Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Min eldräka har ömsat, skall man plocka ur de gamla skinnet?
-
- 2 svar
- 896 visningar
-
-
Hej, jag 2 typ av BTA och den gröna trivs bra och brukar dela sig en gång om året, medan dom röda "entacmaea quadricolor" blir mindre och mindre under åren... Om någon kan tipsa om orsaken skulle vara väldigt tacksam!
-
-
- 3 svar
- 896 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke
-
- 1 svar
- 896 visningar
-
-
Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…
-
-
- 6 svar
- 896 visningar
-
-
Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted
-
-
- 9 svar
- 895 visningar
-
-
Hej, Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild ). Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras. Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, bl…
-
-
- 5 svar
- 895 visningar
-
-
Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?
-
- 1 svar
- 895 visningar
-
-
Hej. Ska man ha bara levande sand eller kan man blanda med "död"sand? Mvh Mikael
-
- 5 svar
- 895 visningar
-
-
Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 895 visningar
-
-
Har suttit och läst på detta mycket bra forum en bra tid och småläser lite i boken saltvattensakvariet eftersom vi har funderat på att dra igång ett saltvattensakvarium hemma. En avgörande fråga är om man kan vara borta en tvåveckorsperiod eller inte. Går det att skaffa skummare mm som klarar sig så länge? Visst finns det vänner och bekanta som säkert kan ställa upp men det skulle vara bra att veta om man med smarta val av utrusting och automatisering kan få akvariet att klara sig två veckor. Kan inte akvariet klara sig två veckor utan mänsklig tillsyn så är det nog tveksamt om vi vågar satsa på denna hobby. MVH samsung12
-
- 2 svar
- 894 visningar
-
-
Skulle behövt lite tips/råd då jag kommer behöva byta kar och placering för lite olika anledningar och ha så tills vidare. Har idag ett 420l med sump och allt levande skall över i ett 1000liters oborrat brevid under obestämd tid. Månader troligen. Har lite funderingar runt hur det ska funka rent praktiskt med skummare och reaktorer som jag idag har. Kommer troligen bara utnyttja 35-40 cm av höjden på karet. Att fylla 70 cm höjd är onödigt tycker jag i detta läge. Vad kan jag ställa dessa på för att få upp höjden? Tror ni jag klarar mig utan skiljevägg eller räcker det med fragraster för att hålla levande borta från insug från pumpar då dessa kommer placeras i en kortsids…
-
- 2 svar
- 894 visningar
-
-
Har tankar om att starta upp ett akvarium i storleken 80-200 l men tänkte vänta tills efter semestern vid årsskiftet. Jag postar inlägget här eftersom jag funderar på olika lösningar och är intresserad av att ta hjälp av någon som vet vad de gör. Antingen genom att skaffa begagnade produkter eller också köpa helt nytt. Min förhoppning var att att hitta någon engagerad själ som kan tänka sig att rådgöra (förklara vad jag skall göra och varför) och hjälpa till i hela processen till och med att livet existerar innanför glaset och att det hela rullar på. Tänker att det gör att jag själv kan vara med på processen, lära mig samtidigt som att de hela inte riskerar att gå åt sko…
-
- 3 svar
- 894 visningar
-
-
Sen jag bytte till LED- belysning har jag fått riktigt mycket problem med alger, Razor maxspect 160w 16000K. Har kört med LED i ca 6 månader ny och får inte rätt på algerna. Idag kör jag program som kör 80% styrka i 5 timmar för att sedan dimmas ner. Kör lika mycket blått som vitt ljus i inställningarna. Någon som kör på något annat sätt med sin belysning? Och kan jag köra 80% blått och 30% vitt ljus t.ex? Har blandat med koraller och lite fisk.
-
- 1 svar
- 894 visningar
-
-
Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …
-
-
- 4 svar
- 894 visningar
-
-
Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …
-
- 6 svar
- 894 visningar
-
-
Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…
-
- 3 svar
- 894 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank
-
- 4 svar
- 894 visningar
-
-
Som rubriken. När ska man hälla i näring och plankton? Har olika intervaller på ljuset. 14.00- 14.30 - Morgonbelysning. Ca 70 w 14.30 - 22.30 Dagsbelysning. Ca 180 w 22.30 - 23.00 Månbelysning med lysrör. Ca 100 w 23.30 - 00.30 Månbelysning med led. Ca 20 w
-
- 4 svar
- 893 visningar
-
-
fins det något hjälpmedel för att tex mata direkt på en anemon,krabba mm jag tänker mig någon form av gripklo ellet tång med långt skaft så man slipper ta ner hela armen varje gång! även att man kan använda den för att flytta mindre saker i akvariet! fins det? var kan man köpa? vad kallas den? Mvh
-
- 3 svar
- 893 visningar
-
-
Tjenare Nu har Nano akvariet varit igång i exakt två dygn. Har bara LS så länge ska jag ta på ljuset nu? I så fall hur länge? Hur mkt ska man öka per vecka? Tackar för alla svar!
-
- 3 svar
- 893 visningar
-
-
Vad är skillnad mellan Red Sea Reefer och Red Sea Reefer deluxe ????
-
- 5 svar
- 893 visningar
-
-
Har länge undrat vad det är för alger jag har på min llevande sten. Den växer som träd eller som gräs och täcker stora delar av mina stenar skulle vara tacksam ifall någon kunde hjälpa. tack
-
-
- 5 svar
- 893 visningar
-
-
hej allihopa! tänkte bara höra en sak med er. har haft mitt akvarium igpng i lite mer än en vecka nu. nu börjar det komma bruna fläckar på korallsanden. någon som kan säga om det är brunalger måhända och var som är bästa sättet att få bort sådant. är det sniglar osv? tack på förhand / magnus
-
- 4 svar
- 893 visningar
-
-
Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…
-
Hej .. Mina Eremitkrabbor blir mat till någon av mina vem är den troligaste boven ? Dessa har jag i karet i dag. Centropyge eibli - Smyckedvärgkejsare Zebrasoma flavescens - "Gul kirurgfisk" Zebrasoma desjardini kirurg Salarias guttatus Valenciennea puellaris Amphiprion barberi - clown Amphiprion ocellaris - Orange clownfisk Pomacanthus semicirculatus - Korankejsarfisk 6 cm
-
- 6 svar
- 893 visningar
-