Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mikael_pecov,

Är i planeringsfasen för hur jag ska inreda mitt akvarium som är igång. Måste man ha en kalkreaktor om man har mjukkoraller eller är det viktigare om man har stenkoraller? /Mikael

2. Started by hell_,

Hej hå Andrée här Är ny inom salt har haft sötvattens sällskap akvarium i många år. En kompis fråga mig om jag vill ha ett saltvattensakvarium hans, far skulle flytta till ett äldre boende. Så vipps så fick jag ett 140l + en massa fisk koraller.. Sen fråga jag han jaha hur sköter jag ett saltvattens akvarium nu då.. ge dom matt fyll på dunstat vatten och kolla saltet en gång i månaden... Gick bra i en vecka sen börja först några koraler dö sen några fiskar http://se.reeflex.net/tiere/2710_Neoniphon_marianus.htm http://se.reeflex.net/tiere/2_Amphiprion_clarkii.htm http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_velifer.htm http://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyl…

• 2 svar
    • 866 visningar
  3. Started by SaltisLinda123,

Nu ska jag börja tillsätta flera spser i karet och funderar på att skaffa mig en doserpump, kan jag mäta KH och CA mellan vattenbytena för att se hur mycket det går åt ? Byter 10 liter 1 gång i veckan I ett 60 liters akvarium. Tänkte då om jah börjar på måndag med ett vattenbyte och sedan börjar mäta KH och ca tills nästa måndag och se hur mycket det går åt

• 2 svar
    • 425 visningar
  4. Started by CarolusRex,

Jo jag har en fråga.. jag har läst en massa med sumpar hit o dit men inte hittat något konkret va de gäller mekaniska filter.. grejen är den att jag går i tankar om att bygga om mitt Juwel vision 450 till salt. men jag är inte jätte intresserad av att köra med en sump. jag har kollat en del på den här Fluval fx6 å den har juh rejält med filter matr. i sig och det står även att den går att ha till saltkar. Men alltså skulle de funka om jag kör en sådan, skummare å ett par streamers? lr MÅSTE man ha en sump? Tack på förhand.

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by AI_Reefer,

Hi all, I am a beginner. Just looking for some guidance for my sump/refugium. I was planning on having a slow flow refugium, and a high flow, area for the skimmer. Is this a good idea? Or should I just have the same flow rate through both the Skimmer zone and the refugium? If they are the same flow, then they are all connected in line. But I hear there are fun benifits to having slow flow in the refugium. If they are different flow rates, then they would need to be in separate zones, and each zone would need its own different intake (seel below), which is okay with me. To do this I have designed the sump below, I like it, but I though…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by StefanB,

Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.

• 2 svar
    • 814 visningar
  7. Hej, Mitt kar behöver städas... Jag har tänkt lyfta upp levande sten och Friska fiskar m.m. Göra rent ordentligt ( suga upp skit från botten, ligger I hörnen på kar ) Frågan är om det är OK att byta all Saltvatten ? eller ska Jag låta lite gammalt vatten vara kvar ? I samband med detta, även möblera om I karet/ se över antalet fiskar. Hur gjorde ni som har haft samma problem ?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Vi har ett kar som står och körs in, och vi har en massa levande sten i. På kvällarna sitter vi och spanar smådjur men jag är osäker på vilka djur man ska bli glad över att se och vilka som är otrevliga. Någon som kan berätta vad som är otrevligt att ha? Vi har sett: Flera randiga ormsjöstjärnor från 2 cm till 5 cm i diameter En liten vit sjöstjärna (gissar att det är små skräp stjärnor En sten full med rörmaskar Flera "håriga tusenfotingar" från 3- 7 cm Vita mini räkor/kräftdjur Små snäckor lite alger som en gräsmatta på en sten och självklart ett gäng glasrosor, genomskinliga och röda (dom är skräp, det vet jag)

• 2 svar
    • 806 visningar
  9. Started by Nille83,

Kom på att jag inte lagt upp några bilder från mitt kar. All hjälp jag fått från alla här så förtjänar ni en bild

• 2 svar
    • 963 visningar
  10. Started by Jurgeyy,

Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg

11. Started by Linisgirl,

Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??

• 2 svar
    • 780 visningar
  12. Jag köpte en sarcophyton (tror jag?) som en av de första korallerna till mitt kar som varit igång ca 2 månader nu. Jag satte den på ett ljust ställe men med ganska svag cirkulation. Den såg fin ut i 4 dagar, efter det har den tjurat nu i 2 dagar.. När bör jag bli orolig och leta efter orsak och åtgärd? Har jag valt rätt när jag satte den på ett lugnt ställe, eller behöver den ha starkare cirkulation? Värdera ser bra ut förutom nitrat som ligger på något höga 10. Som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox Belysning är en maxspect rsx 300w som sitter över ett reefer 425 kar Bild är tagen dagen efter jag köpte den. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 543 visningar
  13. Started by Bean,

Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…

• 2 svar
    • 698 visningar
  14. Started by imre,

Hej, kommer hem idag och ser att en sps koloni har nästan dött över natt.. igår var fin och utblåst.. allt annat i karet mår bra och testat vatten ser bra ut.. vad kunde gå fel?

• Gilla
    • 2 svar
    • 949 visningar
  15. Started by dümbo,

för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?

• 2 svar
    • 769 visningar
  16. Started by Åse jeppson,

Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 2 svar
    • 695 visningar
  17. Started by Cpt Phreak,

Nu tänkte jag med lägga in lite bilder på mitt första saltvattenskar vem kunde ana att de skulle va så sjuk ball med fiskar? har redan börjat fundera på större kar så vet ni någon som ska göra sig av med sitt kar (375l>) så släng gärna iväg ett pm Tyvärr har jag bara en Iphone att fota med

• 2 svar
    • 574 visningar
  18. Started by Roger_w,

Hejsan! Är det någon som vet något om deltec type 35 filter? Funderar på om det skulle funka för att konvertera mitt sötvatten. http://www.deltecaquariumsolutions.com/CoolStuff.htm /Roger

• 2 svar
    • 915 visningar
  19. Started by Spectra,

Hej Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a. Men jag har lite frågor om rengöring osv Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt? Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar

• 2 svar
    • 662 visningar
  20. Started by Six pack,

Frågan är vad är fel på den?

• 2 svar
    • 504 visningar
  21. Started by Tobbz,

Hur viktigt är det att tillsätta bakterier varje vecka i akvariet även efter uppstart ? Som jag har förstått det så dom som kör zeolit doserar zeobak varje vecka ?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by Henrik dahlström,

Halloj Tänkte dra igång det nya akvariet med söt vatten till att börja med för att kolla funktion och läckage har 24 kilo död sten i änsålänge och funderar på om jag kan lägga i arka special blend nu och salt lite senare eller dödar saltet bacterierna när man löser upp det i karet???

23. Started by sylle,

Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...

• 2 svar
    • 515 visningar
  24. Started by dimaz,

Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.

• 2 svar
    • 665 visningar
  25. Fick detta i karet lagom till Jul, akvariet är 4 veckor sedan start. Är detta Pods? De är vita i färgen men man kan urskilja ngt grönt i tonen också. Tacksam för svar! / Jonas

• 2 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.