Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Zohaib Mussadiq,

Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance

2. Started by Tonytiger,

hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY

• 1 svar
    • 675 visningar
  3. Started by Gnarkill,

Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???

• 1 svar
    • 675 visningar
  4. Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.

• 4 svar
    • 675 visningar
  5. Started by luppe,

Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…

• 2 svar
    • 674 visningar
  6. Started by mac_artur,

Hej! Undrar om man ska köra aktivt kol under igångkörningsfasen? Är det en fördel att köra forsfat remover under uppstart? (svaren finns antagligen i någon tråd men jag hittar inte det) Mvh Mattias

7. Som rubriken. Jag slängde i 1,5 kg i sumpen men det fyller ca 20% av den. Ska jag fylla upp den? 260 liter är karet.

• 1 svar
    • 674 visningar
  8. Started by embl,

Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L

9. Started by Nima,

Har fått mycket skit i karet. Kan bro på att man har varit upptagen och slarvig. Funderar på och starta om från början.Vad tycker ni??

• 1 svar
    • 673 visningar
  10. Städade i skummaren lite innan ikväll, när jag satte ihop allt och satte igång den så fick det inte igång skumningen. Men satan vad snabbt koppen fylldes och minst 2 liter vatten rann ner på golvet. Det var syreslangen som hade åkt av när jag satte igång det. Funderade lite om denna slang skulle lossna när man inte är hemma så kommer skummaren pumpa ut 150 liter i min lägenhet. Någon som har en briljant idé hur man skulle kunna tillverka ett översvämningsskydd? Jag hade en lite fundering på att man kunde silikona fast locket och silikona fast en syreslang från luftintaget och rikta detta ner i karet? Bara en fundering

• 2 svar
    • 673 visningar
  11. Started by Henrik dahlström,

Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om

12. Started by David K,

Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David

• 2 svar
    • 673 visningar
  13. Vad är det för krabat som är på korallen

• Gilla
    • 3 svar
    • 673 visningar
  14. Started by aeon,

Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?

• Gilla
    • 2 svar
    • 672 visningar
  15. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Idag flyttade jag på levande stenen då blev det förstås grumligt men när jag var klar och drog av lampan såg det alldeles grönt ut, men när jag tog upp lite vatten så såg det normalt ut. Och när lampan är på ser det också normalt ut, vad kan det vara?

• 2 svar
    • 672 visningar
  16. Started by ghosten,

har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig

• 2 svar
    • 672 visningar
  17. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 672 visningar
  18. Started by Nille83,

Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den

• 4 svar
    • 671 visningar
  19. Started by Jeppe83,

Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.

20. Started by litenpapillon,

Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …

• 1 svar
    • 671 visningar
  21. Started by DH88,

Japp, då var det dags igen att dra igång en saltburk hemma, var 4-5 år sen sist jag körde ett jad 128 med lite fisk och skaldjur som fungerade relativt problemfritt Tanken är att starta upp ett 720L Akvastabil Move + sump, främst som FOWLR, men visst lite mjukisar kan ju vara trevligt? Har lovat hon-som-bestämmer iaf en mindre muräna, tanken går till stjärn- eller zebramuräna(går det att kombinera?), sen är jag sugen på drakar, pterois volitans främst, 2-3st gärna om det funkar och gärna något förslag på andra tankmates Så, ni får gärna rekomendera/avråda mig från både levande och teknik, men misstänker att utanför karet behöver jag: -Skum…

• 1 svar
    • 671 visningar
  22. Started by Firren,

Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle

• 0 svar
    • 671 visningar
  23. Started by Harry S,

Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…

24. Started by Freddefröjd,

Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.

• Gilla
    • 2 svar
    • 670 visningar
  25. Started by Lernbo,

Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger

• 3 svar
    • 670 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.