Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?
-
- 2 svar
- 481 visningar
-
-
Hej är det nån som har koll på om man kan ha en fasciatus och ramosus ihop eller blir det bråk Mvh Frank
-
- 0 svar
- 480 visningar
-
-
Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…
-
- 1 svar
- 478 visningar
-
-
Hej.. Efter att ha kört sötvatten i snart 10 år så kände jag att det var dags med lite nya utmaningar. Det började med att jag hade ett gammalt repigt 100-liters och en passande bänk som jag tyckte skulle bli en bra start. Började med att beställa ett akvarium som passade bänken perfekt, 75(L)x40(D)x50(H) och en massa teknik, skummare, UV-C filter, reaktor för rowaphos eller pellets, osmolator och en returpump. Tog inte lång tid innan jag insåg att bänken som jag hade aldrig skulle kunna rymma en sump+20-litesdunk med RO-vatten och allt annat. Började bygga en bänk som skulle rymma allt, den blev 75(L)x55(H)x50(D) och då kändes det lite snopet att inte ha ett akvarium …
-
- 0 svar
- 475 visningar
-
-
Hej! Någon som vet hur kranvattnet är i Haninge. Går det att starta upp med kranvatten eller är det bäst att fixa osmos? Ska ha ett RSM 130 med mjukkoraller, någon anemon, räkor, kräftor och någon fisk.
-
-
- 1 svar
- 472 visningar
-
-
Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …
-
- 0 svar
- 472 visningar
-
-
Hej! Hade tänkt sätta på en T-koppling från 32mm returlinan till en reaktor, men är lite osäker på exakt hur jag ska koppla detta. Behöver jag köra ett flertal förminskningar från 32->25->20->16 till slanganslutning, jag skulle även vilja styra flödet med hjälp av en kran. Gissar på att slangstorleken till reaktorn ska vara ca 12-16mm ? Någon som har ett liknande system och har en bra lösning ? mvh Christian
-
- 0 svar
- 472 visningar
-
-
Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…
-
-
- 3 svar
- 471 visningar
-
-
-
Nu har mitt akvarium med redan inkörd levande sten varit i gång i ca 2 veckor har belysningen på 2 Tim om dagen vattenvärderna är bra sniglar/ eremit sjöstjärna samt Nina 2 clowner mår bra kan jag gå vidare med fler invånare/ koraller? Någonting clownerna kam bo i andra Tips? Är så sugen på lite mjuka koraller o även putsaeräka fler fiskar osv
-
- 0 svar
- 469 visningar
-
-
-
Kan de äta koraller ? Tycker min är och petar i mina Ricordia m.m. Idag försökte han ha ihjäl en snäcka också. Vanligt ? eller har jag fått en psychoräka.
-
-
- 1 svar
- 466 visningar
-
-
Hej Undrar vart man kan få tag på en vettig foder lucka som passar till ett Reed sea net cover??
-
- 2 svar
- 464 visningar
-
-
-
-
Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt
-
- 2 svar
- 463 visningar
-
-
-
Vad är fördelarna med stor sump/mer vatten i systemet förutom att man får plats med mycket teknik? Är det att fiskar och koraller inte belastar karet lika mycket? Kan man ha mer levande i visningskaret isåfall än med liten sump? (Om det inte blir trångt för fiskarna såklart) Jag antar att man måste ha större skummare och reaktorer då också?
-
-
- 1 svar
- 460 visningar
-
-
-
Har ett 440 literskar med sump. Har levande sand och undrar hur mycket och av vilka sorter av bottendjur man bör ha för att inte riskera tråkiga gaser i sanden? Har just nu 4 sandsjöstärnor.
-
-
- 1 svar
- 458 visningar
-
-
Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?
-
- 0 svar
- 458 visningar
-
-
Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 458 visningar
-
-
för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?
-
- 0 svar
- 457 visningar
-
-
Tänkte dra igång en reaktor med aktivt kol. Den jag kan få tag på ”enkelt” är Vitalis (bituminous). Hur vet jag om den är långsamtverkande eller snabbverkande? Vill ha något som kan ligga i en månad. Rätt besviken på Vitalis då jag ställt frågan 2 gånger till dom om det är akutkol eller något jag kan ha i en månad utan något som helst tecken på att dom lever Taggar dig @stigigemla då jag vet att du medverkat i kolfrågor förr Ps. Du får gärna påminna mig vilken dosering man skall sikta på eller jag ska köra på Vitals 1-2g/liter? Mvh Kim
-
Hej, undrar om eremiter kan störa anemoner och eventuellt tvinga flyta på sig? min satt på samma sten under flera månader men flyttat till glaset häromdan och håller på med att röra på sig efteråt... varken ljuset eller strömmen ändrades speciellt mycket, däremot såg jag en eremit klättra på stenen där anemonen satt... Har någon erfarenhet om sådan grannskap? fungerar det eller bör jag avlägsna eremiter för anemonens skull? Tack på förhand! MVH Nelli