Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaguy,

Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.

• 8 svar
    • 937 visningar
  2. Min ermit har suttit på sniskan ett tag nu. Vad jag vet så behöver de ingen hjälp att vända sig?

• 5 svar
    • 937 visningar
  3. Started by Tonytiger,

hur skall jag göra för att fåså lite kondens som möjligt från sumpen ? min sump skall stå i ett annat rum och där vill jag ej ha kondens... bygger man något lock eller??? tack

• 2 svar
    • 937 visningar
  4. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)

5. Started by klon,

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!

• 6 svar
    • 936 visningar
  6. Started by 0lof,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle

• 3 svar
    • 936 visningar
  7. Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?

8. Started by onoff,

En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.

• 5 svar
    • 936 visningar
  9. Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…

• 6 svar
    • 935 visningar
  10. Started by Strumpan,

Hej! Har inte skrivit på forumet på ett bra tag men nu är vi tillbaka Har inte haft någon tid överhuvudtaget till nå akvarium det senaste året. Har flyttat en gång själv och har dessutom hjälpt min mor (Nettans) att flytta 2 gånger. Som om inte det vore nog så lyckades vi krocka då vi var och hämtade våran valp ,vilket vart en dyr historia.Gick 17000:- back då det självklart var vi som orsakade den pga en förädisk korsning menmen nu lägger vi gamla bakom oss och försöker oss på en ny start. Vårat 240 liters vart efter allt detta nergraderat till ett nano på 30 liter men nu har vi tröttnat lite på detta lilla skitkar så nu drar vi igång med 240 liters igen Har som vanli…

• 3 svar
    • 934 visningar
  11. Started by Marvin,

Antagligen den miljonte frågan ang. cyano men nu behöver jag hjälp. Jag har nu brottats med detta skit i flera månader nu och inget verkar hjälpa. Jag byter vatten (25 liter/vecka) samt att jag vid flera tillfällen har mörklagt karet i flera dagar. Då har cyanon gått tillbaka för att efter ett par dagar återvända och sprida sig igen...suck. Jag funderar på om en omstart är det ända och sista jag kan göra? Har även funderat på att använda någon form av red slime remover men har hört delade meningar om detta. Vill ju inte att några av mina fiskar och koraller tar stryk eller t o m dör. Senaste mätvärdena för en vecka sedan: Sg: 1.025 temp: 25 ph: 8 No3: 2 PO4: 0 Kh: 8

• 7 svar
    • 933 visningar
  12. Started by uffe80,

hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe

• 3 svar
    • 933 visningar
  13. Started by vondraggen,

Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG

• 5 svar
    • 933 visningar
  14. Started by Lille Skutt,

Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!

• 2 svar
    • 933 visningar
  15. Started by Randomkille,

Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils

16. Started by Tobbz,

Märkte idag efter matning att det dök upp små små vita prickar på glaset överallt. Efter ett tag ser jag hur dom rör på sig över alla rutor. Jag matade med artemia och cyclops. Vad i helsike är det för något?

• 4 svar
    • 932 visningar
  17. Started by Elcopo,

Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas

• 4 svar
    • 932 visningar
  18. Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.

• 4 svar
    • 932 visningar
  19. Started by peppe67,

Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 932 visningar
  20. Started by clown13,

Hej finns det några bra led ljusramp som inte kostar så mycket

• 1 svar
    • 931 visningar
  21. Started by Astvinr,

Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats. Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna

• 3 svar
    • 930 visningar
  22. Started by Gnarkill,

Var till Luleå igår och stannade till hos akvarie handlaren bara för att titta=) men som vanligt så hitta jag en snygg korall som jag fick med mig hem. Är det någon som vet namn på den kanske? sen så följde det med någon annan konstig korall eller liknande under den stora, samt 1 naken snigel och något konstigt djur som har en stor håla mitt uppe på korallen vet dock ej vad det är för djur ännu Det ser nästan ut som att det är en eremit kräfta som har hålet på korallen men ändå inte.. Jag ska avvakta och se om djuret kommer ut från hålet

• 2 svar
    • 929 visningar
  23. Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…

• 0 svar
    • 929 visningar
  24. Started by Malta,

Hej jag tänkte starta mitt första saltkar, har skapat en tråd innan. Men jag undrar om det kan gå bra med en 222liters (med aluram) med en aluminiumställning? Tänkte senare bygga en sump under (54liter). går det bra att borra med denna typ av ställning eller bör jag lägga en skiva eller dylikt? Kan få båda, 222l och 157 l Stig: Var hos Stefan idag igen, han hälsar till dig. Han ville att du skulle hjälpa mig med akvarium och ställning med mått och så, så jag undrar blir detta bra (se bifogad bild). Om jag skulle bygga själv tyckte han att jag skulle göra en ritning och visa dig så du kan säga om det är bra dåligt.

• 4 svar
    • 929 visningar
  25. Started by selcomannen,

hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar

• 2 svar
    • 928 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.