Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

God jul o gått nytt år på er alla. Jag är nästan klar med mitt akvarium.Ville bara visa lite bilder på hur det ser ut.Tack för all den info jag fått och allasvar som gett mig detta resultat. MVH Aqil 80l

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Cichlidae,

Hej. Jag råkade ut för en olycka för ett tag sedan där två av mina akvarier började läcka samma vecka, med stora vattenskador som följd, men det är en annan historia. Grejen är att jag länge länge varit sugen på att börja med salt. Därför så tänklte jag, efterssom jag håller på att ska limma om det ena akvariet, ett helglas på cirkus 450 liter, förbereda det för att gå som saltkar så småningom. Det blir inte ännu på ett halvår eller så, efterssom mina discus måste ha någonstans att bo tills jag har byggt klart mitt mastodontakvarium i källaren, men sedan hade jag tänkt byta till salt i den baljan. Så, är det nåt speciellt finurligt jag ska passa på att göra medans jag ä…

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by MotorShip,

Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by troffe,

Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…

• 2 svar
    • 985 visningar
  5. Started by Jocke,

Tjenare! Ska snart dra igång mitt första saltvattens akvarium. Väntar bara på Akvariumet och sump karen 1st till sump och 1st till vatten reservoar. Under tiden så ser det ut så här.

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  6. Started by MotorShip,

Hej på er alla !! Jag e helt ny på detta område. Har ett 100l kar som jag FUNDERAR på att starta saltvatten i. Har dock ett par frågor innan (hmm…. som om dessa skulle räcka . ). 1.Vad är det för skillnad på pumpar mellan söt och salt? Bortsett från flödet skall vara 10ggr akvariets volym. Dessa pumpar, om jag tolkat rätt, behöver inget filter som i sötvatten? Utan det räcker med en skummare, levande sten samt anemoner?! 2.Då jag inte har ett stort kar och vill försöka hålla kostnaderna ner (kanske bara en önskedröm, men det är mitt mål i alla fall). Klarar man sig med 1-2 cirkulationspumpar och en bra skummare? Har inte tänkt ha mycket djur, men det kanske är för tidigt …

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by Clownen,

Ska förhoppningsvis starta mitt första saltkar snart och undrar lite om olika salt sorter. Jag har märkt att prisskillnaderna kan vara stora. Vad är det som skiljer dem åt? Jämförde bla HW Meersalz professional för 46 euro för 20kg i Tyskland det dyraste Tropic Marin Pro Reef Sea salt för nästan det dubbla (det var självklart den sistnämnda som rekommenderas av säljaren). Tacksam att få veta om det är någon större skillnad mellan saltet (kommer inte att ha osmos från början). Räcker 20kg till ett 300L? /Mvh Peter

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  8. Started by hbmannen,

ni saltisar planterade in.. förutom LS.. Bara kul att veta, hur folk gjort

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  9. Started by Jack,

------------------------

• 23 svar
    • 2,7k visningar
  10. Started by pkjell,

jag är ny inom saltvattensakvariehobbyn och undrar om det finns någon nybörjarguide eller liknande för jag har så mycket fråger att det skulle ta en timme eller två att skriva alla ...tips på nätsider eller böcker vad som hälst...mvh Kjell

• 7 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by the rookie,

Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter

12. Started by Martin_P,

Startade mitt akvarie i söndags med fylla vatten och salt (24gradigt) Nu idag fick jag sand och LS, eventuellt några invånare i stenen (räka) Sköljde sanden, riktigt bra.... trodde jag ja.. hällde i allt sand utan att titta mig för (Fråga mig inte hur ). och när jag såg det så va hela akvariet grummligt... har kommit på olika sätt att försöka få bort detta under dagen. Är det farligt för min LS o dekrabater som bor i stenen,för jag har ingen annan stans att ha den ? Saltmängden är 1.022 Och är det bara för mig att köra skummare pumpar mm och invänta att allt försvinner ? . En sak som jag kom på i dag är att filterpatronen från fluval 4+ passar rakt i new-jet 3000 "slangin…

• 35 svar
    • 3,7k visningar
  13. Started by Clownen,

Hej Som nybörjare är jagmitt inne i den till synes ogenomträngliga djungeln av teknisk apparatur som finns tillgänglig inom hobbyn. Ett nitratfilter låter som en bra idé och dessutom verkar de ju inte kosta skjortan heller. Är detta ytterligare en flåsgrej ellerär det en väsentlig del? Skulle det gå att koppla ett nitratfilter direkt till ett ytterfilter? Berätta gärnaom och hur ni använder ett nitratfilter. Mvh Peter Hittade information om detta filtret. Är det stor skillnad mellan märkena? The sulphur nitrate filter is a new product from Ratz Aquarientechnik. It was developed to allow problem-free removal of nitrate compounds from seawater aquariums. The level of eff…

