Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by David K,

Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David

• 2 svar
    • 621 visningar
  2. Started by Nicke,

hej fick läckage i botten på mitt jad 128,får ett nytt snart men tänkte bara slänga en tråd om det är ett vanligt problem med läckage från dom eller man bara haft otur

• 2 svar
    • 621 visningar
  3. Started by DennisL,

Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar

• Gilla
    • 2 svar
    • 620 visningar
  4. Started by Mattijassi,

Hej Vet ni vad den gör?

• 2 svar
    • 620 visningar
  5. Started by Lernbo,

Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger

• 3 svar
    • 620 visningar
  6. Started by Margareta,

oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?

• Gilla
    • 1 svar
    • 619 visningar
  7. Started by Aquario,

Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…

• 3 svar
    • 619 visningar
  8. Started by Schilla,

Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.

• Gilla
    • 3 svar
    • 619 visningar
  9. Started by Wester,

Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?

10. Started by anneli,

Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.

• 1 svar
    • 619 visningar
  11. Started by Tobbz,

Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?

12. Started by Felix.W,

Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium. Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången. Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?

• 1 svar
    • 618 visningar
  13. Started by Casper Nyström,

Finns det någon i Eskilstuna trakten som är duktig och vågar borra hål i ett Akvarium? Ringt runt till lokala glasmästarna och dem vill inte utföra det arbetet.. Ska man göra det själv? Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för saker? Mvh Casper

• 1 svar
    • 618 visningar
  14. Started by DennisL,

Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?

• 1 svar
    • 618 visningar
  15. Gjorde ett test med triton men vad förutom höga PO4 bör jag tänka på? Har till en början enbart tänkt en fisk tank med ev anemon till clownerna triton.pdf

• 1 svar
    • 617 visningar
  16. Started by Twik,

Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma. Lägger upp …

17. Started by Verkenius,

Hejsan, undrar lite vad ni kan tro att detta är för typ av alger. Det sitter endast på marco stenen samt där ljuset kommer på på sanden osv. Kan det vara dino eller något annat? mvh pierre

• 4 svar
    • 617 visningar
  18. Started by Neruza,

Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …

• 1 svar
    • 617 visningar
  19. Started by uffe80,

hej! har nu dragit igång mitt nya 2meters kar har använt ca 50-60% "gammalt" vatten samt tillsatt 50kg ny ls utöver mina 50kg som jag hade i det gamla karet.. Min fråga är hur länge ni tror jag behöver vänta med att flytta över fisken från det gamla karet?? mvh uffe

• 6 svar
    • 616 visningar
  20. Started by Taggen76,

Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…

• 3 svar
    • 616 visningar
  21. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 616 visningar
  22. Started by GT77,

Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm. Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salif…

• Gilla
    • 6 svar
    • 615 visningar
  23. Started by Axxe,

Mitt akvarium måste flyttas dessvärre och i samband med det så byter jag kar helt enkelt. Har 2 koraller bl a, hur lång tid klarar de sig tillfälligt i ocirkulerande vatten medans man gör iordning nya karet? Eftersom jag inte minns namnen på dom så får ni bilder

• 2 svar
    • 615 visningar
  24. Started by Reryd,

Hej! jag ska skaffa ett red sea reefer 250. Jag har fastnat för anemoner de är ju bara så vackra och häftiga. Eftersom jag ska ha andra fiskar än clowner har jag fått tipset att endast ha 1 anemon då de andra fiskar inte vill vara nära anemonerna. Ger alla anemon arter stötar? Tänker att man kanske inte bör ha fler av arter som stöd matas då de kan råka äta en fisk. Men kolonianemoner av arten zoanthus går väl bra att ha? De accepterar knappt tillskottsfoder. Till clownerna hade jag tänkt mig heteractis crispa eller heteractis magnifika.

• 0 svar
    • 614 visningar
  25. Started by Henrik dahlström,

Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.