Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här pepparmintsräka - äter glasrosor
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hörde på radion igår ett bra tips för att kyla ner hus/lägenhet ta en nedkyld typ 1 1/2l petflaska och frys ner den sen ställ den efter fälkten...testade de för 6 timmar sen hade flaskan mellan en fläkt och akvariet och de har redan kylt från 28,5 till 28 grader så de verkar funka. Ett litet billigt och tyst tips för att kyla ner akvariet, jag får se imorrn hur varm de är då. mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Är det någon som vet vad detta kan vara och är det något jag skall oroa mig för? Kom hem idag efter två veckor semester och upptäckte att jag fått en del större och en del mindre neongröna fläckar på min sten. Tacksam för svar. // Mikael
-
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
tjenare! det är så här att jag skulle behöva ett tips på en fisk som går bra ihop med clownfiskar och får plats i ett 32 liters nano kar som innehåller följande; 2 clownfiskar, en pepparmints räka och en mandarin fisk. Vill ha en fisk som "simmar"(inte är på botten) och passar i mitt akvarium på 32 liter. Skriv gärna några tips och ha det gött=)
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten. När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig? Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. Pär
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Är det någon som vet något om deltec type 35 filter? Funderar på om det skulle funka för att konvertera mitt sötvatten. http://www.deltecaquariumsolutions.com/CoolStuff.htm /Roger
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-