Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ErikÖstlund,

Har ett par av dessa knappar, tror de kallas "purple hornet ". Någon som vet hur giftiga de är?

• Gilla
      • Haha
    • 7 svar
    • 874 visningar
  2. Started by lillecca,

Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…

• 5 svar
    • 874 visningar
  3. Started by Jockelino,

Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke

• 1 svar
    • 874 visningar
  4. Started by ubjs,

Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban

• 1 svar
    • 874 visningar
  5. Funderar på vilket nano jag ska uppgradera till. Både red sea och aqua medic är på 80 liter men priser är nästan det dubbla på RS. Men tror skåp ingår då. Vilket skulle ni råda mig till?

• Gilla
    • 7 svar
    • 873 visningar
  6. Started by Martin_P,

Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …

• 2 svar
    • 872 visningar
  7. Started by Linisgirl,

Hejsan! Jag ska börja med mitt första saltvattenakvarium nu framöver här! det är ett akvarium på 45l Ska bifoga en bild får ni se jag har tänkt föda upp putsarräkor och sjöhästar om dom går att få tag i ska bli spännande att göra det här något nytt för mej då jag hållit på med sötvatten i ungefär 10 år! MvH/Lina

• 2 svar
    • 872 visningar
  8. Started by san_miguel,

Hej. Ska man ha bara levande sand eller kan man blanda med "död"sand? Mvh Mikael

• 5 svar
    • 872 visningar
  9. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs

10. Started by Nikke,

Skulle behövt lite tips/råd då jag kommer behöva byta kar och placering för lite olika anledningar och ha så tills vidare. Har idag ett 420l med sump och allt levande skall över i ett 1000liters oborrat brevid under obestämd tid. Månader troligen. Har lite funderingar runt hur det ska funka rent praktiskt med skummare och reaktorer som jag idag har. Kommer troligen bara utnyttja 35-40 cm av höjden på karet. Att fylla 70 cm höjd är onödigt tycker jag i detta läge. Vad kan jag ställa dessa på för att få upp höjden? Tror ni jag klarar mig utan skiljevägg eller räcker det med fragraster för att hålla levande borta från insug från pumpar då dessa kommer placeras i en kortsids…

• 2 svar
    • 871 visningar
  11. Started by sunkmupp,

tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp

12. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

• 8 svar
    • 870 visningar
  13. Started by samsung12,

Har suttit och läst på detta mycket bra forum en bra tid och småläser lite i boken saltvattensakvariet eftersom vi har funderat på att dra igång ett saltvattensakvarium hemma. En avgörande fråga är om man kan vara borta en tvåveckorsperiod eller inte. Går det att skaffa skummare mm som klarar sig så länge? Visst finns det vänner och bekanta som säkert kan ställa upp men det skulle vara bra att veta om man med smarta val av utrusting och automatisering kan få akvariet att klara sig två veckor. Kan inte akvariet klara sig två veckor utan mänsklig tillsyn så är det nog tveksamt om vi vågar satsa på denna hobby. MVH samsung12

• 2 svar
    • 870 visningar
  14. Started by Nille83,

Sen jag bytte till LED- belysning har jag fått riktigt mycket problem med alger, Razor maxspect 160w 16000K. Har kört med LED i ca 6 månader ny och får inte rätt på algerna. Idag kör jag program som kör 80% styrka i 5 timmar för att sedan dimmas ner. Kör lika mycket blått som vitt ljus i inställningarna. Någon som kör på något annat sätt med sin belysning? Och kan jag köra 80% blått och 30% vitt ljus t.ex? Har blandat med koraller och lite fisk.

• 1 svar
    • 870 visningar
  15. Started by magnus1982,

hej allihopa! tänkte bara höra en sak med er. har haft mitt akvarium igpng i lite mer än en vecka nu. nu börjar det komma bruna fläckar på korallsanden. någon som kan säga om det är brunalger måhända och var som är bästa sättet att få bort sådant. är det sniglar osv? tack på förhand / magnus

• 4 svar
    • 870 visningar
  16. Started by clownfisk,

Hej alla fisk experter! Skulle behöva lite hjälp med vilka fiskar som går ihop med vilka.. Fiskarna i bifogade bilden är de jag vill ha. Systemet fiskarna ska få bo i är på ca 750L var av visningstanken är på 625L. I skrivande stund är akvariumet bebott av en palettkirurg och två st clowner. Fiskarna I bifogade bilden är de jag funderar på att köpa samt en Valentini puffer.

• Tack
    • 7 svar
    • 870 visningar
  17. Jag sponanköpte nyligen en begagnad tank till en mycket billig penning från en handlare här i Beijing som la ner verksamheten. Detta blir nu mitt andra försök efter att med varierad framgång försökt mig på en liten tank med kass teknik tidigare. Nu hoppas jag kunna få till vattenvärden som gör koraller glada. Här följer lite info kring akvariet, vilket förhoppningsvis gör det enklare för er experter att ge mig riktiga råd framgent. Dimensioner Tank: 765L (180L*85H*50B) Sump: (inkl. Refugium) 280L Belysning MH 3*400W (2*14K, 20K), 2*54W, Totalt 1308W Rening Skummare: Aqua Excel 600 Mekaniskt filter: Filtervadd och strumpa under ett av avrinningsröre…

• 5 svar
    • 869 visningar
  18. Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…

• 4 svar
    • 869 visningar
  19. Started by anders80,

Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?

• 2 svar
    • 869 visningar
  20. Started by RobinAnd3rsson,

Har sett att några häller i en liten mängd vodka i sitt akvarium. Varför gör man de? Måste man? Mitt akvarie e på 140 l om man då måste hur mycket ska jag hälla i o hur ofta? MVH Robin

• 1 svar
    • 869 visningar
  21. Started by peppe67,

Hej, Av de varelser jag köpt till vårat akvarium är dessa fortfarande i livet: 4st Pepparmintsräkor 4st Eremitkräftor 4st Snäckor (städpatrull) 1st Blenny 1st Salaris Sedan ser vi ju naturligtvis en hel del både snäckor, ormstjärnor, maskar m.m. När vi köpte Blennyn så frågade jag i affären om den eller räkorna skulle behöva utfodras och fick tipset att stödmata lite. Sedan jag fann en av de räkorna vi köpt flytande kring död så har jag börjat mata mer frekvent. Jag har en Eheim foderautomat som jag låter ge ett varv mat varje kväll, i den blandar jag små pellets av OceanNutrition formula 1 och 2. Jag har läst mig…

• Gilla
    • 11 svar
    • 869 visningar
  22. Started by bengt,

Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.

• 1 svar
    • 868 visningar
  23. Started by andreassofus,

som rubriken lyder undrar jag om percula 90 är ett alltenativ till nybörjare som aldrig har haft saltvattensakvarium förr?? vad har ni för erfarenheter av dom? och vad finns det för för och nackdelar med dom??' /Andreas

24. Started by Batty,

Min eldräka har ömsat, skall man plocka ur de gamla skinnet?

• 2 svar
    • 868 visningar
  25. Started by Pear,

Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?

• 1 svar
    • 868 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.