Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny

2. Started by Randomkille,

Undrar vad detta är för bruna prickar, är detta alger? Kanske en dum fråga.. Mvh Nils

3. Started by peppe67,

Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.

• Gilla
    • 4 svar
    • 631 visningar
  4. Started by Johnny Tveit,

Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas

5. Started by Verkenius,

Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre

6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 416 visningar
  7. Started by MrBase,

Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank

• 4 svar
    • 861 visningar
  8. Started by Santias,

Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand

• 7 svar
    • 1k visningar
  9. Started by Peter Lindgren,

Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?

10. Started by Kalufs,

Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne

• 6 svar
    • 719 visningar
  11. Started by OliverKling,

Hej. Har ett nystartat akvarie som gått i två veckor. Vad är det här gula för något? Ser ut som en liten mask. Är den att oroa sig för? Samt bubbelalgerna är väl inte så kul heller men kanske ger sig? // Oliver Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 424 visningar
  12. Started by Karoline,

Hej, är det någon som har en aning om vad detta är?

13. Started by maria,

Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila

• Gilla
    • 1 svar
    • 937 visningar
  14. Started by Botan,

Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Johnny Tveit,

Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

• 5 svar
    • 651 visningar
  16. Started by Peter Lindgren,

Hitta denna på en av de levandestenen. Vet någon vad detta är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 710 visningar
  17. Started by Turbosnigel,

Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?

• 6 svar
    • 913 visningar
  18. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 576 visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 438 visningar
  20. Started by Leoparden,

Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny...

• 6 svar
    • 727 visningar
  21. Started by Bliaze,

När jag köppte mitt akvarium begagnat så fick jag med lite allt möjligt i tillbehörsväg men jag vet inte avd allt är. Fick en flaska med blå vetska i. Det står CUPRAZIN på flaskan Står inte vad den använs till och som jag köppte akvariet av mindes inte vad den skulle användas till. är det någon slags buffert eller medecin? Tack för svar!

22. Hej, Vet någon vad detta är? Det har börjat sticka ut ur stenen sedan några veckor tillbaka, rör sig inte, men har vuxit något. Är giftgrönt i färgen. Stenen är begagnad och tidigare ägaren hade gröna palythoa i karet av typ samma färg. Vad kan det vara?? Bör det sparas, utrotas?

23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 458 visningar
  24. Started by Sunniesen,

Lyste in i mitt akvarium efter släckning o fann detta. Vad tusan e det för snigel och om det är det kan den ställa till problem för mina koraller o mussla. ? Tacksam för hjälp !

• 7 svar
    • 937 visningar
  25. Started by msen,

Jag läser lite här och där på forumet om något som kallas för crash, men fattar inte riktigt vad det är. Det verkar jättefarligt då en del skriver att de behöver nya levande stenar och ny levande sand etc. efter en crash. Är det så att allt levande i akvariet dör vid en crash? Hur uppkommer de? Hur förhindrar man dem? Är det vanligt?

• 6 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.