Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand
-
Blandat nytt saltvatten och har salthalt på 1,025 och salifert test magnesium och kalsium ändrar inte färg och hela sprutan tar slut.. min saltmätare visar även rätt salthalt
-
-
- 73 svar
- 3,7k visningar
-
-
Har haft igång karet i ett år köpte lite koraller för några veckor sedan men nu har dom börjat bli jätte vita ser ut som dom håller på och dö. Fhosphat är högt dom andra tycker ja är hyfsat bra värde tycker ja. Temp 26. kh 8.4. ammonium 0.25. phosphat 0.53. silicates 0. kalcium 400. magnesium 1100. salthalt 1.024.
-
Hej på er! Jag har haft mitt ca 500 liters igång sedan hösten. Innan hade jag ett RSM130 igång men jag flyttade över allt till ett större utan att ändra mer än vattenvolymen. Det har gått bra tills nu. Ca 35-40kg levande sten. Har två clowner och en filfisk. Lite eremiter och turbosar, en sjöstjärna. En euphylia, ricordea multicolor, en anemon (red foot), en sten med gröna stjärnpolyper. Värden har varit stabila sedan november. Temp 25 Salt: 1.024 Nitrat: 0 - Det växer gröna alger så det tror jag inte på. Mg: 1200 Ca: 320 Fosfat: 0 (enligt hanna Checker, har haft lite tidigare) Kh: ca 10 (har varit högre 15, men har legat på ca 10 några veckor) Nitrit: 0, har kol…
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs
-
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
Hej jag undrar vad som äter upp skelettet på mina eupyllia? Skelettet försvinner men polyperna är fina. vattenvärdena är inom intervallen. tack på förhand
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag är helt ny på det här med saltvatten.. Har lite erfarenhet av sötvatten men inte massor. Så min fråga är nu. Vad behöver jag köpa för att förvandla ett 112L aquael kar till saltvattens kar? Levande sten vet jag att ja måste ha. och en pump så klart.. Men vilken storlek behöver jag på den? Vad för sand är det bäst att använda och hur mycket behöver man ungefär? Jag tänkte inte ha någon sump.. Vad behöver jag ha för att få karet att må bra ändå? Ja som ni förstår så är jag fullkomligt ny på detta. Men väldigt sugen på att få ingång ett underbart saltvattens kar.Tacksam för all hjälp jag kan få
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag som många andra går i saltvattensdrömmar, och har hittat ett kar som ser intressant ut. Jag har beställt en nybörjarbok för saltvatten som kanske kommer om någon vecka, men jag vet inte vilka komponenter jag behöver för ett saltvattenkar! Det som igår i detta akvarium är Akvarium och möbel, sump och ljusramp. Vad behöver jag mer och vad kostar varje del? Jag vet/tror att jag behöver: en pump, osmos, skummare, doppvärmare.... vad kostar dessa och vad mer behöver jag? (förutom levande sten och vatten fisk osv... ) Tacksam för seriösa svar (ej RTFM (read the f_ _king manual)) Fredrik
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J
-
- 6 svar
- 948 visningar
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 901 visningar
-
-
Tjenare jag är en kille på 16 år som nu ska starta upp mitt första saltvattensakvarium efter jag haft 2 sötvatten. Det jag undrar är vad är basic grejerna som man måste ha och vad som är bra att ha. Ska ha levande koraller i akvariumet och det är på 720 liter, hjälp mig gärna med tips om vad jag behöver och kan köpa:) undrar också hur allt fungerar med en sump och hur man startar upp den. Hur många cirkulerande pumpar behöva och hur många l/h ska dom göra? Vad är bra vattenvärden för ett saltvattensakvarium?
-
- 7 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla
-
- 4 svar
- 807 visningar
-
-
såå nu ska jag testa igen...kan någon berätta för mig vad jag måste skaffa för att ändra ett vanligt kar till salt kar,,,gud hoppas nån orkar svara mig nu då...
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)
-
- 4 svar
- 773 visningar
-
-
fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor
-
- 3 svar
- 661 visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 775 visningar
-
-
Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Vad är detta för fisk? Köpte den å några andra för en vecka sen å frågade då specifikt så att ingen utav dem skulle ge sig på å äta förstöra koraller m.m. vilket han upprepade flera gånger att de inte skulle göra. Men nu har denna ätit upp alla våra knappar och nu börjar den ge sig på dessa som är med på bilden + en annemon vi har. Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att göra sig av med den? Tacksam för svar ☺
-
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?
-
- 2 svar
- 525 visningar
-
-
Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?
-
- 2 svar
- 573 visningar
-
-
Hej! Har haft en hel del alger på sistone, trodde först det var dino men insåg ganska snabbt att det inte alls ser ut som det. Håller just nu på med en behandling av DinoX, och det verkar faktiskt funka, det har iallafall minskat ganska ordentligt. Skulle dock vara intressant att veta vad för slags alger det är. Till skillnad från Dino så är algerna svarta, och lossnar väldigt lätt. De är expert på att fästa sig överallt, i sumpen, på pumparna, inuti skummaren mm... Om man putsar bort dem med fingrarna så fastnar det lite där också och de färgar av sig väldigt lätt. Ser ut som något som skulle kunna komma från kol men det känns ju konstigt. Bifogar ett par bilder oc…
-
-
- 46 svar
- 3,5k visningar
-