Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej. Sonen har ett 90l kar. Vi hade väldigt låga fosfatvärden och försökte mata lite extra för att höja dessa. Men har nu fått höga nitrit, nitrat och amoniak värden efter övermatning. Har bytt mycket vatten och satt i syresten för att hjälpa fiskarna. Tyvärr har 3 av 5 fiskar dött. Koraller och 2 putsarräkor verkar må bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni vid höga värden? hur går vi vidare? mvh Pierre
-
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 910 visningar
-
-
Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni. Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium. Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-t…
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Jag har en stor mängd sniglar som nu börjar växa till sig, dom största är ca 5 mm och undrar om någon vet ifall dom är bra för akvariet eller om dom bör utrotas? Finns det i så fall någon art man kan tillsätta som äter dessa?
-
-
- 3 svar
- 909 visningar
-
-
Jag är precis på väg att beställa en powercompact-belysning på 55w till mitt nano på 54 liter. Till den ska jag ha en 15 w actin-lampa. Nu undrar jag om ni tror det kommer bli stora problem med värme/avdustning. Det blir ju ganska mycket watt på lite vatten. Pumpen jag använder är på 18 w, det är allt värmealstrande som finns i karet. Ska bygga in den i en heltäckande ramp som jag monterar 1 elller 2 biltemafläktar i toppen. /Torsten
-
- 1 svar
- 909 visningar
-
-
Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas
-
- 4 svar
- 909 visningar
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 909 visningar
-
-
Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?
-
- 3 svar
- 908 visningar
-
-
Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.
-
Hej, jag skrev om mitt nya saltkar tidigare idag. Sitter fortfarande och funderar om man skall ha sand i akvariet. Hur mycket mer jobb och problem blir det med sand då det bör hamna mer skit där än om man inte har sand. Dom flesta bilder jag har kikat på har sand och då ser det ut som korallsand eller "levande sand". Hoppas att det är någon som har några åsikter om detta. MVH, Andreas
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 907 visningar
-
-
Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams
-
- 5 svar
- 907 visningar
-
-
Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?
-
- 1 svar
- 906 visningar
-
-
Hej, satt och kollade i sumpen, och min deltec sc1455 släpper väldigt mycket bubblor ut i sumpen. Och för 2 dagar sen så rotade jag runt lite i karet och möblerade, och det är fortfarande "disigt". Kan det vara mikrobubbler som gör det disigt eller lägger sig skiten varefter ?
-
- 0 svar
- 906 visningar
-
-
Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
Hej jag tänkte starta mitt första saltkar, har skapat en tråd innan. Men jag undrar om det kan gå bra med en 222liters (med aluram) med en aluminiumställning? Tänkte senare bygga en sump under (54liter). går det bra att borra med denna typ av ställning eller bör jag lägga en skiva eller dylikt? Kan få båda, 222l och 157 l Stig: Var hos Stefan idag igen, han hälsar till dig. Han ville att du skulle hjälpa mig med akvarium och ställning med mått och så, så jag undrar blir detta bra (se bifogad bild). Om jag skulle bygga själv tyckte han att jag skulle göra en ritning och visa dig så du kan säga om det är bra dåligt.
-
- 4 svar
- 906 visningar
-
-
Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...
-
- 1 svar
- 905 visningar
-
-
-
En liten fråga har ett 10 liters kar ifrån aquael..med ett bottenfilter och pump ifrån åled..skulle detta funka att ha saltvatten i ? tänkte inte ha fisk utan någon fin korall och någon räka? mvh
-
- 6 svar
- 905 visningar
-