Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Skulle vilja ha hjälp att identifiera mina koraller
-
- 0 svar
- 352 visningar
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, satt och kollade i sumpen, och min deltec sc1455 släpper väldigt mycket bubblor ut i sumpen. Och för 2 dagar sen så rotade jag runt lite i karet och möblerade, och det är fortfarande "disigt". Kan det vara mikrobubbler som gör det disigt eller lägger sig skiten varefter ?
-
- 0 svar
- 864 visningar
-
-
-
Hej, Som skrivet ovan är det något jag kan använda förutom 375L med aluminium ram till saltvatten? Fluval 406 hade en massa rör i sig. Och det andra är en Unimax FZKN 250. Mao kan jag bygga ytavrinning och använda ytterfilterna upp men skummare vill jag ha in också iofs. //Jonas
-
- 0 svar
- 789 visningar
-
-
Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?
-
- 0 svar
- 883 visningar
-
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 554 visningar
-
-
Hej när jag kom hem idag såg jag att anemonen satt konstigt på stenen till höger och jag kände på den den verkar sitta fast där för foten är långt ner till vänster håller den på att dela sig eller? mvh
-
- 0 svar
- 446 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.
-
- 0 svar
- 756 visningar
-
-
Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie
-
- 0 svar
- 550 visningar
-
-
Nu har mitt akvarium med redan inkörd levande sten varit i gång i ca 2 veckor har belysningen på 2 Tim om dagen vattenvärderna är bra sniglar/ eremit sjöstjärna samt Nina 2 clowner mår bra kan jag gå vidare med fler invånare/ koraller? Någonting clownerna kam bo i andra Tips? Är så sugen på lite mjuka koraller o även putsaeräka fler fiskar osv
-
- 0 svar
- 429 visningar
-
-
Tjena! För några dagar sedan fick de två första firrarna dyka ned i mitt akvarium. Två fire gobys, en vanlig och en lila. Otroligt vackra fiskar. Nu till problemet. Jag har byggt mitt rev för att få så bra vattenflöde som möjligt men tycker ändå det finns några bra gömslen. Dock är det en sten som är helt perfekt, som ett litet hus och där har båda valt att bosätta sig. Märkt att den lila är lite aggro mot den röda och första natten blev den av med lite stjärtfena men den verkar inte stressad. Bör jag göra något för att få dem att bli särbo? Förstått att de skall vara lite revirhävdande mot samma art.
-
- 0 svar
- 494 visningar
-
-
Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?
-
- 0 svar
- 416 visningar
-
-
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Puffers äter inte, gömmer sig men simmar normalt. Inga ryckningar. Nån som vet?
-
- 0 svar
- 208 visningar
-
-
Tjoho! Ny på det här med saltvatten men har läst runt mycket nu under en tid och tänker dra igång ett projekt. Har bestämt mig för att dra igång ett 170 liters kar med sump på 60 liter. I helgen ska jag bygga bänk är det tänkt så nu är det hög tid att fixa det tekniska. Har fastnat lite vid belysningsdelen. Har nog bestämt mig för en led-ramp men vilken ska man ha? Det är ju ändå ganska dyra grejer. Måtten på karet är 100x40x50 (LxDxH) Även skummare är inte bestämt vad tror ni om denna? http://www.tritonakvarium.se/deltec-mc-500-skummare/2585-0 Hade vart fint och dubbelkolla lite innan jag beställer, annars visar det sig att jag har varit ute och cyklat någonstans. Jättet…
-
- 0 svar
- 551 visningar
-
-
-
Hej jag har en fråga jag behöver något som städar sanden men vet inte vad jag ska skaffa för sjöstjärnor säger dom att dom svälter och kollade på gobi men dom rekomenderade minst 100 liter och jag har endast ett 30 liters nano har finkornig vit sand då finns det sand dollar säger endel hitta inte mycket om dom eller sniglar typ nassarius min lokala fisk affär har tyvärr inga sånna så då får jag beställa från nätet vad skulle ni rekomendera jag har både bruna och gröna alger på sanden och jag har 2 eremiter men dom rör sig enbart på stenen och en turbo som med bara kör på stenen tyvärr så rutor och sanden får jag köra för hand mvh edvin
-
- 0 svar
- 464 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nyss startat en nano akvarium. När jag köpte hem LS då fann jag denna. Den är litet djur som rör sig som en anemon med små tentakler kan man säga. Jag undrar vad detta kan vara för något? Vilket skötsel den ska få? Tack för Hjälpen!
-
- 0 svar
- 545 visningar
-
-
Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?
-
- 0 svar
- 747 visningar
-
-
Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man
-
- 0 svar
- 814 visningar
-
-
Hej Har nyss köpt ett dymax ig5 (13 liter) Tänkte uppgradera belysningen lite undrar då om en aqau medic blenny spot lampa skulle räcka eller skulle jag isåfall behöva två stycken?
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Nu är min filfisk tyvärr död. Men jag undrar vilken sjukdom han hade. Trode först att det var prick men efter att ha läst lite på nätet spå undrar jag om det kan ha varit något som kallas "Flukes" Han hade vita fläckar samt ena ögat var väldigt grummligt. Min salaris piskar sidorna ganska mycket mot sanden, det gör en av mina clowner också. Är det någon som vet hur jag ska göra karantän, hur länge? medicin? :-(
-
- 0 svar
- 445 visningar
-