Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Karet har varit igång ett tag nu.. kanske ~6mån.. Dels har jag fått gröna alger som bara växer på LS.. har inga på glasen. Kan hitta en spor i sanden som ser ut som ett frö med grönt hår runt om.. Här på bilden i blå ring ser man hur det ser ut på LS.. blir som tussar.. Sen till det grå.. det ser ut som smuts, men verkar växa på stenen, man kan liksom inte enkelt blåsa bort det.. i röd ring på bilden.. 200l ca 7-8 trocus ca 7-8 eremiter 3 mitras krabbor och en sjöborre.. men de verkar inte så intresserad av detta vsd är det? Och hur blir jag av med det? Det ser inte så trevligt ut.. tack på förhan…
-
Hej Har varit här ett tag och läst en heldel men hittade inte något bra om vilka märken (pris). Som man behöver för att mäta PH och Salthalt.
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Varför bågnar glaset ut på lång sidorna?? det ser inte bra ut alltså! plus att det lär fet pajja skulle jag tro! varför gör det det??
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
-
Hejsan! Har efter en längre tid med sötvattensakvarium bestämt mig för att pröva på ett saltvattensakvarium! Problemet är bara att varken jag eller någon i min krets vet någonting om det. Det första problemet jag stött på är att den skummare som följde med akvariet när jag köpte det inte verkar fungera! Jag undrar om vilken/vilka delar utav den som skall vara placerade ovanförvattenytan! När jag placerar endast den löstagbara koppen över vattenytan händer ingenting och jag kan varken se några små eller stora bubblor Drar jag upp även nästa "genomskinliga" del utöver vattenytan så börjar det däremot bubbla utav bara helvete. Samtidigt som ljudet blir olidligt i en enkel tv…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Fråga angående AquaLight Reverse Osmosis-System ST-300 L/Day. Hur ska kranen på den röda slangen - kastvattnet med andra ord - användas? När ska den vara öppen - och när stängd? Under tiden man producerar vatten - hur ska den vara ställd då? Ni kloka människor vet säkert detta! Tack på förhand! Ted
-
- 4 svar
- 600 visningar
-
-
Hej allihopa har noterad nyligen att på visa ställen på mina LS finns det några vita "grejer" med oregelbunden form och storlek ....bifogar en bild ..... vad kan det vara?är det någon slakt av svamp?är det något som skall tas bort? tack på förhand tas
-
-
- 1 svar
- 438 visningar
-
-
Försöker få till en ny sump och undrar om jag missat något? Använder ett 160 liters kar med 6mm glas och måtten 1000x400x400 till sumpen. Visningskaret är på 370 liter. Fack 1: 13 cm djup DSB på ca 17dm2. Refugium med alger på resten av djupet vilket är 12cm, är det tillräckligt? Möjlighet att sätta socka vid behov. Kam på överrinningen. Fack 2: Plats för skummare och eventuell annan teknik typ biopelletsreaktor, ca 30*38 i bottenyta, vattendjup på ca 26cm. Fack 3: Bubbelfälla och plats för aktivt kol mm på en rasterhylla, 6cm brett. Fack 4: Plats för returpump och ATO påfyllning, 1…
-
Hej! Jag har införskaffat en (enligt mitt tycke) state of the art hemmabygge. Jag kan kontrollera allt...till skillnad från mina 3 CTLite som opererade godtyckligt, med ett schema jag inte visste styrkan på. Mina koraller har fullständigt exploderat i ett gosigt gemyt...och då börjar jag fundera.. Har sökt på allt tycker jag, men är det någon som har/har tillgång till/känner till... ett index som visar olika koraller ljusbehov...Att sps kräver mest ljus det vet jag....men var går gränserna ?...Sps:er är olika...ju... Jag letar efter en PAR-mätare, för att kunna ställa in ljuset på olika nivåer ( inte lyckats)...om någon har ställt in sitt a…
-
-
- 13 svar
- 1k visningar
-
-
Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen
-
- 7 svar
- 571 visningar
-
-
