Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban
-
- 1 svar
- 695 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?
-
- 4 svar
- 883 visningar
-
-
tjena allihopa. tänkte höra med er huruvida lämplig invånarmängd är i ett 220 liters med relativt mycket LS och med gott om gömställen. jag hade tänkt mig att jag vill ha: clownfiskar (4 st kanske) ett gäng turbosniglar (får väl se om jag finner nått substitut till dem då jag läste att de är klumpigare än "toker" i snövit) nån eremitkräfta (den eleganta varianten) en jewel blenny (ifall det är behov, förövrigt hoppas jag på behov för dem är förjävla fräcka) putsarräka (vet ej hur många som man borde ha i ett akvarium av min kapacitet) (om jag nån gång hittar en sjöhäst så vill jag ha en sådan men då måste man lyckas hitta dessa också) låter det som för mycket? om inte ha…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har just ställt in Julen och beställt ett Juwel 400liters kar och behöver tips och lite råd.. Först så undrar jag vad ni hade valt att köpa till underskåpet eller strunta i det och bygga ett eget? Tanken var att inte borra karet utan köra med en över rinnings box ner i sumpen alternativt påhängs skummare.. Då det gäller över rinnings box vilken rekommenderar ni ? Sumpen blir min nya 100liters som jag just byggt klart Hur skall jag göra med belysningen ? har idag en 150w MH med 2st 24W T5 Har även ett antal 70W MH som passar för inbyggnad som man kanske skulle kunna nyttja? Skall behålla de 2st T5 som ingår i karet så kanske räcker med det = min armatur med 150W MH o…
-
- 14 svar
- 2k visningar
-
-
Hej har funderingar kring en balja med fisk utan dessa vackra lägre varelser. Vad skiljer i utrustning, förutom ljuset som kan vara lite lägre? Har lite sötgrjejer hemma, där minsta baljan är på 800lit, damm på 950 lit samt en balja på 1400lit. Skulle även vilja prova på salt men man vill naturligtvis inte gå ner i storlek. Manlig stolthet kanske. Tänkte ha fisk only i början för att ev. bygga upp systemet. Undrar då vad man kan dra ner på, i utrustningväg. Om det är möjligt. Mvh/Bosse
-
- 2 svar
- 957 visningar
-
-
Hejsan! Jag är ny på forumet och ny i saltvattensvärlden, jag vet dock ganska klart vad jag vill. Jag har sedan 3-års åldern varit intresserad av fisk i alla möjliga former. Allt ifrån att fiska till att avnjuta deras liv i en tank. En sån som jag kan gå flera timmar på tex. sjöfartsmuseet eller ngn zooaffär bara för att titta o njuta. Jag har tidigare erfarnhet av sötvattensakvarier, både "sälskapsfisk" samt ciklider. Men jag vill nu hoppa över på "de riktiga" sakerna, saltvatten. Vad har jag då för akvarium nu? - Ett Jewel Vision 450L (fick inte köpa ngt annat för tjejen, det skall ju vara en snygg möbel oxå ) Vad vill jag ha i mitt kommande akvarium? - Till en början…
-
- 209 svar
- 22,3k visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 889 visningar
-
-
Efter att ha varit sötvattensakvarist i drygt 20 år, skall jag nu så småningom igång med mitt första saltkar. Just nu, och en tid framöver skall jag läsa in mig allt vad som går. Den fråga jag direkt vill ha lite synpunkter på är vilken typ av kar jag ska välja. Jag har ett 360 liters 125x55x55 med benställning som kan vara till förfogande. Blir det detta kar skall jag ha sump under. Det andra jag funderar på är ett Percula 90 eller 120. Guida mig gärna med korta för- och nackdelar med dessa båda valmöjligheter. Kostnaden behöver ni inte ta hänsyn till utan bara vilket ni tror jag har bäst förutsättningar att lyckas med så att jag blir riktigt frälst. Tack på förhand. Joh…
