Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 335 ämnen i detta forum
-
Kan de äta koraller ? Tycker min är och petar i mina Ricordia m.m. Idag försökte han ha ihjäl en snäcka också. Vanligt ? eller har jag fått en psychoräka.
-
-
- 1 svar
- 426 visningar
-
-
Hallå. Funderar lite på vad folk menar med "stabila vattenvärden". Alla säjer jämt att man kan få problem innan akvariet stabiliserat sig, byt vatten första gången när vattenvärdena blivit stabila osv. Vad är det som ska bli stabilt igentligen?? Så här i början. Nitriten har försvunnit o ph o temp ligger på en bra nivå. Är det stabilt då? Ca,KH och Mg är ju värden som förbrukas o går lite upp o ner beroende på hur man doserar detta så dessa kan man ju knappast vänta in för att dom ska bli stabila.... Klart att man bör vänta med vattenbyten tills filter kommit igång om man nu kör med biobollar eller liknande i akvariet. Det har dom ju gjort när nitriten försvunnit o nitrat…
-
- 0 svar
- 426 visningar
-
-
-
Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?
-
- 0 svar
- 425 visningar
-
-
Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?
-
- 2 svar
- 425 visningar
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 425 visningar
-
-
Ska byta akvarium från 200 liters Lido till RSR 425XL. Flyttar över ca 30 kg levande sten samt har köpt 12 kilo Macrorocks. häller på 20 kg levande sand.Kan jag flytta koraller och fiskar på en gång? Köpt Red sea Reefer mature kit,behövs det?
-
- 2 svar
- 423 visningar
-
-
Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?
-
- 0 svar
- 423 visningar
-
-
Stoppade i den här gullisen i akvariet för två timmar sen. En dogface puffer. Han simmade direkt ner till botten där han backade in under en sten. Där har han legat. Men han kommer fram när jag matar i akvariet. Lennart på Korallfisken tror inte det är nån fara, men här delar jag med mig ändå av min oro. Det går nog bra. Tror jag.
-
-
- 3 svar
- 422 visningar
-
-
Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 421 visningar
-
-
Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh
-
- 2 svar
- 421 visningar
-
-
-
-
Har ett 440 literskar med sump. Har levande sand och undrar hur mycket och av vilka sorter av bottendjur man bör ha för att inte riskera tråkiga gaser i sanden? Har just nu 4 sandsjöstärnor.
-
-
- 1 svar
- 417 visningar
-
-
Vad är fördelarna med stor sump/mer vatten i systemet förutom att man får plats med mycket teknik? Är det att fiskar och koraller inte belastar karet lika mycket? Kan man ha mer levande i visningskaret isåfall än med liten sump? (Om det inte blir trångt för fiskarna såklart) Jag antar att man måste ha större skummare och reaktorer då också?
-
-
- 1 svar
- 417 visningar
-
-
-
Hej, undrar om eremiter kan störa anemoner och eventuellt tvinga flyta på sig? min satt på samma sten under flera månader men flyttat till glaset häromdan och håller på med att röra på sig efteråt... varken ljuset eller strömmen ändrades speciellt mycket, däremot såg jag en eremit klättra på stenen där anemonen satt... Har någon erfarenhet om sådan grannskap? fungerar det eller bör jag avlägsna eremiter för anemonens skull? Tack på förhand! MVH Nelli
-
-
Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.
-
-
-
-
Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt
-
- 2 svar
- 414 visningar
-
-
Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁
-
Har sedan igår fått mycket gröna alger på glaset som ser ut och beter sig precis som damm. Räcker med att dra löst över med ett finger eller borste så löser der upp sig. Någon idé om vilken typ av alger det kan röra dig om och vad man gör åt det?
-
- 1 svar
- 414 visningar
-