Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjena, Har nyligen slängt i ca 50KG sten i mitt akvarium som legat torrt ett bra tag. Vad jag förstått ska jag förvänta mig att de kommer läcka fosfat ett bra tag. Det har stått i vattnet som är ca 27 grader (utan några pumpar igång ect) i två dagar nu, när kan jag förvänta mig att de börjar läcka fosfat? Gjorde precis ett PO4 test och resultatet blev under 0.1mg/l dvs under vad mätaren kunde visa (vet att jag gjorde rätt). Hur länge bör jag vänta innan den bör spika upp om det nu är massa döda saker fast i stenen? Han jag köpte den av sa att den var behandlad ect innan det togs ut, dödade han allt och gjorde det rätt kan det betyda att stenen är redo att användas mer ell…
-
- 2 svar
- 806 visningar
-
-
Ska strata upp ett 375 L, hur många kilo levande sten bör man ha? Tackar för svar på förhand jonas1131.
-
- 2 svar
- 806 visningar
-
-
Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀
-
-
- 5 svar
- 806 visningar
-
-
Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader. Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?
-
- 3 svar
- 805 visningar
-
-
Hej! Jag ska starta ett 80 liters akvarium med enbart 2 clownfiskar och 1 räka, alltså enbart detta och levande sten, inga koraller. Nu till min fråga, om jag gör vattenbyten varje vecka, säg 10-20% så kan man väl skippa en skummare (då dessa nanoskummare nästan alltid är skräp). Min nästa fråga är om jag ska använda mig av en syresten? Är detta ett bra sätt att syresätta vattnet? Hälsningar Mikael
-
- 2 svar
- 805 visningar
-
-
Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!
-
- 2 svar
- 805 visningar
-
-
Hej. Jag har skaffat ett nytt större akvarium istället för mitt gamla nanokar reefmax. Har några frågor innan jag ska sätta ihop det. 1. vad kan man ha för något emellan karet och stälningen?. 2. jag har köpt köksluckor till akvariet som jag ska fästa på ställningen och jag har tänkt att använda magnetlås. Kommer ställningens hållfasthet bli förstörd om jag borrat fast fästena i den? 3. jag har massa tunnor med osmos vatten. För att inte få in få damm i vattnet så gjorde jag lock av aluminiumfolie. Jag har blandat salt i vattnet och foliet kom i kontakt med vattnet och blev svart kan vattnet har blivit dåligt av det? Mvh Mikael
-
- 6 svar
- 805 visningar
-
-
Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?
-
- 3 svar
- 805 visningar
-
-
En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.
-
- 5 svar
- 805 visningar
-
-
Knappar eller inte? Har respekt för dem och vet att de är giftiga - och jag tänker inte fragga - vad säger ni - vågar jag ha dessa vackra koraller i min tank? Låt mig låna er klokskap!
-
-
- 3 svar
- 804 visningar
-
-
Vi har ett kar som står och körs in, och vi har en massa levande sten i. På kvällarna sitter vi och spanar smådjur men jag är osäker på vilka djur man ska bli glad över att se och vilka som är otrevliga. Någon som kan berätta vad som är otrevligt att ha? Vi har sett: Flera randiga ormsjöstjärnor från 2 cm till 5 cm i diameter En liten vit sjöstjärna (gissar att det är små skräp stjärnor En sten full med rörmaskar Flera "håriga tusenfotingar" från 3- 7 cm Vita mini räkor/kräftdjur Små snäckor lite alger som en gräsmatta på en sten och självklart ett gäng glasrosor, genomskinliga och röda (dom är skräp, det vet jag)
-
- 2 svar
- 804 visningar
-
-
är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????
-
- 5 svar
- 804 visningar
-
-
Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs. Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem? Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen? Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni? Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter? Skickat från min SM-G935F via T…
-
-
- 5 svar
- 804 visningar
-
-
Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom
-
- 4 svar
- 804 visningar
-
-
Hej på er. Undrar om någon kan berätta för mig vad dessa är för något? Mvh Johnny
-
- 7 svar
- 804 visningar
- 1 följare
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 804 visningar
-
-
Har ett par Chromisar som leker lite då och då, senast i förgår, och hör o häpna, det mesta av rommen finns kvar, finns det någon chans att de kan överleva om de kläcks??? har förgäves letat efter någon tråd om det här på guiden. Tack på förhand
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?
-
- 1 svar
- 803 visningar
-
-
Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?
-
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
-
Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…
-
- 5 svar
- 802 visningar
-
-
Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur?