Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Pear,

Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.

• 5 svar
    • 937 visningar
  2. Started by h0llowman,

tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter

• 2 svar
    • 937 visningar
  3. Started by Draedon,

har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken. hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil. 40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar. min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt. tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar. det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höj…

• 3 svar
    • 936 visningar
  4. Started by campokatt,

Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...

• 1 svar
    • 936 visningar
  5. Started by Tarven,

Hej. Undrar lite hur ni gör vid introducering av nya koraller i karet? Är det bäst att köra något preparat/dip?Vill inte få in pest eller parasiter i akvariet, och nu i början är att ha mest mjukkoraller och LPS som är aktuellt. Tacksam för tips och råd! / Freddie

6. Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?

• 4 svar
    • 936 visningar
  7. Started by jarecki68,

Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.

• Gilla
    • 3 svar
    • 936 visningar
  8. Started by shreek,

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla

• 4 svar
    • 935 visningar
  9. Started by BrauAG,

Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?

• 5 svar
    • 935 visningar
  10. Started by slarvid,

Sådär, nu efter 10 dagar börjar det så smått komma lite alger. Typ långa trådar. Är det enligt planerna? Och är det dags slänga i lite turbo nu va?

• 4 svar
    • 934 visningar
  11. Started by predator81,

Det kommer små bubblor från skummaren som rinner ner till karet. Skummaren är Rio Nano Skimmer. Jag undrar om det gör något? Tacksam för svar!

• 8 svar
    • 934 visningar
  12. Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!

13. Started by Ricke,

Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se

• 1 svar
    • 933 visningar
  14. Started by Gnarkill,

Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom

• 4 svar
    • 933 visningar
  15. Started by ralle1424,

Är det svårt att installera all teknik ifall man har ett sump?

• 3 svar
    • 933 visningar
  16. Started by joelstahre,

Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH

• 3 svar
    • 933 visningar
  17. Started by Larsson,

Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi

• 2 svar
    • 933 visningar
  18. Started by joelstahre,

Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH

• 1 svar
    • 933 visningar
  19. Started by edda124,

jag har en fråga jag kommer beställa ett nano kar ca 38l sen såg jag red sea reef mature kit det tyckte jag verkade väldigt enkelt att följa för en nybörjare annars tycker jag det är lite svårt med själva start cykeln för alla verkar göra olika men ska mn använda det måste man ha en skummare och det hade jag inte tänkt ha utan bara köra på stora vatten byten 1 gång i veckan så man fråga är skulle det vara värt att köpa en skummare och köra red sea reef mature kit eller kan jag få samma resultat utan vad skulle ni rekommendera?

• Gilla
    • 4 svar
    • 932 visningar
  20. Started by Strumpan,

Hej igen! Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat. Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst. Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25 Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör 1 daylight blue & 1 triplus 14000 k eller 150w mh och nått slags blått ljus. Tacksam för svar

• 4 svar
    • 931 visningar
  21. Started by Catfish,

Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…

• 3 svar
    • 931 visningar
  22. Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?

• 1 svar
    • 931 visningar
  23. Started by adels_reef,

Nån som har en idé på hur jag kan fästa framsidan på sargen. Vill kunna ta bort den vid behov. Innan satt det en kulsnäppare. Men tyckte det verkade lite osäkert.

24. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 931 visningar
  25. Jag har ett akvarium på 170 liter som jag ska starta upp. Har ca 40 kg levande sten som är väl inkörd sedan tidigare. Min fråga är ska jag ha levande sand eller död sand? Blir det för mycket levande kultur när jag har så mycket levande sten?

• Gilla
    • 3 svar
    • 930 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.