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har ett år gamalt akvarium med kassa värden. 50 mg i nitrat och fosfat så mörkblått som det kan bli...dvs enormt högt. Jag byter vatten en gång i vecka på ca. 20%, kör ultra bak varannan dag. Jag har 3 fiskar i akvariet...en kirurg på ca. 7 cm och 2 colwner på ca. 5 cm + 1 st 3 cm wrasse. Akvariet ligger på ca. 240 liter. Vad skall jag göra? Är lite rädd att köra vodka metoden då min lokala handlare menar på att det inte är så bra för akvariet. Finns det verkligen ingen annan metod? Har ni andra tips? Går den ner av sig själv eller måste jag använda preparat? Öka cirkulationen kanske? Idag kör jag med pumpar som pumpar 12000 l/h. Mindre fiskar? Snälla hjälp mig! /Sof…
-
Hej. Nu tänkte jag att det får vara slut på mina alla trådar, gör nu slag i sak med att skaffa mig en egen nybörjar tråd. Har dragit mig för det efter som jag inte haft tillgång till en digital kamera, och känns ju som att det är halva grejen med en egen tråd (bilderna). Så nu i veckan kommer jag ta bilder som kommer läggas in. Var i helgen i Täby och shoppade lite=) Det blev lite ny teknik och ÄNTLIGEN mina första koraller!!!! Det jag har nu i teknik väg är: 450L kar + 95 L sump Ljus, 2x 150w mh, 4x54w T-5, 2 moonlight. Seio M2600 (10000L) cirkulation i karet + en squid med en aqua bee 2000L pump på. 20w UVC. Retur pump (äldre tror den va på 4500L) Deltec Mc500 skummare…
-
- 31 svar
- 3,6k visningar
-
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 768 visningar
-
-
Hej! Ny på forumet och heeelt ny på saltvatten. Haft sött i många år och provat på mycket fisk. Har blivit ganska trött på alla standard mått som karen har idag. Funderar på bygga ett som har ca måtten 850x850 och 70cm högt. Vill absolut inte ha högre då det är ganska svårt att komma ned på botten=) Vad för fisk kan man i i ett sånt kar? Tänkte mig först och främt ett gäng clown fiskar. Gillar drakfisken men vet inte fall karet är för litet och hur mindre fiskar klarar sig med den. Tänkte mig ha den lilla då som kallas Dvärgdrakfisk? Andra idéer? Hur har ni möblerat era kar? Skulle ju helst velat ha en bakrund av koraller som då döljer cirkpumpar och dyl. Hur bygger man …
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel
-
Har börjat resan från sötvatten till saltvatten och kommit så här långt: - Köpt och byggt om ett Juwel Rio 240 - Byggt intern sump med ytavrinning i akrylplast samt monterat Juwels Lime bakgrund - Byggt om bänken för att kunna ta en sump med måtten 60*26*28 i framtiden, gjort en överrinningsbox i akrylplast som kul projekt - Köpt testväska, refraktometer, nya T5 lysrör för salt, tillsatser av diverse spårämnen, salt, RO-filter - Köpt Aquabee pump på 2000l/h för retur, en Seio 1100 streamer som dock låter för mycket så den ska bytas - Satt in en Squid för lite fördelning av strömmarna - Planerar att montera 10-12st LED:s från Luxeon 6500K när ekonomin tillåter - RO vattnet…
-
- 47 svar
- 4,8k visningar
-
-
idag var jag i butiken och ville veta om man kunde köpa ro-vatten därifårn. men sen sa han, vi har ingen omvänd-osmos eller destillerat vatten utan bara kranvatten. De hade kransvatten i sin saltvattenakvarium. han sa eftersom vi bor i norrland (skellefteå) så är vattnets egenskaper ganska bra för saltvatten. någon som vet nnting om det? stämmer detta?
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
- 1 följare
-
-
När man ser på bilder på andras kar här på forumet så undrar jag, hur får ni era stenar att hålla sig så rena och hur får ni era macro alger samt kalk alger att frodas så mycket? mina stenar ser ut som skit och mina kalk och macro alger växer nästan inget?
