Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare och hej, Tänkte bara kort Presentera mig Anton var namnet. Är Helt ny inom det här med saltvattens akvarium, har varit inne på detta forum och andra hemsidor, sprungit runt på akvarie butiker i Stockholm och köpt nån bok om ämnet Men nu har min sambo och jag tänkt att börja med det hela, Planen är: Vi har ett ca:400L akvarium 120L*50B*65H En sump på 100L Belysning, 1 st T5 armatur kommer ej ihåg men tror de e runt 4x21w (armaturern är ca: 1 m lång, 4 st lysrör) känner mig du jobbar som elektriker borde kunna de där med lysrör;) 1 st MH Kommer ej ihåg Watt antal på den. Pumpar, 1 st Aquabee UP3000 3000 l/h Tryckhöjd 2,4 m 45 Watt Retur från sump 1 st seio´…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny
-
- 9 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! fins det någon runt Ljungby som ska byta vattnet i akvariet, och som kan tenka sig ge mig eller sälja.några liter för att starta mitt akvarium?
-
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla saltvattensexperter! Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?) Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Vad är skillnad mellan Red Sea Reefer och Red Sea Reefer deluxe ????
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-
Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner. Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-