Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Jag behöver hjälp med fråga våra/ våran Clownfisk. Våran älskade ”Maximus” tog ett äventyr han inte klarade av, han beslöt sig för att hoppa ur akvariumet och försöka upptäcka världen utanför, tyvärr så gick han hastigt bort och då är det var svårt att andas på land🥲 och ingen var hemma för att rädda han 🥺 Men men våran ”Magdalena den stora” är tyvärr kvar lämnad ensam i akvariet, hur länge kan hon vara själv? När vi köpte dem var dem reda ett par (Clownfiskar) jag undrar nu hur länge Magdalena kan klara sig själv? Hur går man ut i vägen nu när vi ska köpa ny, då vi köpte dem som ett par och könsrollerna redan satta? Ja…
-
-
- 2 svar
- 415 visningar
-
-
Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik
-
- 2 svar
- 414 visningar
-
-
Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?
-
- 0 svar
- 413 visningar
-
-
Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?
-
- 0 svar
- 411 visningar
-
-
-
Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh
-
- 2 svar
- 410 visningar
-
-
-
-
-
-
-
Har ett 440 literskar med sump. Har levande sand och undrar hur mycket och av vilka sorter av bottendjur man bör ha för att inte riskera tråkiga gaser i sanden? Har just nu 4 sandsjöstärnor.
-
-
- 1 svar
- 405 visningar
-
-
Hej, undrar om eremiter kan störa anemoner och eventuellt tvinga flyta på sig? min satt på samma sten under flera månader men flyttat till glaset häromdan och håller på med att röra på sig efteråt... varken ljuset eller strömmen ändrades speciellt mycket, däremot såg jag en eremit klättra på stenen där anemonen satt... Har någon erfarenhet om sådan grannskap? fungerar det eller bör jag avlägsna eremiter för anemonens skull? Tack på förhand! MVH Nelli
-
Ska byta akvarium från 200 liters Lido till RSR 425XL. Flyttar över ca 30 kg levande sten samt har köpt 12 kilo Macrorocks. häller på 20 kg levande sand.Kan jag flytta koraller och fiskar på en gång? Köpt Red sea Reefer mature kit,behövs det?
-
- 2 svar
- 404 visningar
-
-
-
Hej, Vi funderar över vad som blir den bästa osmosanläggningen i vår lilla lägenhet. Vi har en diskmaskin kopplad till kallvattnet i köket och tvättmaskin delas i en gemensam tvättstuga. Vi skulle föredra att ha något system som inte är permanent. Vi har kikat på denna (https://www.tunze.com/AE/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057) från Tunze och undrar om någon har erfarenheter att dela med sig om den eller liknande system? Tack på förhand, Sebastian
-
- 1 svar
- 404 visningar
-
-
Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 404 visningar
-
-
Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?
-
- 2 svar
- 404 visningar
-
-
Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.
-
Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2
-
- 0 svar
- 403 visningar
-
-
Har sedan igår fått mycket gröna alger på glaset som ser ut och beter sig precis som damm. Räcker med att dra löst över med ett finger eller borste så löser der upp sig. Någon idé om vilken typ av alger det kan röra dig om och vad man gör åt det?
-
- 1 svar
- 402 visningar
-
-
Vad är fördelarna med stor sump/mer vatten i systemet förutom att man får plats med mycket teknik? Är det att fiskar och koraller inte belastar karet lika mycket? Kan man ha mer levande i visningskaret isåfall än med liten sump? (Om det inte blir trångt för fiskarna såklart) Jag antar att man måste ha större skummare och reaktorer då också?
-
-
- 1 svar
- 401 visningar
-
-
Har en del mjukkoraller som sprider sig och dom hamnar inte alltid där man vill ha dom. Kan man flytta på dom, dvs ta loss dom från stenen? Dom som sprider sig är Xenia, Discosoma och Montipora. Mvh UB
-
- 0 svar
- 397 visningar
-
-
Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?
-
- 0 svar
- 397 visningar
-
-
Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt
-
- 2 svar
- 396 visningar
-