Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke
-
- 1 svar
- 955 visningar
-
-
Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…
-
- 5 svar
- 955 visningar
-
-
Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?
-
- 1 svar
- 954 visningar
-
-
Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …
-
- 2 svar
- 954 visningar
-
-
Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74
-
- 5 svar
- 954 visningar
-
-
Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!
-
- 6 svar
- 954 visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 954 visningar
-
-
Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?
-
Har två snäckor/sniglar i mitt kar som har platt grått skal.. Den stod nu på stenen och sköt ut något från antingen munnen eller baken såg inte riktigt.. Fiskarna höll på att äta det snigeln sköt ut.. Vad är det för något ! Den försvann snabbt in bland stenarna när jag börja röra vid den. Fick tyvärr ingen bild men hoppas ni kan hjälpa mig ändå
-
-
- 9 svar
- 953 visningar
-
-
Hej. Även om detta är mitt första inlägg, så har jag häckat här på forumet ett tag nu. Försökt att förkovra mig så gott det går. Efter flytt till en större bostad, så skall ett akvarium sjösättas. Jag höll på en del med ciklider för typ 25 år sedan. Så jag skall återuppta en gammal hobby så att säga. Planerna har gått från ett 150 liters sötvatten, vidare till ett 58 l clown hotell. Men nu verkar det om det blir ett aquael reefmax 105, alternativt ett RSM 130D. Uppstarts fasen är viktig har jag förstått, och att man inte skall vara för ivrig med belysningen. Nu till fråga nr 1. hur känsligt är det med dagsljuset i rummet? Jag tänkte ha det mitt vardagsrum, där är persienn…
-
- 9 svar
- 952 visningar
-
-
Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild
-
- 2 svar
- 952 visningar
-
-
Hej, Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka. Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio. Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme. Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra. Hur räknar man då cirkulationsflöde? Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme. Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vi…
-
Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?
-
- 0 svar
- 952 visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 952 visningar
-
-
Hittade två såna här på sandbotten, inte sett tidigare. Sög upp dom eftersom jag misstänker att dom inte bara gör nytta i burken!
-
-
- 5 svar
- 951 visningar
-
-
Var å hämta ett beggat saltkar igår och jag hade en fundering angående returpumpen från sumpen. Hur stor ska den vara? Har en bubble magus Nac6 skummare där pumpens kapacitet ligger på 2500ish liter I minuter.
-
-
- 5 svar
- 951 visningar
-
-
Hej, Jag är på gång att uppgradera mitt akvarium från ett 360l till ett 756l, nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Jag har i dagsläget levande sten, välmående koraller och fiskar varav två kirurger, en gul och en hepatus. När jag släppte i min hepatus så fick den ett mindre utbrott av vita prick, så jag vet att det finns vita prick i akvariet, även om ingen av fiskarna visar symptom på det i dagsläget. Jag har planer på att köpa en powder blue kirurg i framtiden, och vet att de är extremt känsliga för vita prick, och det fick mig att fundera...jag skulle ju gärna vilja bli av med parasiterna helt och hållet. Jag kommer ha möjlighet att ha båda karen igång …
-
- 3 svar
- 951 visningar
-
-
Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban
-
- 1 svar
- 951 visningar
-
-
-
hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe
-
- 3 svar
- 950 visningar
-
-
Vi är ute efter att skaffa en större ATO till vårt red sea 170. Dels vill vi ha en separat behållare brevid akvariet och även en ATO pump med sensor som kontrollerar vattennivån. Hur har ni löst detta och har ni några rekommendationer på både kärl och ATO sensor?
-
-
- 3 svar
- 950 visningar
-
-
En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.
-
- 5 svar
- 950 visningar
-
-
Hej! Du kanske är som mig och gillar att minimera variabler vid mätning för att få ett lite mer tillförlitlig värde. Ni kanske också har lite äldre Hanna rör som tappat sträcket. Förutom det så är det iaf för mig alltid svårt att med ytspänningen som får vattnet att krypa upp längst sidorna att få exakt 10ml i röret med blotta ögat. Kom på att jag tidigare använt något i studierna som skulle kunna tillämpas En pipett för 450kr på Amazon blev det. Hade med en video på hur den används men den kunde inte klistras in, dock är den mycket enkel att använda. Så kan man vara säker på att man iaf är närmare 10ml än vad man själv kan gissa me…
-
-
- 9 svar
- 949 visningar
-
-
Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?
-
- 0 svar
- 949 visningar
-
-
Hei Jeg har en Deltec MC 500 skummer som lager microbubbler . Noen som har noen gode råd til meg?? Den har gått nå i ca 6 uker .
-
- 4 svar
- 949 visningar
-