Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Är detta beteende normalt eller?

• 1 svar
    • 856 visningar
  2. Started by ChristofferHYL,

En liten fråga har ett 10 liters kar ifrån aquael..med ett bottenfilter och pump ifrån åled..skulle detta funka att ha saltvatten i ? tänkte inte ha fisk utan någon fin korall och någon räka? mvh

• 6 svar
    • 856 visningar
  3. Started by magnus1982,

Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…

4. Started by magnus1982,

hej hej min salthalt ligger nere på 1,022 nu. skulle vilja höja det till 1.025 ungefär. gör vattenbyte på 10 liter i mitt 58 liters och i de 10 literna häller jag i 375 g salt. hur mycket mer ska jag hälla i för att få upp mitt ärde? matematiker tack hehe

• 2 svar
    • 855 visningar
  5. Started by Reuben,

Tjena, Har nyligen slängt i ca 50KG sten i mitt akvarium som legat torrt ett bra tag. Vad jag förstått ska jag förvänta mig att de kommer läcka fosfat ett bra tag. Det har stått i vattnet som är ca 27 grader (utan några pumpar igång ect) i två dagar nu, när kan jag förvänta mig att de börjar läcka fosfat? Gjorde precis ett PO4 test och resultatet blev under 0.1mg/l dvs under vad mätaren kunde visa (vet att jag gjorde rätt). Hur länge bör jag vänta innan den bör spika upp om det nu är massa döda saker fast i stenen? Han jag köpte den av sa att den var behandlad ect innan det togs ut, dödade han allt och gjorde det rätt kan det betyda att stenen är redo att användas mer ell…

• 2 svar
    • 855 visningar
  6. Started by jingfee,

Hej, Kan vissa zoas släppa så mycket gift att en symphyllia ca. 10cm bort börjar dra ihop sig? Det stog fire and earth bredvid förut och det var inget symphyllian brydde sig om. Men nu satt jag dit några gröna zoas också och då drog den ihop sig även om dessa zoas inte ens ha öppnat sig riktigt än.

• 4 svar
    • 855 visningar
  7. Started by h0llowman,

tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter

• 2 svar
    • 855 visningar
  8. Started by Krillo,

Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.

• 4 svar
    • 855 visningar
  9. Started by ExCeed,

Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…

• 4 svar
    • 855 visningar
  10. Started by Randomkille,

Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils

11. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 854 visningar
  12. Started by edda124,

jag har en fråga jag kommer beställa ett nano kar ca 38l sen såg jag red sea reef mature kit det tyckte jag verkade väldigt enkelt att följa för en nybörjare annars tycker jag det är lite svårt med själva start cykeln för alla verkar göra olika men ska mn använda det måste man ha en skummare och det hade jag inte tänkt ha utan bara köra på stora vatten byten 1 gång i veckan så man fråga är skulle det vara värt att köpa en skummare och köra red sea reef mature kit eller kan jag få samma resultat utan vad skulle ni rekommendera?

• Gilla
    • 4 svar
    • 853 visningar
  13. Started by Snowball,

Ska börja fylla upp mitt RSM 130 med lite fina och roliga saker. Just nu har jag bara två Clownfiskar och två eremitkräftor. Fiskarna jag ska köpa har jag något så när koll på, men det är värre med koraller och sånt. Vilka sorters koraller kan jag ha i mitt RSM? Finns det någon Mussla eller sjöstjärna jag kan ha oxå?

• 4 svar
    • 853 visningar
  14. Started by hagbard,

Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…

• 5 svar
    • 853 visningar
  15. Started by Gnarkill,

är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????

16. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet hur man får bra bilder när man ska fota korallerna? Har en Canon 450d jag ska fota med men får inte in rätt inställning blir antingen brunt med blixt eller ljusblått och grumligt..

• 7 svar
    • 852 visningar
  17. Started by Texas,

Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?

• 0 svar
    • 852 visningar
  18. Started by slarvid,

Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader

• 4 svar
    • 852 visningar
  19. Started by Leoparden,

Hur vet man om testen kan bli dåliga? Har red seas nitrit / nitrat test. Funkade senast för 1,5 månad sedan. Men sedan dess har jag mätt 0 i nitrat trots rätt mycket matning samt salpetersblandning för att få upp det. Tycker det är ytterst märkligt att vi fortfarande mäter 0 ... kan det vara så att testen kan sluta fungera?

• Gilla
    • 9 svar
    • 851 visningar
  20. Started by predator81,

Det kommer små bubblor från skummaren som rinner ner till karet. Skummaren är Rio Nano Skimmer. Jag undrar om det gör något? Tacksam för svar!

• 8 svar
    • 851 visningar
  21. Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?

22. Started by Johnny Tveit,

Hej. Undrar om jag bör flytta knapparna från min Euphyllia? Kan knapparna ta skada från den? Mvh Johnny

23. Started by Hiper,

Hej. Även om detta är mitt första inlägg, så har jag häckat här på forumet ett tag nu. Försökt att förkovra mig så gott det går. Efter flytt till en större bostad, så skall ett akvarium sjösättas. Jag höll på en del med ciklider för typ 25 år sedan. Så jag skall återuppta en gammal hobby så att säga. Planerna har gått från ett 150 liters sötvatten, vidare till ett 58 l clown hotell. Men nu verkar det om det blir ett aquael reefmax 105, alternativt ett RSM 130D. Uppstarts fasen är viktig har jag förstått, och att man inte skall vara för ivrig med belysningen. Nu till fråga nr 1. hur känsligt är det med dagsljuset i rummet? Jag tänkte ha det mitt vardagsrum, där är persienn…

• 9 svar
    • 850 visningar
  24. Started by BeerFace,

Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.

• Gilla
    • 7 svar
    • 850 visningar
  25. Started by Micke.T,

Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.

• 5 svar
    • 850 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.