Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Emil L,

Har precis kört igång ett Lido 120 med en liten "sump" (20-25 liter) där jag har skummare och returpump. Har sett att det börjar samlas lite skit på botten i sumpen. - Bör man ha en cirkulationspump i sumpen med? - Är det att föredra att köra returpumpen på max om man bortser från ljudnivån, eller skitsamma med så här "klena" saker? Returpump: Jebao DC 2000 lyfthöjden är ca 110 cm så jag gissar att den ger runt 1000 l/h Skummare: Coral box s150 tror den pumpar 500 l/h

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Nikke,

Skulle behövt lite tips/råd då jag kommer behöva byta kar och placering för lite olika anledningar och ha så tills vidare. Har idag ett 420l med sump och allt levande skall över i ett 1000liters oborrat brevid under obestämd tid. Månader troligen. Har lite funderingar runt hur det ska funka rent praktiskt med skummare och reaktorer som jag idag har. Kommer troligen bara utnyttja 35-40 cm av höjden på karet. Att fylla 70 cm höjd är onödigt tycker jag i detta läge. Vad kan jag ställa dessa på för att få upp höjden? Tror ni jag klarar mig utan skiljevägg eller räcker det med fragraster för att hålla levande borta från insug från pumpar då dessa kommer placeras i en kortsids…

• 2 svar
    • 873 visningar
  3. Started by KevinWas Here,

Nu är det så att jag tröttnat på vanligt sötvattensakvarium och undrar om det finns någon här som vet allt man behöver för att starta ett saltvattensakvarium? Har ett 160 L akvarium nu som ska göras om. Är nybörjare så behöver helt ärligt veta allt man behöver veta och allt man behöver ha till att starta ett. Tacksam för kommentarer😁👍🏻

4. Started by SaltisLinda123,

Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen

• 2 svar
    • 559 visningar
  5. Started by Kim Rosenqvist,

Hej! Jag har sedan en månad tillbaka börjat läsa på om saltvattensakvaristik via forum och olika hemsidor. Har dykt mycket i mina dagar och är ju förälskad i den tropiska undervattensvärlden, såväl mikro som makro. Jag har ju förstått att det finns flera olika uppsättningar och metoder för att få ett väl fungerande saltvattensakvarium, men jag har ändå landat i att en sump med olika "kamrar" är det med mest stabila (??). Jag var på Zoo.se för att kolla vad det finns för utbud av en sådan lösning på akvarium, men det verkar vara DIY-lösning eller de akvarium som kommer som färdigbyggda datorer (med sump bakom osv). Dessa har jag hört ofta strular och är inte alls så sta…

6. Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.

• 2 svar
    • 860 visningar
  7. Started by Leoparden,

Hej allihopa! Köpte idag en grön stjärnpolyp som var jättestor grön och fin i butiken. När de stoppade ner den i påsen drog den in sig så man bara såg ett lila skinn liksom. Nu 3 timmar senare har den fortfarande inte vecklat ut sig, hur lång tid kan det ta?

• 2 svar
    • 511 visningar
  8. Started by mcjagg,

hej har skaffat en gallagher inverter som jag har till backup om strömmen går det jag undrar hur länge kan jag driva gyre pumpar,returpump på ett 40 amperes batteri 12v in 230v ut det jag kopplar till den förbrukar 95w mvh Frank

• 2 svar
    • 613 visningar
  9. Started by magnus1982,

hej hej min salthalt ligger nere på 1,022 nu. skulle vilja höja det till 1.025 ungefär. gör vattenbyte på 10 liter i mitt 58 liters och i de 10 literna häller jag i 375 g salt. hur mycket mer ska jag hälla i för att få upp mitt ärde? matematiker tack hehe

• 2 svar
    • 822 visningar
  10. Started by magnus1982,

hej igen! tänkte bara höra med alla här på forumet hur de flesta går tillväga. limmar alla ihop sin ls? och hur fäster ni era koraller? om man inte vill att sin korall ska sitta på stenen den satt på när man köpte den för att det blir ssvårigheter i uppbyggnaden. hur gör man då för att få av den och få den att fästa på en annan sten. det är en bubbelkorall vi talar om just nu men bra att veta överlag hur man gör också? tack tack

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Treo,

Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted

• 2 svar
    • 963 visningar
  12. Started by Hella42,

Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt

• 2 svar
    • 401 visningar
  13. Started by Pasaputte,

Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild

• 2 svar
    • 861 visningar
  14. Någon mer som varit med om detta fenomen med denna fisken? Första gången jag kollade in och såg det för någon månad sedan trodde jag han var död, låg på botten helt blek och rörde sig inte. Så jag försökte få upp honom men han låg inkilad bland stenarna och ville inte riva hela revet. Sen på morgonen när jag matade så kom han fram pigg och glad som vanligt. Detta fenomen har hänt ett antal gånger. Men nu rör jag inte honom. För någon natt sedan låg han upp och ner och flöt runt på botten, då tänkte jag "nu måste han va död" men icke. På morgonen så simmade han upp pigg och glad och hämtade mat igen. Är detta vanligt?

• 2 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Carson87,

Hej! jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och använder mig av red sea mature program. och enligt dag 6 så ska jag enligt programmet räkna ut hur mkt KH ökare jag skall tillsätta för att nå upp till 8,4dkh. Problemet är att jag ligger högre ca 9,3 och det har jag gjort sedan dag 1. Det verkar som att programmet räknar med att KH ska sjunka allt eftersom. Men i mitt akvarium så ligger det stabilt på samma nivå! vet någon vad detta beror på? Jag har startat med levande sand och caribsea liferock. mvh Fredrik

16. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 649 visningar
  17. Started by Jonas Olausson,

Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas

18. Started by Jocke,

Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke

• 2 svar
    • 967 visningar
  19. Started by Saltaren,

Har såna här lite var stans i akvariet, den på bilden är den största jag sett. Sitter tillochmed på snäckornas skal! Vad jag menar är alltså den vita saken som hänger under stenen.

• 2 svar
    • 995 visningar
  20. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• Gilla
    • 2 svar
    • 762 visningar
  21. Started by Kattmat,

Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)

• 2 svar
    • 751 visningar
  22. Started by Anne,

Har ett par Chromisar som leker lite då och då, senast i förgår, och hör o häpna, det mesta av rommen finns kvar, finns det någon chans att de kan överleva om de kläcks??? har förgäves letat efter någon tråd om det här på guiden. Tack på förhand

• 2 svar
    • 807 visningar
  23. Started by Hella42,

• 2 svar
    • 387 visningar
  24. Started by skobeedoo,

Har nu haft igång mitt RS 250 i 3veckor och har fått en ytfilm som jag undrar hur jag får bort. Har för mig att det inte ska vara där då det hindrar syre utbytet.

• 2 svar
    • 585 visningar
  25. Started by SaltisLinda123,

Hur får man bort skivor på bästa sätt ?

• 2 svar
    • 481 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.