Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 707 visningar
-
-
Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är
-
- 3 svar
- 707 visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 707 visningar
-
-
Fråga angående AquaLight Reverse Osmosis-System ST-300 L/Day. Hur ska kranen på den röda slangen - kastvattnet med andra ord - användas? När ska den vara öppen - och när stängd? Under tiden man producerar vatten - hur ska den vara ställd då? Ni kloka människor vet säkert detta! Tack på förhand! Ted
-
- 4 svar
- 707 visningar
-
-
min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus
-
- 1 svar
- 706 visningar
-
-
Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)
-
- 1 svar
- 706 visningar
-
-
Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om
-
- 2 svar
- 706 visningar
-
-
Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L
-
Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils
-
-
- 3 svar
- 705 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nu startat igång akvariet i exakt ett dygn och testat nitrit och övriga tester men inget verkar vara fel, inget nitrit fick jag. Och nu undrar jag när jag kan stoppa in sniglar eller eremiter? Som kan städa undan. Tackar för alla svar!
-
- 2 svar
- 705 visningar
-
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 705 visningar
-
-
Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan
-
- 1 svar
- 705 visningar
-
-
Hej, nu kommer förhoppningvis snart mitt beställda akvarium och det blir det första saltvattenskaret, arten bandmuräna ska jag ha men funderar lite på dess rymningsrisk och måste ha nått skydd mot det. Akvariet är öppet och har sett nånstans att nät, typ burnät till fåglar, används och det verkar bra men omständigt och ganska fult kanske..,ett annat alternativ borde vara täckglas eller!? Jag kommer bara att ha ledarmatur så värme bör inte vara nått problem så jag undrar om täckglas är lämpligt!?
-
- 0 svar
- 705 visningar
-
-
Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den
-
- 4 svar
- 704 visningar
-
-
Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn
-
- 2 svar
- 704 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 704 visningar
-
-
Japp, då var det dags igen att dra igång en saltburk hemma, var 4-5 år sen sist jag körde ett jad 128 med lite fisk och skaldjur som fungerade relativt problemfritt Tanken är att starta upp ett 720L Akvastabil Move + sump, främst som FOWLR, men visst lite mjukisar kan ju vara trevligt? Har lovat hon-som-bestämmer iaf en mindre muräna, tanken går till stjärn- eller zebramuräna(går det att kombinera?), sen är jag sugen på drakar, pterois volitans främst, 2-3st gärna om det funkar och gärna något förslag på andra tankmates Så, ni får gärna rekomendera/avråda mig från både levande och teknik, men misstänker att utanför karet behöver jag: -Skum…
-
- 1 svar
- 704 visningar
-
-
-
Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh
-
- 3 svar
- 703 visningar
-
-
-
-
Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?
-
-
- 3 svar
- 703 visningar
-
-
Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 703 visningar
-
-
Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…
-
- 0 svar
- 702 visningar
-
-
Hej, jag ska starta ett 160 L juwel rio och behöver hjälp och feedback:) Jag behöver alla tips jag kan få och vilka märken är att rekommendera? Är det nödvändigt med levande sand och sten eller funkat det med annat? Sedan SKA jag ha nemo så vilka fiskar/botten djur passar? Tacksam för svar och alla tips i världen
-
- 0 svar
- 702 visningar
-