Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Clownen,

Hej Ville höra om någon kan rekommendera några bra saltböcker(för nybörjare). Tack!

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by MotorShip,

Ja då var man igång igen. Har sökt lite på nätet angående MH. Får upp rätt sökning, men när jag kommer in på sidan visar de halogen. Vad är det egentligen för skillnad mellan MH- och halogen- lampor? Jag misstänker att det har med K-värdet, men vill ju höra från er.

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by pkjell,

jag är ny inom saltvattensakvariehobbyn och undrar om det finns någon nybörjarguide eller liknande för jag har så mycket fråger att det skulle ta en timme eller två att skriva alla ...tips på nätsider eller böcker vad som hälst...mvh Kjell

• 7 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by AcidwizZ,

Är det någon som vet vad det gröna som växer är för något? Är det bra, dåligt osv. Växer som ogräs iaf.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by hbmannen,

ni saltisar planterade in.. förutom LS.. Bara kul att veta, hur folk gjort

• 15 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by fredl,

Har precis flyttat ut ur min skokartong och in i en större lägenhet och har äntligen plats för ett nytt akvarium. Med begränsad ekonomi sneglar jag på ett mindre kar av typen Nanocube eller dylikt (vill helst ha en kub). Bytte in en del sötvattenfiskar och tog ut lite utrustning i stället, så i dagsläget har jag. Saltmätare (Deep Six från Coralife) Tropical Marin salt 4kg Vattentester Tänkte köra väldigt försiktigt till en början, har fri tillgång till avjoniserat vatten och tänkte dra igång ett kar med LS och låta det stå och puttra ganska länge. Just nu lutar det åt ett 24g Nanocube då jag tycker 12g verkar lite väl litet, men tips på andra märken och modeller som är lä…

• 1 svar
    • 2,2k visningar
  7. Started by Clownen,

Hej på er och ett gott nytt år! Jag har tänkt konvertera ett 300L Juwel kar till saltvatten. Pga brist på utrymme hade jag tänkt att köra utan sump. Jag undrarom och hurman kangöra om karet så att tekniken syns så lite som möjligt och att det fungerar som det ska. Frågor som har kommit fram är tex hur man tillsätter aktivt kol ochzeolit. Kan ett ytterfilter vara användbart för detta eller går det helt enkelt att gömma dessa i karet?Går det attinstallera ett nitratfilter utan sump? Sedan undrar jag om det finns skummare man kan ha stående på golvet så att de inte syns? Dela gärna med er av era erfarenheter utan sump. Mvh /Peter

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by MotorShip,

Tjenis och GOTT NYTT ÅR!!! Det här med belysning har jag inte riktigt fått grepp om. Vad är det för skillnad mellan T5 och MH egentligen? Vad jag har förstått så kräver MH mer plats då armaturen bör häng en bit över karet. T5 billigare samt lägre(vanlig armatur) alternativ? T5 kan man ha täckglas till detta? Vad föredrar ni? Jag skulle villja veta era tankar om för och nackdelar med dessa.

• 21 svar
    • 2,1k visningar
  9. Started by pepe,

la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Robban.,

Hejsan allla glada saker där ute jag och min pappa hade funderat på att skaffa ett saltvattensakvarium så jag har lite frågor. Ni får ursäkta mig om många av mina frågor har stälts förut men jaja.. Fråga 1: Vi hadde tänkt skaffa ett 400-450 liters med lite clownfiskar och Chaetodon auriga och någon zebrasoma flavescens till ett sådant akvarium är sump ett måste? Fråga 2: vilken typ av skumare passar till 400-450 liters vatten? pump hadde jag tänkt mig 4 l/h Fråga 3: är det så JÄTTE mycket svårare än ett vanligt sötvattens akvarium.? Fråga 4: har hör att man ska ha 1kg LS per 10 liter e de sant eller kan man ha mindre?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  11. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

God jul o gått nytt år på er alla. Jag är nästan klar med mitt akvarium.Ville bara visa lite bilder på hur det ser ut.Tack för all den info jag fått och allasvar som gett mig detta resultat. MVH Aqil 80l

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by AcidwizZ,

Finns det någon nytta med att ha luftbubblor i ett saltvattens akvarium? Syresättningen vet jag att hög cirkulation tar hand om. Tänkte om det kan påverkavattenvärdena positivt på något sätt.

