Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
Hej! Jag har ett splojsans nytt Reefer 250 som jag scapeat med död levande sten. I ca 10 dagar låg stenen i sötvatten i jäshink tills vattnet blev kissgult. Därefter tvätt, skrubb och åter dränkta i nytt sötvatten i jäshinken. Nu ligger de sedan ett par dagar i karet med saltvatten i (osmos). Full fräs på sump, returpump och mp10. Mätte precis nitrit och fick 0. Är min sten ren, eller ska jag låta det gå ett par dagar till innan nytt test av nitrit? Tanken är sedan att köra Red Sea Mature Kit och följa det programmet till punkt och pricka.
-
-
- 7 svar
- 871 visningar
-
-
Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?
-
- 3 svar
- 871 visningar
-
-
hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe
-
- 3 svar
- 871 visningar
-
-
Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor. Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då? Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten. Tacksam för kommentarer
-
- 3 svar
- 871 visningar
-
-
Jag funderar på att slå till på ett begagnat Juwel lido 120l för att känna på den salta värden. Finns det några bra skummare utan att borra för sump, är det ett bra nybörjaralternativ osv. Jag behöver lite tips och idéer från er med lite erfarenhet. Mvh Mats
-
- 2 svar
- 871 visningar
-
-
Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader. Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?
-
- 3 svar
- 871 visningar
-
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 871 visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 871 visningar
-
-
En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.
-
- 5 svar
- 871 visningar
-
-
Hej, är helt ny på detta med saltvattensakvarium och vill gärna starta ett lite mindre. Vad för typ av kar ska man ha? Går det bra ved vilket som och va fler behöver jag köpa? tack på förhand.
-
-
- 5 svar
- 871 visningar
- 1 följare
-
-
hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
Idag köpt jag räkan till mitt akvarium som har varit igång i 10 dagar. Påsen låg i akvariet i 30 minuter innan jag släppte i den, Min värden är: KH 12, Magnesium 1500, Calcium 500, Fosfat 0,1, har även 5 sniglar 2 eremiter 1 korall och lite annat som hängt med. Vad kan problemet vara?
-
- 7 svar
- 870 visningar
-
-
Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse
-
- 1 svar
- 870 visningar
-
-
Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????
-
-
- 4 svar
- 870 visningar
-
-
Hej, Är det någon som vet vad detta kan vara och är det något jag skall oroa mig för? Kom hem idag efter två veckor semester och upptäckte att jag fått en del större och en del mindre neongröna fläckar på min sten. Tacksam för svar. // Mikael
-
-
- 9 svar
- 869 visningar
-
-
Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams
-
- 5 svar
- 869 visningar
-
-
Hej igen! Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat. Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst. Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25 Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör 1 daylight blue & 1 triplus 14000 k eller 150w mh och nått slags blått ljus. Tacksam för svar
-
- 4 svar
- 868 visningar
-
-
Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....
-
- 2 svar
- 868 visningar
-
-
Jag har en stor mängd sniglar som nu börjar växa till sig, dom största är ca 5 mm och undrar om någon vet ifall dom är bra för akvariet eller om dom bör utrotas? Finns det i så fall någon art man kan tillsätta som äter dessa?
-
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar