Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Tjo. Åter igen efter ett par års uppehåll och ett par påbörjade återfall. Denna gång blev det ett Red Sea Reefer 170 delux, som inne på 5e veckan. Startade upp karet med levade sten ifrån ett etablerat kar, samt komplettera samtidigt med ny levande sten. Mina planer var ett par Snowflake clowner, så förra veckan fick dessa flytta in. Sedan när det kommer till koraller är jag mer för LPS koraller. Igår var första dagen med belysning, 30% vitt och 20% blått. Så i framtiden vill jag ha en Scolymia Australis, samt en Aussie gold torch. Just nu sitter jag och läser på om dessa, den sistnämna blir nog inte så lätt att …
-
Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 728 visningar
-
-
någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?
-
- 2 svar
- 727 visningar
-
-
Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?
-
- 4 svar
- 727 visningar
-
-
Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
-
Hej på er! Jag har länge viljat ha ett saltvattens akvarium och i helgen slog jag till på ett beggat med all teknik men utan sten,koraller eller fisk. (150L) Det hade stått ganska länge med vatten i så glaset var mörkgrönt och det var rätt skitigt, men allt är rengjort nu så nu har jag lite frågor till er som kan det här.. Han hade lämnat kvar sanden, kan jag använda den? Behöver den isåfall göras rent? Hur? Om vi utgår ifrån dagsläget, allt är rengjort och torrt. Vad börjar jag med? Har nån en steg för steg lista så tar jag tacksamt emot en sån :-) Jag är som sagt totalt novis, så ALL hjälp är jag t…
-
-
- 2 svar
- 727 visningar
-
-
Fråga angående AquaLight Reverse Osmosis-System ST-300 L/Day. Hur ska kranen på den röda slangen - kastvattnet med andra ord - användas? När ska den vara öppen - och när stängd? Under tiden man producerar vatten - hur ska den vara ställd då? Ni kloka människor vet säkert detta! Tack på förhand! Ted
-
- 4 svar
- 727 visningar
-
-
Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!
-
- 3 svar
- 726 visningar
-
-
Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?
-
- 1 svar
- 726 visningar
-
-
Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?
-
- 1 svar
- 726 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Min har läst er lite av och till ett tag nu. Min man började med sitt först saltvattenavarium för 3 år sedan. I början var inte akvariet så väl utrustat. Ett tag fungerade bra akvariet. För ett ¨år sedan flyttade vi och fick sälja fiskarna. Min man köpte lite andra grejor som akvariet behövde. Jag tyckte förstås att det hela tiden var det dags att köpa något nytt. Han har ingen sump än. Problemet är att det inte går så bra för min man och akvariet. Jag tjatar en hel del om att sälja allt. Vi har en annons ute dessutom. Detta att ha ett saltvatten akvarium verkar så komplicerat ibland. Fiskar dör, värdena i vatten inte är så bra osv. Samtidigt hr det funkar bra förut.…
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Såg att jag är i behov av en bubbelfälla i sumpen. Dock är ju frågan, hur länge tar det för silikonet att torka innan jag kan fylla med vatten igen? Och hur länge kan karet gå utan skummare och så? Andra bra alternativ?
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.
-
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hallåj. Mitt kar förbrukar MG och "höjer" samtidigt KH samt CA... Om jag förstått det hela rätt så borde en sjunkande MG betyda att KH och CA borde sjunka samtidigt? Mäter med Saliferts tester. 25L vatten totalt (nano) Salthalt: 1,027 (refraktometer) För 2 veckor sen: KH: 6,7 CA: 420 MG: 1200 Idag, 2 vattenbyten senare: KH: 7,0 CA: 450 MG: 1140 Förändringar under tiden: Stoppat i 2 astreasniglar, en liten zoa-fragg med 5-6 minihuvuden samt en calustrea-fragg med 2 minihuvuden förra helgen. Tänkte köpa Reef Foundation och mecka upp värdena med under helgen, men fun…
-
- 4 svar
- 725 visningar
-
-
Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.
-
- 2 svar
- 724 visningar
-
-
Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är
-
- 3 svar
- 724 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.
-
- 6 svar
- 724 visningar
-
-
min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus
-
- 1 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?
-
- 1 svar
- 723 visningar
-