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by Anders Häll,

<DIV align=center> Hej på er. Jag lovade ju ytterligare en del till berättelsen om karet hemma hos Bosse, dvs undertecknad. Nu har det gått en tid sedan vemödorna med att få in lådorna med kar, bänk, salt, pumpar, värmare, och dylikt kom in i mitt liv med buller och bång. Nöjd och belåten satte jag mig ned på golvet framför karet och begrundade det. Skulle detta verkligen gå vägen undrade jag. Kommer det verkligen att bli ngt av detta. Eller kommer det att bli med så många andra projekt som jag startat, och som bara runnit ut i sanden (förlåt) Nåväl. Dagarna gick och karet blev allt mer "Dame edna" rosa för varje dag som gick. Samtidigt växte naturligtvis alg…

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Clownen,

Hejsan! Jag har jämfört priserna mellan Finland, där jag nu bor, med Tyskland och prisskillnandera är mycket stora. Planerar att beställa MH och skummare till att börja med. Såg även attett Eheim ytterfilter professionalII, 2026 som kostar 110 euro vilket jag tycker låterväldigt bra (ca 240 e i Fin).Är det många som använder ytterfilter här? Var lägger man aktivt kol etc om man inte har ett filter (skummaren?)? Vad har ni i era ytterfilter och hur ofta byter ni materialet för att minska risken för att nitraten skenar iväg? En annan fråga är angående LS. Är det någon som beställt LS eller koraller utomlands? Affären som säljer LS i Finland har haft stenen inne i flera må…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by the rookie,

FÅr mitt nya akvarium på torsdag ...SUUUUUPERFETT måtten 120x60x75 ska bli helt underbart ...enda problemet är att jag har ett 450 som står och tuggar =/ men men ...får ta hem ett antal 50 L hinkar och ösa vatten ...hoppas bara på att vattnet inte ändras så mycket i värdena ... Sumpen blir på 240 L mumsfillibabba =)

• 124 svar
    • 12,9k visningar
  17. Started by sway307,

Hejsan , jag har suttit och läst på detta forum och övriga sidor i snart en vecka och kan fortfarande inte riktigt förstå. Vad skall man ha för teknik. Jag har just nu ett 200L sötvattens akvarium, komplett med ramp som har plats för två lysrör och en utombordare(Eheim 2322/2324) En doppvärmare av märket Jäger.Allt detta ingick i mitt möbel akvarium vid namn MP Smaragd 100 exquisit. Detta är allt jag vet vet inte hur mycket pumpen pumpar eller vilken watt det är på doppvärmaren. Hur som helst min fråga är . Exakt vad behöver jag köpa för att kunna köra salt i mitt akvarium. Jag har frågat på flera forum men inte fått något svar. Jag kan inte förstå vad allt det är jag beh…

• 11 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Andy,

Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by pepe,

när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .

20. Started by Hultis,

har lääääänge drömt om att starta upp ett saltkaroch som börjar bli verklighet . det finns inte så många i säffle som håller på med saltvatten som man annars hade kunnat terrorisera med en massa frågor, så ja tänkte hör med er, ni som är insatta i ämnet!!! vad behöver man för att få ett bra kretslopp i karet till att börja med? det är väl skummare, cirkpumpar, salt, LS, ljus historien? finns det nåt mer som är viktigt? vilka kemikalier skall man tillsätta? är det någon annan utrustning man måste ha? jag är öppen för allt! har ni förslag på bra grejer och vad som krävs av t. ex pumparna för att klara driva ett 450L kar och rekomenderat ljusbehov så skriv gärna! tack på …

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by Anders Häll,

Hej. Jag har sysslar med salt nu i 4 månader ungefär, och skulle vilja veta om det finns möjlighet att tillföra karet en mjukis, eller en anemon redan eller om jag borde vänta ett tag till. Jag har dock inga planer på att införskaffa ngn MH lampa respektive T5 ännu, Detta p.g.a att mitt kar är av modell Juwel å dessa har som bekant ett "topplock" vilket gör det estetiskt besvärligt att inreda med dessa lysen. Vill juh att det ska se snyggt ut också. Mina värden verkar relativt bra, ngt hög hårdhet på vattnet, men mina invånare verkar inte klaga. Finns det förresten ngn anemon som klarar sig utan MH? Sugen på att hitta nemo juh ! Tycker att det vore illa att köpa en clo…

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by Rulle,

Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by pepe,

hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …

24. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga

• 2 svar
    • 874 visningar
  25. Guest esther
    Started by Guest esther,

Ska presis till att lägga i saltvatten i mitt kar, så det är väl någon vecka tills man lägger i LS... Måste man köpa ljuset när man lägger i LS? Jag tänkte köpa en 400W MH och 2 blå T5rör, så det lär ju kosta en del. Tänkte ifall man kan vänta tills man introduserar fisk och koraller tills man köper ljuset. Eller??

• 13 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.