Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ghosten,

har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig

• 2 svar
    • 649 visningar
  2. Started by jizeta,

Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?

• 1 svar
    • 649 visningar
  3. Started by Thommy,

hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy

• 1 svar
    • 649 visningar
  4. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 649 visningar
  5. Städade i skummaren lite innan ikväll, när jag satte ihop allt och satte igång den så fick det inte igång skumningen. Men satan vad snabbt koppen fylldes och minst 2 liter vatten rann ner på golvet. Det var syreslangen som hade åkt av när jag satte igång det. Funderade lite om denna slang skulle lossna när man inte är hemma så kommer skummaren pumpa ut 150 liter i min lägenhet. Någon som har en briljant idé hur man skulle kunna tillverka ett översvämningsskydd? Jag hade en lite fundering på att man kunde silikona fast locket och silikona fast en syreslang från luftintaget och rikta detta ner i karet? Bara en fundering

• 2 svar
    • 648 visningar
  6. Started by Johha,

Är det någon på SG som har ett fint saltkar i närheten av motala,linköping? Skulle gärna vilja komma och kika lite och få lite inspiration;)(orkar inte söka igenom Medlemslistan o_O.

• 1 svar
    • 648 visningar
  7. Started by David K,

Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David

• 2 svar
    • 648 visningar
  8. Started by magnus1982,

hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …

• 1 svar
    • 648 visningar
  9. Started by Pear,

Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.

• 2 svar
    • 647 visningar
  10. Started by Lernbo,

Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger

• 3 svar
    • 647 visningar
  11. Started by Nille83,

Jag är med på att man använder superlim, är det något speciellt märke? Måste jag plocka upp sten från karet och limma fast? Eller går det att göra under vattnet?

• 1 svar
    • 646 visningar
  12. Started by HS-84,

har ett 2 meterskar på rostfri ställnig som ska göras om lite, frågan är om man kan använda vanlig mdf skiva som man målar. sen ställa ställningen på den o väga in. sedan en likadan skiva mellan ställningen och akvariet. skuulle det funka. akvariet har ula-ram so hela botten skivan e ju inte emot undelaget. behöver jag fortfarande frigolit?

• 4 svar
    • 646 visningar
  13. Started by Henrik dahlström,

Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om

14. Gjorde ett test med triton men vad förutom höga PO4 bör jag tänka på? Har till en början enbart tänkt en fisk tank med ev anemon till clownerna triton.pdf

• 1 svar
    • 645 visningar
  15. Started by Tobbz,

Ska bygga en bubbelfälla i sumpen är det tänkt. Skummaren är en deltec sc1455 och enligt tillverkaren så ska vattennivån vara mellan 22-29 cm. Hur höga ska då skivorna i bubbelfällan vara för optimal funktion?

• 2 svar
    • 645 visningar
  16. Started by Karl Einar,

Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?

• Gilla
    • 7 svar
    • 645 visningar
  17. Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.

• 4 svar
    • 645 visningar
  18. Started by Daniel Fahlström,

Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV

• Gilla
    • 1 svar
    • 644 visningar
  19. Started by aeon,

Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?

• Gilla
    • 2 svar
    • 644 visningar
  20. Started by dominique,

Vilket salt rekommenderar ni? jag har tittat på Corallife och Tropic Marin och undrar vad ni har för erfarenheter. VH / Dominique

• 1 svar
    • 644 visningar
  21. Started by Löta,

Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 643 visningar
  22. Started by Caroline,

Vad är bäst att köpa begagnad levande sten från ett inkört kar eller ny sten från någon akvarie affär? för o nackdelar?

• Gilla
    • 1 svar
    • 643 visningar
  23. Started by Felix.W,

Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium. Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången. Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?

• 1 svar
    • 642 visningar
  24. Started by akkibat,

Hur vet man om levande sten är levande?

• 2 svar
    • 642 visningar
  25. Started by Nero,

Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471

• 0 svar
    • 642 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.