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
Du är beslutet taget, jag lägger ner mitt Clownhotell i förmån för mitt 200l sötvatten. vad gör man bäst? blandar nytt vatten i med LS över med fiskarna.....? eller använder man sitt gammla inkörda vatten 60L + blandar resten nytt? Tacksam för tips Tekniken? jo det finns oxå, skummare deltec mc500 inne i karet. 4000l i cirkulation,ytterfilter med biobollar och skumfilter kopplat till en ytrenare, uv filter 11W, MH250W+2x36W T5
-
nu börjar ja blir rätt less på dessa kisel alger i karet. dom täcker varje sten och hela botten i karet, hur ska ja göra för att bli av me skiten? ja kör med osmos och byter vattnet regelbundet 1 gång i månaden. jag har dragit ner på antalet ljus timmar med metallhalogenen, jag har även testat köra med uvc men ingen skillnad. alla vatten tester ligger inom de parametrar det skall göra, och jag har även testat att höja salt halten från 1.022 upp till 1.025 men det händer inget. några tips?
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
hej. har haft mitt clownhotell igång i lite mer än en månad nu. efter jag lagt i eremiter och sniglar har nitratnivån stigit upp till mellan 50-100 mg någn som har tips om hur jag kan få ner nitratet? tänkte sätta till lite caulerpa alger. kör med uv-c och kranvatten och har gjort vattenbyte till osmosvatten istället. värdena i övrigt är salt: 1,024 NO2: 0,0-0,1 PH:8,1 vill få ner nivån så jag kan lägga till någon fisk.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Har hittat ett begagnat sötvattenskar med måtten 120x60x60 cm som jag funderar på om det går att konvertera till salt. Karet är borrat enligt bilden och det följer med ett underskåp/bänk där man idag har ett ytterfilter Eheim Prof II 2128. Tror ni man kan använda de redan borrade hålen till att mata en sump eller skall man behålla filtret och istället nöja sig med att bara installera resterande utrustning i själva karet? Vilka modifieringar behöver man göra i karet om man skall köra med en sump? Idag är det bara två rör som går rakt upp i karet. Behöver man bygga någon form av överrinningskammare e.likn? Alla tips, idéer och kommentarer är välkomna!
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Samuel heter jag, och har hängt i skuggorna här på SG i över 2 år nu och väntat in ett bra tillfälle att starta upp ett eget.. det där tillfället verkar inte komma, så nu drar jag igång i alla fall. har hittat ett system som är igång på 390l + sump, men där jag vill göra lite förändringar. har därför en massa frågor; 1. vill måla bakgrunden blå (hittade en schysst färgkod i en av wrangs trådar). någåt särskillt att tänka på? vill ju inte gärna att färgen skall börja flagna efter en månad.. 2. ska bygga en ytavrinningskammare mitt på bakrutan, och vill gärna ha den i samma färg. nåt bra tips? klurar på om man kan ta 2 tunnare skivor och måla en av sidorna, och sen foga iho…
-
Hej hej! Ny här på saltvattensguiden :-) Jag har ett clownhotell på 58 liter som jag har haft igång i några månader. Men pga att jag skulle flytta så har jag ännu inte införskaffat fisk och koraller. Det som finns i akvariet är levande sten, en korall, sniglar, eremitkräftor och en sjöstjärna. Jag har nu flyttat och vill börja med min nya hobby:-) Problemet är att jag fått en hel del glasrosor som jag vill bli av med.... Då jag fattat det som att de är rätt skadliga? Hur gör jag? I samband med flytten så försökte jag "nypa" bort dom men det gick ju inte så bra eftersom dom drar ihop sig när man kommer nära... Tar gärna emot alla tips jag kan få! MVH Tilisol
-
Hej. Jag undrar om någon har erfarenheter på bra metoder att misslyckas med skivanemoner? jag lyckas inte med mina, de såg bra ut när jag fick dem, men efter två månader så började de skrumpna eller tappa färg, de som sitter i rak linje med belysning skrumpnar, och de andra tappar färg.. det jag gjorde i samband med att de började protestera var att köra i triple buffert, rena med aktivt kol, och köra fosfatremover (järnbaserad).. Jag har sedan en månad lagt av med aktivt kol, triple buffert behöver jag för att hålla kh upp... vet någon om järnbaserad triple buffert kan spela roll? är det värt att plocka ur den, eller skapar jag fler problem? sen bufferten, funderar på…