Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hejsan! Jag upptäckte nyss att dethär växte på min caulastrea! Vad kan det vara, korallen har bara varit i karet i några dagar...

2. Started by Daniel Fahlström,

Hittade två såna här på sandbotten, inte sett tidigare. Sög upp dom eftersom jag misstänker att dom inte bara gör nytta i burken!

3. Started by AlexanderClown58l,

Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09). kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen, nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest... vad ska jag göra??

• 9 svar
    • 1k visningar
  4. Started by BeerFace,

Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.

• Gilla
    • 7 svar
    • 723 visningar
  5. Started by Zavius,

Hejsan alla ! Jo, det är så här, mitt första akvarium håller på att gå åt skogen. Vad det är som är fel, vet jag inte. Jag har fått experthjälp för maskiner, preparat och mineraler, foder och råd. Jag har haft akvariumet i lite mer än en vecka nu och idag är det andra gången jag ser en död fisk ligga på botten med en hungrig sjöstjärna över sig. Akvariumet flyttades från en bekant till mig hem till mig Det är cirka 280 liter och följande djur och ting fanns i karet: -Levande sten -1 Anemon (Heteractis crispa) -5 sniglar -1 Kopparbandad pincettfisk (Chelmon rostratus) -1 Äkta kejsarfisk (Pomacanthus Imperator) -2 Clownfiskar varav en är hona och en hane (Amphiprion ocella…

• 14 svar
    • 2,1k visningar
  6. Started by Randomkille,

Idag när jag kollade på en av eremiterna såg jag nånting som bor i min eremits skal, det är som en svart snabel i mitten med två vita snablar på sidorna... Ibland drar den in ”snablarna” och ibland ut, Hade gärna uppskattat hjälp med att identifiera vad det kan vara mvh Nils

7. Imorse när jag kom ner och skulle tända åt firrarna så upptäckte jag säkert hundra små, 1 mm-- 5 mm, tentackelprydda djur på glaset dom har en rödorange prick mitt i. Det ser ut som massor av små nakensniglar.... Kan det vara avkommor till någon av mina sniglar?? Skulle ha tagit ett kort men jag är en sån usel fotograf så det blir så suddiga bilder, hoppas någon kan hjälpa mig trots den något flummiga beskrivningen.

• 0 svar
    • 521 visningar
  8. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 794 visningar
  9. Started by nikas68,

Vad är det som växer ser ut som en liten anemon är det någo som har en ide. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 5 svar
    • 900 visningar
  10. Started by sillstryparn,

jag är ju helt ny inom detta nästan hade en kub för 25 år sedan som slutade med en vansinnig hyresvärd..... Jag undrar om någon kan hjälpa min med svar det satt på stenen som var med karet jag köptepå förhand Tony...

• 5 svar
    • 862 visningar
  11. Started by POB,

Ny med saltvatten. Vad är det för vitt ludd?

• 5 svar
    • 774 visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 477 visningar
  13. Started by Danijel,

Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?

• 3 svar
    • 608 visningar
  14. Started by sundvall,

Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser

15. Started by 111bira,

• 3 svar
    • 572 visningar
  16. Started by Danijel,

Har upptäckt att rosa fläckar har bildats på snäckor och även på enstaka stenar, någon som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 448 visningar
  17. Started by Nypåsalt,

Tänkte kolla om ni vet vad detta kan vara

• 9 svar
    • 941 visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 316 visningar
  19. Started by Mudar,

Hjälp med identifiering Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 494 visningar
  20. Started by Nicke,

• 0 svar
    • 610 visningar
  21. Started by Saltolle,

Bör jag vara orolig över detta? Nystartat red sea nano 75L. Vecka 3 nu.

22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 406 visningar
  23. Started by Karin W,

Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻‍♀️

24. Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.

• 4 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Nille83,

Kan tyvärr inte få bättre bilder. Det är den avlånga jag menar, blå/lila/grå uppe på och vit under. De tror tyvärr att de äger hela karet just nu. Jag har försökt få upp dem, men det är inte det lättaste.

• 4 svar
    • 787 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.