Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…
-
- 4 svar
- 908 visningar
-
-
vad kan detta vara för en gynnare? och skall han leva eller dö?
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Hej ! har ett RSM 130 med Tunze skummare som jag haft i några år! fick total obalans med MASSA långa alger mm som täckte ALL LS vet ej vad skom hände så enda lösningen efter div försök är nu att slänga all LS mm.....har grundligt rengjort karet med alla tillbehör idag kan säga att det tog över 5 timmar:-) jaja hursomhelst så har jag nu fyllt nytt vatten osv problemet är att jag hade 4st fiskar i karet som nu ligger i en hink!! ska jag chansa och sätta dom i det nya vattnet eller hur skulle ni göra?? det är 3st fröken fiskar samt 1st goby.....vad ska jag tänka på mer nu när det är total omstart? vad ska jag hålla ögonen öppna efter? när kan jag sätta i ny LS? ska jag tills…
-
- 3 svar
- 908 visningar
-
-
Ska snart bygga mitt lilla rev i mitt 250 L akvarium, vad ska man tänka på? är det bara att stapla stenen eller sätter man fast den med någon massa? ( är rädd för ras o skadat akvarium) hur tänker man med grottor osv? Bygga i mitten eller långt bak/ fram/ åt sidan?
-
-
- 3 svar
- 908 visningar
-
-
-
Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Hej! Har ett 80 liter och har en coral moon led som sitter 20 cm över ytan och en en stylophora 10 cm ner under ytan. Imorse så ser jag att min anemon har vandrat upp och sitter nu 10 cm under ytan måste jag höja procenten på lampans ljus eller kan jag låta det vara och se om anemonen tycker det är en bra plats nu när den flyttat på sig ?
-
- 8 svar
- 907 visningar
-
-
Hej. Köpte en anemon idag den har varit i karret i 3h och från början va foten tjock o fin och stog upp efter en timme början allt hänga se bild. Är detta normalt första dagen i nytt kar?
-
- 2 svar
- 907 visningar
-
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs
-
-
- 2 svar
- 907 visningar
-
-
Hej Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten. Mina frågor: Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)? Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då? Tacksam för tips
-
Halloj Everyone! Jag har ett clownhotell som är startat för ca 2 mån sedan. jag har haft lite strul med skummaren eller rättare sagt hela vägen från att slagen suger in vattenet in i pumpen som drar det hela vidare till skummaren. Nu så har det hänt 3 ggr på dessa 2 mån. att slanger ''suger'' inte in luft, den brukar vanligtvis låta lite när den tar in luft. Har då fått stänga ner karet, och börja plocka bort filter som sitter för UV-C ner till pumpen och gjort rent det hela. blåst med kompressorluft för att allt eventuellt ''skit'' skall försvinna. I själva pumpen där propellern sitter snurrar hur fint som helst, och skummaren bubblar en massa när det hela väl fungerar, …
-
- 4 svar
- 906 visningar
-
-
Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken
-
-
- 6 svar
- 906 visningar
-
-
Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan
-
- 1 svar
- 906 visningar
-
-
Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…
-
- 7 svar
- 905 visningar
-
-
håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..) hur som, det har rullat i ca6månader. och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter. med 2 clowner 1 räka 1blå 1 röd erimit 1 snigel 2 blåkinds gobi salt ca1,024 temp 24-25grader efter stenen så steg nitrit och nitrtat gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna. nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå? eller något annat tips..
-
- 5 svar
- 905 visningar
-
-
Hej jag bytte till enbart t5 10x54w och kan inte bli annat än super nöjd galet fina färger jag hade radion xr30 g4 PRO tidigare de var absolut inte dåliga men har mycket bättre täckning nu och bättre färger sen växer det så mycket bättre mvh Frank
-
-
- 8 svar
- 905 visningar
-
-
Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…
-
- 5 svar
- 905 visningar
-
-
Jag har just skaffat mina första fiskar och undrar hur mycket mat (ungefär) de ska ha. Jag vet att man ska mata så att de blir mätta, men ändå så att all mat tar slut. Men jag tycker att det är ganska svårt att se då en del av maten faller till botten och det är svårt att avgöra om den blir uppäten eller inte. Nu så matar jag med 1-1,5 kub frysmat på morgonen och ungefär lika mycket pellets på kvällen till 5 Chromis och 6 Anthias. Verkar detta vara lagom?
-
- 4 svar
- 904 visningar
-
-
Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm
-
- 4 svar
- 904 visningar
-
-
Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?
-
- 1 svar
- 904 visningar
-
-
Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner. Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?
-
- 3 svar
- 902 visningar
-