Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.
-
- 6 svar
- 691 visningar
-
-
Vad är det för krabat som är på korallen
-
-
- 3 svar
- 691 visningar
-
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 690 visningar
-
-
TJO jag läser på till ett salt jag skulle vilja vet hur man tar hand om akvariet och hur mycket mer man behöver tänka på jämfört med ett sötvattens akvarium
-
- 3 svar
- 690 visningar
-
-
-
Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh
-
- 3 svar
- 690 visningar
-
-
-
Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …
-
-
- 3 svar
- 690 visningar
-
-
-
Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår. Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket. Tacksam för svar
-
- 5 svar
- 690 visningar
-
-
Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.
-
- 5 svar
- 689 visningar
-
-
Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils
-
-
- 3 svar
- 689 visningar
-
-
Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David
-
- 2 svar
- 689 visningar
-
-
Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe
-
- 1 svar
- 689 visningar
-
-
Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 688 visningar
-
-
Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…
-
- 2 svar
- 688 visningar
-
-
Japp, då var det dags igen att dra igång en saltburk hemma, var 4-5 år sen sist jag körde ett jad 128 med lite fisk och skaldjur som fungerade relativt problemfritt Tanken är att starta upp ett 720L Akvastabil Move + sump, främst som FOWLR, men visst lite mjukisar kan ju vara trevligt? Har lovat hon-som-bestämmer iaf en mindre muräna, tanken går till stjärn- eller zebramuräna(går det att kombinera?), sen är jag sugen på drakar, pterois volitans främst, 2-3st gärna om det funkar och gärna något förslag på andra tankmates Så, ni får gärna rekomendera/avråda mig från både levande och teknik, men misstänker att utanför karet behöver jag: -Skum…
-
- 1 svar
- 688 visningar
-
-
Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn
-
- 2 svar
- 687 visningar
-
-
-
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 687 visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 685 visningar
-
-
Nu har man änkligen fått hem sitt RSM akvarium, den har stått i 3veckor och nu är det dags att börja införa några sniglar. Har mätt lite allt verkar bra men mitt CA värde är lågt. Lägger upp mina värden när jag är hemma igen. Bilder kommer snart. Jag fick några stenar med levande koraller på, dessa börjar bli lite vita ser ut att dö kan det vara pga, lågt CA? Är det någon i GBG som har tid/lust att hjälpa mig vid uppstarten med tips/råd så är jag tacksam.
-
- 1 svar
- 685 visningar
-