Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Kan tyvärr inte få bättre bilder. Det är den avlånga jag menar, blå/lila/grå uppe på och vit under. De tror tyvärr att de äger hela karet just nu. Jag har försökt få upp dem, men det är inte det lättaste.

• 4 svar
    • 788 visningar
  2. Started by Tobbz,

Tror att mina clowner åkt på det. Finns det något sätt att medicinera dom direkt i karet? Har inget karantän kar så andra snabba tips mottages.

• 3 svar
    • 788 visningar
  3. Started by jacs,

Hej, Som skrivet ovan är det något jag kan använda förutom 375L med aluminium ram till saltvatten? Fluval 406 hade en massa rör i sig. Och det andra är en Unimax FZKN 250. Mao kan jag bygga ytavrinning och använda ytterfilterna upp men skummare vill jag ha in också iofs. //Jonas

• 0 svar
    • 788 visningar
  4. Started by Leoparden,

Jag skulle vilja ha lite tips på trevlig fisk att införskaffa. Viktigt är att det ska funka med beståndet som redan bor där. Akvariet är på 300 liter och där bor för tillfället: En gul kirurg En bicolor dvärgkejsare Två clowner En Putsarräka En sandvändande sjöstjärna 4 eremiter Några nassarius Bumblebee snäckor Turbosar

• 10 svar
    • 788 visningar
  5. Started by Erka,

Sitter som novis inom saltvatten och funderar på ett par saker medan man läser Daniel Knops bok... Tänkte göra om ett Juwel Lido till saltvatten för att testa lite och undrar om tekniken jag behöver, förutom tester/refraktometer... Tänkte köpa ett Tunze Reefpack 250, Tunze ozmolator 3155 och till det belysning med Maxspec razor 120W 16000K någon som har erfarenheter eller råd angående dom valen? Tänkte ha ett par clowner för att besökare ska ha något att titta på, är väl mest själv fascinerad över alla småkryp som kommer med LS, koraller har jag inte grepp på än men något lätt och nybörjarvänligt. Tänkte börja utan sump för att senare när jag känner mig bekväm kanske skaf…

• 4 svar
    • 788 visningar
  6. Started by Larssons,

Jag har ett red sea 130 och har satt i en cirkpump. Nu undrar jag om den ska vara igång dygnet runt eller om jag ska variera och stänga den nattetid

• 2 svar
    • 788 visningar
  7. Started by Batty,

fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!

• 5 svar
    • 788 visningar
  8. Started by sunspots,

Nu när jag börjar ta lite regelbundna tester på mitt vatten kan jag inte låta bli att fundera på var alla dessa kemikalier tar vägen som jag blandar till i testerna? Hur gör ni med era kemikalietester/kemikalierester? Är det avloppet som gäller? Miljöstation/återvinning? Motivera gärna!

• 3 svar
    • 788 visningar
  9. Started by lexwin,

Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.

• 3 svar
    • 787 visningar
  10. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza

• 1 svar
    • 787 visningar
  11. Started by Marcus-,

Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.

• 5 svar
    • 786 visningar
  12. Started by Micke.T,

Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.

• 4 svar
    • 786 visningar
  13. Started by Familjen,

Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.

• 2 svar
    • 786 visningar
  14. Started by jetstar,

Hallå! har en liten fundering ang RSMs egna testpaket "marineLab" som följer med akvariet! rätta mig om jag har fel men tycker det verkar vara skräp? varför jag tycker det beror på att jag tycker det är väldigt svårt att läsa av korrekt på färgskalan eftersom det ibland inte stämmer på någon färg riktigt ,sen så får jag i precis samma värden vid varje test....ÄVEN direkt efter vattenbyte upplever att speciellt ammoniak testen är missvisande! den visar ALLTID 0,25 någon annan som har märkt något liknande?? Mvh

• 6 svar
    • 786 visningar
  15. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.

• 3 svar
    • 785 visningar
  16. Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!

17. Started by Hirez,

Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?

• 4 svar
    • 785 visningar
  18. Started by jay05,

Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.

• 5 svar
    • 784 visningar
  19. Started by Fredrika77,

Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna

20. Started by Robban_fbg,

Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips

21. Started by Nille83,

Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten

• 2 svar
    • 784 visningar
  22. Started by Drdaedalus,

Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R

• 2 svar
    • 784 visningar
  23. Started by VenCe,

Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…

• 4 svar
    • 784 visningar
  24. Started by Kapten Saltbalja,

Hej allihop! Jag startade mitt akvarium i mitten av november, hittade då något som såg ut som små vita uppochnervända ananaser, 2st ca 8mm långa. Trodde nog i början att det var något blekt dött som följt med stenen. För ett par veckor sedan noterade jag att den ena hade vuxit på sig ganska rejält, den har nog femdubblat sin storlek. Dessutom var de inte två längre utan snarare tjugotvå i akvariet. Bör jag vara glad eller orolig? /Jonas

• 3 svar
    • 783 visningar
  25. Started by Gnarkill,

skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom

• 3 svar
    • 782 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.