Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tobbz,

Hej, satt och kollade i sumpen, och min deltec sc1455 släpper väldigt mycket bubblor ut i sumpen. Och för 2 dagar sen så rotade jag runt lite i karet och möblerade, och det är fortfarande "disigt". Kan det vara mikrobubbler som gör det disigt eller lägger sig skiten varefter ?

• 0 svar
    • 916 visningar
  2. Started by JonWil,

Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…

• 4 svar
    • 916 visningar
  3. Started by diskustok,

Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars

• 5 svar
    • 916 visningar
  4. Started by Bobergs Udde,

Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.

• 0 svar
    • 916 visningar
  5. Started by Fluval_Robban,

Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...

6. Started by jojjo00,

Hej! Jag ska starta ett saltvattenakvarium på 200 liter. (Jag vet vad jag har gett mig in på) Jag ska ha 5 olika fiskarter. Några ideer på vilka, och så de passar bra ihop. Hur många av varje? Samt 2 arter av ryggradslösa djur? Hur många? Tacksam för snabbt svar😊

7. Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique

• 2 svar
    • 915 visningar
  8. Started by edda124,

jag har en fråga jag kommer beställa ett nano kar ca 38l sen såg jag red sea reef mature kit det tyckte jag verkade väldigt enkelt att följa för en nybörjare annars tycker jag det är lite svårt med själva start cykeln för alla verkar göra olika men ska mn använda det måste man ha en skummare och det hade jag inte tänkt ha utan bara köra på stora vatten byten 1 gång i veckan så man fråga är skulle det vara värt att köpa en skummare och köra red sea reef mature kit eller kan jag få samma resultat utan vad skulle ni rekommendera?

• Gilla
    • 4 svar
    • 914 visningar
  9. Started by Strumpan,

Hej igen! Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat. Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst. Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25 Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör 1 daylight blue & 1 triplus 14000 k eller 150w mh och nått slags blått ljus. Tacksam för svar

• 4 svar
    • 914 visningar
  10. Started by raxver,

Hej alla! Jag har akvarium Lido 200 och har en fundering kring vilka lampor skulle fungera bäst för mina koraller. I utrustningen ingår två T5 lampor: JUWEL LED DAY och NATURE. Av det som jag har förstått så dessa två lampor är 'värdelösa' för mig som vill ha olika sorter av stora och friska koraller, men fungerar om man har vanligt akvarium. Min tanke är/ var att köpa en lampa som heter: Fluval Sea Marine 3.0 LED 32w därför att den ska vara anpassad till koraller och har en program som simulerar naturliga förhållanden (morgon-dag-kväll). När jag läser om lampan så en del säger att den är dålig och inte värt pengar och andra säger att koraller väx…

11. Started by Daniel Fahlström,

Hittade två såna här på sandbotten, inte sett tidigare. Sög upp dom eftersom jag misstänker att dom inte bara gör nytta i burken!

12. Started by adam92,

Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten. Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur R…

13. Started by Hank61,

Hej Tänkte kolla om någon har startat en bakteriekultur med Fritz. Om så, var har ni köpt det ifrån ? Funkar det att skicka ? Verkar inte finnas i Sverige.

• 0 svar
    • 914 visningar
  14. Started by predator81,

Har varit och köpt en Euphyllia, men vet inte vad är för Euphyllia, är det någon som vet?

15. Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra

16. Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?

• 4 svar
    • 914 visningar
  17. Started by pepi,

Var å hämta ett beggat saltkar igår och jag hade en fundering angående returpumpen från sumpen. Hur stor ska den vara? Har en bubble magus Nac6 skummare där pumpens kapacitet ligger på 2500ish liter I minuter.

• Gilla
    • 5 svar
    • 913 visningar
  18. Started by Mattias Malmö,

Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?

• 3 svar
    • 913 visningar
  19. Started by Nettan,

Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…

• 4 svar
    • 913 visningar
  20. Started by chippen,

Hej Har beslutat mej för att lämna in karet för borrning istället för att krångla med en överrinningsbox (billigare och mer praktiskt). Okej nu till min fundering; har en kub och undrar om det blir snyggast att borra i mitten(bakkant) och bygga upp som en revpelare eller skulle ni heller borra i ett hörn och bygga upp revet upp längs sidorna? Behöver lite reflektioner så att jag har lättare att bestämma mej. Kuben är 60*60*60. Som ljus räcker 150w eller skulle ni överväga 250w? Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 913 visningar
  21. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 913 visningar
  22. Started by Gnarkill,

Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?

• 1 svar
    • 913 visningar
  23. Started by Insaltad,

Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))

• 3 svar
    • 913 visningar
  24. Started by StefanB,

Har ett 58liter kar som jag körde igång för ca 2 månadersen. Köpte första clownen och turbo snigel för 3 veckor sen och en korall för 1,5vecka sen och för 4 dagarsen köpte jag en clown och en nassarius snigel, går jag för fort fram ?? Hur länge ska man vänta emellan fisk och korall köpen? Har lite mycket partiklar och grus i vattnet känns som insuget till filtret inte tar upp allt ordentligt någon mer som har ett jad 58liters kar med samma problem? har satt i en streamer 900l/h kanske bakom min levande sten är det den som sitter för nära sanden ca 10cm från botten.. Det är lite mycket smuts på botten så man kanske behöver någon fisk som går på botten och rensar upp. Sis…

• 6 svar
    • 913 visningar
  25. Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.

• 5 svar
    • 913 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.