Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by mac_artur,

    Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias

    • 2 svar
    • 784 visningar
  2. Started by Jeppe83,

    Ser denna ut till att trivas? Första jag har. Den har suttit på samma ställe ungefär i två dagar nu. Utom när de är natt då den försvinner in under stenen.

    • 2 svar
    • 819 visningar
  3. Started by jaynun,

    Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J

    • 2 svar
    • 917 visningar
  4. Started by Puttegusten,

    Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte

    • 2 svar
    • 622 visningar
  5. Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos. Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.

    • 2 svar
    • 946 visningar
  6. Started by Nille83,

    Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?

    • 2 svar
    • 866 visningar
  7. Started by Nille83,

    Har gått över från Red sea till Reef Octopus. Tidigare när jag bytt vatten med Rea Sea-saltet så har skummaren skummat efter kanske 2-3 dagar. Men nu fyllde den halva koppen på 2 dagar. Det första jag tömde ur koppen var nästan rött. Nu har det gått någon dag och den skummar på rätt bra fortfarande, dock är det grönt och härligt nu. Allt levenade ser ut att må bra. Men frågan är, är där så mycket sk*t i det saltet så skummaren får gå på högvarv? Eller vad kan det bero på?

    • 2 svar
    • 982 visningar
  8. Started by Emil L,

    Har precis kört igång ett Lido 120 med en liten "sump" (20-25 liter) där jag har skummare och returpump. Har sett att det börjar samlas lite skit på botten i sumpen. - Bör man ha en cirkulationspump i sumpen med? - Är det att föredra att köra returpumpen på max om man bortser från ljudnivån, eller skitsamma med så här "klena" saker? Returpump: Jebao DC 2000 lyfthöjden är ca 110 cm så jag gissar att den ger runt 1000 l/h Skummare: Coral box s150 tror den pumpar 500 l/h

      • Gilla
    • 2 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Nikke,

    Skulle behövt lite tips/råd då jag kommer behöva byta kar och placering för lite olika anledningar och ha så tills vidare. Har idag ett 420l med sump och allt levande skall över i ett 1000liters oborrat brevid under obestämd tid. Månader troligen. Har lite funderingar runt hur det ska funka rent praktiskt med skummare och reaktorer som jag idag har. Kommer troligen bara utnyttja 35-40 cm av höjden på karet. Att fylla 70 cm höjd är onödigt tycker jag i detta läge. Vad kan jag ställa dessa på för att få upp höjden? Tror ni jag klarar mig utan skiljevägg eller räcker det med fragraster för att hålla levande borta från insug från pumpar då dessa kommer placeras i en kortsids…

    • 2 svar
    • 955 visningar
  10. Started by KevinWas Here,

    Nu är det så att jag tröttnat på vanligt sötvattensakvarium och undrar om det finns någon här som vet allt man behöver för att starta ett saltvattensakvarium? Har ett 160 L akvarium nu som ska göras om. Är nybörjare så behöver helt ärligt veta allt man behöver veta och allt man behöver ha till att starta ett. Tacksam för kommentarer😁👍🏻

  11. Started by SaltisLinda123,

    Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen

    • 2 svar
    • 642 visningar
  12. Started by Kim Rosenqvist,

    Hej! Jag har sedan en månad tillbaka börjat läsa på om saltvattensakvaristik via forum och olika hemsidor. Har dykt mycket i mina dagar och är ju förälskad i den tropiska undervattensvärlden, såväl mikro som makro. Jag har ju förstått att det finns flera olika uppsättningar och metoder för att få ett väl fungerande saltvattensakvarium, men jag har ändå landat i att en sump med olika "kamrar" är det med mest stabila (??). Jag var på Zoo.se för att kolla vad det finns för utbud av en sådan lösning på akvarium, men det verkar vara DIY-lösning eller de akvarium som kommer som färdigbyggda datorer (med sump bakom osv). Dessa har jag hört ofta strular och är inte alls så sta…

  13. Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.

    • 2 svar
    • 967 visningar
  14. Started by Leoparden,

    Hej allihopa! Köpte idag en grön stjärnpolyp som var jättestor grön och fin i butiken. När de stoppade ner den i påsen drog den in sig så man bara såg ett lila skinn liksom. Nu 3 timmar senare har den fortfarande inte vecklat ut sig, hur lång tid kan det ta?

    • 2 svar
    • 575 visningar
  15. Started by mcjagg,

    hej har skaffat en gallagher inverter som jag har till backup om strömmen går det jag undrar hur länge kan jag driva gyre pumpar,returpump på ett 40 amperes batteri 12v in 230v ut det jag kopplar till den förbrukar 95w mvh Frank

    • 2 svar
    • 699 visningar
  16. Started by magnus1982,

    hej hej min salthalt ligger nere på 1,022 nu. skulle vilja höja det till 1.025 ungefär. gör vattenbyte på 10 liter i mitt 58 liters och i de 10 literna häller jag i 375 g salt. hur mycket mer ska jag hälla i för att få upp mitt ärde? matematiker tack hehe

    • 2 svar
    • 882 visningar
  17. Started by magnus1982,

    hej igen! tänkte bara höra med alla här på forumet hur de flesta går tillväga. limmar alla ihop sin ls? och hur fäster ni era koraller? om man inte vill att sin korall ska sitta på stenen den satt på när man köpte den för att det blir ssvårigheter i uppbyggnaden. hur gör man då för att få av den och få den att fästa på en annan sten. det är en bubbelkorall vi talar om just nu men bra att veta överlag hur man gör också? tack tack

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by Treo,

    Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Hella42,

    Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt

    • 2 svar
    • 489 visningar
  20. Started by Pasaputte,

    Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild

    • 2 svar
    • 936 visningar
  21. Någon mer som varit med om detta fenomen med denna fisken? Första gången jag kollade in och såg det för någon månad sedan trodde jag han var död, låg på botten helt blek och rörde sig inte. Så jag försökte få upp honom men han låg inkilad bland stenarna och ville inte riva hela revet. Sen på morgonen när jag matade så kom han fram pigg och glad som vanligt. Detta fenomen har hänt ett antal gånger. Men nu rör jag inte honom. För någon natt sedan låg han upp och ner och flöt runt på botten, då tänkte jag "nu måste han va död" men icke. På morgonen så simmade han upp pigg och glad och hämtade mat igen. Är detta vanligt?

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Carson87,

    Hej! jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och använder mig av red sea mature program. och enligt dag 6 så ska jag enligt programmet räkna ut hur mkt KH ökare jag skall tillsätta för att nå upp till 8,4dkh. Problemet är att jag ligger högre ca 9,3 och det har jag gjort sedan dag 1. Det verkar som att programmet räknar med att KH ska sjunka allt eftersom. Men i mitt akvarium så ligger det stabilt på samma nivå! vet någon vad detta beror på? Jag har startat med levande sand och caribsea liferock. mvh Fredrik

  23. Started by magnus1982,

    hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

    • 2 svar
    • 714 visningar
  24. Started by Jonas Olausson,

    Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas

  25. Started by Jocke,

    Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke

    • 2 svar
    • 1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.