Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Leoparden,

Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader. Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?

• 3 svar
    • 838 visningar
  2. Started by Pelle79,

Hej sitter här och planerar sen en tid tillbaka att börja med saltvatten. När det gäller kar så har jag bestämt mig för ett Juwel rio 240 L med möbel , sump kommer jag att ha men vet inte hur stor. Kom gärna med förslag, En vän till mig erbjöd att sälja sin Ati bm 200, är denna för stor och krafig? Sen ljus, så tänkte jag använda Juwels original led 2x54w och helialux 54W detta borde väl räcka till för att ha gott om koraller och fisk. Pär

• Gilla
    • 8 svar
    • 838 visningar
  3. Started by joelstahre,

Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH

• 3 svar
    • 838 visningar
  4. Started by Anna Weiler,

Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....

• 2 svar
    • 837 visningar
  5. Started by selcomannen,

hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar

• 2 svar
    • 837 visningar
  6. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…

• 2 svar
    • 837 visningar
  7. Started by Nettan,

Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…

• 4 svar
    • 837 visningar
  8. Started by drage,

Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com

• 3 svar
    • 837 visningar
  9. Started by Kimozabe,

Här kommer en nybörjarfråga Vad är det som är skadligt med detrius? Jag har en del, även en massa smått som yr runt om jag rör i sanden, antagligen en rester från mitt matande av koraller. Har nyligen införskaffat 4 Babylonien nassarius snäckor, 5 mini blåbenade eremiter och hoppas kunna utöka med några blåbenade (Calcinus elegans) inom det närmaste. Är detrius skadligt och varför? Jag har 5 i nitrat (Salifert) och 0,05 i fosfat (Hanna ULR), en skummare (reef octopus Elite 220) som går på 3 av 5, på 4:an skummar den över med väldigt ljust vatten i koppen (nivågivare i koppen som löser ut och stänger av skummaren). Mv…

• 4 svar
    • 836 visningar
  10. Started by Pelle79,

Efter all fajt med plattmask utan något gott resultat så börjar jag fundera på om det är tid för en nystart i hobbyn.... Jag är inne på ett red sea reefer 250 eller ett red sea Max e 260. Vad är fördelar och nackdelar med de olika karen? vilket är det bästa att skaffa nu om man ändå ska starta om på nytt? Hur är red Sea led och skummare? Vad hade ni valt och vilken utrustning?

• Gilla
    • 4 svar
    • 836 visningar
  11. Ska strata upp ett 375 L, hur många kilo levande sten bör man ha? Tackar för svar på förhand jonas1131.

• 2 svar
    • 836 visningar
  12. Started by ExCeed,

Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…

• 4 svar
    • 836 visningar
  13. Started by san_miguel,

Hej. Jag har skaffat ett nytt större akvarium istället för mitt gamla nanokar reefmax. Har några frågor innan jag ska sätta ihop det. 1. vad kan man ha för något emellan karet och stälningen?. 2. jag har köpt köksluckor till akvariet som jag ska fästa på ställningen och jag har tänkt att använda magnetlås. Kommer ställningens hållfasthet bli förstörd om jag borrat fast fästena i den? 3. jag har massa tunnor med osmos vatten. För att inte få in få damm i vattnet så gjorde jag lock av aluminiumfolie. Jag har blandat salt i vattnet och foliet kom i kontakt med vattnet och blev svart kan vattnet har blivit dåligt av det? Mvh Mikael

• 6 svar
    • 836 visningar
  14. Started by tobias.nero,

Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias

• 4 svar
    • 836 visningar
  15. Started by jernis,

Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen. Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter. På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. ) Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet,…

• 4 svar
    • 835 visningar
  16. Started by Mr_Pear,

Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?

• 3 svar
    • 835 visningar
  17. Started by balofix,

Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?

• 6 svar
    • 835 visningar
  18. Started by BrauAG,

Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?

• 5 svar
    • 835 visningar
  19. Started by Pear,

Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.

• 5 svar
    • 835 visningar
  20. Started by Bobergs Udde,

Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.

• 0 svar
    • 835 visningar
  21. Started by StefanB,

Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.

• 2 svar
    • 834 visningar
  22. Started by Pear,

Har en kub på ca 80-90L som skall bli sump. Var hittar jag info och ritningar på t.ex hur jag sätter mellanväggar, bubbelfällor, mm Måste jag ha bubbelfällor, skiljeväggar?

23. Köpte en liten Catalaphyllia igår. Den var lite seg att blomma ut men nu på kvällen har den blommat ut någorlunda. Men nu har min pepparmintsräka varit på och grävt i den så den har slutit sig igen... Tog en liten drastisk åtgärd och tog botten av en genomskinlig PET flaska och la som skydd över korallen (några hål också för vattencirkulationen). Nu har jag en rätt frustreread räka som försöker komma åt korallen. Var mitt motdrag mot räkan rätt??

24. Started by Sultanen,

Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams

• 5 svar
    • 834 visningar
  25. Started by slarvid,

Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader

• 4 svar
    • 834 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.