Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm
-
- 1 svar
- 646 visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 704 visningar
-
-
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Fick detta svar ifrån icp testet. https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/109858 Jag kör med ett billigare salt blue treasure. Har doserst upp zink, vanadium, iodine sen tidigare men inte märkt på nästa icp. Gjort mycket vattenbyte pga högt nitrat. Ni som kör lite finare salt hur ser era värden ut. Tänker främst på de som jag har röd markerade i testet. Dela gärna era tester samt skriv vilket salt ni har. Vad anser ni ska ska prioritera att dosera upp? Jag kör med oceanakvarium.se egna balling och hans tillsatser med jod(dubbel dos) , tungmetaller, barium samt strontium.
-
- 0 svar
- 402 visningar
- 1 följare
-
-
Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.
-
- 0 svar
- 748 visningar
-
-
Hej vet att det är fel kategori men jag söker någon som vill komma och hjälpa mig med att installera uv ljus och en ClariSea jag betalar bra timpenning men har tummen mitt i handen och vill gärna ha hjälp med detta. Finns det någon i stockholmsområdet som är intresserad sms på 0703030311
-
- 0 svar
- 465 visningar
-
-
Hej, Jag satte i begagnat LS i måndags. Var lite orolig att jag skulle ha problem med värdena eftersom den stått i saltvatten från gamla karet utan cirkulation i en vecka..., men jag tror att jag klarat mig. Inget luktade illa och nu har den varit i akvariet ett tag. Jag mätte idag för första gången och fick de här värdena: temp. 27,1 salinitet 1,022 dKH 7 pH 8,0 NH4 0,05 NO2 0,05 NO3 0 PO4 0 Bedömer de här värdena som bra. Har jag fel i det? Är nitrit högt? Kan det vara så här efter bara 5 dagar? Är orsaken till detta att stenen är begagnad? Jag hade i NitriBiotic bacteria & Happy Life Ev…
-
- 0 svar
- 416 visningar
-
-
Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar
-
- 0 svar
- 515 visningar
-
-
Hej alla, vad säger ni - ska ev köpa ett kar som är uppe o rullar. Hur skulle ni göra med den sand som finns i akvariet nu? Skulle ni behålla den - eller kasta o köpa ny levande sand för att undvika all gammal medicinering mm (vet inte om det har medicinerats - mest för säkerhets skull) Mvh Ted
-
- 0 svar
- 681 visningar
-
-
Halloj! Nu börjar det bli dags för nytt akvarium då jag har känt på att äga ett salt nu i över ett år (100L) och det är verkligen min grej, akvariet jag har tänkt mig kommer ha måtten 150cm lång 50 cm bred och helst 70 hög, sumpen hade jag tänkt på runt 150 liter med refug. Det jag kommer börja att införskaffa är belysningen, detta är ett stort problem för mig då jag har inte koll på vad det absolut bästa är att skaffa, det jag vill ha dock är LED, med dom här måtten vad skulle vara bästa att använda sig av? Typ 3st hydra 26 hd eller kanske 2 st hydra 52 hd? Tacksam för svar och tips o råd inför detta projekt [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Tänkte ev ha en Six lime wrasse och en mandarin ihop. Då både lever (eller iaf helst) på levande så tänkte jag även odla pods och Artemia så det alltid finns lite att snaska på. Ev lite korall. Sen inte mer. Detta bör funka? Hur djup botten låste man ha eller det kvittar? kommer ha levande sten osv men då jag odlar maten så kommer den mest agera filter.
-
- 0 svar
- 700 visningar
-
-
Hej, Är det någon här inne som sett Aqua Medic Xenia 100 (eller någon annan av modellerna) i verkligheten? Jag är lite nyfiken på om det är en bra konstruktion på genomföring/sump osv. Jag har läst att sumpen är ganska liten men inget om ljudnivån så det kunde vara intressant att höra.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag undrar hur jag ska blanda till kalium kloriden såg att man skulle blanda 110g med 1l vatten så höjer det 5/100l det jag undar ska man blanda så man får 1l färdig blandat kalium eller blandar jag med 1l vatten så blir den mer ut blandad lite svagar blandning. Mvh Frank
-
- 0 svar
- 788 visningar
-
-
Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …
-
- 0 svar
- 482 visningar
-
-
Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?
-
- 0 svar
- 577 visningar
-
-
-
Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har länge funderat på att göra om mitt 80 l jad akvarium till ett hästkar men har inte riktigt fått tummen ur Har nu lite frågor och funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 1. Sitter orginalskummare i, räcker den som syresättare? 2. jag kör med ett ytterfilter till detta kar, bör jag ta bort det? 3. Enda cirkulationen om jag då tar bort ytterfilter är returpumpen som också är orginal(vet ej hur många l/h) fungerar det? kom gärna med så mkt tips, råd och massa inspo som möjligt Tack på förhand/ Cissi
-
- 0 svar
- 506 visningar
-
-
hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban
-
- 0 svar
- 695 visningar
-
-
-
Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…
-
- 0 svar
- 706 visningar
-
-
Varje vecka Börvärde Min Max - Kontrollera salthalten 1,023-1,026 1,021 1,028 - Kontrollera PH 8,2 7,8 8,5 - Kontrollera Ca 420 380 450 - Kontrollera KH 7-11 dkh 6 12 - Kontrollera Mg 1300 …
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som kan dela med sig ut av en tabell för calsium ?
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …
-
- 0 svar
- 639 visningar
-
-
Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471
-
- 0 svar
- 673 visningar
-