Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. På dagen ser den ut som den ska göra, men på natten går den helt "bananas". Den blir 3 gånger så stor och "slemmar", den har hållit på såhär i några dagar nu. Någon som har en aning om vad den gör? Finns inga koraller i närheten att kriga med.

• 0 svar
    • 662 visningar
  2. Started by Pasaputte,

Är det nån i GBG som har en fisk fälla som kan tänka låna ut den för några dagar ? behöver fånga min elak Demsel MVH Patrick

• 0 svar
    • 485 visningar
  3. Started by kladd3,

Hej Grannen har precis köpt ett Haquoss monoglass akvarium och jag tänkte jag skulle hjälpa honom få igång det men jag blir inte klok på hur man för avrinningen att sitta ihop. Finns det någon här som har haft ett sådant kar eller vet var man kan hitta några instruktioner för karet i fråga??? ///Christoffer

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  4. Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...

• 0 svar
    • 605 visningar
  5. Started by Bobergs Udde,

Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.

• 0 svar
    • 821 visningar
  6. Started by predator81,

Nu har jag äntligen köpt Clownfiskar och dem verka må bra

• 0 svar
    • 537 visningar
  7. Started by krukan,

Hej! Hade tänkt sätta på en T-koppling från 32mm returlinan till en reaktor, men är lite osäker på exakt hur jag ska koppla detta. Behöver jag köra ett flertal förminskningar från 32->25->20->16 till slanganslutning, jag skulle även vilja styra flödet med hjälp av en kran. Gissar på att slangstorleken till reaktorn ska vara ca 12-16mm ? Någon som har ett liknande system och har en bra lösning ? mvh Christian

• 0 svar
    • 441 visningar
  8. Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!

• 0 svar
    • 488 visningar
  9. Started by BatmanGefle,

Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 744 visningar
  10. Started by Gnarkill,

varför har vissa av mina glasrosor bleknat och blivit nästintill vita medan resten är lila aktiga som dom var i början nån som vet

• 0 svar
    • 735 visningar
  11. Started by Blodapelsin,

Började göra en Cad-modell i Solid works på ett kar jag tänkt bygga någon gång i framtiden. Det jag är mest orolig för är om sumpen är tillräckligt stor. Akvariet är på 150L (50x50x60) och sumpen är på 40L (26x50x31), anledningen till att den inte är större är att jag funderar på att använda ett gammalt sötvattenskar som bara står och tar plats i garaget. Diametern på rören stämmer inte riktigt, skummaren är en Deltec MCE300 (inte bestämt att jag ska ha en sån, men nått i den stilen blir det). Detta är som ni ser bara Akvarie, sump, teknik och rör... inte orkat börja på möbeln eller belysing än. Detta blir mitt första saltvattensakvarie, så alla kommentarer är välkommn…

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by MrBase,

Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?

• 0 svar
    • 738 visningar
  13. Started by Thommy,

Hejsan någon här som har tänkt på att när man kör med aktivt kol så skummar det betydligt sämmre.Jag tyckte att min skummare var bra blöt,å kom tänka på det.Så jag tog bort kolet å 2 dar äfter skummar det ordentligt i gen.Har ja rätt där tro eller en inbildning.

• 0 svar
    • 537 visningar
  14. Started by Fredrika77,

Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.

15. Started by dominique,

Hej svejs, Efter massor av tankar kring en uppstart av saltvatten har jag bestämt mig för att starta ett mindre akvarium än det som jag har för tillfället. Eftersom jag måste tänka på plånboken så känner jag att det är mer ekonomiskt att sälja mitt akvarium på 240 l (som dels måste uppgraderas med T5 belysning och en starkare skummare) till förmån för ett nytt Rio 180 som har Highlite belysningen samt komplettera det med följande utrustning: Skummare: Tunze 9002/Aquarium systems 400 Cirk.pump: Tunze Turbelle Nanostream 6025, 2500 l/timme Automatisk vattenpåfyllning Osmos från AquaMedic Juwelboxen får fungera som ytavrinning (det har ju fungerat för så många andra här) Sta…

• 0 svar
    • 645 visningar
  16. Started by mbuna,

Hej, nu kommer förhoppningvis snart mitt beställda akvarium och det blir det första saltvattenskaret, arten bandmuräna ska jag ha men funderar lite på dess rymningsrisk och måste ha nått skydd mot det. Akvariet är öppet och har sett nånstans att nät, typ burnät till fåglar, används och det verkar bra men omständigt och ganska fult kanske..,ett annat alternativ borde vara täckglas eller!? Jag kommer bara att ha ledarmatur så värme bör inte vara nått problem så jag undrar om täckglas är lämpligt!?

• 0 svar
    • 671 visningar
  17. Started by Tedd,

Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…

• 0 svar
    • 507 visningar
  18. Started by ubjs,

Köpte ett par koraller och undrar vad det är? Den lilla röda grejen, vad är det? Den bruna korallen har en massa ljusgrå fläckar, bör jag ta bort den? Till sist en bild på akvariet, 140 liter startat för ca 6 veckor sedan. Mvh Urban

• 0 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by zacharias,

hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg

• 0 svar
    • 419 visningar
  20. Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael

21. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 579 visningar
  22. Started by Nille83,

Tänkte köra en lista här hur det har gått för er med fisken och ert revakvarium ihop. Så två frågor angående varje fisk. Svårighetsgrad och om de fungerar i revakvarium (menar om de kommer äta upp alla koraller) 1. Moorish idol Zanclus canescens 2. Vimpel fisk Heniochus acuminatus 3. 3-bandad vimpel Heniochus chrysostomus 4. Pallet kirurg Paracanthus hepatus 5. Blåläppad kejsare Apolemichthys trimaculatus 6. Långnos fjäril Forcipiger flavissimus 7. Pincettfisk Chaetodon rostratus 8. Fjäril kleinii Chaetodon kleinii Det var många fiskar, hoppas någon orkar svara

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by nippe2000,

Det ser ut som växter ??

• 0 svar
    • 519 visningar
  24. Started by MonicaOB,

• 0 svar
    • 525 visningar
  25. Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.