Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 579 visningar
  2. Started by Kalle,

Har börjat få en vit hinna på glaset. Filtret satte igen på någon dag. I filtret var det som genomskinligt slem. Vad är det gör något? Hjälper det med ett vattenbyte?

• 1 svar
    • 615 visningar
  3. Started by Timpa,

Hej hur gör man med cylinder anemon ska man trycka ner den i sanden eller dom gräver själv ner sej och flyttar dom runt på sej som bubbeltip anemoner?

• 1 svar
    • 483 visningar
  4. Started by tronic,

Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe

• 1 svar
    • 648 visningar
  5. Started by robjo,

Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban

• 1 svar
    • 704 visningar
  6. Started by maria,

nån som vet vad den heter eller vad det är för nått?

7. Started by AndreaR,

Hejsan, köpte Hanna Checker Nitrate HR HI 782 o passande reagens. När jag tittade på flera videos hur man gör, så bli deras inte rött som min när jag blanda in pulvret. Varför bli det så?

8. Som rubriken. Jag slängde i 1,5 kg i sumpen men det fyller ca 20% av den. Ska jag fylla upp den? 260 liter är karet.

• 1 svar
    • 632 visningar
  9. Started by Ted,

Hej alla Har en gul tang som som behöver komma upp ur tanken. Hur skulle ni göra? Håv? Fälla - om ja - vilken? Eller en diy-fälla? Hör av er med tips Med vänlig hälsning, Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 510 visningar
  10. Started by Sebbe12,

Hej har ett read sea Max som öser ut små små bubblor från pumparna. Vattnet är i rätt nivå så det är inte det som är problemet. Är det någon annan som stött på detta?? Hur blir jag av med det? Är det dåligt för fiskarna

• 1 svar
    • 725 visningar
  11. Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …

• 1 svar
    • 586 visningar
  12. Guest
    Started by Guest,

Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?

• 1 svar
    • 512 visningar
  13. Started by sajbersimon,

Om jag skulle beställa dethär från Triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 + http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=680⊂=0&page=1 Vad skulle jag då mer behöva kompletera med? Det jag kan komma på är en starkare pump, och att försöka fåtag i en bra men ekonomisk osmos. Något mer?

• 1 svar
    • 899 visningar
  14. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall

• 1 svar
    • 364 visningar
  15. Started by tisse89,

Hej! jag är ny på forumet, så nu kommer alla mina "dumma" frågor till er som kan det här med saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten ett tag (malawi) men vill gå vidare, jag har läst och läst och läst på olika forum men blir inte särskilt mycket mer klokare för det! Jag hade tänkt att skaffa mig ett 128l akvarium med måtten 52x58x63. Jag vet att detta gör att man blir begränsad vid fiskval och hur många arter man kan ha. Om jag förstår rätt så innehåller detta kar allt jag behöver i teknikväg. Nu kommer frågorna :-) [h=3][/h]1. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar? 2. Vilka arter kan jag ha i mitt kar? 3. Vad kostar det ungefär i månaden att underhålla ett saltvatten…

• 1 svar
    • 2,4k visningar
  16. Har beställt ett gäng " Clibanarius diguiti (red leg) " står lite om de på nätet och de verkar vara de bästa eremiterna. Någon som provat dessa små varelser?

• 1 svar
    • 698 visningar
  17. Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 367 visningar
  18. Started by blackizzz,

Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm

• 1 svar
    • 589 visningar
  19. Started by jupiter,

finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???

• 0 svar
    • 651 visningar
  20. Started by Nicke,

• 0 svar
    • 613 visningar
  21. Started by adels_reef,

Fick detta svar ifrån icp testet. https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/109858 Jag kör med ett billigare salt blue treasure. Har doserst upp zink, vanadium, iodine sen tidigare men inte märkt på nästa icp. Gjort mycket vattenbyte pga högt nitrat. Ni som kör lite finare salt hur ser era värden ut. Tänker främst på de som jag har röd markerade i testet. Dela gärna era tester samt skriv vilket salt ni har. Vad anser ni ska ska prioritera att dosera upp? Jag kör med oceanakvarium.se egna balling och hans tillsatser med jod(dubbel dos) , tungmetaller, barium samt strontium.

22. Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.

• 0 svar
    • 709 visningar
  23. Started by Fisherman`s Friend,

Hej vet att det är fel kategori men jag söker någon som vill komma och hjälpa mig med att installera uv ljus och en ClariSea jag betalar bra timpenning men har tummen mitt i handen och vill gärna ha hjälp med detta. Finns det någon i stockholmsområdet som är intresserad sms på 0703030311

24. Hej, Jag satte i begagnat LS i måndags. Var lite orolig att jag skulle ha problem med värdena eftersom den stått i saltvatten från gamla karet utan cirkulation i en vecka..., men jag tror att jag klarat mig. Inget luktade illa och nu har den varit i akvariet ett tag. Jag mätte idag för första gången och fick de här värdena: temp. 27,1 salinitet 1,022 dKH 7 pH 8,0 NH4 0,05 NO2 0,05 NO3 0 PO4 0 Bedömer de här värdena som bra. Har jag fel i det? Är nitrit högt? Kan det vara så här efter bara 5 dagar? Är orsaken till detta att stenen är begagnad? Jag hade i NitriBiotic bacteria & Happy Life Ev…

25. Started by DennisL,

Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar

• 0 svar
    • 465 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.