Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 986 visningar
-
-
Hej, har precis satt igång och renovera ett vardagsrum i huset och har planerat att ha ett akvarium mellan rummet och matsalen! de ska vara helt inbyggt i väggen och min fundering är fukten! har förstått att saltvattensakvarier dunstar kanska kraftigt och undrar om några kan ge lite tips och dela med sig av erfarenhet om vilken grad av noggranhet som behövs för att undvika fuktskador i väggen! vad för material kan användas över akvariet, fläktar, ventilgaller, våtrumsfärg eller liknande extremt tacksam för ideer! åtkomsten tror jag är löst genom ett liggande skåp i längd med akvariet som ja vandaliserat något! ja har ett 260 L kar! tack på förhand // Borgh
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 985 visningar
-
-
Vad är skillnad mellan Red Sea Reefer och Red Sea Reefer deluxe ????
-
- 5 svar
- 984 visningar
-
-
Hej jag har en burk på 360 liter med sump tunze skummare T5 rör och giesemann metallare men min fråga är ska man köra Tropic marin tester eller JBL vilket av dom är bäst. Mvh Thomas
-
- 6 svar
- 983 visningar
-
-
Då var det en algfråga.... vi för ett oänfligt krig mot ngn form av alger som ser ut som "javamossa" men som sitter fast och växer på ALLT. Om jag inte konstant "plockade" av dessa skulle de kväva koraller så som knappar, stjärnpolyper och discosoma. sjöhare gjorde ingen skillnad, Salarisen äter endast rent på "sin" sten. Vi har sjöborre och en rejäl städpatrull. Osmosvatten Salinitet 1,023 Ma 1140 Ca 330 (men fyller på) Fosfat, nitrit och nitrat har haft stabila bra värden i snart ett år (förutom vid ett tillfälle då vi missade en död stjärna) gör vi för fel? Dags att skaffa marin gräsklippare? Tacksam för hjälp
-
- 3 svar
- 983 visningar
-
-
Hej. Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare. Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar. Och bråttom har jag…
-
Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".
-
- 3 svar
- 982 visningar
-
-
Hej Vi har lite problem med vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på? Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen. …
-
- 8 svar
- 982 visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 982 visningar
-
-
Jag är nybörjare i allra högsta grad.... en sak som man kan unders över? När man får den konstiga iden att dra igång ett saltkar med allt krångel som kan hända så känns det som om man enter the black zon of Mystery!! Alla har haft problem hit och dit, sjukdomar, alger,djur som inte ska vara i karet etc etc listan är lång... Jag brukar titta på TANKED en kanon serie där det byggs saltvattensakvarium i de mest spektakulära former och storlek. Och vad gör de när allt är klart för att fylla med liv... inte fan börjar de med vatten och sten och väntar 7-9 veckor, allt åker i på en timme eller två???? Skulle vara kul att se hur akvarierna ser ut efter ett par veckor?? Bara en f…
-
- 2 svar
- 982 visningar
-
-
jag undrar om det är någon som har en svensk bruksanvisning till saliferts kh test. eller om någon kan förklara hur man gör.
-
- 3 svar
- 981 visningar
-
-
Är det bättre att låta det stå vatten i hela osmosen än att tömma ut det så den står torr? Jag har en Aqua-light osmos 300L. Jag kopplar in den när jag behöver den sen ställer jag undan min osmos med vatten i alla filter. Rätt eller fel?
-
- 3 svar
- 981 visningar
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 981 visningar
-
-
Hej alla saltvattensexperter! Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?) Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst
-
- 3 svar
- 980 visningar
-
-
Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?
-
- 3 svar
- 980 visningar
-
-
Har gått över från Red sea till Reef Octopus. Tidigare när jag bytt vatten med Rea Sea-saltet så har skummaren skummat efter kanske 2-3 dagar. Men nu fyllde den halva koppen på 2 dagar. Det första jag tömde ur koppen var nästan rött. Nu har det gått någon dag och den skummar på rätt bra fortfarande, dock är det grönt och härligt nu. Allt levenade ser ut att må bra. Men frågan är, är där så mycket sk*t i det saltet så skummaren får gå på högvarv? Eller vad kan det bero på?
-
- 2 svar
- 979 visningar
-
-
Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???
-
- 7 svar
- 979 visningar
-
-
Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …
-
- 6 svar
- 979 visningar
-
-
-
-
Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson
-
- 1 svar
- 978 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…
-
- 4 svar
- 977 visningar
-
-
hur har ni som haft problem med glasrosor fått bukt med dem? har beställt en räka (lysmata wurdemanni tror jag den hette) som tydligen ska käka dem, men den är restad. har massvis med glasrosor i olika storlekar. först satt dem på en sten och nu har dem spridit sig. hur sjutton ska jag få bukt med dem?
-
- 2 svar
- 977 visningar
-
-
Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 977 visningar
-