Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?
-
- 1 svar
- 892 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…
-
- 3 svar
- 892 visningar
-
-
Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor. Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då? Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten. Tacksam för kommentarer
-
- 3 svar
- 891 visningar
-
-
Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.
-
- 8 svar
- 891 visningar
-
-
Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?
-
- 0 svar
- 891 visningar
-
-
Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…
-
- 2 svar
- 891 visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 891 visningar
-
-
Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias
-
- 4 svar
- 891 visningar
-
-
Jag har kanske en annorlunda angreppspunkt när det gäller att börja med saltvatten. Jag får erkänna att jag har det svårt att sälja in den till nybörjare men för dem som graderar upp har det ofta fungerat. Börja med att bestämma vad du vill med ditt kar. Kolla sedan upp vad det utesluter. Här kommer lite hur jag tänker. Jag har alltid velat ha ett par Clowntryckare men efter att ha läst på har jag insett att det innebär ett kar på minst 10 meter och att den ena antagligen ändå blir ihjälslagen då det karet är väl litet så jag har gett upp den drömmen. Alla slags snäckor, räkor eller krabbor vore också omöjliga. Jag älskar Gyltor (W…
-
-
- 2 svar
- 890 visningar
-
-
Hej! Jag har kollat in saltvatten ett tag och skulle egentligen vilja ha ett kar på 300l men det får vänta ett tag då vi varken har platsen eller pengarna för tillfället. Vill iaf ha ett mindre för en billig peng och såg Dennerle 60l. Har endast hittat 60l på tyska sidor. Någon som köpt i sverige? Jag har endast hittat på 30l i sverige å jag vill ha clownfisk så lite litet. Vill ha dennerle 60l marinus som är complett. Vad säger ni om aquaristic.net? Är det en bra sida om jag inte hittar en svensk?
-
- 3 svar
- 890 visningar
-
-
Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas
-
- 3 svar
- 890 visningar
-
-
Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?
-
Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…
-
- 4 svar
- 890 visningar
-
-
är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????
-
- 5 svar
- 889 visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 889 visningar
-
-
-
Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.
-
- 4 svar
- 889 visningar
-
-
Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…
-
- 5 svar
- 889 visningar
-
-
Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…
-
- 5 svar
- 889 visningar
-
-
Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??
-
- 3 svar
- 889 visningar
-
-
Ungefär hur länge bör man vänta innan man köper dom första korallerna till ett nystartat 54 liters? Finns det någon svensk sida som säljer koraller?
-
Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?
-
- 4 svar
- 888 visningar
-
-
Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse
-
- 1 svar
- 888 visningar
-
-
om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla
-
- 4 svar
- 888 visningar
-
-
Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com
-
- 3 svar
- 888 visningar
-