Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
-
Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …
-
- 0 svar
- 465 visningar
-
-
Hej.. Efter att ha kört sötvatten i snart 10 år så kände jag att det var dags med lite nya utmaningar. Det började med att jag hade ett gammalt repigt 100-liters och en passande bänk som jag tyckte skulle bli en bra start. Började med att beställa ett akvarium som passade bänken perfekt, 75(L)x40(D)x50(H) och en massa teknik, skummare, UV-C filter, reaktor för rowaphos eller pellets, osmolator och en returpump. Tog inte lång tid innan jag insåg att bänken som jag hade aldrig skulle kunna rymma en sump+20-litesdunk med RO-vatten och allt annat. Började bygga en bänk som skulle rymma allt, den blev 75(L)x55(H)x50(D) och då kändes det lite snopet att inte ha ett akvarium …
-
- 0 svar
- 465 visningar
-
-
Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?
-
- 2 svar
- 465 visningar
-
-
Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh
-
- 2 svar
- 465 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden
-
-
- 1 svar
- 464 visningar
-
-
Ska byta akvarium från 200 liters Lido till RSR 425XL. Flyttar över ca 30 kg levande sten samt har köpt 12 kilo Macrorocks. häller på 20 kg levande sand.Kan jag flytta koraller och fiskar på en gång? Köpt Red sea Reefer mature kit,behövs det?
-
- 2 svar
- 462 visningar
-
-
-
Nu har mitt akvarium med redan inkörd levande sten varit i gång i ca 2 veckor har belysningen på 2 Tim om dagen vattenvärderna är bra sniglar/ eremit sjöstjärna samt Nina 2 clowner mår bra kan jag gå vidare med fler invånare/ koraller? Någonting clownerna kam bo i andra Tips? Är så sugen på lite mjuka koraller o även putsaeräka fler fiskar osv
-
- 0 svar
- 459 visningar
-
-
Hej! Någon som vet hur kranvattnet är i Haninge. Går det att starta upp med kranvatten eller är det bäst att fixa osmos? Ska ha ett RSM 130 med mjukkoraller, någon anemon, räkor, kräftor och någon fisk.
-
-
- 1 svar
- 458 visningar
-
-
-
-
-
Kan de äta koraller ? Tycker min är och petar i mina Ricordia m.m. Idag försökte han ha ihjäl en snäcka också. Vanligt ? eller har jag fått en psychoräka.
-
-
- 1 svar
- 454 visningar
-
-
för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?
-
- 0 svar
- 454 visningar
-
-
Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt
-
- 2 svar
- 454 visningar
-
-
Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…
-
-
- 3 svar
- 452 visningar
-
-
Vad är fördelarna med stor sump/mer vatten i systemet förutom att man får plats med mycket teknik? Är det att fiskar och koraller inte belastar karet lika mycket? Kan man ha mer levande i visningskaret isåfall än med liten sump? (Om det inte blir trångt för fiskarna såklart) Jag antar att man måste ha större skummare och reaktorer då också?
-
-
- 1 svar
- 450 visningar
-
-
-
Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 449 visningar
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 449 visningar
-
-
Har ett 440 literskar med sump. Har levande sand och undrar hur mycket och av vilka sorter av bottendjur man bör ha för att inte riskera tråkiga gaser i sanden? Har just nu 4 sandsjöstärnor.
-
-
- 1 svar
- 446 visningar
-
-
-
-
Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?
-
- 0 svar
- 445 visningar
-