• 3 svar
    • 993 visningar
  13. Started by -Johan-,

Hej. Hur mycket sand ska/bör man ha (om man nu ska ha sand...) i sitt akvarium. Är mycket sand = mycket skit som kommer att samlas eller kommer det finnas "djur" som gillar mycket sand och där igenom äta "skiten" ? Mvh johan

• 1 svar
    • 917 visningar
  14. Started by Cichlidae,

Hej. Jag råkade ut för en olycka för ett tag sedan där två av mina akvarier började läcka samma vecka, med stora vattenskador som följd, men det är en annan historia. Grejen är att jag länge länge varit sugen på att börja med salt. Därför så tänklte jag, efterssom jag håller på att ska limma om det ena akvariet, ett helglas på cirkus 450 liter, förbereda det för att gå som saltkar så småningom. Det blir inte ännu på ett halvår eller så, efterssom mina discus måste ha någonstans att bo tills jag har byggt klart mitt mastodontakvarium i källaren, men sedan hade jag tänkt byta till salt i den baljan. Så, är det nåt speciellt finurligt jag ska passa på att göra medans jag ä…

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by MotorShip,

Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by maresboy,

Hej.. Jag har funderat länge nu på att starta upp ett saltvattens akvarie. Hade tänkt ha ett 112L med pumpar som jag har ligger tot 1900L/min sen en 150W MH och sen antagligen en skummare Aqua Medic Miniflotor eller Aqua Medic Turboflotor 1000 SL vilket är en bättre , men är den bättre till detta lilla akvarie? Hade tänkt typ 15kg levande sten (från Planteinporten Danmark Någon som vet hur kvaliten är??) Vad tror ni om detta??

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by troffe,

Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…

• 2 svar
    • 977 visningar
  18. Guest esther
    Started by Guest esther,

Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...

• 4 svar
    • 1k visningar
  19. Started by hbmannen,

varför e det sån pris skillnad på havssalt man köper i akvarie butiker, jämfört med havssalt som du köper på storpack på t.ex martin olsson eller liknande butiker.. om man kollar va dom innehåller så e det ju xakt samma salt ??????? 25 kilo salt i akvariebutik 1200:- 25 kilo salt i annan butik 250:- e ja helt ute å cyklar eller??

• 22 svar
    • 4,1k visningar
  20. Started by MotorShip,

Hej på er alla !! Jag e helt ny på detta område. Har ett 100l kar som jag FUNDERAR på att starta saltvatten i. Har dock ett par frågor innan (hmm…. som om dessa skulle räcka . ). 1.Vad är det för skillnad på pumpar mellan söt och salt? Bortsett från flödet skall vara 10ggr akvariets volym. Dessa pumpar, om jag tolkat rätt, behöver inget filter som i sötvatten? Utan det räcker med en skummare, levande sten samt anemoner?! 2.Då jag inte har ett stort kar och vill försöka hålla kostnaderna ner (kanske bara en önskedröm, men det är mitt mål i alla fall). Klarar man sig med 1-2 cirkulationspumpar och en bra skummare? Har inte tänkt ha mycket djur, men det kanske är för tidigt …

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by Jack,

------------------------

• 23 svar
    • 2,6k visningar
  22. Started by Martin_P,

Startade mitt akvarie i söndags med fylla vatten och salt (24gradigt) Nu idag fick jag sand och LS, eventuellt några invånare i stenen (räka) Sköljde sanden, riktigt bra.... trodde jag ja.. hällde i allt sand utan att titta mig för (Fråga mig inte hur ). och när jag såg det så va hela akvariet grummligt... har kommit på olika sätt att försöka få bort detta under dagen. Är det farligt för min LS o dekrabater som bor i stenen,för jag har ingen annan stans att ha den ? Saltmängden är 1.022 Och är det bara för mig att köra skummare pumpar mm och invänta att allt försvinner ? . En sak som jag kom på i dag är att filterpatronen från fluval 4+ passar rakt i new-jet 3000 "slangin…

• 35 svar
    • 3,7k visningar
  23. Started by the rookie,

Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter

24. Started by Clownen,

Hej Som nybörjare är jagmitt inne i den till synes ogenomträngliga djungeln av teknisk apparatur som finns tillgänglig inom hobbyn. Ett nitratfilter låter som en bra idé och dessutom verkar de ju inte kosta skjortan heller. Är detta ytterligare en flåsgrej ellerär det en väsentlig del? Skulle det gå att koppla ett nitratfilter direkt till ett ytterfilter? Berätta gärnaom och hur ni använder ett nitratfilter. Mvh Peter Hittade information om detta filtret. Är det stor skillnad mellan märkena? The sulphur nitrate filter is a new product from Ratz Aquarientechnik. It was developed to allow problem-free removal of nitrate compounds from seawater aquariums. The level of eff…

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  25. Started by Anders Häll,

<DIV align=center> Hej på er. Jag lovade ju ytterligare en del till berättelsen om karet hemma hos Bosse, dvs undertecknad. Nu har det gått en tid sedan vemödorna med att få in lådorna med kar, bänk, salt, pumpar, värmare, och dylikt kom in i mitt liv med buller och bång. Nöjd och belåten satte jag mig ned på golvet framför karet och begrundade det. Skulle detta verkligen gå vägen undrade jag. Kommer det verkligen att bli ngt av detta. Eller kommer det att bli med så många andra projekt som jag startat, och som bara runnit ut i sanden (förlåt) Nåväl. Dagarna gick och karet blev allt mer "Dame edna" rosa för varje dag som gick. Samtidigt växte naturligtvis alg…

• 4 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.