Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Vårat kar har varit igång sedan Januari i år och värderna är okej. Vad håller på att hända med Euphyllian? Jag har sett att Clownerna har börjat att va i Euphyllian men detta har hänt under natten. Är det någon av fiskarna som har varit på den? Vad kan vi göra för att rädda den? Vi har även två Goby Engeneer som inte syns på bild. Tacksam för råd./Johan
-
- 0 svar
- 449 visningar
-
-
men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas
-
- 0 svar
- 596 visningar
-
-
Hej Tänkte kolla om någon har startat en bakteriekultur med Fritz. Om så, var har ni köpt det ifrån ? Funkar det att skicka ? Verkar inte finnas i Sverige.
-
- 0 svar
- 845 visningar
-
-
Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?
-
- 0 svar
- 416 visningar
-
-
Hejsan. Helt ny inom saltvatten och har precis startat ett kar på ca 100 l. Karet är fyllt med osmosvatten och red sea salt och stenen har nu legat i karet i 3 dagar. ca 11 kg sten. Så nu till min fråga. Skummaren: WG 428 Den skummar bra och fungerar men det följer med en del småbubblor ut i akvariet. Jag har provat att justera på både luft/vattenflöde och har nu hittat den inställning där den ger minsta mängd bubblor till karet. Borde den inte gå att justera så att det inte följer med några bubblor ut alls? Hur djupt/högt ska den vara placerad i karet? just nu är den ganska djupt placerad, precis så att luftintaget är över vattenytan. Tack på förhand //Jimmy
-
- 0 svar
- 852 visningar
-
-
Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic
-
- 0 svar
- 700 visningar
-
-
Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …
-
- 0 svar
- 721 visningar
-
-
Har en tydlig nu vad jag tror är en dominant hona (den största fisken) och en dominant hane. Dom verkar ha bildat ett par och är hela tiden nära varandra. Honan beter sej som dom jag sett på youtube som parar sej. Jag undrar om det finns något jag kan göra för att underlätta lek? Har sett att dom verkar gilla en gammal lerkruka/blomkruka att hålla till i när dom lägger rom. Dom två andra clownerna slåss om positionerna under i hierarkin, den ena är något större och är ganska aggressiv mot den allra minsta.
-
- 0 svar
- 505 visningar
-
-
Hej! Startade mitt första saltvattenskar för cirka en månad sedan. Införskaffade 5st eremitkräftor för cirka 8 dagar sedan. Igår gjorde jag mitt första "stora" vattenbyte på 40L (200L akvarium) och sedan dess så har mina eremiter knappt rört på sig. Gjorde tester för P04, Nitrat/Nitrit nu precis och de ser normala ut. Salthalten är ~1.023 (var 1.024 innan vattenbytet) Är det normalt att de är "slöa" efter ett vattenbyte? Har petat på dem och de är inte döda i alla fall. Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 2,1k visningar
-
-
Vad använder ni som har nanokar för filter ? Behöver lite olika tips på vad man kan ha i facken där bak på karet
-
- 0 svar
- 307 visningar
-
-
Hej, Jag undrar om det är något som gör att symphyllian inte mår bra: den verkar få ett svart ställe. Det är samma som drog samman sig så mycket när jag flyttade in zoas bredvid. Jag flyttade den längre bort och den mådde bra igen, kändes det som. Men nu har den fått denna svarta fläck (se bild; förlåt, kameran är rätt så dålig). Kan det vara stress, dålig ljus (vi har beställd nya ljusrör, men de anländer först i veckan) eller - ännu värre - en sjukdom /parasit?
-
- 0 svar
- 490 visningar
-
-
Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?
-
- 0 svar
- 829 visningar
-
-
Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…
-
Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?
-
- 0 svar
- 695 visningar
-
-
Hej, jag har ett akvarium på 58l som inte varit igång på två år. Städat gjort rent och vice versa för att snart kunna sätta igång igen. Det jag märkte idag var att pumpen till skummaren och UV-c som sitter på denna inte fungerar så där måste jag handla nytt, många skriver i trådar är WC 310. Är det något att rekommendera?Och visst är det så att skummarslangen som går upp ur vattnet hämtar ner syre right? Sedan tänkte jag höra vad ni tycker jag ska inhandla för filter, så som biobollar etc...Vad tycker ni att jag ska ha eller snarare "nödvändigt" att ha i ett sånt litet kar? Funderar även på att skaffa en extra cirkulationspump och sätta i ett hörn för att få upp cirkulati…
-
- 0 svar
- 562 visningar
-
-
Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?
-
- 0 svar
- 887 visningar
-
-
Jag fick inte med nån bruksanvisning och ja hitta inget på google om den, Nån som kan hjälpa mig med hur jag kan använda den bäst , och hur jag ställer in den ?
-
- 0 svar
- 343 visningar
-
-
I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…
-
- 0 svar
- 478 visningar
-
-
Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?
-
- 0 svar
- 615 visningar
-
-
Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar
-
Hej! Nu är det dags, rookien ska starta saltvatten! Är det någon som har en gammal "Daniel Knop Saltvattensbok Korallrevsakvaristik nybörjare" att sälja?
-
- 0 svar
- 985 visningar
-
-
Nu är det dags för mig att försöka mig på ett par nybörjarkoraller. Och jag undrar följande! kan jag handskas med Xenia och Discosoma med händerna eller ska man använda någon skydd? jag har inte läst någonstans att de är giftiga. Och så undrar jag om man ska doppa mjukkorallerna i sötvatten innan de ska ner i saltakvariumet? tacksam för svar//Pontus
-
- 0 svar
- 381 visningar
-
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 541 visningar
-
-
Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas
-
- 0 svar
- 384 visningar
-
-
Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +
-
- 0 svar
- 392 visningar
- 1 följare
-