kanon om ramen inte är så tjock.......har tyvärr sett en på en affär som hade en rätt bredd ram...vilket inte var så snyggt..... Tack för era svar!

• 4 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.