Jag ska starta mitt första saltvattensakvarium, tidigare har jag i många år hållt på med sötvatten och vad jag förstår så skiljer det sig massor så jag har varit och hyrt massor av böcker och även köpt en det på nätet. Jag köpte ett akvarium av en man som har använt det till saltvatten och jag fick massor av saker till som jag inte vet vad det är.... Jag fick: -Helglasat akvarium ca 220L -Doppvärmare -En hink salt -En hink sand -En luftpump av märket: Schego M2K3 -En skummare??: Sander(mobel1, No:2.2.1) -4 lysrör (osram L18W/11) -Lite stenkoraller -Och olika prover, temp och saltmätare. Det jag funderar på är om jag kan starta mitt akvarium på dessa grejerna (dom ser ju …
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, ja jag är inte unik på något vis. Har funderat på det här med saltvatten ett tag, läst på SG i månader och blivit mer och mer inspirerad, haft sötvatten men aldrig salt och känner mig som en total nybörjare... =) De sista kvällarna har jag inte gjort annat än att sträckläsa folks olika Mitt-första-akvarium-trådar. Det jag framför allt lärt mig är att bromsa, bromsa och återigen bromsa. Det är många som jag skulle vilja tacka för deras extremt inspirerande trådar men listan skulle bli för lång + att jag inte hunnit bli du med alla än så jag får erkänna att jag inte kommer ihåg alla namn än ;o) Jag har skaffat mig ett 250 liters kar som jag tänkte ha till att träna på.…
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?
-
- 6 svar
- 914 visningar
-
-
kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många liter mitt hörnakvarium är på??han som jag köpte det av sa att det var 250 liter men vill vara säker...här kommer en bild:
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 648 visningar
-
-
Har en liten fråga.. Hur länge kan det stå i dunkar utan att bli dåligt ? Menar det finna ju ingen direkt cirkulation i en dunk då man inte har någon pump i den ??
-
- 6 svar
- 970 visningar
-
-
Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?
-
- 4 svar
- 819 visningar
-
-
-
Hejsan, jag & min pojkvän (mikoto här på sidan) har ett 80 L som vi funderar på vad vi skulle kunna ha för invånare i. Vi funderar på ett clown par kanske men frågan är ju om de kommer trivas? De två sorterna vi funderar på isf är de två som är minst, antingen amphiprion ocellaris black eller amphiprion ocellaris. Jag söker tips och råd angående att ha någon att de två ovanstående clownerna i karet och alla förslag på andra invånare är självklart hjärligt välkommna;) Hur många djur kan man ha i ett så pass litet kar? I karet huserar just nu 3 st eremiter & några koraller, förutom smådjur som följt med köpt ls: Okänt antal ormsjöstjärnor och okänt antal utav en so…
-
- 21 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har jag äntligen startat igång mitt saltvattensakvarium efter ett halvårs planerande! Finns inte så mycket att posta förutom själva bygget. Jag har oxå en blog för akvariet: http://saltnano.blogspot.com/ där det finns fler bilder om bygget! Ser fram emot framtida uppdateringar och gärna lite tipps och råd!
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nu har allt lugnat ner sig i mitt lilla kar. Vattnet är klart och sanden ligger vackert på marken. Har en massa liv. Rörmaskar, sjöstkärnor mm som jag inte identifierat. Bilder kommer. Mitt kar har en integrerad belysning med ett blått 20000k 11w rör och ett 10000k 11w vit. I otur gick det blåa 20000k sönder. Vad har det för funktion mer än att häva fram färger? Tänkte lite på hur akut det var att ersätta det. Mycket vackert sken men de två timmar jag har tänt nu i början kanske det inte gör något att det blåa inte lyser än? Eller det finns några som använder sig av det blåa i just det röret?
-
- 1 svar
- 804 visningar
-
-
skummaren på mitt blenny (original) skjuter liksom en stråle vatten ned mot facket där man skall placera kolstrumpan. detta ljudet börjar jag reta mig på lite! någon som haft ett liknande problem och därmed kanske någon klok lösning på det? alternativet är väl kanske att byta skummar så man kan få utloppet närmare vattenytan. vilken skummare skulle ni rekommendera då? stort tack på förhand!
-
- 1 svar
- 551 visningar
-