Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?
-
- 0 svar
- 933 visningar
-
-
Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?
-
- 0 svar
- 834 visningar
-
-
hej igen på er! tänkte bara höra en liten sak med er. efter lite ombyggnation i karet när jag införde min bubbelkorall så drog den självklart ihop sig. dagen efter när jag kom hem från jobb så hade den slagit ut om än inte fullt ut. men där hängde även brun liknande trådar från den. någon som kan säga mig vad det är? var det dött material eller så pga stess av korall. sen för det mig vidare till mina två clowner, dem verkar må väldigt bra vad jag än gör i karet vilket är kul, är inte alls skygga. efter läggdags så satte jag mit och titta in i karet i mörkret och då såg jag att en av clownerna strök sig mot min bubbelkorall. vad kan det innebära. att den sover där eller?…
-
- 0 svar
- 572 visningar
-
-
Hej! Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig med rördragning från sump till mitt 1200l kar? Bor i Enköping.
-
- 0 svar
- 325 visningar
-
-
jag tänkte köpa bänk från Danemark ( AkvaStabil – MARK II ) finns någon som har bilder och visar hur ser ut ? 530 liter svart ? MARK II cabinet The stylish cabinet is available in black, white and exclusive hand crafted walnut veneer finish to fit all modern homes. The construction with extended height and removable internal panels makes it not only possible to use all external filters but also to install sump filters.
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan. Funderar på att starta ett aquael nano reef 30. Ca 3kg ls och levande sand på det. Tänkte höra vilket städ gäng man bör sätta in. Blir kanske ev någon liten fisk sen.
-
- 0 svar
- 593 visningar
-
-
Hej behöver lite råd, skaffat fler spser och har min led belysning ungefär 20-25cm från ytan och spserna 10cm under ytan. Just nu Så har jag vitt ljus på 26% som går ner sakta och blir 20% vid kl 14 efter kl 14 går det till 16% vid 17:00 och vid 19 är vitt ljus på 0. Blått ljus ligger på 60% från kl 12 till 17:00. Karet släcks helt vid 22:00 och vid 9:00 så står vita ljuset på 12% för att sedan gå upp till 26% räcker dethär ? Eller ska jag höja vita ljuset sakta?
-
- 0 svar
- 361 visningar
-
-
Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…
-
- 0 svar
- 623 visningar
-
-
Skulle vilja ha hjälp att identifiera mina koraller
-
- 0 svar
- 408 visningar
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, satt och kollade i sumpen, och min deltec sc1455 släpper väldigt mycket bubblor ut i sumpen. Och för 2 dagar sen så rotade jag runt lite i karet och möblerade, och det är fortfarande "disigt". Kan det vara mikrobubbler som gör det disigt eller lägger sig skiten varefter ?
-
- 0 svar
- 911 visningar
-
-
-
Hej, Som skrivet ovan är det något jag kan använda förutom 375L med aluminium ram till saltvatten? Fluval 406 hade en massa rör i sig. Och det andra är en Unimax FZKN 250. Mao kan jag bygga ytavrinning och använda ytterfilterna upp men skummare vill jag ha in också iofs. //Jonas
-
- 0 svar
- 836 visningar
-
-
Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?
-
- 0 svar
- 942 visningar
-
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 600 visningar
-
-
Hej när jag kom hem idag såg jag att anemonen satt konstigt på stenen till höger och jag kände på den den verkar sitta fast där för foten är långt ner till vänster håller den på att dela sig eller? mvh
-
- 0 svar
- 503 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 764 visningar
-
-
Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.
-
- 0 svar
- 838 visningar
-
-
Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie
-
- 0 svar
- 635 visningar
-
-
Nu har mitt akvarium med redan inkörd levande sten varit i gång i ca 2 veckor har belysningen på 2 Tim om dagen vattenvärderna är bra sniglar/ eremit sjöstjärna samt Nina 2 clowner mår bra kan jag gå vidare med fler invånare/ koraller? Någonting clownerna kam bo i andra Tips? Är så sugen på lite mjuka koraller o även putsaeräka fler fiskar osv
-
- 0 svar
- 481 visningar
-
-
Tjena! För några dagar sedan fick de två första firrarna dyka ned i mitt akvarium. Två fire gobys, en vanlig och en lila. Otroligt vackra fiskar. Nu till problemet. Jag har byggt mitt rev för att få så bra vattenflöde som möjligt men tycker ändå det finns några bra gömslen. Dock är det en sten som är helt perfekt, som ett litet hus och där har båda valt att bosätta sig. Märkt att den lila är lite aggro mot den röda och första natten blev den av med lite stjärtfena men den verkar inte stressad. Bör jag göra något för att få dem att bli särbo? Förstått att de skall vara lite revirhävdande mot samma art.
-
- 0 svar
- 526 visningar
-
-
Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?
-
- 0 svar
- 458 visningar
-
-
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 758 visningar
-
-
Puffers äter inte, gömmer sig men simmar normalt. Inga ryckningar. Nån som vet?
-
- 0 svar
- 289 visningar
-