Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…
-
- 4 svar
- 821 visningar
-
-
Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?
-
- 3 svar
- 821 visningar
-
-
Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...
-
- 1 svar
- 820 visningar
-
-
Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!
-
- 2 svar
- 820 visningar
-
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 820 visningar
-
-
Är det kört att ha mer än en kirurg i ett RSM 250? Jag har en gul kirurg idag. Jag provade i mitt Juwel 260 men de kirurgerna jag släppte i där dog. 4 st, men tror bara att den gula är skyldig till att ha dödat en. Det jag undrar är, går det att ha fler än en kirurg i ett 250 liters och om det går, vilken sort ska man ge sig på?
-
- 3 svar
- 819 visningar
-
-
Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny
-
- 9 svar
- 819 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag har planer på att byta ut mitt 600 l sötvatten till saltvatten istället. Jag har fastnat lite för red sea max s 400. Men blir lite osäker på tekniken. Är det någon som testat dessa kar? Räcker den tekniken som följer med, eller kommer man vilja uppgradera den så fort man börjat lära sig lite? Tänker främst på belysningen och skummaren? Nu kommer jag självklart inte börja med några svåra och krävande koraller utan lite mjukkoraller och läderkoraller. Men jag vill fortfarande kunna utveckla mig utan att behöva byta ut all utrustning direkt. Jag hittar inte så mycket information om belysningen som ingår, mer än att det är led och att man kan "styra" den med sm…
-
Hej Jag har försökt att läsa på lite om vilka pumpar jag behöver för att köra ett Juwel Trigon 350 som saltvattensakvarium.Det är en hörntank med välvd ruta. När det gäller cirkulationspumpen från sumpen så verkar det vara regeln 3-5x volymen som gäller, så där tänkte jag en sicce 2.5 vilket gör att jag borde hamna på ca 1500 l/h in i akvariet. Jag hade tänkt köra med mjuka koraller och lite fisk. Eftersom jag är nybörjare på saltvatten så kommer jag att välja de som är lättast att lyckas med till en början. Problemet är att välja strömningspumpar att sätta i akvariet. Enligt vad jag förstått bör flödet hamna mellan 7000 - 10000 l/h (20-30x). Min fråga är då hur många pu…
-
- 2 svar
- 819 visningar
-
-
Hej alla saltvattens vänner! Jag håller på att bygga in ett saltvattenskar i väggen mellan vardagsrum och kök. Så nu behöver jag så mycket tips som jag kan få främst vilken teknik som är bäst att köra tex skummare mm, då jag är helt grön. Samt vilka fiskar som är lämpliga att ha. TACKSAM för många svar=P
-
- 2 svar
- 818 visningar
-
-
Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…
-
- 6 svar
- 818 visningar
-
-
Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar
-
Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?
-
Hej. är helt färsk när det gäller saltvattensakvarium. för en månad sen gjorde jag ett impulsköp av ett clownhotell samt tester salt och literatur . jag skulle vilja ha lite tips av någon kunnig om uppstarten. jag hade tänkt mig ha ca 5 kg sand samt ca 7-8 kg Ls . tänkte mig att ha 2 smörbultar samt lägre djur. när man sätter i Ls sätter man i dom långsamt dvs inte allt på en gång? kan man börja med bara ett par kg för att sätta i resten senare. har inte jättebra lön och mycket tid över så det gör inget att det tar tid.
-
- 6 svar
- 818 visningar
-
-
Hallå! har en liten fundering ang RSMs egna testpaket "marineLab" som följer med akvariet! rätta mig om jag har fel men tycker det verkar vara skräp? varför jag tycker det beror på att jag tycker det är väldigt svårt att läsa av korrekt på färgskalan eftersom det ibland inte stämmer på någon färg riktigt ,sen så får jag i precis samma värden vid varje test....ÄVEN direkt efter vattenbyte upplever att speciellt ammoniak testen är missvisande! den visar ALLTID 0,25 någon annan som har märkt något liknande?? Mvh
-
- 6 svar
- 818 visningar
-
-
Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?
-
- 1 svar
- 817 visningar
-
-
fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!
-
- 5 svar
- 817 visningar
-
-
Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…
-
- 5 svar
- 817 visningar
-
-
Nu när jag börjar ta lite regelbundna tester på mitt vatten kan jag inte låta bli att fundera på var alla dessa kemikalier tar vägen som jag blandar till i testerna? Hur gör ni med era kemikalietester/kemikalierester? Är det avloppet som gäller? Miljöstation/återvinning? Motivera gärna!
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
Hej! fins det någon runt Ljungby som ska byta vattnet i akvariet, och som kan tenka sig ge mig eller sälja.några liter för att starta mitt akvarium?
-
-
- 9 svar
- 817 visningar
-
-
Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?
-
- 4 svar
- 816 visningar
-
-
Nu har allt lugnat ner sig i mitt lilla kar. Vattnet är klart och sanden ligger vackert på marken. Har en massa liv. Rörmaskar, sjöstkärnor mm som jag inte identifierat. Bilder kommer. Mitt kar har en integrerad belysning med ett blått 20000k 11w rör och ett 10000k 11w vit. I otur gick det blåa 20000k sönder. Vad har det för funktion mer än att häva fram färger? Tänkte lite på hur akut det var att ersätta det. Mycket vackert sken men de två timmar jag har tänt nu i början kanske det inte gör något att det blåa inte lyser än? Eller det finns några som använder sig av det blåa i just det röret?
-
- 1 svar
- 816 visningar
-
-
jag har en fråga jag kommer beställa ett nano kar ca 38l sen såg jag red sea reef mature kit det tyckte jag verkade väldigt enkelt att följa för en nybörjare annars tycker jag det är lite svårt med själva start cykeln för alla verkar göra olika men ska mn använda det måste man ha en skummare och det hade jag inte tänkt ha utan bara köra på stora vatten byten 1 gång i veckan så man fråga är skulle det vara värt att köpa en skummare och köra red sea reef mature kit eller kan jag få samma resultat utan vad skulle ni rekommendera?
-
-
- 4 svar
- 815 visningar
-
-
har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken. hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil. 40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar. min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt. tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar. det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höj…
-
- 3 svar
- 815 visningar
-
-
Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.
-
- 5 svar
- 815 visningar
-