Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Seniorreefer,

Hej med jer alle, her fra Danmark. 🇩🇰 Jeg er i min nød blevet nødt til at skrive her, da jeg må erkende vores hobby er noget lille, i vores lille land. Vi har dog et forum, som mange andre, men meget stille. Thomas Salt, tror jeg snart er den mest aktive derinde Årsagen er jeg skriver her, er jeg mangler nogle dele. I skal være velkommen til at skrive til mig og har en public tråd her Senior Reefer (@senior_reefer) • Instagram photos and videos / Seniorreefer’s Reef - 2025 - Saltvandsforum.dk Derudover vil jeg høre om der evt er en intropris på den nye Focustronic Mastertronic . Skal bruges i mit nye setup🙂 Mvh Carsten / Seniorreefer

• Gilla
    • 5 svar
    • 743 visningar
  2. Started by Elcopo,

Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas

• 3 svar
    • 743 visningar
  3. Started by Jeppe83,

Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.

• 6 svar
    • 743 visningar
  4. Started by _PoLo_,

Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

• 1 svar
    • 742 visningar
  5. Started by seb1989,

hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

• 0 svar
    • 742 visningar
  6. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?

• Gilla
    • 3 svar
    • 742 visningar
  7. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…

• 2 svar
    • 742 visningar
  8. Started by Doffe,

Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?

• 2 svar
    • 742 visningar
  9. Started by Aquaguy,

Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?

• 1 svar
    • 741 visningar
  10. Started by DennisL,

Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?

• 1 svar
    • 741 visningar
  11. Started by erikerik999,

Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)

• 1 svar
    • 741 visningar
  12. Started by David K,

Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David

• 2 svar
    • 741 visningar
  13. Fråga angående AquaLight Reverse Osmosis-System ST-300 L/Day. Hur ska kranen på den röda slangen - kastvattnet med andra ord - användas? När ska den vara öppen - och när stängd? Under tiden man producerar vatten - hur ska den vara ställd då? Ni kloka människor vet säkert detta! Tack på förhand! Ted

• 4 svar
    • 741 visningar
  14. Started by adam92,

Halloj! Nu börjar det bli dags för nytt akvarium då jag har känt på att äga ett salt nu i över ett år (100L) och det är verkligen min grej, akvariet jag har tänkt mig kommer ha måtten 150cm lång 50 cm bred och helst 70 hög, sumpen hade jag tänkt på runt 150 liter med refug. Det jag kommer börja att införskaffa är belysningen, detta är ett stort problem för mig då jag har inte koll på vad det absolut bästa är att skaffa, det jag vill ha dock är LED, med dom här måtten vad skulle vara bästa att använda sig av? Typ 3st hydra 26 hd eller kanske 2 st hydra 52 hd? Tacksam för svar och tips o råd inför detta projekt [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk

15. Started by Qurex,

Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig?

16. Started by DennisL,

Hej! Har köpt ett deltec uvc som jag tänkte istallera. Uv filtret är ju inte dränkbart så jag tänkte borra hål i bänken och sätta det i skåpet bredvid. Min tanke är att pumpa vattnet via slang från sumpen genom uv:t och tillbaka till sumpen igen. So far so good, men sen slog det mig att om slangarna eller filtret av någon anledning börjar läcka så kommer jag att pumpa ut en jäkla massa vatten till skåpet bredvid. Är jag bara lite paranoid eller bör jag göra på något annat sätt? Hur har ni andra gjort? Tacksam för svar:) Mvh Dennis

• Gilla
    • 2 svar
    • 740 visningar
  17. Started by Gnarkill,

Idag har man varit och köpt mera LS en ytavrinnare, en saltmätare, en muräna, och en liten mjuk korall så nu är karet nästan fullbordat och fint vart det! och i morgon ska jag ta bort mina glasrosor! bilder kommer snart

• 1 svar
    • 740 visningar
  18. Started by Gnarkill,

Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator

• 3 svar
    • 740 visningar
  19. Started by droopy,

Har haft mitt 90*60*50 i ca1år, köpte det komplett med vatten å allt nu fick ja vatten läcka i huset så ja var tvungen att bytta golv m m så min stackare har bot i plast backar på toa i några veckor. Så kvalité på vattnet nu är väll inte den bästa sedan behövs det mer. Så hur ska jag göra?

• 2 svar
    • 740 visningar
  20. Started by hippo,

någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?

• 2 svar
    • 739 visningar
  21. Started by Spectra,

Hej Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a. Men jag har lite frågor om rengöring osv Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt? Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar

• 2 svar
    • 739 visningar
  22. Started by Randomkille,

Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är

23. Started by slarvid,

Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?

• 3 svar
    • 739 visningar
  24. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

• 0 svar
    • 738 visningar
  25. Started by luppe,

Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…

• 2 svar
    • 738 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.